Bra 4G router för fritidsfordon? (husvagn/husbil)

Permalänk
Medlem

Bra 4G router för fritidsfordon? (husvagn/husbil)

Vilken, vilka 4G routrar är bra köp idag? TP-link Archer mr600 ser intressant ut, den stödjer också 4G+. Finns det någon annan modell att beakta?

Permalänk
Medlem

Här hittar du många bra grejjer, även väldigt bra ställe om behöver antenner:
https://www.induo.com/produkt/routrar/4g-router/

Permalänk
Medlem

Där får jag betala lite för mycket i förhållande till produkternas prestanda. Det får nog bli en TP-Link MR600:)

Permalänk

Har en mr 600

Har en mr 600 som köptes i väntan på giber
Nu står den i husvagnen
Hemma fick jag runt 65mbit med inbyggda antenner. Dock med dippar ned till 20
Med extern antenn gick det upp till 85 stabilt. Toppade över 100

Detta med 1400meter till en mast som ligger bakom ett berg
Var supernöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe-mighty:

Har en mr 600 som köptes i väntan på giber
Nu står den i husvagnen
Hemma fick jag runt 65mbit med inbyggda antenner. Dock med dippar ned till 20
Med extern antenn gick det upp till 85 stabilt. Toppade över 100

Detta med 1400meter till en mast som ligger bakom ett berg
Var supernöjd

Tack för input swe-mighty! Extern antenn låter intressant, demontera man dom befintliga och ersätter med vilken modell? Och använder man båda anslutningarna då?
Hälsningar Lennart

Permalänk
Inaktiv

Rätt nöjd med min TP Link Archer MR600 även jag, men helt problemfritt har det inte varit. Vid senaste månadsskiftet så slutade ethernet-portarna fungera samt allmänna bekymmer med att få 4G att fungera. Gjorde en reset och lade nog ner totalt 3 timmar med felsökning innan jag fick skiten att fungera igen. Normalt sett fungerar den till 99% fint men ser fram emot att fibern blivit dragen och jag kan pensionera den.

Kör externa antenner, Kjells Diablo, Telia obegränsad 4G och har kanske 100-150m till närmaste antenn med en husvägg ivägen. Toppnoteringen var 140Mb/s med speedtest, brukar oftast vara strax under 100Mb/s beroende på väder och tryck.

Körde USB-modem från Huawei i början, installationen skulle ske strax innan inflytt men visade sig snart att det är en bit in i 2021 installationen skulle ske, nästan ett halvår sedan inflytt och börjar närma sig nu. USB-modemet var i det närmaste värdelöst men mycket pga Tele2s usla kapacitet och prestanda. MR600 kan jag eventuellt fortsätta använda även efter fiber då den stödjer både och. Men vill nog helst tillbaks till min gamla R7000, eller om det nu blir något helt annat. pFsense lockar också...

Permalänk

Du ersätter med valfri 4g antenn

Sen är tips att ladda hem open signal om du har en Android twlefon
Då kan du se vilken antenn som är bäst för dig och rikta in antennen

Permalänk
Medlem

Tack för tips, är det TS9 kontakter på TP-Link MR600?

Permalänk
Medlem

I en husbil så skall man inte ha en riktantenn.
En bra rundstrålande MIMO antenn på taket med kort sladd skulle jag rekommendera.

Formfaktor och avsaknad av batteri spelar kanske ingen roll för dig.
TP-Link Archer MR600 känns annars mer anpassad för stationärt bruk i ett hus.

Själv har jag en Netgear Nighthawk M1 men den är ju rätt dyr.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Ska inte skaffa en riktantenn utan det blir nog en enklare invändig antennlösning.

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

I en husbil så skall man inte ha en riktantenn.
En bra rundstrålande MIMO antenn på taket med kort sladd skulle jag rekommendera.

Formfaktor och avsaknad av batteri spelar kanske ingen roll för dig.
TP-Link Archer MR600 känns annars mer anpassad för stationärt bruk i ett hus.

Själv har jag en Netgear Nighthawk M1 men den är ju rätt dyr.

Håller med om M1, det är 1-2 av mina kompisar som ofta lånar den av mig till sina husbilar, men den är väl klart dyr tyvärr. (såvida man inte använder husbilen ofta och det bara måste fungera)

snyggade till textfflödet
Permalänk
Hedersmedlem

Vill du inte ha konsumentprylar skulle jag kolla på Teltonika - exempelvis RUT950 eller RUT360. Produkter som är gjorda att bara fungera och som dessutom har betydligt fler funktioner än TP-Link. Är du ute efter bättre trådlös prestanda kan det dock vara bra att komplettera med en extra antenn i så fall.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+