Kunder lägger massvis av ordrar på Geforce RTX 3000-serien

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns i dagsläget ingen konkret lösning på hur detta skulle undvikas

Fast ett jätteenkelt sätt att lösa problemet på är att ta bort förbokningar. Done and done. Meddela kunder om rådande situation och att deras förbokning tagits bort och de istället kommer få notifikation när produkten är i lager igen, och nya kunder kan enbart skriva upp sig om att få notifikation om när produkten finns i lager igen.

Sedan att det kommer leda till sura kunder är ett annat problem; inga kort kommer i alla fall hamna i samma limbo. Och kunder hade ändå blivit sura av att få stå i kö i flera månader när deras polare får kort osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Är 3060ti också svårt att få tag på nuförtiden? Jag beställde mitt på dagen då det lanserades o fick det några dagar senare. Men kanske inte ser lika bra ut längre?

Oja, jag har hittills väntat 1½ månad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl hur enkelt som helst att fixa sånt här, sluta helt med köer för korten blir ändå sålda.
Man kan också tänka sig bindande ordrar med krav på en betydande handpenning.

eller ännu lättare att man kan få köa till ett kort på listan som man väljer och det första på den listan levereras .....
då kan jag med berott mod köa på alla kort jag kan tänka mig men ändå inte ta dubletter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Är lite förvånad att NVIDIA inte bara skjöt upp lanseringen. De måste ju ha sett att det inte fanns ett jätte stort lager av kort och anat att det skulle vara en stor efterfrågan, eller tänker jag i den enkla banan men för NVIDIA var det som att köra bil i en snöstorm?

Fast hur menar du nu? Skulle Nvidia bara suttit och hållit på ett stort lager med grafikkort till dess att de fått tillräckligt med produktionskapacitet för att mätta marknaden? Hur länge skulle de ha varit i så fall? Låter också väldigt dyrt och ogynsamt att hålla på korten över en längre tid.

Bättre att släppa korten och så får de hinna ikapp med produktionen, ingen vet ju riktigt när produktionen och leveranserna kommer vara tillbaka på normala nivåer i dessa tider.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

ser inget fel med att finansiera sitt eget kort genom att sälja några vidare, står själv i kö på 3st 3060 TI. Från början var det mer för att gardera mig mot prishöjningen som verkar på att jag la 3 st olika i varukorgen. Men som det verkar nu så är det ju bara att ta alla, när/om man nu får några, behålla ett och sälja de andra 2.

Tillgång efterfrågan.....

Och vad skulle det ha med kreditvärdighet att göra?

Du betalar vid leverans som vanligt.

Syfta mot de personer som beställt/köar 10+ st. Tror du dom hosta upp 100k för dessa eller på faktura?

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att bedömningen av efterfrågan blir skev. Jag har ju poängterat detta sen dag 1.

En sak som kan bli festlig, är att ÅF kan hamna i en sits där dom beställt för mycket när det väl lossnar, men vet inte hur avtalen ser ut, dom kanske kan skicka tillbaka produkter?

En lösning, om än svår för ÅF, hade ju varit ett kösystem där man som kund kan ”gruppera” produkter, dvs ”jag har för avsikt att köpa ett av dessa 3080, det som inkommer först”. Det hade iaf gett en bättre översikt på den faktiska efterfrågan i antal kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo fast grejen här var att folk inte gjorde/gör det.

Jaaaaaaaaaa ... my bad. ... Jag kanske skulle läst hela artiklen!

Dock så blir det ju likadant i slutändan ändå!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Detta är såklart högst önskvärt och solidariskt. Tyvärr ser man dagligen många exempel som tyder på det motsatta 👎

Kan berätta ett exempel på en "hygglig" medlem här som redan fått sitt RTX 3070 och gått ut med att han/hon tänker behålla det. Denna medlem har vad det hittills visat sig, minst 2 st beställningar på RTX 3080 också i syfte att scalpa korten vidare. Denna medlem har både skrivit till Netonnet och hetsat om sitt RTX 3080 och nu vad det visat sig, även känt "dödsångest" när Klarna plötsligt återbetalade 8039 kr för ett andra RTX 3080. Medlemmen upplevde alltså "dödsångest" i ögonblicket av tron att Webhallen hade annulerat beställningen. Allt detta för att scalpa..

What a time to be alive...

Haha ja, stackare ... ångest för sina lyxprodukter. Och andra sidan, hen kanske behöver pengarna till självmedicinering?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

scalpers och miners, grafikkort är inte avsedda för gamers längre.

Välkommen till 2021!

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Är det ens ekonomiskt att köpa dessa kort i sverige för mining? Med tanke på dagens elpriser så att säga..

Permalänk

1 per kund! checka av kundnr mot bankid!

/ han som aldrig fått sin beställning på grund av det i artikeln

Permalänk
Medlem

Va lustigt. Jag läste "Kurder" istället för "Kunder"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Detta är såklart högst önskvärt och solidariskt. Tyvärr ser man dagligen många exempel som tyder på det motsatta 👎

Kan berätta ett exempel på en "hygglig" medlem här som redan fått sitt RTX 3070 och gått ut med att han/hon tänker behålla det. Denna medlem har vad det hittills visat sig, minst 2 st beställningar på RTX 3080 också i syfte att scalpa korten vidare. Denna medlem har både skrivit till Netonnet och hetsat om sitt RTX 3080 och nu vad det visat sig, även känt "dödsångest" när Klarna plötsligt återbetalade 8039 kr för ett andra RTX 3080. Medlemmen upplevde alltså "dödsångest" i ögonblicket av tron att Webhallen hade annulerat beställningen. Allt detta för att scalpa..

What a time to be alive...

Denna typen av medlemmar borde stängas av. Känns som det går rakt emot forumandan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Är det ens ekonomiskt att köpa dessa kort i sverige för mining? Med tanke på dagens elpriser så att säga..

Sverige har hyfsat billiga elpriser jämfört med många andra länder. Om det är värt de låter ja miningexperter svara på

Permalänk
Medlem

En lösning är ju att skicka ett mail till kunden när varan finns i lager, där kunden måste klicka på en länk för att beställningen ska skickas. Men är säkert inget som man implementerar i affärssystemen bara sådär.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Handlar om en kunds rättigheter i det här fallet rätten att ångra en beställning eller att kunna returnera en vara inom en viss tid.

Tex i 38 av 50 delstater i USA finns inte detta som lag, dock så kan ju ett företag välja att ge dem dessa rättigheter. De brukar dock ta ut en procentuell avgift om man vill lämna tillbaka en vara.

Svårt att tro att många här skulle få för sig att köpa tiotals kort om de varken hade rätten att ångra beställningen eller skicka till varan inom 14 dagar.

Men nu kanske man inte skall ta bort de rättigheterna bara för det här...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Loyd:

Är det ens ekonomiskt att köpa dessa kort i sverige för mining? Med tanke på dagens elpriser så att säga..

Så stor skillnad är det inte mot tidigare år. Det är bara nu de senaste veckorna det stuckit iväg och snart kommer det som alltid när det blir varmare och mer blåsigt gå ned snabbt igen. Du kan undersöka det själv.

https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/pri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Fast ett jätteenkelt sätt att lösa problemet på är att ta bort förbokningar. Done and done. Meddela kunder om rådande situation och att deras förbokning tagits bort och de istället kommer få notifikation när produkten är i lager igen, och nya kunder kan enbart skriva upp sig om att få notifikation om när produkten finns i lager igen.

Sedan att det kommer leda till sura kunder är ett annat problem; inga kort kommer i alla fall hamna i samma limbo. Och kunder hade ändå blivit sura av att få stå i kö i flera månader när deras polare får kort osv.

Ja eller att man använder captcha för att hindra bottar och eventuellt bank id och ett ex per kund.

Förbokningar kan få finnas men man måste betala, då har folk inte råd att lägga 10+ beställningar. Nackdelen är att jag skulle aldrig göra det med produkter man inte vet lev tid på. Ingen vill väl ligga ute med pengar länge. Samt att butiken kan konka då blir man av med pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusk:

Oja, jag har hittills väntat 1½ månad...

Tråkigt att höra! Hoppas du får ditt asap. Är ju väldans nöjd med mitt, mina Blender-renderingar bara flyger fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Detta är såklart högst önskvärt och solidariskt. Tyvärr ser man dagligen många exempel som tyder på det motsatta 👎

Kan berätta ett exempel på en "hygglig" medlem här som redan fått sitt RTX 3070 och gått ut med att han/hon tänker behålla det. Denna medlem har vad det hittills visat sig, minst 2 st beställningar på RTX 3080 också i syfte att scalpa korten vidare. Denna medlem har både skrivit till Netonnet och hetsat om sitt RTX 3080 och nu vad det visat sig, även känt "dödsångest" när Klarna plötsligt återbetalade 8039 kr för ett andra RTX 3080. Medlemmen upplevde alltså "dödsångest" i ögonblicket av tron att Webhallen hade annulerat beställningen. Allt detta för att scalpa..

What a time to be alive...

"dödsångest" huh? Antingen brer de på rejält för sympati eller så är det någon som kanske räknat med inkomsten från att sälja vidare och redan har spenderat pengarna...

Jag skulle dock inte blir förvånad om de kände typ så, de har säkert redan berättat storyn för sig själv om hur de betalade för sina nya delar genom att scalpa, hur de tog smarta beslut och "came out ahead" osv, och det suger att inse att man är maktlös när man redan förberett för framgång.

Det är inte unikt till denna situation dock, bara se hur folk hetsar över PS5, över kläder och skor som säljs i "drops" och hur folk betedde sig i USA med toapapper och masker osv. Folk kan bygga upp enorma känslomässiga problem runt att konsumera saker som är populära och svåra att få tag i. Lite samma som när folk bildar parasocial förhållanden med online-kändisar och bara inte kan hantera tanken på att aldrig kunna "få" dem- det är någon slags behov av att behöva vara huvudpersonen, och om något åtråvärt finns så måste man själv ha tillgång till det; möjligheten att man bara är en person på sidolinjerna eller inte ens inkluderad i ett mer intressant narrativ än ens eget är bara olidligt.

Skrivet av Loyd:

Är det ens ekonomiskt att köpa dessa kort i sverige för mining? Med tanke på dagens elpriser så att säga..

5700XT, 3060Ti och 3080 är väldigt profitable för tillfället. Om du kollar här och ändrar elpriset så ser du att med två 3080 kan du få ut allt mellan 10-20$ om dagen beroende på hur hötlust ditt elpris är.

Allt beror ju på situation- du ska ha elpris som inte går upp drastiskt vid högre bruk, du ska vettiga andra komponenter så du har allt stabilt och inte kör sönder något, du ska ha plats, ska stå ut med ljudet, stå ut med värmen osv osv, samt du ska vara villig att ta chansen att korten behåller värdet okej (osannolikt med 3090 då toppkorten inte är värda så mycket när nästa series xx80 klår dem) och du ska känna dig okej att investera pengarna i det medveten om att du kommer behöva köra minst några månader för att gå jämt- då måste priset och marknaden vara bra om åtminstone några månader för att du faktiskt ska ha något att visa för det hela.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Denna typen av medlemmar borde stängas av. Känns som det går rakt emot forumandan.

Nu är det en skarvning av sanningen.

Medlemmen det gäller skrev att personen bokat kort som många andra här i hopp om att få ett vid release men det blev en lång kö. När nyheten behag lagt sig och priserna trissats upp så mycket som de gjort nu när ett 3080 på marknaden går för 12.000kr så kände medlemmen att det inte längre är ekonomiskt försvarbart att behålla korten när hen får dem och vill därför sälja det och göra en vinst istället och nöja sig med 3070 som personen fått tag på.

Jag gjorde en köptråd på marknaden efter ett 3080 och var villig att betala marknadspris och jag fick en hel del erbjudande från ”gamla rävar”, test-piloter och betrodda medlemmar som säkerligen köpt sina grafikkort för ”release-pris” men som sålde det till mig för en rejäl hacka. Dessa är säkert hyggliga typer även om jag inte fick köpa deras kort för inköpspris.

Man bör ställa sig frågan själv om man verkligen hade avbokat när marknaden ser ut som den gör.

För 1000-2000kr så hade jag nog avbokat, mycket jobb och svärta ner moralen men när det nu snarare är 4000-4500kr vinst per grafikkort så börjar plånboken få tala. Då snackar vi också Sweclockers-priser och inte 15.000kr som Tradera varit uppe på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Problemet är ju folk som betalar överpriser för att deras habegär är så extremt.

De flesta av dem är knappast miljonärer som inte bryr sig om pengar utan folk som får ångest av att inte ha det dem vill ha, för att utan RT i 4K och 144 FPS är ett spel ospelbaaaaart osv...

Det gäller ju allt i så fall, varför köper man en BMW om en Skoda finns. Vad är rätt pris ? Vad är "rätt" behov ?

Permalänk
Medlem

Lite mer kommunism här hade ju styrt upp läget.
Ett kort per invånare,
till MSRP,
dock ett GTX 1650....

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

eller hur, alla katter ska vara grå

Permalänk
Inaktiv

Är väl ganska vettigt att köra som Webhallen med medellande istället för kötid, de märkte väl själva att köerna blev bedrövligt långa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Man bör ställa sig frågan själv om man verkligen hade avbokat när marknaden ser ut som den gör.

Jag har själv en bokning på ett 3080 TUF (non-OC) som jag la den 14/10 till intro pris, dvs 4 månader sen.

Om jag någonsin får hem detta och priserna på "marknaden (Tradera)" fortfarande är nästan x2 av inköpsvärdet så lär jag säkert överväga att sälja det ( eftersom jag egentligen inte behöver kortet då jag köpt ett RX 6800 ).

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Gällande mining-spåret så kan en ju också hävda att det är ekonomiskt oförsvarbart att inte minea om en har ett grafikkort av modernt-snitt för MSRP eller mer. 7-8k+ för ett grafikkort som en hinner använda några enstaka timmar om dagen som mest skulle jag ha svårt att motivera för mig själv.

Men jag har väl blivit gammal och färgad av att jag själv i snitt gamear en gång i veckan på en burk jag inte betalat för.

Att däremot lägga till ett 3080 i burken för att kamma hem ~$3650 (på ett år om lönsamheten håller i sig) i BTC under en VFIO-setup där jag kan nyttja grafikkortet när jag behöver, skulle jag definitivt kunna motivera för mig själv... (om tiden funnits för att få det att rulla)

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jag beställde två kort direkt vid release, ett fick jag veckan efter och det andra kom efter fyra månader. Hade lovat bort det redan vid köp till en polare som skulle bygga gamingdator nu på våren, men hade han ångrat sig en vecka innan kan jag inte lova att jag inte sålt kortet på typ eBay. Priserna är ju fortfarande helt galna, och jag klandrar nog egentligen ingen som lockas av det. Man får ju inte hem nåt diplom för att man inte tjänar in 5-6 tusen på kortet, menar jag. Att bara av rent slarv eller lättja låta ordern ligga kvar är ju dock inte alls schysst mot andra.

Sedan tror jag också att det kan vara liite missvisande, för om någon ringer upp och frågar är det nog många som går med på att ta bort ordern, även om de tänkt sälja kortet efteråt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk

Så mycket bitterhet i denna fråga...

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk

Men herre jösses vad det kommer finnas mycket beggat sen när hysterin lagt sig kring mining