Upphöjd järnväg teoretiseras av Trafikverket

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in med lite rolig kuriosa, världens längsta bro är av denna typ. https://en.wikipedia.org/wiki/Danyang%E2%80%93Kunshan_Grand_B...
Kan vara kul att kunna inför ett quiz eller liknande

En sträcka på 165 km (GBG-STHLM 415km) tog fyra år att bygga och kostade ca 70 miljarder (Hallandsåsen 11 miljarder, Västlänken 20 miljarder).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Votarg:

Trafikverket har presenterat en idé om att bygga ut järnvägen på pelare i Sverige. Själv är jag extremt positiv till idén då de långa sträckorna i landets obygd blir oförutsägbara på marknivå. I Kina fungerar detta bra redan och du kan resa från Hangzhou till Shanghai, en sträcka på 300 kilometer, på cirka 55 minuter och då åker du på denna typ av bro/pelare konstant. Då inkluderas ett fåtal stopp på vägen.

I överlag så är långdistanstågen pinsamt dåliga i Sverige. Bara kolla på en populär rutt som Stockholm-Göteborg på sj.se och det kostar för 1 person enkelresa mellan 500-700 kronor beroende på dag. Jag har även sett att det i vissa perioder kan vara ännu dyrare. Kan lika gärna flyga eller åka bil vid det laget. Om man gör tåg mer attraktivt (hastighet, punktlighet, bekvämlighet) så kommer fler att åka och priset gå ner: bara win/win. I rapporten som presenterades skulle projektet bli billigare också i jämförelse med att bygga på markhöjd.
Det har ju varit tal om att bygga snabbtåg länge nu. Om man gör det känns det som att det finns klart mer fördelar genom att bygga den på pelare, upphöjd. Inte längre försenade tåg pga älgar på spåren.

Källor:
https://www.dn.se/ekonomi/svenska-snabbjarnvagen-kan-byggas-p...
https://www.dn.se/ekonomi/aven-moderaterna-oppna-for-lanefina...
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/ny-teknik-snabbt%C3%...
Lär även dyka upp här inom sinom tid.

Spännande lösing och som du säger så funkar det alldeles utmärkt i Kina så varför inte här. Kan väl hålla med om att det inte är snyggt men det är inte vindkraftverk heller.

Skrivet av anon5930:

Med tanke på vår berggrund skulle man kanske överväga att räkna på att bygga ett underjordiskt tågsystem i större delen av landet. Nu är det kostsamt och tidsödande men då kommer man ifrån klimatet till stor del.

Det gick ju så bra med Hallandsåsen så varör inte sätta igång och gräva en tunnel mellan Stockholm och Göteborg på stört, vad kan gå fel

Skrivet av dev2null:

Personligen finner jag hela idén med höghastighetståg i Sverige som ytterst tveksam och kritiken från riksrevisionen är brutalt talande:
https://www.riksrevisionen.se/rapporter/granskningsrapporter/... (Regeringen har utgått från att höghastighetståg är lösningen istället för att kolla på vilket problem man vill lösa och vilka alternativ som finns).

Istället för denna svindyra och miljömässigt tveksamma investering i höghastighetståg så kanske man istället kan bygga ut befintliga stambanor - på eller ovan mark

Mer lättsamt beskrivning här: https://youtu.be/-NwkkN-qMzg

Absolut finns det fördelar med tåg men tyvärr tycker jag hela höghastighetshistorien lika bra kan skrotas direkt innan de plöjer ner mer pengar i projektet. Se istället till att våra kära X2000 kan hålla sin hastighet och sin punktlighet så räcker det och givetvis kan man se till att rusta upp den järnvägen som redan finns.

Skrivet av reverend benny:

Är benägen att hålla med faktiskt, om man räknar på den totala tiden det tar att t.ex. flyga från Stockholm - Göteborg med transport till och från flygplats vid avgång och landning så går det inte så mkt snabbare att ta flyget totalt sett. Gissar att man kanske tjänar en timma med flyg men det går inte att jobba hela vägen samt att på tåg har man lite mer space.

Men, båda har sina för och nackdelar och kanske inte bör ses som konkurrenter utan snarare bra komplement.
Får man till tystare och miljövänligare flyg så har det definitivt en plats.

Nu har inte jag någon flygplats i Västerås där det går flyg mellan Stockholm och Göteborg så för mig så tar det längre tid att flyga än att ta bilen och jag har också en mycket större frihet med vilken packning jag vill ha med och även komma dit jag vill.

Skrivet av Hulle:

Problemet med höghastighetstågen är att vi började alldeles för sent och att tidshorisonten för bygget är helt galen. I nuvarande takt är den klar 2090 och regeringen hoppas på att den kan snabbas på till 2045.

Är det någon som på allvar inte inser att självkörande bilar är på plats LÅÅÅÅNGT före 2045?

När alla bilar är AI-styrda och inga klåfingriga människor sitter vid ratten kan du sova i din bil som kör i 200+ km/h Malmö-Stockholm eller vart du nu vill, dörr till dörr, helt privat, för en bråkdel av vad biljettpriset kommer att vara på tåget...

Om vi hade byggt de här tågen 1990 så visst... Nu är det för sent, lägg ner och ge upp.

/hulle.

Håller med. Sverige byggde södra länken för länge sen och när den väl var färdig så var den redan då underdimensionerad för trafiken som den skulle klara av.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

"I dag är alla partier som står bakom satsningen överens om att en separat upplåning krävs om banorna ska kunna stå klara någonstans år 2040–2045, det nu officiellt gällande målet."

År 2029 ska Fehmarn-tunneln mellan Danmark och Tyskland bli färdigt, vilket innebär en restid, med tåg, mellan CPH - Hamburg på ca 2,5 h. Dvs, för Malmö/Skåne kommer vi kunna nå Hamburg mycket fortare än vår egen huvudstad.

Permalänk
Medlem

Vore intressant om dom hade någon kalkyl på vad biljettpriset STH-GBG kommer landa på med höghastighetståget.

Permalänk
Medlem

Känner pulsen öka bara någon nämner snabbtåg numera.
Hur f-n törs dom ens när det vanliga tågnätet är så eftersatt att vår industri drabbas av enorma kostnader p.g.a. alla fel.
Och även om vårat befintliga järnvägsnät skulle vara i perfekt skick så skulle kapaciteten inte räcka till!
Massor av de mer kritiska sträckorna har 100% beläggning dygnet runt, året om.

Får genom jobbet rapporter om alla driftstörningar på tågnätet i Sverige.
Och det går banne mig inte en dag mellan haverierna numera.

80% av all järnvägstrafik är godstrafik.
Och det finns inte ens i närheten av tillräcklig många lastbilar för att täcka upp längre stopp.
Om järnvägen strular så stannar Sverige bokstavligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Känner pulsen öka bara någon nämner snabbtåg numera.
Hur f-n törs dom ens när det vanliga tågnätet är så eftersatt att vår industri drabbas av enorma kostnader p.g.a. alla fel.
Och även om vårat befintliga järnvägsnät skulle vara i perfekt skick så skulle kapaciteten inte räcka till!
Massor av de mer kritiska sträckorna har 100% beläggning dygnet runt, året om.

Får genom jobbet rapporter om alla driftstörningar på tågnätet i Sverige.
Och det går banne mig inte en dag mellan haverierna numera.

80% av all järnvägstrafik är godstrafik.
Och det finns inte ens i närheten av tillräcklig många lastbilar för att täcka upp längre stopp.
Om järnvägen strular så stannar Sverige bokstavligen.

Ja, hade jag fått bestämma här i landet hade vi haft sextupla spår i ett omfattande stomnät och sen minst dubbelspår överallt resten, med all drift och underhåll samlat i ett statligt verk, utan några idiotiska vinstkrav eller myglande underentreprenörer. Dessutom med all skog rensad minst 50 m i sidled från alla spår, inga plankorsningar utan signaler och bommar på alla ställen det är asfalterad väg.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så är det snarare att pendeltågsdelen av nätet behöver förbättras. Om man tänker på passagerarkilometrar och minskade bilköer så finns det mycket att hämta där.

Det som också är värt att överväga är att förstärka upp alternativsträckor också. Så att t.ex. det blir dubbelspår mellan Trollhättan och Gårdsjö (eller annan lämplig ort). Då kan en del av rikstågen gå den vägen som alternativ istället för den tungt lastade västra stambanan där även små störningar ger problem.

Likaså skulle en sträckning Vagnhärad till Nynäsbanan kunna ge bra alternativväg runt Stockholm samt ge bättre anslutning till Nynäshamn.

Det finns förmodligen flera projekt som kan ge ganska stora vinster både lokalt och regionalt. Ett snabbtåg mellan storstäderna ger inte så stor verkan i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Känner pulsen öka bara någon nämner snabbtåg numera.
Hur f-n törs dom ens när det vanliga tågnätet är så eftersatt att vår industri drabbas av enorma kostnader p.g.a. alla fel.

Håller med. 30 000 kr i engångsuttag per invånare för initial finansiering, sedan är det bara gissar på om det blir 50% eller 150% dyrare i dagsläget. Detta för att satsa på 1800-talets stora uppfinning... 2021?

Lilla Sveriges problem är inte att tågen inte är snabba nog utan att man inte kan lite på att komma fram. Höghastighetståg är en sak när var stad har större befolkningsmängd än hela Sverige, så inte underligt att Japan och Kina bygger dessa tåg. Höghastighetstågen har dock tyvärr blivit ytterligare en skiljelinje i Sverige, antingen är du för eller så är du rasist eller vad dagens mest populära skällsord är.

Satsa på upprustning av nuvarande tågnät och investera summan i något som skapar mer jobb hade vart min önskan (var väl exempelvis kineser som var intresserade att bygga och då blir det nog begränsat med svenska jobbmöjligheter vilket väl var den stora drivkraften, att investera sig ut ur hålet som Coronan gröpt.

Permalänk
Inaktiv

Tåget har ju länge haft fördelen att vara elektrifierat när övriga transportsätt inte varit det. När nu bilar blir elektrifierade (och självkörande) får tåget svår konkurrens prismässigt. Med 1 kr/kWh och 1.5 kWh/mil så kostar det ju sträckan Gäteborg-Stockholm bara runt 75 kr med bil.

Så tåget måste bli snabbare för att motivera sin existens. Man behöver också ta kunder från flyget. Att som bäst komma upp i 200 km/h duger liksom inte, det är inte så långt från vad bilen klarar. Runt 300-400 km/h känns rimligare.

Så höghastighetståg byggt på pelare? Javisst! Bring it on!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Tåget har ju länge haft fördelen att vara elektrifierat när övriga transportsätt inte varit det. När nu bilar blir elektrifierade (och självkörande) får tåget svår konkurrens prismässigt. Med 1 kr/kWh och 1.5 kWh/mil så kostar det ju sträckan Gäteborg-Stockholm bara runt 75 kr med bil.

Om man tror att bilar bara kostar i bränsle så... I själva verket lär en typisk elbil med självkörning kosta säkert 600 000 kr första generationen, och kanske ha en livslängd på 30 000 mil. Det är 20 kr/mil enbart i värdeminskning. Lägg till service (som naturligtvis blir svindyr när man inte längre kan göra nåt själv mer än att fylla spolarvätska och byta däck) som är kanske 10-15 kr/mil. Försäkringspremien är delvis beroende av körsträcka, så det påverkar. Däck slits med ungefär 1-2 kr/mil. Framruta ungefär 0.5-1 kr/mil. De övriga, fasta kostnaderna är inte direkt beroende av körsträcka, men måste naturligtvis räknas in på slutet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Håller med. Sverige byggde södra länken för länge sen och när den väl var färdig så var den redan då underdimensionerad för trafiken som den skulle klara av.

Det är för att dom som byggde den misslyckades totalt. trafiken mot nynäs och alla andra områden innan det fick en liten ensam sido fil som den dessutom fick dela med dom som skulle till globen. körde den sträckan ett bra tag och jag kände bara WHAT WERE THEY THINKING.
Testa kör mot gustavsberg, det är soft den fick iallafall 1 "rakt rör" men det kluddas ned av alla som vill tränga sig fram till nynäs avfarten tyvärr.
Nynäs borde fått 2 direkt filer...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Om man tror att bilar bara kostar i bränsle så... I själva verket lär en typisk elbil med självkörning kosta säkert 600 000 kr första generationen, och kanske ha en livslängd på 30 000 mil. Det är 20 kr/mil enbart i värdeminskning. Lägg till service (som naturligtvis blir svindyr när man inte längre kan göra nåt själv mer än att fylla spolarvätska och byta däck) som är kanske 10-15 kr/mil. Försäkringspremien är delvis beroende av körsträcka, så det påverkar. Däck slits med ungefär 1-2 kr/mil. Framruta ungefär 0.5-1 kr/mil. De övriga, fasta kostnaderna är inte direkt beroende av körsträcka, men måste naturligtvis räknas in på slutet.

Vadå 600 000 för en elbil? Splirrans ny finns det flera alternativ under 300 kkr. Sedan finns det ju begagnat ...

Vadå service? Byta spolarvätska och däck är väl ungefär det enda som behövs på en elbil.

Vadå försäkring? Vi är inte riktigt där ännu men självkörande lär ha mycket lägre olycksfrekvens så det blir inte mycket där heller.

Men visst, jag fokuserade på rena bränslekostnaden, visst finns det andra kostnader också men dom är mycket mera situationsberoende att räkna på.

Sedan kan man gå åt andra hållet och bara betala grundkostnaden för att framställa solenergi i stor skala och då hamnar vi på ett kWh-pris runt 15 öre/kWh och då kostar trippen Göteborg-Stockholm runt en tia i ren elkostnad.

Hur man än väljer att räkna på det så får tåget hårdare konkurrens från bilen framöver, både i pris och bekvämlighet. Då måste tåget möta den konkurrensen eller se trafiken sjunka under vad man behöver för att motivera sin existens. Som jag ser det är högre hastigheter enda framkomliga affärsmodellen för tåget. Där har bilen svårt att hänga med och flyget visar att marknaden finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Tåget har ju länge haft fördelen att vara elektrifierat när övriga transportsätt inte varit det. När nu bilar blir elektrifierade (och självkörande) får tåget svår konkurrens prismässigt. Med 1 kr/kWh och 1.5 kWh/mil så kostar det ju sträckan Gäteborg-Stockholm bara runt 75 kr med bil.

Så tåget måste bli snabbare för att motivera sin existens. Man behöver också ta kunder från flyget. Att som bäst komma upp i 200 km/h duger liksom inte, det är inte så långt från vad bilen klarar. Runt 300-400 km/h känns rimligare.

Fler och fler personbilar blir elektrifierade, men utan att ens gå in på de nuvarande och framtida problemen med strömförsörjning så lär det dröja bra länge innan elektrifieringen av kollektiv- och godstrafiken på väg kommer ens i närheten av att kunna konkurrera med kollektiv- och godstrafiken på järnväg.

Att sitta och jämföra vad det kostar för en person med elbil att köra sträcka X känns inte riktigt relevant i sammanhanget, då det finns för många andra kostnader och faktorer med. (Vad kostar elbilen? Vad kostar den i drift? Hur länge håller den jämfört med tåget? etc.)

Håller med om att det inte finns några nackdelar med snabbare tåg, problemet där är att det inte räcker med förbättrad infrastruktur, utan vi behöver ett nytt trafikeringssystem och tågskyddssystem först, då det nuvarande bara funkar upp till max 250 km/h och det i specifika scenarion. Ett nytt system (ERTMS) är på gång, och skulle ursprungligen ha varit klart 2020, men har blivit uppskjutet till 2040. Go figure.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Fler och fler personbilar blir elektrifierade, men utan att ens gå in på de nuvarande och framtida problemen med strömförsörjning så lär det dröja bra länge innan elektrifieringen av kollektiv- och godstrafiken på väg kommer ens i närheten av att kunna konkurrera med kollektiv- och godstrafiken på järnväg.

<klipp>

Nej, så är det inte. Det är tvärtom. Eftersom långtradare kör så mycket längre sträckor blir elektrifieringen mycket mera lönsam där än för personbilar. Ovanpå det kommer kraftigt reducerade kostnader för förare när långtradarna blir självkörande. Tåget kan inte göra några motsvarande kostnadsminskningar, det är redan elektrifierat och förarkostnaden är redan låg. Effekten av detta är att långtradarna kommer att ta rätt stora marknadsandelar från godstågen.

Elektrifieringen av lastbilarna är egentligen mycket mera dramatisk än elektrifieringen av personbilar. Räknat på fundamenta borde det idag inte gå att skänka bort en ny dieseldriven långtradare. Dagens lastbilstillverkare lever på trögheten i att ställa om tillverkningen och infrastrukturen för laddning. Tesla kan fixa bägge men har fullt upp med annat.

Sedan sitter tågtrafiken med stora fasta kostnader som är svåra att sänka när marknadsandelarna sjunker. Kan bli så att det enda som blir kvar för tåget är typ järnmalm och timmer. Inte mycket att leva på annat än lokalt.

Det kan bli så att höghastighetståg för persontrafik, som då slår ut inrikesflyget, är det enda som blir kvar men då pratar vi lång sikt typ 30-50 år.

Permalänk
Hedersmedlem

Räknade extremt grovt nu men för en lastbil borde lönekostnad och bränslekostnad om man kör med svenska löner och tankar i sverige bli ungefär densamma per körd mil. Sen tillkommer en massa andra kostnader utöver det.

Är ganska säker på att det vore lönsamt att få över mer långväga transporter på tåg istället för på lastbil. Ett ellok är avsevärt effektivare än en lastbil även om den går på el. Sista sträckan ut till slutkund är lastbilen dock svårslagen. Men för att få till ett bra upplägg krävs utbyggnad av järnvägsnätet och omlastningsstationer där man kan flytta över containers, europatraliers och andra lastbärare till lastbilar. Kan vara så att det är något helt annat som ska utvecklas istället för smidig hantering.

Personbil på långa sträckor är jag skeptisk till. Tåg med god komfort är ändå trevligare i många fall men stökar till det när man inte kan åka dörr till dörr eller har mycket bagage med sig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Tåget har ju länge haft fördelen att vara elektrifierat när övriga transportsätt inte varit det. När nu bilar blir elektrifierade (och självkörande) får tåget svår konkurrens prismässigt. Med 1 kr/kWh och 1.5 kWh/mil så kostar det ju sträckan Gäteborg-Stockholm bara runt 75 kr med bil.

Så tåget måste bli snabbare för att motivera sin existens. Man behöver också ta kunder från flyget. Att som bäst komma upp i 200 km/h duger liksom inte, det är inte så långt från vad bilen klarar. Runt 300-400 km/h känns rimligare.

Så höghastighetståg byggt på pelare? Javisst! Bring it on!

1kr kWh kanske du laddar på hemma. Men ute på vägen är det snarare 6-7kr kWh. Om man inte äger en Tesla för då är det 2-3kr kWh.

Många problem vi idag har med järnväg skulle elimineras om det byggdes på pelare. Tror det kan vara smart faktiskt.

Borde inte bli så mycket dyrare än på marknivå. Att bereda mark är dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Nej, så är det inte. Det är tvärtom. Eftersom långtradare kör så mycket längre sträckor blir elektrifieringen mycket mera lönsam där än för personbilar. Ovanpå det kommer kraftigt reducerade kostnader för förare när långtradarna blir självkörande. Tåget kan inte göra några motsvarande kostnadsminskningar, det är redan elektrifierat och förarkostnaden är redan låg. Effekten av detta är att långtradarna kommer att ta rätt stora marknadsandelar från godstågen.

Elektrifieringen av lastbilarna är egentligen mycket mera dramatisk än elektrifieringen av personbilar. Räknat på fundamenta borde det idag inte gå att skänka bort en ny dieseldriven långtradare. Dagens lastbilstillverkare lever på trögheten i att ställa om tillverkningen och infrastrukturen för laddning. Tesla kan fixa bägge men har fullt upp med annat.

Sedan sitter tågtrafiken med stora fasta kostnader som är svåra att sänka när marknadsandelarna sjunker. Kan bli så att det enda som blir kvar för tåget är typ järnmalm och timmer. Inte mycket att leva på annat än lokalt.

Det kan bli så att höghastighetståg för persontrafik, som då slår ut inrikesflyget, är det enda som blir kvar men då pratar vi lång sikt typ 30-50 år.

Det är lite lustigt att du påstår att det kommer dröja "lång sikt, 30-50 år" innan höghastighetståg slår ut inrikesflyget, men du får det nästan att låta som att elektrifierade självkörande lastbilar som konkurrerar ut nuvarande godstågstrafik kan ske relativt snart.

Med det sagt, jag tror du underskattar effektiviteten i moderna ellok. Ett asynkronlok (t.ex X2000) har upp till 92% effektivitet, lägg därtill återmatning till närliggande tåg så kan denna öka ytterliggare. I framtiden kommer asynkronloken ersättas av synkronlok med upp till 94% effektivitet.

Lägg även till att tåg rullar på räls och därmed knappt har någon adhesion och friktion, medans lastbilar, även futuristiska elektriska självkörande sådana inte lär komma ifrån det faktum att de kommer köra på väg med gummidäck eller dylikt, och därmed omöjligen kan komma upp i samma effektivitet som ett lok på räls pga. skillnaden i adhesion och friktion.

Så även om vi inte skulle befinna oss i ett scenario där vi ombeds att inte dammsuga våra hem pga. elbrist, så är det framtida scenario där självkörande elektrifierade lastbilar utkonkurrerar tågtrafiken extremt långt borta.

Edit: Du får gärna motbevisa mig så klart, men då vill jag ha något konkret, och inte bara en gissning baserad på "vägtrafiken har mer att ta in när det kommer till elektrifiering än tågtrafiken". Tåg är en gammal uppfinning, men det finns en anledning till att vi fortfarande använder "samma" (dock väldigt modifierad) teknik 200 år senare, och det är inte bristen på innovation utan för att det helt enkelt fungerar...iallafall för det mesta.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Vadå 600 000 för en elbil? Splirrans ny finns det flera alternativ under 300 kkr. Sedan finns det ju begagnat ...

Vadå service? Byta spolarvätska och däck är väl ungefär det enda som behövs på en elbil.

Vadå försäkring? Vi är inte riktigt där ännu men självkörande lär ha mycket lägre olycksfrekvens så det blir inte mycket där heller.

Men visst, jag fokuserade på rena bränslekostnaden, visst finns det andra kostnader också men dom är mycket mera situationsberoende att räkna på.

Sedan kan man gå åt andra hållet och bara betala grundkostnaden för att framställa solenergi i stor skala och då hamnar vi på ett kWh-pris runt 15 öre/kWh och då kostar trippen Göteborg-Stockholm runt en tia i ren elkostnad.

Hur man än väljer att räkna på det så får tåget hårdare konkurrens från bilen framöver, både i pris och bekvämlighet. Då måste tåget möta den konkurrensen eller se trafiken sjunka under vad man behöver för att motivera sin existens. Som jag ser det är högre hastigheter enda framkomliga affärsmodellen för tåget. Där har bilen svårt att hänga med och flyget visar att marknaden finns där.

Problemet med tågen är redan i dagsläget att det är överbelastat och vissa sträckor är gravt eftersatta underhållsmässigt. Det är inte så att tåg har gigantiska problem med att vara attraktivt som transportmedel. Det kommer dessutom vara attraktivt att ta tåget framför bilen framöver också eftersom tåg är bekvämare och inte kräver någon nämnvärd insats av dig som resenär under resan, därtill bättre möjlighet till arbete under resan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Ett otroligt dumt uttalande. Jag börjar nästan fundera på om du trollar...
Mellan våra två största städer Göteborg och Stockholm så går det idag både tåg och flyg mellan dem. Kostnaden för en flygbiljett den 23de mellan dessa städer ligger på 1649kr medans en tågbiljett kostar ca 300kr med snabbtåg. Båda subventioneras till viss del av staten. En bil som drar 5L per 100km kostar 338kr bara i bränsle men man måste också räkna in kostnader som parkering, försäkring, slitage, inköp/leasing etc.

Transportmedel

Direkt kostnad

Tid att komma fram

Flyg (SAS)

1649kr

1tim 10min + restid till och från flygplats

Tåg (SJ)

295kr

3tim 12min

Bil

338kr (enbart bränsle)

5tim

Från någon som köpt ett 30 tal flygbiljetter för den sträckan (och sen vidare till/från Luleå):

1600~ för flyg är antingen för att du kollat just före avgång, en fullbokad dag och pga covid19. Under 2019 så gick en sån biljett på närmare 300-500kr. Gbg-stockholm-luleå kostade oftast under 1000kr om man bokade minst 31 dagar i förväg. Tiden från lägenhet i gbg till fötterna på marken i stockholm är kring 110min med flyg och buss från min erfarenhet.

Gick in och kollade, 792:- tar SAS för Gbg-Stockholm nu om man bokar en månad i förväg (vilket man oftast gör om man flyger privat, måste ju fixa planerna och få semester godkänd osv).

Har någon kollat på mängden utsläpp från all betong som detta spår skulle kräva? Är det på sån nivå att det tar 20-30 år innan tågen blir gröna? Sen är det väl bara räkna med att ingen vill bo inom 1mil från detta spår om man gör det uppe i luften så ljudet sprids enklare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Sen är det väl bara räkna med att ingen vill bo inom 1mil från detta spår om man gör det uppe i luften så ljudet sprids enklare.

Med spåren upphöjda är man oerhört mycket friare i var man drar sträckningen, eftersom små höjdskillnader som fördyrar eller försvårar för markliggande spår inte har nån större betydelse för upphöjda spår. I närheten av städerna bör man även kunna dra det upphöjda spåret rakt ovanför det befintliga, om man kan lösa möjligheten att bygga utan att störa trafiken på det underliggande spåret.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

<klipp>
Edit: Du får gärna motbevisa mig så klart, men då vill jag ha något konkret, och inte bara en gissning baserad på "vägtrafiken har mer att ta in när det kommer till elektrifiering än tågtrafiken". Tåg är en gammal uppfinning, men det finns en anledning till att vi fortfarande använder "samma" (dock väldigt modifierad) teknik 200 år senare, och det är inte bristen på innovation utan för att det helt enkelt fungerar...iallafall för det mesta.

Utmaningen antagen!

En dieseldriven tung lastbil kostar ny 2.0 MSEK. Den har en livslängd på 1 000 000 km. Den drar 2.5-3 l/mil och förbrukar då diesel för 4.0 MSEK under sin livstid.

Li-ion kostar 100 USD/kWh räknat på billigaste batteriet, inte det som har bäst prestanda (energitäthet etc) samt för inköp i volym 2020. Med en storlek 300 kWh kostar batteriet 200 kSEK. Tillkommer elektronik och elmotorer, dessa antas kosta ungefär lika mycket som dieselmotor, växellåda och avgasrening.

En eldriven tung lastbil kostar då ny 2.2 MSEK. Den drar 1 kWh/km och förbrukar el för 0.8 MSEK under sin livstid (i USA kör man fortare och den drar 1.4 kWh/km, bussar och distributions-lastbilar drar i princip mindre men med mycket start/stopp så blir det ofta ändå högre förbrukning). Lägre servicekostnad ger också besparingar men dessa kan antas vara jämförbara med slitaget på batteriet (som blir högre på en lastbil än på en personbil).

Över 1 000 000 km blir totalkostnaden 6.0 respektive 3.0 MSEK. En ny tung lastbil har då ett negativt försäljningsvärde på -1.0 MSEK. Värdet bygger på att man tar totalkostnaden direkt men om bilen körs 300 000 km/år så inträffar totalkostnaden redan efter tre år.

Detta är kalkylen som ligger bakom att jag tror att eldrivna lastbilar kommer att slå ut dieseldrivna lastbilar. När lastbilen blir mer kostnadseffektiv medan tåget ligger kvar på samma effektivitet så kommer lastbilen att ta marknadsandelar från tåget. Jag säger inte att lastbilen slår ut tåget, bara att lastbilen tar marknadsandelar från tåget. Då det handlar om rätt stora förbättringar kan det handla om betydande marknadsandelar. Vad följden av detta blir på sikt är svårt att veta. Man kan bara gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dev2null:

Personligen finner jag hela idén med höghastighetståg i Sverige som ytterst tveksam och kritiken från riksrevisionen är brutalt talande:
https://www.riksrevisionen.se/rapporter/granskningsrapporter/... (Regeringen har utgått från att höghastighetståg är lösningen istället för att kolla på vilket problem man vill lösa och vilka alternativ som finns).

Höghastighetståg är ju lite av en lösning i jakt på ett problem.
Det talas ju främst om höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg. Utan stopp på vägen, för annars blir det inte så hög hastighet.
Hur många människor är det egentligen som åker regelbundet mellan Stockholm och Göteborg? Kan väl inte vara så himla många.
Hade resan blivit så snabb att man kunde arbetspendla mellan Stockholm och Göteborg hade det väl varit en sak, men riktigt så snabbt kommer det ju inte att gå.

Skulle vara bättre att spendera pengarna på se till att existerande tåglinjer fungerar bättre, utan förseningar eller inställda tåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Detta är kalkylen som ligger bakom att jag tror att eldrivna lastbilar kommer att slå ut dieseldrivna lastbilar.

Detta har jag aldrig ifrågasatt. Det låter t.om. rimligt, då det mer eller mindre är samma utveckling som hur eldrivna lok (i den mån det går) ersätter dieseldrivna lok pga. bl.a. högre effektivitet och driftsäkerhet.

Skrivet av anon214822:

När lastbilen blir mer kostnadseffektiv medan tåget ligger kvar på samma effektivitet så kommer lastbilen att ta marknadsandelar från tåget. Jag säger inte att lastbilen slår ut tåget, bara att lastbilen tar marknadsandelar från tåget.

Nja, i båda citerade styckena nedan får jag intrycket att du säger att lastbilen mer eller mindre kan komma att slå ut tågtrafiken, och det är det jag opponerat mig mot i mina senaste inlägg. Oavsett hur mycket lastbilstrafiken skulle utvecklas så kan den omöjligen pga. fysiska lagar nå upp i samma effektivitet såvida inget absolut revolutionerande som ingen kan förutse sker.

Att lastbilstrafiken kan ta marknadsandelar från tågtrafiken är däremot inte omöjligt, så där är vi eniga - framför allt om det läggs mer pengar på att utveckla och hålla infrastrukturen för lastbilarna på hög nivå, medans infrastrukturen för tågen blir (eller snarare fortsätter att vara) eftersatt.

Skrivet av Lars Celander:

[...]Så tåget måste bli snabbare för att motivera sin existens

Skrivet av Lars Celander:

[...]Sedan sitter tågtrafiken med stora fasta kostnader som är svåra att sänka när marknadsandelarna sjunker. Kan bli så att det enda som blir kvar för tåget är typ järnmalm och timmer. Inte mycket att leva på annat än lokalt.

Det kan bli så att höghastighetståg för persontrafik, som då slår ut inrikesflyget, är det enda som blir kvar men då pratar vi lång sikt typ 30-50 år.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.