Bästa ''billiga'' ljudabsorbenten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Jag har bott på markplan, mellanplan och överst.. ljud vandrar oavsett hur man bor..

jag bodde på högsta våningen kunde höra grannarna under mig klampa runt lika bra som grannarna ovanför mig när jag bodde på markplan..

Hursomhelst så ska man få spela ''normalt'' på dagtid, men inte konserthögt så att hela fastigheten skakar..

Enda du kan göra om du nu vill vräka på fullt ös på högtalarna är att skaffa barn och säga att det är barnen, så får du ett frikort på att göra precis vad du vill göra i en lägenhet.

Barnfamiljer = göra precis vad som helst.

Absolut inte, barnfamiljer behöver hålla sig till samma regler som andra.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Dessvärre är absorbenter inte ngn lösning för att dämpa ljud effektivt. Har byggt ett antal inspelningsstudios och det enda som funkar är gips i flera lager åtföljt av luftspalt samt isolering dessutom bör man frikoppla hela rummet med flytande golv osv. Med andra ord en lösning som inte är görbar i normala hem.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av agazza:

Du ska både ISOLERA och absorbera

ett bra sätt att isolera ordentligt är att ha en tunn luftspalt, därefter gips, sen lägger du typ pl400 eller något annat på skivan, sen en till gips, så du får dubbla gips med ett litet mellanrum.

Ska du ha billiga absorbenter så kan man sen regla upp för rockwool som man sedan täcker med liggande gles panel, typ 20x30mm eller liknande.

Bättre än så blir det inte.

Skaffa även Sorbothane på ebay och ha det under samtliga högtalare.

Ja ha... och hur minskar det lågfrekvent ljud som sprids i bjälklaget?
Ingenstans i tråden framgår vilka frekvenser som stör grannar och hur ljudet sprids. Dvs alla råd kan fungera, eller inget. Beror helt på vem som gissar rätt på hur störningen uppstår. Dvs frekvenser och störningsväg. Kan vara väggar, bjälklag .. men även ventilationsrör (som ingen nämnt än) och en del annat. Alla råd som ges fungerar OM man träffat rätt på störningsväg frekvens.. inget om störningsvägen skulle vara ventilationen. Mer än sänka volymen då.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Absolut inte, barnfamiljer behöver hålla sig till samma regler som andra.

Jag önskar att det vore så.. då hade jag kunnat bo kvar i min trea och inte behövt fly till en etta.

''Du har rätt till lugn och ro i din lägenhet''

''Barnfamiljer får man visa hög tolerans till en del oljud uppstår'' (Inkl de punkter jag skrev upptill)

Igen, dessa regler är desamma som ''hur lång är ett snöre''

Vissa tycker inte att ett avhugget finger gör ont.. andra skriker av smärta när man trycker en finne..

EDIT: Även duschen står på 90% av dagen hos grannarna undertill.. mätte 55db i mitt sovrum nattetid, då VVS-rören ligger intill mitt sovrum, duschen står på från 20:00 till 04:00.. detta har jag också påpekat till hyresvärden men inga åtgärder då det är inom ramen ''tolerans barnfamiljer''

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Är det så illa är det inte bara barnen som är problemet utan snarare bovärden, eller så är det någon form av projektboende. Jag kan inte tänka mig att eldning i trapphuset och allmänförstörelse skulle vara ok någonstans.

De sköt raketer i trapphuset också, small satan! Fick nästan en hjärtattack...

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Avstängd

Riktvärden för buller inomhus, gäller för bostadsrum som till exempel sovrum:

Maximalt ljud 45 dBA
Ekvivalent ljud 30 dBA
Ljud med hörbara tonkomponenter 25 dBA
Ljud från musikanläggningar 25 dBA
Det finns även riktvärden för lågfrekvent buller inomhus som du kan läsa om i Folkhälsomyndighetens allmänna råd om buller inomhus.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattIMössa:

Har kommit upp förut på annat forum där jag fick nys om denhär lösningen först. SD-fötter löste det verkligen för mig. Det gör att jag fortfarande har värdig bas i rummet som högtalaren står men att det inta sprider sig alls lika mycket till andra rum/våningar.
Jag har endast högtalare-->SD-fötter. Ännu bättre är Stenplatta-->SD-fötter-->Högtalare. Sen så kan man ju lägga till SD-fötter under plattan också. Men vet inte om det gör att högtalaren kommer i gungning då.

Skrivet av Boomer112:

Ok, tack för tipsen! Stenplatta dock? Typ marksten då, eller?

Stor tung stenplatta ja. Jag kör också på detta fast utan SD-fötter, bara en sten om 5-10kg under subben, som i sin tur står på filttassar på golvet. Jag tror att det hjälpte när grannarna under i mitt gamla korridorsrum klagad för jag fick inga flera klagomål efteråt, ändrade givetvis mitt lyssnande också så vet inte säkert hur stor del stenen gjorde dock.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Testa SD-foten. Filttassarna komprimerar under vikten och blir mer solida och därmed värdelösa. För att de ska kunna dämpa vibrationerna så måste de absorberas. De komprimerade filttassarna fungerar mer som "halkskydd" och skyddar golvet, men inte mer.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Bas går ner i stommarna så hur man än vrider och vänder på det så är det dyrt, krångligt samt ytterst svårt att få bort störande bas. Att bygga bort problemet är fullt möjligt men knappast ekonomiskt försvarbart. I de fall jag byggt rum i rummen med ett totalt frikopplat rum har jag använt Stålregel på gummi från Vibratec

https://vibratec.se/product/vt-bat/

Ovanpå detta byggs väggar och tak med trippelgipsade väggar samt luftspalt och därefter ytterligare ett gäng lager gips. Sen tillkommer anpassad ventilation ovanpå detta. Genomför du detta kan du ha ett liveband i lägenheten.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Ja ha... och hur minskar det lågfrekvent ljud som sprids i bjälklaget?
Ingenstans i tråden framgår vilka frekvenser som stör grannar och hur ljudet sprids. Dvs alla råd kan fungera, eller inget. Beror helt på vem som gissar rätt på hur störningen uppstår. Dvs frekvenser och störningsväg. Kan vara väggar, bjälklag .. men även ventilationsrör (som ingen nämnt än) och en del annat. Alla råd som ges fungerar OM man träffat rätt på störningsväg frekvens.. inget om störningsvägen skulle vara ventilationen. Mer än sänka volymen då.

Man gör ju såklart alla åtgärder i ett hyreshus, ventilationshuv tex. Sen lyssnar folk sällan på frekvenssvep och grannarna stör sig ändå.

Det är jobbigare att punktåtgärda än att mass åtgärda.

Genom att använda sorbathane tex så tar man bort extremt mycket energi. Ren ljudenergi från ljudvågorna är inte särskilt mycket jämfört med att få bort vibrationerna till en början.

Klart han kommer behöva basfällor osv men det bygger man för sin egen skull, ska man ha så hög volym att det blir ett problem då får man nog köpa en kåk istället

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av agazza:

Man gör ju såklart alla åtgärder i ett hyreshus, ventilationshuv tex. Sen lyssnar folk sällan på frekvenssvep och grannarna stör sig ändå.

Det är jobbigare att punktåtgärda än att mass åtgärda.

Genom att använda sorbathane tex så tar man bort extremt mycket energi. Ren ljudenergi från ljudvågorna är inte särskilt mycket jämfört med att få bort vibrationerna till en början.

Klart han kommer behöva basfällor osv men det bygger man för sin egen skull, ska man ha så hög volym att det blir ett problem då får man nog köpa en kåk istället

?
Missförstår vi varandra medvetet eller omedvetet.
Givetvis avser jag inte frekvens svept utan vilket ljud det är som går in till grannen. Olika frekvenser kräver olika åtgärder.
Går ljudet genom väggen, är det ju där man får söka åtgärder. Går ljudet via stomljud i ett bjälklag är det ju den kopplingen som ska åtgärdas.. eller via ventilationen. Beroende på vilket ljud och hur det sprids som ska dämpads blir det ju olika åtgärder. Går ljudet genom väggen blir det ju inte mycket bättre av att dämpa kopplingen till golvet och vise versa.

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Stor tung stenplatta ja. Jag kör också på detta fast utan SD-fötter, bara en sten om 5-10kg under subben, som i sin tur står på filttassar på golvet. Jag tror att det hjälpte när grannarna under i mitt gamla korridorsrum klagad för jag fick inga flera klagomål efteråt, ändrade givetvis mitt lyssnande också så vet inte säkert hur stor del stenen gjorde dock.

Skrivet av Elfsberg:

Testa SD-foten. Filttassarna komprimerar under vikten och blir mer solida och därmed värdelösa. För att de ska kunna dämpa vibrationerna så måste de absorberas. De komprimerade filttassarna fungerar mer som "halkskydd" och skyddar golvet, men inte mer.

Japp, ska göra det. Ska även testa med någon stenplatta också och ha längst under, bara för att, men också för att göra det typ 1% mer dämpande.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Avstängd

Billiga raggar lösningen... En krok i taket.. ett rep och hänga subben en bit över golvet... garanterat dålig koppling till golvet
Används ofta i samband med akvarier för att få tyst på vibrerande luftpumpar.. hänga dom i taket. Fungerar med en sub, högtalare med och OM det löser problem vet man bättre vad som ska lösas. Stomljud inte luft ljud..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

?
Missförstår vi varandra medvetet eller omedvetet.
Givetvis avser jag inte frekvens svept utan vilket ljud det är som går in till grannen. Olika frekvenser kräver olika åtgärder.
Går ljudet genom väggen, är det ju där man får söka åtgärder. Går ljudet via stomljud i ett bjälklag är det ju den kopplingen som ska åtgärdas.. eller via ventilationen. Beroende på vilket ljud och hur det sprids som ska dämpads blir det ju olika åtgärder. Går ljudet genom väggen blir det ju inte mycket bättre av att dämpa kopplingen till golvet och vise versa.

Olika ljud sprider sig olika i olika material, och han kan inte göra ett X-jobb för att ta reda på hur stor amplituden är i varje transmission till grannarna bara för att åtgärda störst först

Man börjar med att isolera mekaniska vibrationer för det är lättast, därefter kan man fråga närmaste grannarna ifall man kan få hjälp av dom för att höra hur högt han kan spela utan att störa, duger inte det går man på som lätta sakerna, möbler mattor ventiler

Därefter kan man ge sig på byggnation av dubbelgipsväggar och nedsänkt tak.

Jag hade köpt en villa innan jag börjar med golv och andra bärplan, dom är nog tjocka som det är, amn kan aldrig ha ett riktigt ljudrum I hyreshus, man måste hitta lägsta nivån av åtgärder för att va nöjd

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om man bor vägg i vägg med någon så skulle jag rent av säga; slopa högtalarna och kör 99% hörlurar. Vanlig radio och TV kan gå till viss mån men då ofta med lägsta volymen man hör själv. Ljudet sprider sig något extremt och är det inte ens eget ljud så blir det fort klagomål. Nog är det trisst, men alternativet är att flytta till villa.

Mitt 5.1 ljudsystem har knappt rullat de senaste fem åren, eget val då jag har hört grannarna spela ibland (och det är inget som uppskattas).

Tråden bästa inlägg

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av agazza:

Olika ljud sprider sig olika i olika material, och han kan inte göra ett X-jobb för att ta reda på hur stor amplituden är i varje transmission till grannarna bara för att åtgärda störst först

Man börjar med att isolera mekaniska vibrationer för det är lättast, därefter kan man fråga närmaste grannarna ifall man kan få hjälp av dom för att höra hur högt han kan spela utan att störa, duger inte det går man på som lätta sakerna, möbler mattor ventiler

Därefter kan man ge sig på byggnation av dubbelgipsväggar och nedsänkt tak.

Jag hade köpt en villa innan jag börjar med golv och andra bärplan, dom är nog tjocka som det är, amn kan aldrig ha ett riktigt ljudrum I hyreshus, man måste hitta lägsta nivån av åtgärder för att va nöjd

E ... jo.... eller inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Ja, jag ska införskaffa dom högtalarfötterna som folk rekommenderade här. Mattor har jag inte ens tänkt på men det ska jag definitivt fixa. Rummet jag sitter i är ju typ både sovrum och badrum. Sovrummet är typ redan fullt med möbler, såsom säng, skrivbord, och allt man behöver för en enkel setup. Även en sorts bokhylla har jag här som är fylld med saker... har dock tyvärr inte så mycket böcker och tror inte riktigt att dom jag har skulle räcka eller ens göra någon skillnad alls. Men mattor och högtalarfötter är det jag ska fixa först i alla fall. Bönemattor förresten? Vill ju inte att min lägenhet ska se ut som en moské, inte för att det är fult eller så men, aja, får leta efter något att hänga på väggarna ändå. Måste säkert inte vara just bönemattor såklart.

Jo jag fattar. Inte allas smak. Men kolla hursomhelst på mattor. Afghaner o Ryssarna brukar köra mattor på väggar för isolering. Det är vanligt i rurala områden. Men men. Kungen har nog en o annan matta på väggen i slottet också. Ps. Jag är inte muslim. Gillar bara annorlunda grejjer

Permalänk
Skrivet av Xelfeir:

Jo jag fattar. Inte allas smak. Men kolla hursomhelst på mattor. Afghaner o Ryssarna brukar köra mattor på väggar för isolering. Det är vanligt i rurala områden. Men men. Kungen har nog en o annan matta på väggen i slottet också. Ps. Jag är inte muslim. Gillar bara annorlunda grejjer

Ja, jo det är faktiskt kul med annorlunda grejer. Även vanliga mattor kan man ju såklart hänga på väggen också, så ska kolla efter det. Och nej, jag är inte heller muslim men det är inget jag liksom hatar bara för det.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boomer112:

Bönemattor förresten?

Det MÅSTE vara bönemattor om du ska dämpa basljud via stommen.
För då kan du be till HIFI guden att det hjälper.. det är den hjälp du kan hoppas på med mattor mot stomljud till grannen via bjälklag
Eller nya ljuddämpande högtalarkablar .. funkar det med

Permalänk
Skrivet av Mediabrus:

Det MÅSTE vara bönemattor om du ska dämpa basljud via stommen.
För då kan du be till HIFI guden att det hjälper.. det är den hjälp du kan hoppas på med mattor mot stomljud till grannen via bjälklag
Eller nya ljuddämpande högtalarkablar .. funkar det med

Jag får se då. Finns säkert snygga bönemattor att köpa någonstans.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boomer112:

Jag får se då. Finns säkert snygga bönemattor att köpa någonstans.

Tolka mig fel på rätt sätt. Inget fel på mattor för att påverka akustiken. Dvs ljudet i rummet. Där har dom ett användningsområde. Men att en matta i den storlek och tjockleken som dess är skulle på något påtagligt sätt minska ljudet in till grannarna låter som rent önsketänkande. = Bönematta till HIFI guden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Tolka mig fel på rätt sätt. Inget fel på mattor för att påverka akustiken. Dvs ljudet i rummet. Där har dom ett användningsområde. Men att en matta i den storlek och tjockleken som dess är skulle på något påtagligt sätt minska ljudet in till grannarna låter som rent önsketänkande. = Bönematta till HIFI guden

Jag tänker att det kan hjälpa en del om det är så att högtalarna får bordet de står på att vibrera. Sådana vibrationer kan störa extra. Men ja, basen går genom väggen ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Eller nya ljuddämpande högtalarkablar .. funkar det med

Du kan med lätthet konvertera dina gamla annars.

Dold text

Skämt åsido, är som sagt svårt att ge rekommendationer utan närmare undersökning. Det blir mer gissningslek än faktiskt hjälp.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Införskaffa en buttkicker eller thumper till din datorstol, alternativt en "basryggsäck" om du ska vara på språng i lägenheten.

Ljudabsorbenterna fixar dom högre frekvenserna fint som andra sagt

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Införskaffa en buttkicker eller thumper till din datorstol, alternativt en "basryggsäck" om du ska vara på språng i lägenheten.

Ljudabsorbenterna fixar dom högre frekvenserna fint som andra sagt

Har haldrig haft en kicker. Vibrerar inte det massvis in till grannarna?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan man inte köra betong-plattor under högtalarna?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Yes, jag har själv tänkt att göra så utan att prata med grannarna. Att till exempel ha duglig volym på dagarna, typ från kl 13 till ungefär kl 20 och lägre volym + bas från kl 20 till kl 23. Men såklart, att prata om det med grannarna och höra vad dom tycker kan såklart vara bra så jag ska definitivt göra det.

Som många andra har föreslagit så skulle jag prata med grannarna och försöka komma överens när man får spela högre, hade mina grannar tagit det initiativet så skulle jag ha någon form av överseende.
Jag exempelvis blir galen när grannar spelar hög musik efter 18:30, har småbarn hemma som nattas då och de vaknar upprepade gånger när grannarna bestämmer sig för att dra på dunka dunka musik på hög volym, har överseende när de i förväg meddelar att de skall ha fest eller dylikt eftersom jag då kan välja att natta barnen i ett annat rum eller hälsa på släktingar.
Jag själv försöker exempelvis visa hänsyn till grannar med att hålla barnen lugna på morgonen och leka i vardagsrummet där ljud inte färdas så lätt till grannarnas sovrum, bor man i lägenhet så får man göra vad man kan för att få tillvaron att fungera tillsammans och det är bra att du tar ditt ansvar och försöker komma fram till en lösning.

Skrivet av ghoti:

Lite okonventionellt kanske, men så här i hemmasittartider vore det ju nice om hela huset kom överens om en "ljud-purge", en slot i veckan då alla får gasa på ohämmat. Då kan känsliga planera för det också, t ex sköta veckohandling och städning när det ändå kaosar. Skriv motion till stämman vettja, "tyst-tisdag och bulleronsdag, kl 17-20 på prov i 3 månader", typ.

Överväger att föreslå detta för styrelsen i vår BRF.