Biltemas spelmus och Kinas produktkatalog

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt köpt gamingmus på biltema om man fick bang for the buck. Jag gillar inte mata överpriser oavsett bolagsnamn.
Men förr eller senare kommer de säkert ikapp.

Lite trist att man inte hade med snabbtest åtminstone. Enda jag vet om musen efter den långa videon är inget. Var den duglig? Jag vill ha benchmarks.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Känns som det där med datortillbehör går att prispressa rejält. Det finns inte en handlare i världen som någonsin säljer något med förlust, och just tillbehör som möss ser man ibland på rejäl rea, 50% är inte ovanligt.

Man kan med andra ord tänka sig att handlarna har fruktansvärd avans på grejerna när de säljs till normalpris. Utgående från min bild av hur procentsatserna på reorna brukar ligga, är det bara hörlurar man blir mer blåst på vid normalpris, typ.

Då snackar vi ändå bara handlarens avans. Det finns fler led från ritning till butik, som också skulle kunna arbeta på saken om de hade incitament till det.

Man är inne på bang for the buck i tråden. Tror det skulle vara fullt möjligt att sälja en högkvalitativ gamingmus för ett par hundralappar, om man nöjde sig med en vinst som är i linje med den man drar in på andra datordelar. Det behöver inte heller vara ett problem att det står Biltema på musen, om Biltema lägger lite tid på research, och kanske inte nödvändigtvis köper in från den white label-tillverkare som erbjuder absolut lägst pris, utan är beredda att betala några procent mer, för att få en produkt som matchar "märkestillverkarnas".

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Högkvalitativ mus. Definiera.

Tre till fem knappar, ställbar DPI mellan 400 och 10 00 och låg latens.
Logitech G205 har skymtats för ca 250 kr och jag gav själv 350 kr för min G305 som dessutom är trådlös.

Men drönarna kommer alltid vara lättlurade.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja det har väll mycket med saken att göra eftersom de görs i samma fabrik med olika märken. klart att samma fabrik kan göra likadana prylar utan märket, märket är i många fall en stor del av värdet.
går nog att leta upp bevis om man orkar men det finns så många olika fabriker att kika på.
jag jobbar inom läkemedels branschen och där är det samma visa, det enda som skiljer många märken mot varandra är olika bindningsmedel, annars är det samma läkemedel ingen skillnad även om alvedon är dyrare än parcetamol som är exakt samma sak.

Det är inte det enda som skiljer märken åt.
Ta en titt var läkemedel är producerade, arbetsförhållande och löner, regler kring utsläpp osv så har du en del av förklaringen varför vissa läkemedel kan vara billigare än andra.
R&D är ju en annan del man bör väga in samt att större mer erkända bolag ofta ställer högre krav på kvalitet och tar ofta ett större ansvar.

Det finns ju en anledning till varför varor kostar det dom gör, det är kanske det man bör fundera på ett extra varv innan man köper något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassemann87:

bra video/artikel om Biltemas gamingmus, har ni provat Kjell och Company´s egna Mekaniska Gaming Tangentbord?
jag själv använder den och den funkar riktigt bra för vad den kostar
Länk:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/gaming/gaming-tangen...

Man måste ju bara älska att det står "Alla tangenter går att trycka ner samtidigt" i beskrivningen.
Tänk om det inte hade varit så. När du trycker ner A kan du tyvärr inte trycka ner W.

/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är inte det enda som skiljer märken åt.
Ta en titt var läkemedel är producerade, arbetsförhållande och löner, regler kring utsläpp osv så har du en del av förklaringen varför vissa läkemedel kan vara billigare än andra.
R&D är ju en annan del man bör väga in samt att större mer erkända bolag ofta ställer högre krav på kvalitet och tar ofta ett större ansvar.

Det finns ju en anledning till varför varor kostar det dom gör, det är kanske det man bör fundera på ett extra varv innan man köper något.

Parallell import tänker jag direkt på då. Ett bolag som köper en vara i ett land är det är på rea och sedan säljer det i ett land där det är dyrare dagen efter. händer mycket sådant i läkemedelsbranschen. man ser det lätt för att det är en klisterlapp över den utländska texten. samma vara men producerad i ett annat land. ett system som heter GMP ---> GDP ---> GPP. Det är ett regelverk som måste följas för att få göra läkemedel så inga dåliga läkemedel kommer ut till brukare.
Följer man inte dessa regler så får man inte tillverka/distrubera/sälja läkemedel så "stora företag" tar knappast större ansvar dom följer dessa regelverk precis som alla andra. sen kan man göra mer än det som står i regelverket men det innebär en mer kostnad så jag vet inget stort eller litet bolag som gör detta. Vet inte om detta är regler som alla i världen följer men de bolag jag jobbar med gör det och kräver att vi gör detsamma.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JugsteR:

Man måste ju bara älska att det står "Alla tangenter går att trycka ner samtidigt" i beskrivningen.
Tänk om det inte hade varit så. När du trycker ner A kan du tyvärr inte trycka ner W.

/J

Fast det där är en riktigt begränsning som Biltema nu säger att deras tangentbord inte har.
En del billiga tangentbord eller standardtangentbord som kommer med datorer klarar bara att några tangenter trycks ner samtidigt.
USB begränsningen är 6 tangenter nedtryckta samtidigt och sen så finns det tillverkare som fixat så dom klarar ännu fler.

Så det är ju en "säljande" egenskap om det nu är ett gamingtangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Parallell import tänker jag direkt på då. Ett bolag som köper en vara i ett land är det är på rea och sedan säljer det i ett land där det är dyrare dagen efter. händer mycket sådant i läkemedelsbranschen. man ser det lätt för att det är en klisterlapp över den utländska texten. samma vara men producerad i ett annat land. ett system som heter GMP ---> GDP ---> GPP. Det är ett regelverk som måste följas för att få göra läkemedel så inga dåliga läkemedel kommer ut till brukare.
Följer man inte dessa regler så får man inte tillverka/distrubera/sälja läkemedel så "stora företag" tar knappast större ansvar dom följer dessa regelverk precis som alla andra. sen kan man göra mer än det som står i regelverket men det innebär en mer kostnad så jag vet inget stort eller litet bolag som gör detta. Vet inte om detta är regler som alla i världen följer men de bolag jag jobbar med gör det och kräver att vi gör detsamma.

Hade varit intressant om det var tydligare för konsumenten var en vara är producerad när det kommer till läkemedel, frågade sist på apoteket men fick till svara att var varan är tillverkad och hur bryr dom sig inte om, det är billigast som erbjuds.

Läste lite mer här.
https://www.apoteket.se/om-apoteket/om-oss/var-syn-pa-lakemed...

Och en förklaring på varför läkemedel (skulle lika gärna kunna vara elektronik eller kläder) kan vara så billigt kanske vi får här
https://www.naturskyddsforeningen.se/rapport/lakemedel-i-hyde...

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Fast det där är en riktigt begränsning som Biltema nu säger att deras tangentbord inte har.
En del billiga tangentbord eller standardtangentbord som kommer med datorer klarar bara att några tangenter trycks ner samtidigt.
USB begränsningen är 6 tangenter nedtryckta samtidigt och sen så finns det tillverkare som fixat så dom klarar ännu fler.

Så det är ju en "säljande" egenskap om det nu är ett gamingtangentbord.

Hmm, jag vill nog påstå att det är en viss skillnad på att kunna tryckas ner, och att ett tryck registreras.

/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag har tänkt att göra något snabbt på det, men kan säga direkt att eftersom Biltemas bara kör i 125 Hz så kommer den vara sämre.

Men kör inte många CS nissar fortfarande 125Hz och 400DPI? Klassikern för att bli av med negativ mus accelerering i lite för många spel.

Annars tänkte jag att man kanske skulle göre en gigantisk mus test och visa hur man på snabbast möjliga sätt blir silver 1.
Men med alla votekick skulle det bli något jobbigt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hade varit intressant om det var tydligare för konsumenten var en vara är producerad när det kommer till läkemedel, frågade sist på apoteket men fick till svara att var varan är tillverkad och hur bryr dom sig inte om, det är billigast som erbjuds.

Läste lite mer här.
https://www.apoteket.se/om-apoteket/om-oss/var-syn-pa-lakemed...

Och en förklaring på varför läkemedel (skulle lika gärna kunna vara elektronik eller kläder) kan vara så billigt kanske vi får här
https://www.naturskyddsforeningen.se/rapport/lakemedel-i-hyde...

Uppenbart att gmp inte använfs överallt, vilket vore bäst MEN det kostar pengar och pengar styr alltid.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av griid:

Vem vill ha en spelmus med en bild på en apa?
Inget ont om arten, men känns fördummande.

Tiger, lejon, mård eller valfritt annat djur hade passat bättre.

Apor är bra. 🐒 🍺

https://www.instagram.com/gasmonkeygarage/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag ogillar inte allt med biltema utan några av deras produkter håller faktiskt en bra kvalitet och lågt pris.

Sedan skulle jag ju inte köpa en sticksåg där om jag har en snickarfirma om vi säger så,
Men en skruvmejsel till datorn? ja absolut om det är deras 10års garanti-serie.

MEN... den här musen skulle jag inte köpa. Ofta får man en Logitech G305 på rea för 299kr, och då snackar vi om en mus med bra sensor, låg vikt, trådlös med bra batteritid, och som man vet tål att tappas i golvet utan att den slutar fungera i första taget.

edit : glömde ju deras Logitech G203 som går att få under 200 ibland på rea, och den måste jag nog tro att den är bättre den med

Off topic men endå, kul du tog upp deras verktyg. 2 snickare jag känner köpte den ena pro verktyg och den Andra biltema, blev mycket billigare på 3 år för biltema. Men jobbigt åka bytta dragare etc så ofta, även om han fick ny på garanti var det inte värt alla resor

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Ni kan ju inte kalla er "Sveriges största webbplats om datorer och hårdvara" och inte testa gamingmusen. Många i tråden är ju nyfikna så efterfrågan finns ju och ni har redan produkten. Gör ett test och ta fram lite siffror.

Permalänk
Medlem

Hur kommer man undan med en sådan uppenbar klon medan t.ex. Samyang som går till marknaden med fantastiska produkter i XP-serien bannas från Nordiska marknaden för att de tydligen är "för lika" Zeiss Batis-serie? Är Zeiss bara mer aggressiva med att försvara sin produkt?

https://camerajabber.com/samyang-xp-lenses-reportedly-pulled-...

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Kom igen, testa musen nu!

Permalänk
Medlem

Ut o köp den med er om ni är nyfikna, kostar ju inget o ni gör en tjänst för forumet om ni gör egna tester självmant o lägger upp i forumet sen. "Testpiloter"

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

MEN... den här musen skulle jag inte köpa. Ofta får man en Logitech G305 på rea för 299kr, och då snackar vi om en mus med bra sensor, låg vikt, trådlös med bra batteritid, och som man vet tål att tappas i golvet utan att den slutar fungera i första taget.

Fast chansen här är ju som sagt att den är gråtillverkad på nätterna i samma fabriker som gör Logitechs möss. D.v.s. det är exakt samma mus med exakt samma komponenter fast annan logo. Så skillnaden lär ju inte direkt vara enorm i så fall.

Permalänk

Lite som tiden innan platt-TVn, när vi hade tjocka TVs med bildrör, det fanns bara två el tre tillverkare i hela världen, men en satans massa olika TV modeller och när TFT & Dualscan tekniken kom till bärbara datorer var ALLA skärmar tillverkade av Sharp.

(pratar sent 80-tal fram till -95 typ, alla unga människor..)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Bra med billiga instegsprodukter och med en "frän" logga på köpet.

Inte alla som har råd eller vill/har behovet att lägga uppemot 1000kr på en mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Fast chansen här är ju som sagt att den är gråtillverkad på nätterna i samma fabriker som gör Logitechs möss. D.v.s. det är exakt samma mus med exakt samma komponenter fast annan logo. Så skillnaden lär ju inte direkt vara enorm i så fall.

Jag trodde det först också men i videon så sa de att vissa knappar saknas (men plasten finns) och mushjulet med sin tyngd som orginalet har med sin frihjulsfunktion fanns inte på kopian.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag trodde det först också men i videon så sa de att vissa knappar saknas (men plasten finns) och mushjulet med sin tyngd som orginalet har med sin frihjulsfunktion fanns inte på kopian.

Aha, det hade jag missat. Då får jag ta tillbaka det jag skrev!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Lite som tiden innan platt-TVn, när vi hade tjocka TVs med bildrör, det fanns bara två el tre tillverkare i hela världen, men en satans massa olika TV modeller och när TFT & Dualscan tekniken kom till bärbara datorer var ALLA skärmar tillverkade av Sharp.

(pratar sent 80-tal fram till -95 typ, alla unga människor..)

Fast det var ju precis detta alla snåljåpar hävdade när dom kom in på Siba och skulle göra sitt superfynd, att det vara "samma sak" fast ett annat märke på.
Det var då man fick upplysa dom om att en TV består av lite mer komponenter bara än ett bildrör.

Samma sak med bilar, det finns bilar som delar plattform och motorer men är väldigt olika att köra, olika kostnad att serva, har skillnader i upplevd och verklig kvalitet och där support från tillverkaren skiljer stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Syftet med videon var inte att testa musen. Det var snarare bara en prop till videon där vi snackade om whitelabelprodukter generellt.

I så fall är rubriken ("Biltemas spelmus") väldigt olyckligt valt, och nästan click-bait. Bättre rubriker hade varit "Om whitelabel-produkter" eller "Därför kan Biltema sälja identiska gamingprodukter till budgetpris" om man nu vill få in Biltema.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av KplSteiner:

I så fall är rubriken ("Biltemas spelmus") väldigt olyckligt valt, och nästan click-bait. Bättre rubriker hade varit "Om whitelabel-produkter" eller "Därför kan Biltema sälja identiska gamingprodukter till budgetpris" om man nu vill få in Biltema.

Då har vi nog väldigt olika definition av vad clickbait innebär och vad man kan förvänta sig av en rubrik.

Vi har hela tiden med produktnamn i våra rubriken på sidan här utan att det indikerar att det är en recension av produkten.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Fast det var ju precis detta alla snåljåpar hävdade när dom kom in på Siba och skulle göra sitt superfynd, att det vara "samma sak" fast ett annat märke på.
Det var då man fick upplysa dom om att en TV består av lite mer komponenter bara än ett bildrör.

Samma sak med bilar, det finns bilar som delar plattform och motorer men är väldigt olika att köra, olika kostnad att serva, har skillnader i upplevd och verklig kvalitet och där support från tillverkaren skiljer stort.

Visst är det så

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Köpte biltemas "gaming rgb musmatta" för ett par veckor sen för att testa hur dålig den faktiskt är - kan säga att det är fan sjukt att de ens kan få sälja något sånt. Visst själva mattan är en vanlig tygmatta, inga konstigheter egentligen den är som vilken billig musmatta som helst men RGBn... holy shit. En ljusstrip sydd runt musmattan med en usb strömadapter på överkant. Den ger inte tillräckligt med ström för att lysa upp helt runt, det lyser starkt och bra precis intill adaptern sen blir det mörkare och mörkare tills andra sidan där strippen inte lyser alls.

Tänkte först att jag kunde ha den på jobbet som en kul grej men när inte ens rgbn fungerar som utlovat så lämnade jag tillbaka den.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av wooprat:

Köpte biltemas "gaming rgb musmatta" för ett par veckor sen för att testa hur dålig den faktiskt är - kan säga att det är fan sjukt att de ens kan få sälja något sånt. Visst själva mattan är en vanlig tygmatta, inga konstigheter egentligen den är som vilken billig musmatta som helst men RGBn... holy shit. En ljusstrip sydd runt musmattan med en usb strömadapter på överkant. Den ger inte tillräckligt med ström för att lysa upp helt runt, det lyser starkt och bra precis intill adaptern sen blir det mörkare och mörkare tills andra sidan där strippen inte lyser alls.

Tänkte först att jag kunde ha den på jobbet som en kul grej men när inte ens rgbn fungerar som utlovat så lämnade jag tillbaka den.

haha det är rätt illa. Var det den mindre eller "wide"-versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

haha det är rätt illa. Var det den mindre eller "wide"-versionen?

Det var den stora, jag hoppas att ljuset på den mindre är bättre. Bör inte vara jättemycket bättre dock då ljuset dimmar bort ganska snabbt

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av wooprat:

Det var den stora, jag hoppas att ljuset på den mindre är bättre. Bör inte vara jättemycket bättre dock då ljuset dimmar bort ganska snabbt

Det har jag lite mer förståelse för, även om det bör funka med den större också såklart.