AMD Radeon RX 6000 Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detärstängttyvärr:

Är du säker på att hotspot är runt 95? Känns som att den borde vara lätt över 100 med en edge på 74+.
Mitt kort ligger på 65 edge och då ligger hotspot mellan 95-100.
När mitt kort går över 105 hotspot så är det bara en fråga om när den kommer krasha.

Prova en agressivare fläkt kurva, jag har upp till 80% på fläktarna.

Btw din time spy score är solid.

Hotspot verkar nå 101 grader som mest efter ca 15 minuters lirande. Men vidare testande får vänta några dagar. Har enormt mycket att göra nu.

Jag återkommer!

Permalänk
Medlem

Köpte ett XFX 6800XT Merc 319 när Komplett fick in några 100. Kylaren på kortet måste vara en av de bästa lufkylarna som finns på marknaden. Kortet fungerar fint men det var några saker som skavde lite:

1. FPS hoppar upp och ner hela tiden
2. Även om kylaren är tyst så märks det när den spinner upp och ner hela tiden

Jag analyserade det via GPU-Z och det verkar som kortet antingen når en gräns för Hotspot och/eller så nås TDP maxvärdet och då sänker den volten och klockar ner kortet.

Jag försökte då via Wattman att sänka volten. Men hur jag än försökte så låg antingen volten kvar på standard eller så hamnade den på 0,881mv. Jag lyckades aldrig få till någon stabil konfiguration hur mkt jag än försökte. Skärmen flimrade och drivrutinen kraschade titt som tätt.

Jag hittade då More Power Tool => https://www.igorslab.de/en/morepowertool-amd-radeon-rx-5700-a...

Jag dumpade BIOSet med GPU-Z och läste in den i More Power Tool. Där satte jag max värdet för GPUn till 1000mv och klickade på Write SPPT. Efter en omstart så blev det aktivt.

Äntligen så börjar kortet bete sig som jag önskade. Jag satte max freq till 2300 och min freq till 2200. Kortet är hur stabilt som helst och kortet drar stabilt 200w och fläkten går aldrig över 1500rpm. Knäpptyst kort som presterar riktigt bra.

Time Spy graphics score: 17695

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Jag dumpade BIOSet med GPU-Z och läste in den i More Power Tool. Där satte jag max värdet för GPUn till 1000mv och klickade på Write SPPT.

<-- this. Är det inget som påverkar garantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

<-- this. Är det inget som påverkar garantin?

Nej, jag ändrar bara registervärden på min Win10. Flashar inte BIOS

Permalänk
Medlem

Har min TV inkopplad via HDMI som jag spelar på ibland. Upplever stundtals problem med ljudet över HDMI som blir "skrapigt". Googlar man runt så verkar det vara ett vanligt problem.