LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Det verkar som Elgiganten har 100+ i lager av LG C9. Hur är det möjligt har den inte slutat tillverkas?

Länk:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24385/lg-55-c9-4...

Permalänk
Medlem

Har någon som använder en CX/GX som datorskärm testat att stänga av skyddet "Logo luminance adjustment"? Jag har aldrig riktigt brytt mig om det då jag tänkte att jag ju inte har några loggor på skärmen, men nu slog det mig att den kanske ser det mesta på min Windows-skärm som loggor och därför kör rätt hårt med ABL osv. Kan vara inbillning men tycker mig sett klart mindre ABL (använt som samlingsbegrepp) sen jag gjorde det men nyfiken på om nån mer också testat?

(Kan tillägga att jag använder skärmen för jobb så inbränningar osv är inget jag oroar mig om det innebär bättre produktivitet, då köper jag helt enkelt en ny skärm om det skulle behövas. Dock inne på tredje OLEDen som jobbskärm utan att ha sett mkt av det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av terras:

Det verkar som Elgiganten har 100+ i lager av LG C9. Hur är det möjligt har den inte slutat tillverkas?

Länk:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24385/lg-55-c9-4...

Förmodligen en utmärkt fråga för den C9 tråd som jag antar finns här någonstans

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av terras:

Det verkar som Elgiganten har 100+ i lager av LG C9. Hur är det möjligt har den inte slutat tillverkas?

Länk:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24385/lg-55-c9-4...

Det har den garanterat gjort. De har väl hittat någon container som stått och dammat eller så.

Priset känns också off, ligger ju på samma som CX?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Har ytterligare frågor. Jag använder tv:n med RTX 2070 Super (har alltså bara HDMI 2.0 och 18 gbps bandbredd). Jag kör med 1440p/120Hz både i grafikkortet och i spel, supernöjd med hur det ser ut i alla spel så jag tänker nog behålla det så. TV:n används BARA för spel när den används med PC:n, så t.ex. hur film ser ut eller läsbarhet för text är inte något jag behöver tänka på.

1. Kort sagt, vilken NVCP-inställning ger mig bäst bild för HDR och SDR om man utgår från att jag är låst till 1440p/120hz? Assassin's Creed Odyssey i HDR ser i mina ögon jättebra ut i 422/10 bit, men bra att jag vet om vissa inställningar kan innebära problem med vissa spel. Vore skönt att bara ställa in en gång och låta vara, men jag är även ok med att byta fram och tillbaka i NVCP beroende på om spelet har HDR eller inte. 4.2.2/10 bit har funkat finfint med SDR-spel som t.ex. Forza Horizon 3 har jag tyckt. Vissa säger att 8 bit inte duger för HDR, men jag testade AC: Odyssey i 8 bits-HDR och tyckte även det såg bra ut. Är jag bara okänslig eller beror det mycket på vilket spel man kör?

2. Vad gör PC-läget egentligen (alltså byta ikonen för HDMI-ingången till PC)? Får väldigt blandade besked här. Minimal input lag är superviktigt, men ger Instant Game Response samma effekt som att välja bildläge Game Mode? Om jag förstått rätt låser PC-läget upp support för färgformat 4.4.4-läge, men osäkert hur relevant detta är med mitt grafikkort och inställningar. Har jag bandbredd för 1440p/120hz/4.4.4? Vill ju som sagt kunna köra HDR när detta är tillgängligt i spel.

3. Om jag ställer in färgformat 4.2.2 kan jag även välja färgdjup 10-bit i NVCP, det maximala för LG CX (samma sak visas i Windows under Avancerade Skärminställningar). Dock visar TV:n denna text när jag trycker på gröna knappen flera gånger: YCBCR422 8b TM. Innebär detta att jag fortfarande egentligen kör 8 bitar? Har jag missat någon inställning? Alltså det ser ju BRA ut, vill bara veta om det finns ännu mer att hämta här.

4. Har sett att vissa väljer 4.2.2 12-bit som output till TV:n. Vad gör denna TV med signaler som överstiger 10 bit? Får även blandade besked om huruvida RTX 20XX har support för 10-bit, men jag och andra på nätet tillåts ju välja det i NVCP, i alla fall med 4.2.2 som sagt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hazelgrouse86:

Har ytterligare frågor. Jag använder tv:n med RTX 2070 Super (har alltså bara HDMI 2.0 och 18 gbps bandbredd). Jag kör med 1440p/120Hz både i grafikkortet och i spel, supernöjd med hur det ser ut i alla spel så jag tänker nog behålla det så. TV:n används BARA för spel när den används med PC:n, så t.ex. hur film ser ut eller läsbarhet för text är inte något jag behöver tänka på.

1. Kort sagt, vilken NVCP-inställning ger mig bäst bild för HDR och SDR om man utgår från att jag är låst till 1440p/120hz? Assassin's Creed Odyssey i HDR ser i mina ögon jättebra ut i 422/10 bit, men bra att jag vet om vissa inställningar kan innebära problem med vissa spel. Vore skönt att bara ställa in en gång och låta vara, men jag är även ok med att byta fram och tillbaka i NVCP beroende på om spelet har HDR eller inte. 4.2.2/10 bit har funkat finfint med SDR-spel som t.ex. Forza Horizon 3 har jag tyckt. Vissa säger att 8 bit inte duger för HDR, men jag testade AC: Odyssey i 8 bits-HDR och tyckte även det såg bra ut. Är jag bara okänslig eller beror det mycket på vilket spel man kör?

2. Vad gör PC-läget egentligen (alltså byta ikonen för HDMI-ingången till PC)? Får väldigt blandade besked här. Minimal input lag är superviktigt, men ger Instant Game Response samma effekt som att välja bildläge Game Mode? Om jag förstått rätt låser PC-läget upp support för färgformat 4.4.4-läge, men osäkert hur relevant detta är med mitt grafikkort och inställningar. Har jag bandbredd för 1440p/120hz/4.4.4? Vill ju som sagt kunna köra HDR när detta är tillgängligt i spel.

3. Om jag ställer in färgformat 4.2.2 kan jag även välja färgdjup 10-bit i NVCP, det maximala för LG CX (samma sak visas i Windows under Avancerade Skärminställningar). Dock visar TV:n denna text när jag trycker på gröna knappen flera gånger: YCBCR422 8b TM. Innebär detta att jag fortfarande egentligen kör 8 bitar? Har jag missat någon inställning? Alltså det ser ju BRA ut, vill bara veta om det finns ännu mer att hämta här.

4. Har sett att vissa väljer 4.2.2 12-bit som output till TV:n. Vad gör denna TV med signaler som överstiger 10 bit? Får även blandade besked om huruvida RTX 20XX har support för 10-bit, men jag och andra på nätet tillåts ju välja det i NVCP, i alla fall med 4.2.2 som sagt.

Nvidias kontrolpanel är besvärlig. Inte helt pålitlig. Den beter sig ofta inte som den ska där det ser ut som du aktiverar en inställning men den blir inte aktiverad. Fast NVCP markerar det. Såväl Nvidia som AMD är experter på att göra det krångligare än det borde. Ibland är det så enkelt att man behöver en "Verkställ" så fungerar det. Ibland vill det bara inte fungera som det ska.

Mycket av frågeställningarna du har bygger på att du samlar lösryckta pusselbitar och blandar det men inkonsekvenserna från Nvidia. Så länge det fungerar och grafiken är fri från uppenbara fel – kör på med det som fungerar.

Permalänk

Tack än en gång för svar, är inne på liknande linje att jag ser problem där det egentligen inte finns något. Var i en väldigt obsessive sinnesstämning när jag skrev inlägget ovan. Finns viktigare att oroa sig för, jag kör vidare på 10-bit/4.2.2 och nöjer mig så.

Hittade idag dock svar åt mig själv på fråga 4: detta är en bugg med TV:n. Med färgdjup 4.2.2 rapporterar TV:n helt enkelt inte 10-bitars färgdjup korrekt även om 10 bitar är vad som skickas från grafikkortet och vad som faktiskt visas på skärmen. Är tydligen ett fel med själva HDMI-standarden som gör att TV:n inte vet vad som är vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terras:

Det verkar som Elgiganten har 100+ i lager av LG C9. Hur är det möjligt har den inte slutat tillverkas?

Länk:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24385/lg-55-c9-4...

Den där länken kom upp i samtal runt blackfriday och många hoppades på en trevlig utförsäljning, dock verkar inget hänt och folk undrar om de där apparaterna verkligen finns. Priset känns väl lite högt?

Permalänk
Medlem

Sitter på en OLED65CX sedan mellandagarna och upplever ofta att hela bildytan blinkar till och är svart under några bildrutor.
Oavsett vilken ingång och källa (XBOX Series X eller nVidia Shield) så uppstår detta väldigt frustrerande fenomen.

Kör med Supra HDMI-kablage (https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/311770-sup...) som har stöd för 48GBps rakt igenom.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Två saker jag noterat efter att ha använt 48CX som skärm i en vecka:

Gsync och ultrawide custom res funkar inte smärtfritt i mitt användningsområde. Får light flicker lite då och då. Dock verkar det bara hända i PUBG (vilket såklart är trist eftersom det är typ det enda jag spelar). Sker inte med Gsync avslaget eller med native res. Det sker inte tillräckligt ofta för att jag ska skippa att köra gsync + ultrawide, men det finns där. Vill minnas att det var PUBG jag hade light flicker i när jag testade lite olika freesync-skärmar ihop med Nvidia-kort tidigare. Så det finns väl en risk att det spelet är trasigt på den punkten som så många andra punkter.

Den automatiska ljusljusteringen är irriterande. När jag jobbar så använder jag displayfusion för att dela upp skärmen i fyra 1080p-fönster och om jag har ljusa fönster i alla fyra, och sen t.ex scrollar här i forumet så närainpå flimrar skärmen. Om jag ser till att ha något mörkt i ett av fönstren verkar det inte uppstå. Nu medans jag skriver det här inlägget har den dimmat ner ljusstyrkan. Har testat att stänga av TCP och GSR i servicemenyn enligt tips från Reddit men det gjorde inte någon skillnad. Just nu har jag ställt in displayfusion på att dela in skärmen i tre delar så jag har lite svart skrivbordsbakgrund ovanför och under där jag arbetar, då verkar den inte ställa om ljusstyrkan.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Varför verkar så många köpa 48CX och inte 55CX? De kostar ju lika mycket nästan.
För stor lär den väl inte bli, eller? Isf kan man ju bara ställa den en bit längre ifrån..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Varför verkar så många köpa 48CX och inte 55CX? De kostar ju lika mycket nästan.
För stor lär den väl inte bli, eller? Isf kan man ju bara ställa den en bit längre ifrån..

Redan 48" är stort att ha på skrivbordet, vilket jag förmodar är vad många som köper just 48CX använder den till, och då är inte alltid att ställa den längre bort ett alternativ. Men det är bara min gissning.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Den automatiska ljusljusteringen är irriterande. När jag jobbar så använder jag displayfusion för att dela upp skärmen i fyra 1080p-fönster och om jag har ljusa fönster i alla fyra, och sen t.ex scrollar här i forumet så närainpå flimrar skärmen. Om jag ser till att ha något mörkt i ett av fönstren verkar det inte uppstå. Nu medans jag skriver det här inlägget har den dimmat ner ljusstyrkan. Har testat att stänga av TCP och GSR i servicemenyn enligt tips från Reddit men det gjorde inte någon skillnad. Just nu har jag ställt in displayfusion på att dela in skärmen i tre delar så jag har lite svart skrivbordsbakgrund ovanför och under där jag arbetar, då verkar den inte ställa om ljusstyrkan.

Har du testat att stänga av även logo luminance i vanliga menyn? Annars är det väl så att OLED och full white inte riktigt är kompisar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Varför verkar så många köpa 48CX och inte 55CX? De kostar ju lika mycket nästan.
För stor lär den väl inte bli, eller? Isf kan man ju bara ställa den en bit längre ifrån..

Jag valde själv 55 GX av den anledningen (och att 48 CX inte fanns att köpa ännu). Det är ung 20% storleksskillnad om jag minns rätt men även med väggmontering sticker CX modellen ut klart mer i djupled, och då minskar genast skillnaden. Har man 48 CX på standardfoten är den nog i praktiken inte större alls iom att skärmen då hamnar mkt närmare.

Sen ser ju GX galet snygg ut monterad på väggen också, som en tavla. 4K är dock lite för lite på en sån här skärm när man använder den som datormonitor på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

...4K är dock lite för lite på en sån här skärm när man använder den som datormonitor på skrivbordet.

så där är ju svaret varför folk väljer 48" dvs antalet pixlar per storleksenhet tex ppi.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

så där är ju svaret varför folk väljer 48" dvs antalet pixlar per storleksenhet tex ppi.

Delvis, men båda är eg för stora i förhållande till upplösningen om man inte ökar på avståndet rejält (personlig åsikt så klart).

Permalänk
Medlem

kommer väl mer anpassade monitorer om det blir en större efterfrågan ultrawide 49" är ju en bit på vägen.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

(Dyra gamingmonitorer med skräpkvalité rant)

Hade precis köpt en andra Acer 4K 144Hz monitor för nästan 10 papp. Fick hem den och starta upp och fick världens chock... backlight bleed från helvetet är nog bästa beskrivningen. Min förra liknande modell hade ingen alls mer eller mindre, lite av vad man förväntar sig utav en high-end produkt. Brukar köra 5-10% brightness på dessa skärmar, men inte ens 0% gjorde någon skillnad på backlight bleeden. Det blev en retur. Hur en produkt med sådan skitkvalité kosta nästan 10.000? Att den har genomgått kvalitetskontroll är för mig ett mysterium.

Dold text

Sneglade på LG CX 48" som datormonitor, men blev en 55" för vardagsrummet istället. Jäääklar vad nöjd man är. Blev också väldigt positivt överraskad över LG's WebOS. Har alla appar jag behöver och är väldigt snabbt, känns kvickare än Apple TV 4K.

Permalänk

Jag har en ny CX 65 tum som bara bråkar! Möjligen ganska invecklat som kanske behöver en egen tråd. (hoppas inte det).

Kort version;
Pioneer VSX 933; HDMI Enhanced aktiverat (hdcp 2.2)
Sony 800mx2; inställd på Sampling 444 + DV.
CX; Deep colour aktiverat samt visas DV ikonen.

Till problemet enligt spelaren blir resultatet BT 2020 4,2,0 10 bit. Samt i westworld s1. I slutet av avsnittet börjar de sacka efter samt frysa, även ljudfördröjning.

Allt kör den senaste mjukvaran.
Jag misstänkte att de var HDMI kablarna så köpte nya och de löste inget.

Permalänk
Medlem

Något som gör mig besviken är att LG inte verkar ha något att säga om dessa rutnät som man ser på extremt ljusa partier, t ex ett HDR spel när du kollar in i solen eller långsamt rör kameran över moln/himmel. Det enda som jag stör mig på, annars är detta min favorit TV någonsin(kanske 5090H är snäppet hetare, än om gammal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har du testat att stänga av även logo luminance i vanliga menyn? Annars är det väl så att OLED och full white inte riktigt är kompisar...

Ja jag upplevde inte att det gjorde någon större skillnad tyvärr.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Fick hem min 65" CX igår. Satte upp den och drog igång. Håller med om att WebOs är smidigt, dock behöver jag min AppleTV till titta på TeliaPlay på (som jag använder istället för att ha ytterligare en box).

Dock verkar min panel ha någon defekt. Den blinkar till sporadiskt under tittande. Fel anmält till LG. Någon som haft liknande problem och fått det åtgärdat?

Permalänk
Skrivet av theswede78:

Dock verkar min panel ha någon defekt. Den blinkar till sporadiskt under tittande. Fel anmält till LG. Någon som haft liknande problem och fått det åtgärdat?

Inget sånt på min GX i alla fall och inte hört om det tidigare.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av Dangerdan:

Inget sånt på min GX i alla fall och inte hört om det tidigare.

LG skickar ut en tekniker och kollar på det!!! Får se hur länge jag får vänta på det? Och sen kommer han säker plocka med sig TV:n, så då blir det att sätta upp den gamla igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theswede78:

LG skickar ut en tekniker och kollar på det!!! Får se hur länge jag får vänta på det? Och sen kommer han säker plocka med sig TV:n, så då blir det att sätta upp den gamla igen.

vad jag läst så brukar det lösas rätt snabbt med panelbyte på plats. Vid konstaterat fel dvs.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av theswede78:

LG skickar ut en tekniker och kollar på det!!! Får se hur länge jag får vänta på det? Och sen kommer han säker plocka med sig TV:n, så då blir det att sätta upp den gamla igen.

Låter bra att de kommer ut i alla fall

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

vad jag läst så brukar det lösas rätt snabbt med panelbyte på plats. Vid konstaterat fel dvs.

Japp, på min 65CX la 3 av 4 HDMI-portar av efter ett par veckor, teknikern dök upp tidig kväll och böt hela moderkortet på ca 20 minuter, skitsmidigt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Supertack!

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Skrivet av Wixner:

Sitter på en OLED65CX sedan mellandagarna och upplever ofta att hela bildytan blinkar till och är svart under några bildrutor.
Oavsett vilken ingång och källa (XBOX Series X eller nVidia Shield) så uppstår detta väldigt frustrerande fenomen.

Kör med Supra HDMI-kablage (https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/311770-sup...) som har stöd för 48GBps rakt igenom.

Låter samma som mitt problem! Felanmälan hos LG:s support så hjälper dom dig att fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theswede78:

Låter samma som mitt problem! Felanmälan hos LG:s support så hjälper dom dig att fixa det.

Ah vad skönt att jag inte är ensam.
Hur hjälpte supporten dig? Jag startade ett ärende idag och hoppas på att slippa byta panelen

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}