Svenska återförsäljare: "Ryzen 5000 inte mer felbenägen än andra CPU-serier"

Permalänk
Melding Plague

Svenska återförsäljare: "Ryzen 5000 inte mer felbenägen än andra CPU-serier"

Pekar istället ut kompatibilitetsproblem med Ryzen 9-processorer och enklare moderkort som potentiell felkälla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

-PowerGPU: Glöm det vi skrev igår, vi hade skit bakom spakarna.

Annars tror jag gränsen för stabila processor minskas, för i tiden kunde man köpa en 60Mhz cpu och utan problem klocka upp den 20% utan extrem kylning. Det tyder för mig att tillverkarna hade extrema marginaler, vilket de på sätt och vis tvingades ha då processorn själv hade dålig övervakning och sänkte klockfrekvens m.m när den blev varm.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en gång en CPU från en viss tillverkare som var trasig vid leverans. Då det är den enda CPU jag köpt från tillverkaren så drar jag slutsatsen att den tillverkaren levererar 100% trasiga cpu'er. :fakta

Permalänk
Medlem

Som väntat.

Nog dags att fråga sig vad som orsakade PowerGPUs siffror, för de är inte i närheten av vad andra har rapporterat.

Kanske sålde deras distribitör dem returnerade cpu:er?

Edit: Men det förklarar ju inte att de samtidigt hävdade att de bara haft EN trasig intel-cpu under 20 år av systembyggande... Vilket är ännu mer osannolikt än deras ryzen 5000-siffror.

Permalänk
Medlem

Saker jag tycker man läser om:

  • Processorn fungerar inte pga gammalt bios.

  • Köparen har inte gjort research och sitter på ett moderkort med tveksam strömförsörjning för runt tusenlappen på en processor som kostar mer än 5000.

  • Tekniska kunnigheten begränsar användare från att själva kunna felsöka och lista ut var problemet ligger.

Permalänk
Medlem

Nu börja SweC verkligen att gör bort sig realt. istället för att man rätta till gårdagen artikel som baseras på tveksamma "faktar" so kör man ännu hårde på det spåret genom att gör en uppföljningartikel där man inte erkänner det man har gjord fel och istället gräver ännu mer efter klicks.
skärp er. blir mer och mer aftonbladet här.
Och sen undra ni varför folk få intrycket att ni är rätt mycket anti-AMD och pro-Intel/Nvidia.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Saker jag tycker man läser om:

  • Processorn fungerar inte pga gammalt bios.

  • Köparen har inte gjort research och sitter på ett moderkort med tveksam strömförsörjning för runt tusenlappen på en processor som kostar mer än 5000.

  • Tekniska kunnigheten begränsar användare från att själva kunna felsöka och lista ut var problemet ligger.

Håller med.
Precis som när vissa har problem med grafikkortet och/eller övrig systemstabilitet pga undermålig strömförsörjning i form av värdelösa nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Saker jag tycker man läser om:

  • Processorn fungerar inte pga gammalt bios.

  • Köparen har inte gjort research och sitter på ett moderkort med tveksam strömförsörjning för runt tusenlappen på en processor som kostar mer än 5000.

  • Tekniska kunnigheten begränsar användare från att själva kunna felsöka och lista ut var problemet ligger.

Köparen har inte gjort research och sitter på ett moderkort med tveksam strömförsörjning för runt tusenlappen på en processor som kostar mer än 5000.

Skulle säga att detta är AMD och moderkort tillverkarna fel ifall deras moderkort hävdar stöd för 5900X så bör de funka utan problem dock så bör de throttla och hålla sig inom grundfrekvenserna och TDP.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

AMD har bakåtkompatibla moderkort och har man inte uppdaterat bios så blir de problem. Jag har aldrig haft en felande CPU varesig de är Intel eller AMD, så fakta: en CPU kan de aldrig va fel på

Permalänk
Medlem

Det känns ju som att det hade blivit ganska mycket större skriverier och uppmärksamhet kring detta annars.

Som nästan alltid när det rör sig om dessa saker: statistik kan ljuga, små mängder data kan lätt sticka ut från helheten, testar du tillräckligt många gånger så kommer du få enskaka resultatserier som sticker ut kraftigt från genomsnittet...

Härligt att få det klargjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Nu börja SweC verkligen att gör bort sig realt. istället för att man rätta till gårdagen artikel som baseras på tveksamma "faktar" so kör man ännu hårde på det spåret genom att gör en uppföljningartikel där man inte erkänner det man har gjord fel och istället gräver ännu mer efter klicks.
skärp er. blir mer och mer aftonbladet här.
Och sen undra ni varför folk få intrycket att ni är rätt mycket anti-AMD och pro-Intel/Nvidia.

Jag tycker inte att det var fel i säg om att rapportera om nyheten.
Men gårdagens artikel borde ha märkts med "Rykte: " eller liknande.
Då den var baserad på ganska lösa grunder.
Samt att det hade varit allvarligt om en felprocent uppåt 10-15% verkligen hade gällt hela marknaden av AMD processorer som passerar kvalitetskontroll.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med random omstarter i början. Men den 7/2 släpptes en skarp bios, efter det har jag inte haft några problem.
Dock verkar inte Curve Optimizer göra sitt jobb längre.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

"Samtidigt är det värt att ha i åtanke att handlarna inte nödvändigtvis har en 100 procent rättvisande bild av defekterna då konsumenter även kan vända sig direkt till AMD med sina reklamationer."

Det går dock tydligen bra att lägga upp en artikelrubrik på lösa grunder.

Permalänk
Medlem

Någon stolle som spred FUD alltså. Medierna är dock lite väl pigga på att sprida sådant vidare en aning okritiskt. Men bra av Sweclockers att göra en helt ny artikel och inte bara uppdaterade den gamla. Men i framtiden kan det ju vara bra att granska lite mer kritiskt. Varken AND eller Intel har ju historiskt haft sådana problem så att man dyker på såhär bara för att det råkar vara AMD är ju rätt uppenbart för att sprida FUD. Samma kritiska ögon ska såklart granska även om det gällt Intel, Nvidia eller någon annan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Samtidigt är det värt att ha i åtanke att handlarna inte nödvändigtvis har en 100 procent rättvisande bild av defekterna då konsumenter även kan vända sig direkt till AMD med sina reklamationer.

Så när kan man förvänta sig att AMD svarar?

Skrivet av Ozzed:

Någon stolle som spred FUD alltså. Medierna är dock lite väl pigga på att sprida sådant vidare en aning okritiskt. Men bra av Sweclockers att göra en helt ny artikel och inte bara uppdaterade den gamla. Men i framtiden kan det ju vara bra att granska lite mer kritiskt. Varken AND eller Intel har ju historiskt haft sådana problem så att man dyker på såhär bara för att det råkar vara AMD är ju rätt uppenbart för att sprida FUD. Samma kritiska ögon ska såklart granska även om det gällt Intel, Nvidia eller någon annan.

Jag anser att man borde rätta till rubriken där man säger att det är fel på en stor del processorer då dessa nyheter inte är länkade så kan någon som läser den andra nyheten fortfarande gå och tro en massa då detta är taget i luften uppenbarligen!
Sen samtidigt så säger man följande

Citat:

Samtidigt är det värt att ha i åtanke att handlarna inte nödvändigtvis har en 100 procent rättvisande bild av defekterna då konsumenter även kan vända sig direkt till AMD med sina reklamationer.

Jag köper det men då förväntar man sig att någon kollar upp hur det egentligen ligger till även med det påståendet utan att gissa!
Nu vet jag att andra sajter kontaktat AMD så vi får se vad dom säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Nu börja SweC verkligen att gör bort sig realt. istället för att man rätta till gårdagen artikel som baseras på tveksamma "faktar" so kör man ännu hårde på det spåret genom att gör en uppföljningartikel där man inte erkänner det man har gjord fel och istället gräver ännu mer efter klicks.
skärp er. blir mer och mer aftonbladet här.
Och sen undra ni varför folk få intrycket att ni är rätt mycket anti-AMD och pro-Intel/Nvidia.

Räcker gott och väl med en källhänvisning för att luska vidare. Ryktena går ju alltid varma på sweclockers..
Det är ju typ halva innehållet på hårdvaruforum.

Permalänk
Medlem

Haft cpu's från båda lägrena som plågats med överklockning med undermålig kylning och har aldrig haft en CPU som gått sönder, däremot har jag förstört moderkort som gått ganska varma, skrämde en gång i tiden upp en i5 2500k till 5.4ghz med corsair h100 på en billig p67 bräda, blev lite varmt runt sockeln men funkade ett par månader av 5ghz överklockning, cpun rullar än idag i en kompis dator 👍

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Bernd_P1:

Nu börja SweC verkligen att gör bort sig realt. istället för att man rätta till gårdagen artikel som baseras på tveksamma "faktar" so kör man ännu hårde på det spåret genom att gör en uppföljningartikel där man inte erkänner det man har gjord fel och istället gräver ännu mer efter klicks.
skärp er. blir mer och mer aftonbladet här.
Och sen undra ni varför folk få intrycket att ni är rätt mycket anti-AMD och pro-Intel/Nvidia.

En uppföljande artikel är i 100 fall av 100 tydligare än att uppdatera en äldre. Ja, det innebär att fler "klickar", men budskapet når ut till fler – däribland de som läste gårdagens nyhet. Jag skäms inte för att i alla lägen förespråka nya nyheter när ny information tillkommer. Rubriksättning är givetvis alltid föremål för diskussion.

Det där om att vi deltar i den löjliga sandlådan och tar ställning "för" eller "emot" företag tycks beror på alla möjliga faktorer. Företags matchform, saker de gör, väderleksrapport och inte minst vilka som är ständigt återkommande avsändare med genomgående tydliga preferenser i forumet. Inte sällan väljer dessa att representera hela (folk) forumet. Ska jag klumpa ihop alla anklagelser är vi anti- och pro-rödblågrön.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Nu börja SweC verkligen att gör bort sig realt. istället för att man rätta till gårdagen artikel som baseras på tveksamma "faktar" so kör man ännu hårde på det spåret genom att gör en uppföljningartikel där man inte erkänner det man har gjord fel och istället gräver ännu mer efter klicks.
skärp er. blir mer och mer aftonbladet här.
Och sen undra ni varför folk få intrycket att ni är rätt mycket anti-AMD och pro-Intel/Nvidia.

Så att föra vidare vad andra medier skriver om på nätet ska man alltså aldrig göra här på Sweclockers enligt dig? Vad är det man haft fel i?Så om man rapporterar något som detta
så är anti AMD? Jag tycker du ska läsa artikeln igen från igår. Men jag är tveksam till du kan komma förstå ändå. Rykten och rapporteringar om fel kan du inte hantera. Utan du tror man själva hittat på detta för att snacka skit om AMD.Shit säger jag bara.
Sedan gräver man i det och kollar om det ligger någon sanning i dessa rapporterade fel. Då anklagar du Sweclockers för göra fel. ha ha. Det är alltid svårt att förstå något man uppenbarligen här inte förstår.

Här är det svåra från igår ha ha

Wccftech rapporterar om hur den nordamerikanska systembyggaren PowerGPU har tagit till Twitter för att ventilera sin frustration kring andelen defekta Ryzen 5000-processorer. Av totalt 320 stycken sålda processorer uppges 23 enheter varit DOA (dead on arrival), defekta vid leverans. Av dessa processorer var felfrekvensen störst hos toppmodellen Ryzen 9 5950X, där totalt 8 stycken av totalt 50 sålda enheter, 16 procent, vägrade starta upp.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Någon stolle som spred FUD alltså. Medierna är dock lite väl pigga på att sprida sådant vidare en aning okritiskt. Men bra av Sweclockers att göra en helt ny artikel och inte bara uppdaterade den gamla. Men i framtiden kan det ju vara bra att granska lite mer kritiskt. Varken AND eller Intel har ju historiskt haft sådana problem så att man dyker på såhär bara för att det råkar vara AMD är ju rätt uppenbart för att sprida FUD. Samma kritiska ögon ska såklart granska även om det gällt Intel, Nvidia eller någon annan.

PowerGPU har tagit bort sitt ursprungliga tweet och har postat :

"We just had a chat with AMD. We are going to work together testing out some CPUs and motherboards.
Thanks for reaching out @AMD"

De nämnde även i konversationstråd med HU att de fick sin start i 2019 så det kan vara att de är lite oerfarna.

Diskussionen här ger mig lite den känslan-

Hardware Unboxed: It's unlikely PowerGPU have been that unlucky. It's far more likely most of those CPUs were okay and just needed to be re-seated or they haven't been doing enough BIOS cross testing. For example there can be issues with certain RAM/ MB & CPU combos.

PowerGPU: This was all in house. It was DOA in our shop not at the clients house.
Tested in different setups to confirm. I have said it before it could just be our batch or luck.
Others might not experience the same issues or at the same % rate.

Vad jag är osäker på om PowerGPU inser är det faktum att just på grund av att detta enbart är deras installationer in house ökar sannolikheten att ett det finns ett systematisk fel eller gruppfel drastisk- vare sig det handlar om inkorrekt installation av CPU/RAM, en batch av moderkort med dåligt bios, dålig batch av CPUS osv. Ute i "det vilda" ser man mer variation.

Något som är värt att nämna dock där jag verkligen hoppas att AMD ryter till lite eller något är att situationen är väldigt oklar runt bios det senaste året, sedan 3000 serien. Förslaget man ser är ofta "try flashing the newest bios and see if that works" men det skulle jag hävda är helt fel då "senaste" bios rätt ofta numera är ett beta som lägger till inofficiellt stöd för nya funktioner för gamla moderkort/cpus, ger inofficiellt för nya cpus på gamla moderkort osv. och bios i BETA är inte garanterat stabila, har själv stött på ett par instabila versioner redan. Vet inte hur det är med andra tillverkare då jag mest haft att göra med ASUS, ASrock och MSI men skulle gärna se att de separerar stabila bios och beta helt så man specifikt måste leta efter BETA om man vill testa saker som inte är färdiga än.

Att användare som kanske inte är supererfarna i felsökning eller egentligen vill vara beta-testare ska råka bli det är inte bra för någon.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av kaimor:

Håller med.
Precis som när vissa har problem med grafikkortet och/eller övrig systemstabilitet pga undermålig strömförsörjning i form av värdelösa nätagg.

Vad säger du?! Klarar inte mitt -Earth FlowerPower PSU 430W- från 2007 av att driva ett AMD RX6800XT! AMD är Värdelöst!

/s

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

En uppföljande artikel är i 100 fall av 100 tydligare än att uppdatera en äldre. Ja, det innebär att fler "klickar", men budskapet når ut till fler – däribland de som läste gårdagens nyhet. Jag skäms inte för att i alla lägen förespråka nya nyheter när ny information tillkommer. Rubriksättning är givetvis alltid föremål för diskussion.

Det där om att vi deltar i den löjliga sandlådan och tar ställning "för" eller "emot" företag tycks beror på alla möjliga faktorer. Företags matchform, saker de gör, väderleksrapport och inte minst vilka som är ständigt återkommande avsändare med genomgående tydliga preferenser i forumet. Inte sällan väljer dessa att representera hela (folk) forumet. Ska jag klumpa ihop alla anklagelser är vi anti- och pro-rödblågrön.

Tack du gör ett fantastisk jobb. Rapportering om fel och ryktes nyheter är alltid välkommet. Tyvärr är det så här. Jag köpte en dyr fyrhjuling för 150k och var med i forum. Jag rapporterade om negativa och bra saker med denna. Jag blev utslängd ,för det man äger och har är bäst och alltid bäst mentaliteten. Så det var som rena person angreppen och kränkningarna att jag inte var helt nöjd. Detta är precis så här också på Sweclockers tyvärr allt som ofta.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

En uppföljande artikel är i 100 fall av 100 tydligare än att uppdatera en äldre. Ja, det innebär att fler "klickar", men budskapet når ut till fler – däribland de som läste gårdagens nyhet. Jag skäms inte för att i alla lägen förespråka nya nyheter när ny information tillkommer. Rubriksättning är givetvis alltid föremål för diskussion.

Det där om att vi deltar i den löjliga sandlådan och tar ställning "för" eller "emot" företag tycks beror på alla möjliga faktorer. Företags matchform, saker de gör, väderleksrapport och inte minst vilka som är ständigt återkommande avsändare med genomgående tydliga preferenser i forumet. Inte sällan väljer dessa att representera hela (folk) forumet. Ska jag klumpa ihop alla anklagelser är vi anti- och pro-rödblågrön.

Ni får helt enkelt sätta en policy om att behandla alla tillverkare och produkter med en exakt jämn nivå av total irrationell avsky så blir alla lika missnöjda

Kan börja med nya rubriker som "Tillverkare [x] lanserar ny produkt linje- ska enligt utsago prestera lika bra som något annat men allt är skit och denna lär inte vara något undantag; sluta köpa datordelar det kommer inte blir bättre."

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Med inspiration från artikeln så följer här uppdaterade RMA-siffror för CPU och Moderkort från Mindffactory. Där framgår att RMA för moderkorten är avsevärt högre än för CPUer, oavsett om det är AMD eller Intel. Det är väl inte så konstigt egentligen med tanke på alla inställningar och kombinationer som skall fungera "bara sådär". En processor är ju något man bara släpper ner, kletar på och gömmer/glömmer.

Några slutsatser.
RMA för 5000-serien är lägre än för 3000-serien, nästan en halvering!
RMA för moderkorten kan vara avsevärt högre än för processorerna.
Bara en moderbräda har RMA som är lägre än för samtliga processorer.
Och, ja, Intel har en lägre andel RMA. Deras 14nm visar sig supertrimmad.

Brandsläckaren står bredvid mig..

Kredit till användare i den förra tråden i samma ämne:
Ibymafayhas som skrev den första listan från Mindfactory.
filbunke som även han kommit fram till att 5000-serien står sig bra mot 3000-serien.
filbunke refererar även till Powergpu.

Klicka för mer information

RMA C/T Processor
0,96 % 12/24 3900X 1/104
0,87 % 8/16 3700X
0,76 % 6/12 3600
0,57 % 8/16 5800X 1/175
0,50 % 6/12 5600X
0,35 % 12/24 5900X 1/285
--
0,56 % 10/20 10900K 1/178
0,47 % 10/20 10850K
0,23 % 6/12 10400
0,19 % 8/16 10700K 1/526

RMA Socket Moderkort
4.72 % AM4 ASRock X570 Creator
4,23 % AM4 Gigabyte X570 Aorus Pro
3,92 % AM4 Gigabyte X570 Aorus Ultra
3,76 % AM4 Gigabyte X570 I Aorus Pro WIFI
3,38 % AM4 ASRock X570 Taichi
3,38 % AM4 iMSI MEG X570 ACE
3,21 % AM4 MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI
2,98 % AM4 ASRock X570 Extreme4
2,60 % AM4 ASRock X570M Pro4
2,03 % AM4 ASRock X570 Phantom Gaming 4
1,97 % AM4 MSI X570-A PRO
1,91 % AM4 ASRock X570 Pro4
1,82 % AM4 MSI MPG X570 GAMING PLUS
1,76 % AM4 MSI MPG X570 GAMING EDGE WIFI
1,62 % AM4 ASRock X570 Steel Legend
0,90 % AM4 MSI MAG X570 Tomahawk WIFI
--
6,25 % AM4 MSI MEG B550 Unify-X
5,15 % AM4 Gigabyte B550 Aorus Master
2,22 % AM4 Gigabyte B550 AORUS PRO AC
1,71 % AM4 ASRock B550 Steel Legend
1,46 % AM4 MSI MPG B550 Gaming Edge WIFI
1,35 % AM4 MSI MAG B550 Tomahawk
1,26 % AM4 MSI MPG B550 Gaming Plus
1,17 % AM4 Gigabyte B550I Aorus Pro AX
1,07 % AM4 MSI B550-A Pro
0,86 % AM4 MSI MPG B550 Gaming Carbon
0,57 % AM4 Gigabyte B550 Aorus Elite V2
0,22 % AM4 Gigabyte B550 Aorus Elite AX V2
--
2,21 % 1200 MSI MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
2,09 % 1200 ASRock Z490 EXTREME4
2,01 % 1200 Gigabyte B460M AORUS PRO
1,50 % 1200 MSI MEG Z490 UNIFY
1,35 % 1200 Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC
1,18 % 1200 MSI MPG Z490 GAMING EDGE WIFI
1,10 % 1200 MSI MPG Z490 GAMING PLUS
1,08 % 1200 MSI MAG B460M Mortar
0,86 % 1200 MSI MEG Z490I Unify
0,57 % 1200 ASRock Z490M PRO4 MATX
0,47 % 1200 Gigabyte Z490 AORUS PRO AX

Verkar som om Mindfactory inte säljer några ASUS-brädor.

Visa mer
Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Saker jag tycker man läser om:

  • Processorn fungerar inte pga gammalt bios.

  • Köparen har inte gjort research och sitter på ett moderkort med tveksam strömförsörjning för runt tusenlappen på en processor som kostar mer än 5000.

  • Tekniska kunnigheten begränsar användare från att själva kunna felsöka och lista ut var problemet ligger.

Tyvärr alltför vanligt även på detta forum. Det saknas kunskap för en annars så grundläggande saker som att bygga en dator på ett korrekt sätt. De är oförsiktiga, använder inte esd-armband, eller så är kablarna inte rätt ditsatta mm. Tyvärr gör inte moderkortstillverkarna det lättare med alla konstiga och avancerade inställningar, beta bios och överklocksinställningar som är på i defaultinställningarna. Utöver det minnen som oftast inte gåt efter JEDEC specifikationer, inte testats av moderkortstillverkaren som ställer till det.

Det sista är oftast något många inte klarar av att felsöka på ett korrekt sätt. Dessa personer som saknar denna tekniska kunnigheten leker runt i bios inställningarna och ändrar en massa, uppdaterar till ett beta bios bara för att det är nytt även om systemet fungerar korrekt och utgår att det är processsorn det är fel på när datorn inte vill starta.

Jag säger inte att det inte händer att processorer leveras trasiga men att detta rykte kunde omöjligen kan stämma om det inte är en hel batch som varit med om någonting på vägen under transporten. Oftast när en processor inte fungerar så är oftast inkompabilitet mellan processor och moderkort blandat med okunskap. AMD skulle aldrig godkänt att man kan köra X400-moderkort med Ryzen 5000-serien.

Jag måste säga att både Intel och AMD bör ta i med hårdhandskarna mot moderkortstillverkarna och uppmana till särskilda riktlinjer både när det kommer till bios, överklockning och bios inställningar. När moderkort leveras med automatisk överklocking direkt från paketet då har det gått för långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det där om att vi deltar i den löjliga sandlådan och tar ställning "för" eller "emot" företag tycks beror på alla möjliga faktorer. Företags matchform, saker de gör, väderleksrapport och inte minst vilka som är ständigt återkommande avsändare med genomgående tydliga preferenser i forumet. Inte sällan väljer dessa att representera hela (folk) forumet. Ska jag klumpa ihop alla anklagelser är vi anti- och pro-rödblågrön.

Forumet...hör ni det jag hör efter att ha läst detta? Det måste vara ljudet av mikrofonen Jacob släppte efter han skrivit och postat detta inlägg!

Förövrigt huvudet på spiken. Tycker folk överdriver och drar på lite för stora växlar ibland. Sen är det klart att man kan komma med konstruktiv kritik förstås, men tonen är lite väl bitter ibland tycker jag. Bara onödigt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag har byggt flera datorer både med AMD och Intel och har flera gånger fått problem. Inte med felaktiga komponenter utan oftast med kontakter som inte sitter i 100% fast det ser ut så, ibland med moderkortsinställningar. Så grundproblemet är att det krävs en viss vana/kunskap att bygga en dator som inte gemene man har, utan tror att det bara är att stoppa dit grejerna så skall det fungera. Dessutom är felsökningen svår när allt är svart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Forumet...hör ni det jag hör efter att ha läst detta? Det måste vara ljudet av mikrofonen Jacob släppte efter han skrivit och postat detta inlägg!

Förövrigt huvudet på spiken. Tycker folk överdriver och drar på lite för stora växlar ibland. Sen är det klart att man kan komma med konstruktiv kritik förstås, men tonen är lite väl bitter ibland tycker jag. Bara onödigt.

"A good compromise is when both partiets are dissatesfied."
Faktumet att Sweclockers anklagas för att vara biased mot både AMD, Intel och Nvidia är ett ganska bra kvitto på att de lyckas rätt bra med att ge opartiskt innehåll. Bara synd att folk måste kasta en massa skit omkring sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

De nämnde även i konversationstråd med HU att de fick sin start i 2019 så det kan vara att de är lite oerfarna.

Men på deras hemsida så hävdar de:

Citat:

PowerGPU has over 20 years of experience building high end custom PCs.

Gissar att de startade 2019, men att de 20 åren på deras hemsida kommer från att ägaren har byggt ihop datorer åt sin familj och vänner eller något. Eller en ren lögn.

Ytterligare skäl till att inte lita på dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Men på deras hemsida så hävdar de:

Gissar att de startade 2019, men att de 20 åren på deras hemsida kommer från att ägaren har byggt ihop datorer åt sin familj och vänner eller något. Eller en ren lögn.

Ytterligare skäl till att inte lita på dem...

Lita vet jag ej, de kan haft goda intentioner och hur de upplevt något. Men jag får känslan av bristande kunskap och hade iaf inte personligen köpt något därifrån.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P