Elkunniga - fråga om säkringar och maximal ström?

Permalänk
Medlem

Elkunniga - fråga om säkringar och maximal ström?

Jag skulle gärna vilja få klarhet i hur elen i min lägenhet är kopplad och säkrad.

Vad ser ut att vara den maximala samtidiga ström (inte momentan, utan flera minuter i sträck) jag kan ta ut sammanlagt i min bostad? 16 A? 20 A? 25 A?

Bör jag kunna ha igång en vattenkokare (drar exakt 2000 W) kopplad på grupp 8 eller 9 samtidigt som jag har på två spisplattor (okänd effekt - en glashäll från Electrolux årsmodell ca 2004, gissningsvis en äldre variant av denna: https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/hobs/electric-hob/h... )?
Eller mikron (1250 W från väggen) ihop med vattenkokaren (2000 W), som ju är på olika grupper?

Jag vill inte gärna testa genom att belasta tills säkringarna går eftersom det ställer till det för en del elektronik som jag vill slippa starta upp och konfigurera om.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Du får kolla vad du har för huvudsäkring, står oftast på elräkningen. En ej eluppvärmd lägenhet har oftast 3x16 A.
Normalt är faserna kopplad på var 3:e säkring, sen är det bara att räkna.

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk
Medlem

Du får börja räkna. P=U x I Dvs. Effekten i Watt = 230 V x max ström för resp uttag i A. För de uttag som är märkta 10 blir det 2300W. Nominell spänning är numera 230 V. Förr var det 220 V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Du får börja räkna. P=U x I Dvs. Effekten i Watt = 230 V x max ström för resp uttag i A. För de uttag som är märkta 10 blir det 2300W. Nominell spänning är numera 230 V. Förr var det 220 V.

Nej, det var inte det jag frågade. Naturligtvis kan jag räkna om på det viset för individuella grupper. Men jag ser inget om maximal ström, dvs "huvudsäkring" för hela bostaden sammanlagt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av murre64:

Du får kolla vad du har för huvudsäkring, står oftast på elräkningen. En ej eluppvärmd lägenhet har oftast 3x16 A.
Normalt är faserna kopplad på var 3:e säkring, sen är det bara att räkna.

Där ser man! Ja, på elnätsräkningen fanns faktiskt en uppgift om det. 25 A var det visst. Men är det då jordfelsbrytaren som också agerar huvudsäkring? Det står 25 A på den.

Det där med faserna, kan du förklara mer?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Där ser man! Ja, på elnätsräkningen fanns faktiskt en uppgift om det. 25 A var det visst. Men är det då jordfelsbrytaren som också agerar huvudsäkring? Det står 25 A på den.

Det där med faserna, kan du förklara mer?

Dina "huvudsäkringar" sitter med all sannolikhet i källaren eller det utrymme där även din elmätare sitter då dessa säkrar av kabeln till ditt säkringsskåp. Inte säkert att det verkligen sitter 25A säkringar i dessa även om du betalar för 25A dock, tycker spontant att 25A låter brutalt mycket för en lägenhet om man inte direktverkande el som uppvärmning. Som sagts är 16A mycket vanligare i lägenheter och beroende på vilken nätägare du har så kan det kosta rätt mycket mer om året för att ha 25A mot 16A så det kan vara något att fundera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Dina "huvudsäkringar" sitter med all sannolikhet i källaren eller det utrymme där även din elmätare sitter då dessa säkrar av kabeln till ditt säkringsskåp. Inte säkert att det verkligen sitter 25A säkringar i dessa även om du betalar för 25A dock, tycker spontant att 25A låter brutalt mycket för en lägenhet om man inte direktverkande el som uppvärmning. Som sagts är 16A mycket vanligare i lägenheter och beroende på vilken nätägare du har så kan det kosta rätt mycket mer om året för att ha 25A mot 16A så det kan vara något att fundera på.

Nån källare finns inte i byggnaden. Elmätaren sitter strax utanför (knapp meter) lägenhetsdörren i ett infällt skåp, där mätare för alla åtta lägenheter i uppgången är placerade. På motsatt sida sitter motsvarande skåp för vattenledningarna i uppgången. Om det sitter en huvudsäkring i den så låter det konstigt, för den kan jag inte komma åt för att nollställa (skåpet är låst).

Det är delvis direktverkade el för uppvärmning. Varje lägenhet har ett eget ventilationssystem bestående av en "låda" ovanför köksfläkten med filter, två fläktar, en värmeväxlarkub och en elvärmeslinga (som jag kan justera utifrån vilken temp jag vill ha).

Elkostnad är en total ickefråga för mig. Om det verkligen är 25 A är det toppen!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nån källare finns inte i byggnaden. Elmätaren sitter strax utanför (knapp meter) lägenhetsdörren i ett infällt skåp, där mätare för alla åtta lägenheter i uppgången är placerade. På motsatt sida sitter motsvarande skåp för vattenledningarna i uppgången. Om det sitter en huvudsäkring i den så låter det konstigt, för den kan jag inte komma åt för att nollställa (skåpet är låst).

Det är (oftast?) inte automatsäkrinar som går att "nollställa" utan hederliga porslinssäkringar (smältproppar) som det ska finnas 3st av till varje lägenhet om du har 3-fas matning, oftast i direkt anslutning till elmätaren eller i alla fall där den stora matningen med grövre kabel (servis) från gatan kommer in i byggnaden och sen delas upp till mindre kablar till respektive lägenhet, dessa säkringar säkrar alltså av kabeln till varje lägenhet och ska normalt inte gå om man inte kortsluter något och dina säkringar i lgh inte löser ut av någon anledning eller överbelastar under lång tid då det är tröga säkringar, det är sannolikt att de sitter i ett låst utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Det är (oftast?) inte automatsäkrinar som går att "nollställa" utan hederliga porslinssäkringar (smältproppar) som det ska finnas 3st av till varje lägenhet om du har 3-fas matning, oftast i direkt anslutning till elmätaren eller i alla fall där den stora matningen med grövre kabel (servis) från gatan kommer in i byggnaden och sen delas upp till mindre kablar till respektive lägenhet, dessa säkringar säkrar alltså av kabeln till varje lägenhet och ska normalt inte gå om man inte kortsluter något och dina säkringar i lgh inte löser ut av någon anledning eller överbelastar under lång tid då det är tröga säkringar, det är sannolikt att de sitter i ett låst utrymme.

Ok, men vad ska jag då maximalt kunna belasta med i min lägenhet utan att strömmen bryts? Som i mina exempel i första inlägget?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Dina "huvudsäkringar" sitter med all sannolikhet i källaren eller det utrymme där även din elmätare sitter då dessa säkrar av kabeln till ditt säkringsskåp. Inte säkert att det verkligen sitter 25A säkringar i dessa även om du betalar för 25A dock, tycker spontant att 25A låter brutalt mycket för en lägenhet om man inte direktverkande el som uppvärmning. Som sagts är 16A mycket vanligare i lägenheter och beroende på vilken nätägare du har så kan det kosta rätt mycket mer om året för att ha 25A mot 16A så det kan vara något att fundera på.

Normalt för lägenhet är 25 A huvudsäkringar, men man betalar för 16 A.

Permalänk
Medlem

Om du har 25A mätarsäkringar så kan du teoretiskt belasta varje fas med 25A x 230V = 5 750W

Att det står 25A på jordfelsbrytaren betyder att den får avsäkras med maximalt 25A.

Och ja, 25A är väldigt högt för att vara en lägenhet med tanke på att man kan köra en normalstor villa med värmepump (om man har effektvakt) på 16A mätarsäkringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Om du har 25A mätarsäkringar så kan du teoretiskt belasta varje fas med 25A x 230V = 5 750W

Jo, men om vi tittar konkret på mina exempel i första inlägget då? Jag vet ju inte hur faserna är kopplade i förhållande till grupperna. Det kanske är självklart för en installationselektriker, men inte för mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag skulle gärna vilja få klarhet i hur elen i min lägenhet är kopplad och säkrad.

Vad ser ut att vara den maximala samtidiga ström (inte momentan, utan flera minuter i sträck) jag kan ta ut sammanlagt i min bostad? 16 A? 20 A? 25 A?

Bör jag kunna ha igång en vattenkokare (drar exakt 2000 W) kopplad på grupp 8 eller 9 samtidigt som jag har på två spisplattor (okänd effekt - en glashäll från Electrolux årsmodell ca 2004, gissningsvis en äldre variant av denna: https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/hobs/electric-hob/h... )?
Eller mikron (1250 W från väggen) ihop med vattenkokaren (2000 W), som ju är på olika grupper?

Jag vill inte gärna testa genom att belasta tills säkringarna går eftersom det ställer till det för en del elektronik som jag vill slippa starta upp och konfigurera om.

I runda slängar klarar porslinssäkringar dubbla märkströmmen i 15-20 minuter innan de brinner av. Hur mycket man kan koppla på beror inte bara på märkeffekt utan även hur lång tid de är igång. En vattenkokare eller mikro körs normalt inte mer än några minuter på full effekt medan en spis kan vara igång lite längre. Allra värst är väl värmefläktar och annat som är igång flera timmar eller mer.

Att köra mikro och vattenkokare samtidigt kommer alltså inte att vara något problem, du kommer inte upp ens upp i 10A på någon fas. Förmodligen kommer det gå bra att köra både vattenkokare och spis samtidigt också, även om vattenkokaren ligger på en av spisfaserna, eftersom det är så pass kortvarig belastning (ett par minuter). Om du däremot kopplar in en värmefläkt på spisens faser kommer du få problem eftersom de kan stå på under mycket längre tid.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nån källare finns inte i byggnaden. Elmätaren sitter strax utanför (knapp meter) lägenhetsdörren i ett infällt skåp, där mätare för alla åtta lägenheter i uppgången är placerade. På motsatt sida sitter motsvarande skåp för vattenledningarna i uppgången. Om det sitter en huvudsäkring i den så låter det konstigt, för den kan jag inte komma åt för att nollställa (skåpet är låst).

Det är delvis direktverkade el för uppvärmning. Varje lägenhet har ett eget ventilationssystem bestående av en "låda" ovanför köksfläkten med filter, två fläktar, en värmeväxlarkub och en elvärmeslinga (som jag kan justera utifrån vilken temp jag vill ha).

Elkostnad är en total ickefråga för mig. Om det verkligen är 25 A är det toppen!

Lite märkligt att spiskåpans värmeväxlare inte finns med på gruppförteckningen.
Huvudsäkringarna är 3st till antalet, vanligen smältsäkringar(porslin) istället för automatsäkringar, en för varje fas (L1,L2,L3) dessa är sedan normalt kopplade till var 3:e säkring i ditt säkringsskåp. Till huvudsäkringsskåpet har normalt bara fastighet ägaren & elbolaget tillträde.

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

I runda slängar klarar porslinssäkringar dubbla märkströmmen i 15-20 minuter innan de brinner av. Hur mycket man kan koppla på beror inte bara på märkeffekt utan även hur lång tid de är igång. En vattenkokare eller mikro körs normalt inte mer än några minuter på full effekt medan en spis kan vara igång lite längre. Allra värst är väl värmefläktar och annat som är igång flera timmar eller mer.

Att köra mikro och vattenkokare samtidigt kommer alltså inte att vara något problem, du kommer inte upp ens upp i 10A på någon fas.

Nja, mikro plus vattenkokare är 3250 W, dvs ca 14 A, men menar du att de är fördelade över faser så att det per fas hamnar under?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, men om vi tittar konkret på mina exempel i första inlägget då? Jag vet ju inte hur faserna är kopplade i förhållande till grupperna. Det kanske är självklart för en installationselektriker, men inte för mig.

Vanligen är var tredje säkring på samma fas, dvs 1/4/7/10 osv på fas 1, 2/5/8/11 osv på fas 2, 3/6/9/12 på fas 3.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, mikro plus vattenkokare är 3250 W, dvs ca 14 A, men menar du att de är fördelade över faser så att det per fas hamnar under?

Ja. Det är förmodligen inga problem att köra dem på samma fas heller eftersom det är så kortvarig belastning. För att vara helt säker måste man titta på utlösningsdiagrammet för dvärgbrytarna i just din central.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murre64:

Lite märkligt att spiskåpans värmeväxlare inte finns med på gruppförteckningen.

Ja, det har jag också funderat över. Möjligen ingår det i nån av spisgrupperna?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vanligen är var tredje säkring på samma fas, dvs 1/4/7/10 osv på fas 1, 2/5/8/11 osv på fas 2, 3/6/9/12 på fas 3.

Ok! Bra, då får jag en bättre känsla för hur det är uppbyggt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, det har jag också funderat över. Möjligen ingår det i nån av spisgrupperna?

Nej, det var det visst inte. Körde igång fläkten och bröt sen de båda spisgrupperna, men fläkten fortsatte...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, men vad ska jag då maximalt kunna belasta med i min lägenhet utan att strömmen bryts? Som i mina exempel i första inlägget?

Du kan troligtvis totalt plocka ut cirka 5500W per fas beroende på huvudledningens längd till fördelning och elmätare med diazedsäkringar som huvudsäkringar. Jordfelsbrytaren begränsar ej då det inte är något överlastskydd. Det är sektioneringen av centralen samt dess gruppsäkringar som helt avgör hur hög last du kan plocka ut i ett enskilt uttag, men det springer iväg ifrån din ursprungliga fråga.

Vill du veta hur mycket du har tillgodo per fas så behöver du mäta med tångamperemeter eller räkna och uppskatta alla belastningar per fas från jordfelsbrytaren där de ligger förskjutna med F1=L1, F2=L2, F3=L3, F4=L1 osv. Trefasapparater belastar alla tre faserna och dess huvudsäkringar symmetriskt.

Vill du veta hur mycket du kan plocka ut från vardera grupp är det bara ta hänsyn till den berörda säkringens storlek gentemot belastningens märkström samt den totala strömmen från andra grupper på samma fas inte överstiger 25A.

Permalänk

Är jag dum eller ser det inte ut att vara 1-fas matning till lägenheten? Inga 3-fas säkringar/dvärgbrytare till någon grupp iaf..?

Det skulle oxå förklara varför man har 25A huvudsäkning, och är ju inte då särskilt jättehögt eftersom du som inte kan fördela ut det på olika faser..

Isf blir det ju 230*25=5750w för hela lägenheten du kan ta ut

Obs: är inget proffs på el så kan ha fel ang 1/3fas

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Är jag dum eller ser det inte ut att vara 1-fas matning till lägenheten? Inga 3-fas säkringar/dvärgbrytare till någon grupp iaf..?

Det skulle oxå förklara varför man har 25A huvudsäkning, och är ju inte då särskilt jättehögt eftersom du som inte kan fördela ut det på olika faser..

Isf blir det ju 230*25=5750w för hela lägenheten du kan ta ut

Obs: är inget proffs på el så kan ha fel ang 1/3fas

I lägenheter är det inte helt ovanligt att elmätate och huvudsäkringar sitter på annan plats än lägenhetens egna säkringar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

I lägenheter är det inte helt ovanligt att elmätate och huvudsäkringar sitter på annan plats än lägenhetens egna säkringar.

Just det. Men är väl inte helt otänkbart att det är 1fas, speciellt om det är en gammal lägenhet. 25A avsäkring om det är 3fas är ju något galet overkill för lägenhet.

Jag har 16A huvudsäkring i 137m2 villa med direktverkande el (luftvärmepump på nedervåning)
Jag har skjutit huvudsäkring endast 2ggr på 4år och det har varit när man samtidigt råkat kört disk, tvätt, spis, mikro de kallaste vinterdagarna.

Så om TS faktiskt har 3fas 25A är det nog hög tid att säkra ner och spara fina pengar 🙂

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Så om TS faktiskt har 3fas 25A är det nog hög tid att säkra ner och spara fina pengar 🙂

Jag är totalt ointresserad av att sänka säkringen. Hellre höja i så fall. Allt för att aldrig behöva tänka på totala belastningen. Hade jag haft en villa, och själv kunnat bestämma över detta (här i bostadsrätt finns ingen möjlighet att ändra säkringsnivån, uppåt eller neråt) så hade jag valt den högsta nivån som elbolaget hade kunnat erbjuda mig. Kostnaden är inget hinder. Min dröm är att t ex kunna svetsa hemma. Totalt omöjligt där jag bor nu, för att alla säkringar hade flugit i omloppsbana bara jag hade klickat igång svetsen!

Men det är förmodligen omöjligt att avgöra om jag har tre faser eller en till min lägenhet. Bara en fas med 25 A är ju bra snålt alltså. Det innebär max ca 5700 W samtidigt, vilket innebär att huvudsäkringen går om jag använder två spisplattor samtidigt som ugnen är på och jag kör vattenkokaren för att snabbare koka upp vatten till matlagning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Men är väl inte helt otänkbart att det är 1fas, speciellt om det är en gammal lägenhet.

Lägenheten är byggd 2004.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jordfelsbrytaren är fyrpolig i alla fall. Så den utesluter inte trefas.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är förmodligen omöjligt att avgöra om jag har tre faser eller en till min lägenhet.

Nej, det är inte omöjligt men det kräver att du tar kontakt med någon ansvarig i föreningen som antingen kan ge dig tillgång till där huvudsäkring & elmätare till lägenheten sitter eller vet om det är 1 eller 3 faser.

Om det är 3 fas så med tillgång till huvudsäkringarna till lägenheten kan du också kontrollera hur dessa är kopplade till de olika säkringsgrupperna i lägenheten, genom att helt enkelt ta bort/bryta dessa en & en.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nej, det är inte omöjligt men det kräver att du tar kontakt med någon ansvarig i föreningen som antingen kan ge dig tillgång till där huvudsäkring & elmätare till lägenheten sitter eller vet om det är 1 eller 3 faser.

Teoretiskt, ja. Men det är alldeles för jobbigt. Jag får helt enkelt utgå från att det är enfas och fortsätta ge fan i att laga mat snabbt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nån källare finns inte i byggnaden. Elmätaren sitter strax utanför (knapp meter) lägenhetsdörren i ett infällt skåp, där mätare för alla åtta lägenheter i uppgången är placerade. På motsatt sida sitter motsvarande skåp för vattenledningarna i uppgången. Om det sitter en huvudsäkring i den så låter det konstigt, för den kan jag inte komma åt för att nollställa (skåpet är låst).

Det är delvis direktverkade el för uppvärmning. Varje lägenhet har ett eget ventilationssystem bestående av en "låda" ovanför köksfläkten med filter, två fläktar, en värmeväxlarkub och en elvärmeslinga (som jag kan justera utifrån vilken temp jag vill ha).

Elkostnad är en total ickefråga för mig. Om det verkligen är 25 A är det toppen!

Anledning för att säker och ting sitter i trapphuset där du inte kan komma åt det är för att du inte ska komma åt det. De finns så många som inte bara kan bo i sin lägenhet utan ska hålla på att pilla och fundera alldeles för mycket och att fastighetsskötaren enkelt ska komma åt det utan att behöva klampa in i lägenheterna. Möjliggör även för hyresvärden att blockera elen enkelt för någon som inte har betalt sin el.

Eftersom huset är förhållande nybyggt och ventilationen räknas som en del som fastighetsägaren har ansvar för kan det mycket väl vara så att man dragit FTX agget går från en fastighetscentral som inte du kan bryta.

Skrivet av dalledalle:

Är jag dum eller ser det inte ut att vara 1-fas matning till lägenheten? Inga 3-fas säkringar/dvärgbrytare till någon grupp iaf..?

Det skulle oxå förklara varför man har 25A huvudsäkning, och är ju inte då särskilt jättehögt eftersom du som inte kan fördela ut det på olika faser..

Isf blir det ju 230*25=5750w för hela lägenheten du kan ta ut

Obs: är inget proffs på el så kan ha fel ang 1/3fas

Slöa 25A är vanlig att montera i enfas lägenheter då det möjliggör att man kör kan köra spis och tvättmaskin samtidigt.

Nja, mer troligt att det är antingen en elektriker som inte kan installationsreglerna eller miss i konstruktionen av centralen. I enkelhetens namn får man bara köra en säkring per rör om man har dvärgbrytare. Tyvärr är det rätt vanligt att detta inte sköts, speciellt på ställen där man byter elcentral, men inte vill tråda om resten av huset/lägenheten.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz