Gelid fixerar AM4-processorer i sockeln med ny ram

Permalänk
Sötast

Vrid och lyft. Tada

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Då har du haft tur.

Jag duckade en kula när jag skulle låna min broders 2600 för att uppgradera min 450-bräda så jag kunde använda min 3600..

Drog loss hans kylare och där satt processorn kvar på kylaren.. jisses. Speciellt AMD's egna kylpasta är som klister.

tur? jag drar aldrig en kylare rakt upp utan att vrida loss den först då får man skylla sig själv, har väldigt lite med tur att göra.

Borde inte detta varit ett problem på gamla socket 7 eller socket 3 brädor. lite pinnar och stor yta för kylaren att fästa emot, hade inga problem där heller med att den lossnade.
ahh saknar gamla socklarna med jumpers...när klockning var mystiskt och spännande

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

tur? jag drar aldrig en kylare rakt upp utan att vrida loss den först då får man skylla sig själv, har väldigt lite med tur att göra.

Borde inte detta varit ett problem på gamla socket 7 eller socket 3 brädor. lite pinnar och stor yta för kylaren att fästa emot, hade inga problem där heller med att den lossnade.
ahh saknar gamla socklarna med jumpers...när klockning var mystiskt och spännande

Jo, mitt till mitt försvar hade jag endast mekat med Intelsystem de senaste 10 åren =P

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

En grej som kan hända är att många kylare kan lyfta rätt våldsamt om man skruvar loss en skruv itaget. När det endast är ena sidan av kylaren som sitter fast så drar den iväg. Om det är tillräcklig kraft för att dra loss processorn ur sockeln vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Lossa skruvarna, för in kniv mellan CPU & kylare, vinkla kniven, voila.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Jo, mitt till mitt försvar hade jag endast mekat med Intelsystem de senaste 10 åren =P

Börjar bli gammal känner jag. Känns som intel böt till pin på mobot systemet för kanske 5 år sedan 😲

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Att processorn lossnat vid demontering av kylaren har hänt mig ett par gånger. En av gångerna böjdes en av kontaktpinnarna på CPU, men inte värre än att jag kunde räta upp den.

Skrivet av Spelaspel:

Verkar främst vara ett problem med stockkylare då det är svårt att vrida dem...

Det går att vrida dem ~5 grader, vilket räcker om man vrider fram och tillbaka ett par gånger före lyft.

Köra datorn för att värma pastan är oftast ett icke-alternativ för mig då jag som regel mekar med datorn på annan plats där jag saknar bildskärm och inte har möjlighet att styra annat än ström till/från.

Är man bara medveten om risken att prollen lossnar, och vet hur man förebygger det, så behövs ingen ram. Om låsram varit en standardkomponent för sockeln hade det varit bra, men som speciellt tillägg känns det mer som en nackdel. (Skulle nog fungera bättre om lösningen gjordes mer generell, med "öron" som ska ligga dikt an mot moderkortet. Då skulle den fungera för i princip alla kylare på marknaden!)

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Att processorn lossnat vid demontering av kylaren har hänt mig ett par gånger. En av gångerna böjdes en av kontaktpinnarna på CPU, men inte värre än att jag kunde räta upp den.

Det går att vrida dem ~5 grader, vilket räcker om man vrider fram och tillbaka ett par gånger före lyft.

Köra datorn för att värma pastan är oftast ett icke-alternativ för mig då jag som regel mekar med datorn på annan plats där jag saknar bildskärm och inte har möjlighet att styra annat än ström till/från.

Är man bara medveten om risken att prollen lossnar, och vet hur man förebygger det, så behövs ingen ram. Om låsram varit en standardkomponent för sockeln hade det varit bra, men som speciellt tillägg känns det mer som en nackdel. (Skulle nog fungera bättre om lösningen gjordes mer generell, med "öron" som ska ligga dikt an mot moderkortet. Då skulle den fungera för i princip alla kylare på marknaden!)

Värm lite med en hårtork.

Permalänk
Medlem

Är väl en grej man bara gör en gång, i värsta fall är det fram med plektrum/pincett för att räta ut pins

Permalänk
Medlem

Det hände mig med den medföljande kylaren till Ryzen 3 2200g. Byggt en dator till mina föräldrar men tyckte att den lät för mycket, så köpte en Hyper 212. Datorn hade i princip bara varit igång ett par timmar totalt, men stått avstängd i flera månader pga rådande situation.
Processorn satt fast som cement, värmde upp hela kylaren med hårtork och bände fööörsiktigt loss den med en skruvmejsel. Den fungerade fint efter men jag svor en hel del hehe.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Livsnjutare 😎

Snart grej!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •