MSI RTX3090 Suprim X fläktar har slutat snurra plötsligt.

Permalänk
Medlem

MSI RTX3090 Suprim X fläktar har slutat snurra plötsligt.

Tacksam i förväg för hjälp då jag är super närvös att det är ett måndagsexemplar då ingen ersättning finns.
Sammanfattat så är det precis som titeln säger. Tillåt mig i TLDR anda lista några felsökningar jag gjort nedan. Tål att nämnas att jag upptäckte detta under en hobby stream till vänner och familj via programmet OBS. Jag hade 30fps i alla spel efter nån minut men trodde det var nån bugg med programmet OBS som tog massa GPU i onödan. Så spelade tydligen Valheim i 4h med 92C° vilket gör mig närvös. Hörde inget då fläktarna är av.

  • Prövat bocka ur Auto i Afterburner och dra upp fläktarna till max, inget händer.

  • Avinstallerat Afterburner och installerat samt avinstallerat Dragon Center från MSI

  • Kollat kablarna som verkar sitta i grafikkortet bra, alla tre 8pin kablar är Y kablar från ett nytt Asus 1000w PSU

Kanske något annat jag inte minns i skrivande stund, finns lite mer detaljer kanske på länken nedan men alla tips uppskattas.

Gjorde nyss en felsökning på datorn från mitt tidigare inlägg på: #18922059

Efter att ha hittat felet att fläktarna slutat fungera dog tråden och försvann då titeln och innehållet inte är giltigt för mer än yttligare detaljer.

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Medlem

Behövs lite mer information..

Chassi? Corsair Crystal 280x (mATX)?
Moderkort? Z390m?
PSU?
Senaste BIOS?
Senaste drivrutiner?

Det första jag skulle kolla är så att fläktarna kan röra sig fritt.
Det eftersom att du skrev i din förra tråd att kortet satt så pass lågt att du inte ens såg fläktarna.
Kan ju vara så att det ligger någon kabel eller nåt emot och blockar.

Testat att sätta kortet i den övre PCI-porten istället? Det är ju den som primärt ska användas för GPU, plus att kortet får bättre luftflöde när nu fläktarna väl kommer igång..
Sitter det i den nedre så finns det ju risken att den bara körs i X4 också.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Behövs lite mer information..

Chassi? Corsair Crystal 280x (mATX)?
Moderkort? Z390m?
PSU?
Senaste BIOS?
Senaste drivrutiner?

Det första jag skulle kolla är så att fläktarna kan röra sig fritt.
Det eftersom att du skrev i din förra tråd att kortet satt så pass lågt att du inte ens såg fläktarna.
Kan ju vara så att det ligger någon kabel eller nåt emot och blockar.

Testat att sätta kortet i den övre PCI-porten istället? Det är ju den som primärt ska användas för GPU, plus att kortet får bättre luftflöde när nu fläktarna väl kommer igång..
Sitter det i den nedre så finns det ju risken att den bara körs i X4 också.

Tack för ditt svar! Ska ge dig bättre detaljer!

*Chassi: Corsair Crystal 280X Tempered Glass i vitt
*Moderkort: MSI MPG Z390M GAMING EDGE AC - mATX / Z390
*ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold
*Angående BIOS osäker om det är de senaste då jag inte har ett minne av att ha flashat nyligen. Drivers brukar va de senaste. Varit lite mån om det då mitt nya VR headset begärt det.
Fast med det sagt. I skrivande stund har jag fått fortsatt felmeddelande med Windows update som aldrig vill slutföra en senare uppdatering. Men har lagt de åt sidan då allt funkat så bra i två veckor. Nu efter att ha avinstallerat Corsair iCUE (mjukvara för headset och kylare) så har programmet begärt omstart och vid nedstängning har jag nu vart fast vid skärmen "Förbereder Windows Stäng inte av datorn" i en timma... (Undrar om de kan bero på att jag startade fem Microsoft Store uppdateringar som inte är redo och stängas än.)

*Kablar under fläktarna kan jag inte se men ska absolut känna på fläktarna så fort jag kan stänga av datorn. Bifogar lite bilder!

https://ibb.co/x1BQ2xh
https://ibb.co/d6CLH1t
https://ibb.co/VvshmDC

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon774:

Tack för ditt svar! Ska ge dig bättre detaljer!

*Chassi: Corsair Crystal 280X Tempered Glass i vitt
*Moderkort: MSI MPG Z390M GAMING EDGE AC - mATX / Z390
*ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold
*Angående BIOS osäker om det är de senaste då jag inte har ett minne av att ha flashat nyligen. Drivers brukar va de senaste. Varit lite mån om det då mitt nya VR headset begärt det.
Fast med det sagt. I skrivande stund har jag fått fortsatt felmeddelande med Windows update som aldrig vill slutföra en senare uppdatering. Men har lagt de åt sidan då allt funkat så bra i två veckor. Nu efter att ha avinstallerat Corsair iCUE (mjukvara för headset och kylare) så har programmet begärt omstart och vid nedstängning har jag nu vart fast vid skärmen "Förbereder Windows Stäng inte av datorn" i en timma... (Undrar om de kan bero på att jag startade fem Microsoft Store uppdateringar som inte är redo och stängas än.)

*Kablar under fläktarna kan jag inte se men ska absolut känna på fläktarna så fort jag kan stänga av datorn. Bifogar lite bilder!

https://ibb.co/x1BQ2xh
https://ibb.co/d6CLH1t
https://ibb.co/VvshmDC

Tack, det bör räcka med information.
Kortet sitter i den övre porten, vilket är bra.

Har du provat att byta BIOS på kortet?
Det ska sitta en switch som du kan byta mellan performance och silent mode mellan.

Skulle du inte komma någonvart så skulle jag nog fundera på att blåsa om datorn och sen installera senaste Windows och även passa på att uppdatera till senaste BIOS för moderkortet. För att utesluta mjukvarufel eller någon drivrutinskonflikt, eller om nu kortet är defekt..

Här hämtar du senaste versionen med deras verktyg (till ett USB):
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Färsk guide om du inte gjort det förr:
https://www.youtube.com/watch?v=MJOJ0oWB6og&ab_channel=Inet

Det är ju sista utvägen, testa lite till.
Men om du nu väljer att blåsa datorn så glöm inte att spara allt viktigt och koppla din Windowsnyckel till ett Microsoftkonto:
Koppla konto

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Tack, det bör räcka med information.
Kortet sitter i den övre porten, vilket är bra.

Har du provat att byta BIOS på kortet?
Det ska sitta en switch som du kan byta mellan performance och silent mode mellan.

Skulle du inte komma någonvart så skulle jag nog fundera på att blåsa om datorn och sen installera senaste Windows och även passa på att uppdatera till senaste BIOS för moderkortet. För att utesluta mjukvarufel eller någon drivrutinskonflikt, eller om nu kortet är defekt..

Här hämtar du senaste versionen med deras verktyg (till ett USB):
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Färsk guide om du inte gjort det förr:
https://www.youtube.com/watch?v=MJOJ0oWB6og&ab_channel=Inet

Det är ju sista utvägen, testa lite till.
Men om du nu väljer att blåsa datorn så glöm inte att spara allt viktigt och koppla din Windowsnyckel till ett Microsoftkonto:
Koppla konto

Tack igen,

Kan inte hitta något om att moderkortet skulle ha en switch för BIOS, däremot så säger system32 att jag har BIOS Version/Date 22/03/2019 SMBIOS Version 2.8. Datumet är absolut inte det nyaste, version 2.8 säger inget speciellt eftersom deras sida inte listar den betäckningen utan med "7B50v1B" (det står AMIBIOS på deras hemsida men SMBIOS version på System32 så vet inte om det säger något)

Däremot har jag Silent & Gaming som reglage på GPUn om det var de du menade. Prövade med att koppla denna till silent istället för gaming, men inga resultat.

Tack för guiden! finner du någon mening med att kanske BIOS uppdatera INNAN man blåser windows, alltid tråkigt att blåsa C:/ hårddisken haha.

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon774:

Tack igen,

Kan inte hitta något om att moderkortet skulle ha en switch för BIOS, däremot så säger system32 att jag har BIOS Version/Date 22/03/2019 SMBIOS Version 2.8. Datumet är absolut inte det nyaste, version 2.8 säger inget speciellt eftersom deras sida inte listar den betäckningen utan med "7B50v1B" (det står AMIBIOS på deras hemsida men SMBIOS version på System32 så vet inte om det säger något)

Däremot har jag Silent & Gaming som reglage på GPUn om det var de du menade. Prövade med att koppla denna till silent istället för gaming, men inga resultat.

Tack för guiden! finner du någon mening med att kanske BIOS uppdatera INNAN man blåser windows, alltid tråkigt att blåsa C:/ hårddisken haha.

Det var grafikkortet jag menade som har en switch (ändrar bl.a fläktkurvan).

Jag utgår förresten från att du gör alla dina tester när du har last på kortet? (Spel eller något som belastar grafikkortet)
Ditt kort är "semi-passivt" vilket innebär att fläktarna startar vid en viss temp, vanligtvis runt 50-60c.

Att uppdatera BIOS för moderkortet är ju betydligt enklare än att installera om Windows, tar max 5 min.
Så testa det innan, som jag sa tidigare så ska du göra en ren ominstallation som sista utväg.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Det var grafikkortet jag menade som har en switch (ändrar bl.a fläktkurvan).

Jag utgår förresten från att du gör alla dina tester när du har last på kortet? (Spel eller något som belastar grafikkortet)
Ditt kort är "semi-passivt" vilket innebär att fläktarna startar vid en viss temp, vanligtvis runt 50-60c.

Att uppdatera BIOS för moderkortet är ju betydligt enklare än att installera om Windows, tar max 5 min.
Så testa det innan, som jag sa tidigare så ska du göra en ren ominstallation som sista utväg.

Dåså va bra!

Ja, jag går in i the Medium som verkar sämre optimerat och väntar tills det når ca 70 grader utan att något händer. Sen stänger jag av. Varit väldigt nöjd med semi funktionen annars.

Okej då förstår jag, ska pröva det först (är alla "fixes" inkluderade i senaste BIOS eller bör jag ladda ner alla BIOS med dess olika fixar?) https://www.msi.com//Motherboard/support/MPG-Z390M-GAMING-EDG...
Samt lösa min konstiga Windows Update error. Alt avinstallera två senaste uppdateringarna och installera om dem. (error code (0x8007000d)) Men kortet har fungerat under de omständigheterna i två veckor så misstänker att de är något annat.

Finns det chans att det kan vara mitt nya PSU?

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon774:

Dåså va bra!

Ja, jag går in i the Medium som verkar sämre optimerat och väntar tills det når ca 70 grader utan att något händer. Sen stänger jag av. Varit väldigt nöjd med semi funktionen annars.

Okej då förstår jag, ska pröva det först, samt lösa min konstiga Windows Update error. Alt avinstallera två senaste uppdateringarna och installera om dem. (error code (0x8007000d)) Men kortet har fungerat under de omständigheterna i två veckor så misstänker att de är något annat.

Finns det chans att det kan vara mitt nya PSU?

Jag ser inte att det ska vara ditt PSU som orsakar detta, om det nu inte är någon kabel som sitter o glappar.
Dubbelkolla det förresten, i båda ändarna.

Kommer du ihåg om du gjorde något speciellt när det slutade fungera?
Windowsuppdateringar, drivrutin för kortet eller något program för fläktstyrning (Afterburner eller MSI:s egna).

Du kan ju prova DDU:
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...
(rensar drivrutiner)

Edit: Välj senaste BIOS, alla tidigare fixar är med där.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Jag ser inte att det ska vara ditt PSU som orsakar detta, om det nu inte är någon kabel som sitter o glappar.
Dubbelkolla det förresten, i båda ändarna.

Kommer du ihåg om du gjorde något speciellt när det slutade fungera?
Windowsuppdateringar, drivrutin för kortet eller något program för fläktstyrning (Afterburner eller MSI:s egna).

Du kan ju prova DDU:
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...
(rensar drivrutiner)

Edit: Välj senaste BIOS, alla tidigare fixar är med där.

Ska kolla kablarna på baksidan (där PSUn sitter) vid nästa omstart.

Ja jag streamade faktiskt till mina bröder och en vän hit och dit. Trodde det var programmet OBS som fick det att lagga, sedan trodde jag det var malware. Tog ett dygn innan jag kollade fläktarna.
Windows uppdateringen som inte vill bli klar har gnagit på mitt samvete ett tag, men inte just då. Yes hade Afterburner då för att mäta FPSen och så. Med Riva Statistics för att få upp overlayen under gameplay.

Edit: Tack för BIOS förtydligandet och DDU tipset, ska pröva det efter lite pill med W-Update och BIOS!

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon774:

Ska kolla kablarna på baksidan (där PSUn sitter) vid nästa omstart.

Ja jag streamade faktiskt till mina bröder och en vän hit och dit. Trodde det var programmet OBS som fick det att lagga, sedan trodde jag det var malware. Tog ett dygn innan jag kollade fläktarna.
Windows uppdateringen som inte vill bli klar har gnagit på mitt samvete ett tag, men inte just då. Yes hade Afterburner då för att mäta FPSen och så. Med Riva Statistics för att få upp overlayen under gameplay.

Edit: Tack för BIOS förtydligandet och DDU tipset, ska pröva det efter lite pill med W-Update och BIOS!

När du startar datorn så bör fläktarna starta (tycker man?) under uppstarten av datorn, gör dom det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Jag ser inte att det ska vara ditt PSU som orsakar detta, om det nu inte är någon kabel som sitter o glappar.
Dubbelkolla det förresten, i båda ändarna.

Kommer du ihåg om du gjorde något speciellt när det slutade fungera?
Windowsuppdateringar, drivrutin för kortet eller något program för fläktstyrning (Afterburner eller MSI:s egna).

Du kan ju prova DDU:
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...
(rensar drivrutiner)

Edit: Välj senaste BIOS, alla tidigare fixar är med där.

BIOS uppdaterat, kablar kollade och nu DDU gjord. Kan fortfarande inte råda bot på Windows Update grejen. Så misstänker atten stackars formatering / återställning är det ända jag har kvar.

Skrivet av Bael:

När du startar datorn så bör fläktarna starta (tycker man?) under uppstarten av datorn, gör dom det?

Jo tycker jag med men de gör de inte tyvärr, kikade nyss

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Medlem

Om du trycker igång MSI Afterburner och trycker på Kugghjulet till vänster.
Sen klickar du dig in på "FAN" där du bockar i "Enable user defined softare automatic fan control".
Hur ser kurvan ut?
Försök mixtra lite med kurvan och se om det händer något.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Tänkte precis skriva det. Testa att göra en egen fläktkurva.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon774:

BIOS uppdaterat, kablar kollade och nu DDU gjord. Kan fortfarande inte råda bot på Windows Update grejen. Så misstänker atten stackars formatering / återställning är det ända jag har kvar.

Jo tycker jag med men de gör de inte tyvärr, kikade nyss

Lutar mer & mer åt att fläktkontrollern på grafikkortet har lämnat in.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

vad händer om du drar ner temperature target till typ 30?

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon774:

BIOS uppdaterat, kablar kollade och nu DDU gjord. Kan fortfarande inte råda bot på Windows Update grejen. Så misstänker atten stackars formatering / återställning är det ända jag har kvar.

Jo tycker jag med men de gör de inte tyvärr, kikade nyss

Testa de nya tipsen du fått innan du blåser datorn, som sagt tidigare så kör det som sista utväg.
Du har inte möjlighet att testa kortet i en annan dator förresten?

Vore ju synd om kortet är defekt nu när det är så pass dålig tillgång, tur att det var ett 3090 och inte ett 3080 iaf.
Sett ditt kort i lager lite till o från senaste tiden, om det nu blir ett garantiärende.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Om du trycker igång MSI Afterburner och trycker på Kugghjulet till vänster.
Sen klickar du dig in på "FAN" där du bockar i "Enable user defined softare automatic fan control".
Hur ser kurvan ut?
Försök mixtra lite med kurvan och se om det händer något.

Skrivet av walkiii:

Tänkte precis skriva det. Testa att göra en egen fläktkurva.

Hej och tack för era tips, jobbat i helgen så har inte fått så mycket tid jag önskat medans alla skriver men så länge jag inte konstrade till något så tror jag att jag prövade just det. Laddat ner en ny beta version av Afterburner jag kan pröva imorgon. Inte. Pillat med fläkt kurvor förut men såg rätt rakt ut på så sätt att man satte temp vs effekt på fläktarna.

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Lutar mer & mer åt att fläktkontrollern på grafikkortet har lämnat in.

Hmm fläkt kontroller låter internt, inget man kan fixa? Den är bara någon vecka gammal.

Skrivet av PeoplesMC:

vad händer om du drar ner temperature target till typ 30?

Är det i själva fan kurvan du pratar om? Tror jag har suttit den lågt i Afterburner runt där innan nämligen. Tack för svar

Skrivet av D-ryd:

Testa de nya tipsen du fått innan du blåser datorn, som sagt tidigare så kör det som sista utväg.
Du har inte möjlighet att testa kortet i en annan dator förresten?

Vore ju synd om kortet är defekt nu när det är så pass dålig tillgång, tur att det var ett 3090 och inte ett 3080 iaf.
Sett ditt kort i lager lite till o från senaste tiden, om det nu blir ett garantiärende.

Ja jag får göra det, blåsa C Partionen får bli sista efter jag tittat på det sista bitarna. Super bra tips med uteslutningsmetoden. Sitter så trångt i chassit bara att det är väldigt svårt att få ut den. Skulle annars kanske prövat den i sambons chassi som har iofs kanske för gammalt moderkort tillhörande en gammal Asus burk.

Det tråkiga är att märket MSI Suprim var de mest efterlängtade modellen ironiskt nog för kvalitén. Dessutom var enheten fyndvara vilket innebar att någon hade prövat den i sitt chassi men den var för stor. Tråkiga i den historien är att den kan ej bytas ut mot en ny. Då den gick för 17.000 (beställde innan prisändring) och nu ligger de billigaste på 23.000 vilket jag ej har budget för. Så gör allt för att denna ska gå igång haha.

Du ska ha stort tack hittils för all din hjälp broder Tuck! (D-Ryd) ytterst tålmodig.

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon774:

Hmm fläkt kontroller låter internt, inget man kan fixa? Den är bara någon vecka gammal.
Är det i själva fan kurvan du pratar om? Tror jag har suttit den lågt i Afterburner runt där innan nämligen. Tack för svar
Ja jag får göra det, blåsa C Partionen får bli sista efter jag tittat på det sista bitarna. Super bra tips med uteslutningsmetoden. Sitter så trångt i chassit bara att det är väldigt svårt att få ut den. Skulle annars kanske prövat den i sambons chassi som har iofs kanske för gammalt moderkort tillhörande en gammal Asus burk.

Det tråkiga är att märket MSI Suprim var de mest efterlängtade modellen ironiskt nog för kvalitén. Dessutom var enheten fyndvara vilket innebar att någon hade prövat den i sitt chassi men den var för stor. Tråkiga i den historien är att den kan ej bytas ut mot en ny. Då den gick för 17.000 (beställde innan prisändring) och nu ligger de billigaste på 23.000 vilket jag ej har budget för. Så gör allt för att denna ska gå igång haha.

Du ska ha stort tack hittils för all din hjälp broder Tuck! (D-Ryd) ytterst tålmodig.

Fläktkontrollern på själva grafikkortet ja.

Blåsa C? Har du ingen extra hårddisk liggandes som du kan prova med? Själv har jag en billig 120GB SSD liggandes i felsökningsändamål!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Fläktkontrollern på själva grafikkortet ja.

Blåsa C? Har du ingen extra hårddisk liggandes som du kan prova med? Själv har jag en billig 120GB SSD liggandes i felsökningsändamål!

Ingen dum idé, de borde jag anama till framtida felsökningar! Kanske kan ta ut sambons C, och byta med min för skojs skull.

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon774:

Testa dra ner temperature limit till lägsta i afterburner, alltså unlinka powerlimit och temp limit sen dra ner bara temperature limiit och see hur den agerar
fläktarna snurrar till när du startar datorn va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Testa de nya tipsen du fått innan du blåser datorn, som sagt tidigare så kör det som sista utväg.
Du har inte möjlighet att testa kortet i en annan dator förresten?

Vore ju synd om kortet är defekt nu när det är så pass dålig tillgång, tur att det var ett 3090 och inte ett 3080 iaf.
Sett ditt kort i lager lite till o från senaste tiden, om det nu blir ett garantiärende.

Skrivet av Bael:

Fläktkontrollern på själva grafikkortet ja.

Blåsa C? Har du ingen extra hårddisk liggandes som du kan prova med? Själv har jag en billig 120GB SSD liggandes i felsökningsändamål!

Skrivet av PeoplesMC:

Testa dra ner temperature limit till lägsta i afterburner, alltså unlinka powerlimit och temp limit sen dra ner bara temperature limiit och see hur den agerar
fläktarna snurrar till när du startar datorn va?

Har prövat att unlinka powerlimit och temp för att se om något sparkas igång. Men icke.
DOCK har jag två-tre bilder med funderingar länkade här:
https://ibb.co/LhWnHB4
https://ibb.co/DGPnvB1
https://ibb.co/HYxQ9FM

När jag startar ett spel med 3D meny i 200% Supersample som te.x Smite så går direkt graderna upp såklart vilket blir ett bra felsökningsverktyg. När jag kollar på afterburnet så ser jag att det är 0 på VOLT hela tiden. Ska det var så?
Även länkat bild på något som kallas GPU-Z där jag kollade på sensorerna. Man kan se att fläktarna vill jobba men ingen RPM körs. bilden är tagen en minut efter att ha startat Valheim så man får en gradvis känsla. Tänkte även där på volten som ibland visade noll och lämnade en liten liten glugg i de röda markeringarna.
Förstå dock att allt detta går lite över huvudet på mig haha!

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Medlem

Du har fortfarande 3 års reklamationsrätt oavsett vad dom säger och dom flesta har även samma garanti.

Det är bara att påpeka det när du kontaktar dom för RMA.

Att priset nu är höjt spelar heller ingen roll. Hänvisa till reklamationsrätten bara. Måste du köpa ett dyrare kort så kan dom få stå för mellanskillnaden också.

Finns mer att läsa här: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon774:

Har prövat att unlinka powerlimit och temp för att se om något sparkas igång. Men icke.
DOCK har jag två-tre bilder med funderingar länkade här:
https://ibb.co/LhWnHB4
https://ibb.co/DGPnvB1
https://ibb.co/HYxQ9FM

När jag startar ett spel med 3D meny i 200% Supersample som te.x Smite så går direkt graderna upp såklart vilket blir ett bra felsökningsverktyg. När jag kollar på afterburnet så ser jag att det är 0 på VOLT hela tiden. Ska det var så?
Även länkat bild på något som kallas GPU-Z där jag kollade på sensorerna. Man kan se att fläktarna vill jobba men ingen RPM körs. bilden är tagen en minut efter att ha startat Valheim så man får en gradvis känsla. Tänkte även där på volten som ibland visade noll och lämnade en liten liten glugg i de röda markeringarna.
Förstå dock att allt detta går lite över huvudet på mig haha!

Klicka ur gubben vid "FAN" på bild 2.
Sen klicka i "Force fanspeed update" inne på settings på "FAN".

Men det lutar åt att fläktkontrollern är trasig.
Lätt att byta med andra fläktar, borde finnas att få tag på på typ Ebay.
Jag hade liknande problem på ett GTX 1080.
Dock 1 av 2 fläktar som gick på 100% rpm hela tiden medans den andra var tvärdöd.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Klicka ur gubben vid "FAN" på bild 2.
Sen klicka i "Force fanspeed update" inne på settings på "FAN".

Men det lutar åt att fläktkontrollern är trasig.
Lätt att byta med andra fläktar, borde finnas att få tag på på typ Ebay.
Jag hade liknande problem på ett GTX 1080.
Dock 1 av 2 fläktar som gick på 100% rpm hela tiden medans den andra var tvärdöd.

Vet inte om jag skruvat i ett kort för 23k utan kunskaper när han kan få ett nytt enligt svensk lag, eller ersättning för mellanskillnaden om köpet hävs. Visst han blir utan kort en period, men 23k upp i rök vs några veckor utan kort.

Permalänk
Medlem

Har suprim korten en bios switch?
Testa att köra med afterburner avstängt? Om du går till settings i afterburner kan du klicka i unlock voltage monitoring osv kanske därför du inte set volten.
Annars är de nog bara och RMA ska ju inte hålla på så. eftersom det var en fyndvara kolla också så inte den tidigare ägaren dragit på nått annat bios som jävlas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Har suprim korten en bios switch?

Det har han redan testat längre upp i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Det har han redan testat längre upp i tråden.

Tänkte mer att jag själv skulle testa slänga på typ rog strix bios eller nått annat 3 pin bios och se om de händer nått, i felsöknings syfte. Har han en bios switch är de ju ganska säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Vet inte om jag skruvat i ett kort för 23k utan kunskaper när han kan få ett nytt enligt svensk lag, eller ersättning för mellanskillnaden om köpet hävs. Visst han blir utan kort en period, men 23k upp i rök vs några veckor utan kort.

Det hade nog inte jag heller om jag ska vara helt ärlig. 😂
Men det är heller inte mycket man kan göra som skulle kunna gå fel. Förutsatt att man inte bryter av pins eller skruvar nå helvete hårt så att något spricker.

Någon skrev att det var en fyndvara - kan det vara så att förra ägaren försökt montera vattenkylning men misslyckats kanske?
Och glömde montera tillbaka kabeln för fläktarna?
Eller helt enkelt inte satte dit den ordentligt?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Du har fortfarande 3 års reklamationsrätt oavsett vad dom säger och dom flesta har även samma garanti.

Det är bara att påpeka det när du kontaktar dom för RMA.

Att priset nu är höjt spelar heller ingen roll. Hänvisa till reklamationsrätten bara. Måste du köpa ett dyrare kort så kan dom få stå för mellanskillnaden också.

Finns mer att läsa här: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Tack uppskattar det, men då förlorar jag priset jag fick den för och får pröjsa fem tusen mer nästa gång, lämnar den åter såklart om ingen annan väg finns. Kontaktar MSI först för att se om DE kan reparera. Väntar hellre än att lämna tillbaka den. MSI struntar såklart i våran reklamationrätt. Det är Svenskt påhitt som vi kan vara glada för haha! Men har ju fortfarande deras garanti eftersom den är ny.

Skrivet av ImTheMeaN:

Klicka ur gubben vid "FAN" på bild 2.
Sen klicka i "Force fanspeed update" inne på settings på "FAN".

Men det lutar åt att fläktkontrollern är trasig.
Lätt att byta med andra fläktar, borde finnas att få tag på på typ Ebay.
Jag hade liknande problem på ett GTX 1080.
Dock 1 av 2 fläktar som gick på 100% rpm hela tiden medans den andra var tvärdöd.

Tack, prövade detta också! jag tror faktiskt fläktkontrollen fungerar(!) Om du kikar på denna bild (https://ibb.co/HYxQ9FM) så kan du se ovanför Fan RPM som står på noll så registrerar den ändå att 76% av fläktens hastighet/effekt ska användas. De tolkar jag som att fläktkontrollen fungerar. MEN med det sagt är jag inget proffs eller elektriker så ANTAR bara.

Skrivet av ImTheMeaN:

Det hade nog inte jag heller om jag ska vara helt ärlig. 😂
Men det är heller inte mycket man kan göra som skulle kunna gå fel. Förutsatt att man inte bryter av pins eller skruvar nå helvete hårt så att något spricker.

Någon skrev att det var en fyndvara - kan det vara så att förra ägaren försökt montera vattenkylning men misslyckats kanske?
Och glömde montera tillbaka kabeln för fläktarna?
Eller helt enkelt inte satte dit den ordentligt?

Det är sant, det var en fyndvara, vilket innebär att jag kan göra återköp såklart. Men en fyndvara är ju en unik artikel så det betyder att jag kan avbryta och bli återbetald. Men inte få den utbytt till en lika dan, ifall de inte råkar få in en ny Fyndvara i samma. DOCK som du säger visst kan någon försökt att experimentera med kortet innan, eller så kan den bara vart för stor. Man vet aldrig. Men känns som lite mer monterings slitage skulle visats sig vid installering av kylning. Dock om du kikar på denna bild: https://ibb.co/PghS5vD <-- så tycker jag det är fult att kablarna går framför och synligt kylflänsarna. Vet inte om de kan ha pillat med dem för man kan inte riktigt nå dem. Vet inte helt vilken som är fläktarnas heller.

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||