Veckans fråga: Vad skulle få dig att köpa en färdigbyggd dator?

Permalänk
Medlem

Skulle endast köpa en färdigbyggd arbetsdator från VOX. Den går att köpa på Inet och är gjord för att kunna uppgraderas. Ska man ha en gamingPC så skulle jag aldrig köpa en färdigbyggd.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Medlem

För mig har det primära alltid varit att färdigbyggda stationära datorer har historiskt sett inehållit mediokra komponenter till ett högt pris. Är väl egentligen bara därför jag bygger själv nuförtiden, kom t.ex HP med en snygg, tyst, kraftfull och prisvärd dator så varför inte....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Egenskaper som skulle göra mig mer benägen att köpa färdigproducerat, i prioritetsordning:
1. Kylning. Jag använder inte varma, högljudda datorer under några omständigheter. Om de åtminstone kunde ordna lösningar så att man kan montera bättre kylningslösningar själv kunde färdigbyggt komma på fråga. T.ex. plats för 280mm rad.
2. Utseende. Enda som jag tycker lyckas något sånär med estetiken i färdigbyggda burkar är Asus ROG. Jag tycker att HP (som OMEN ovan) går till det bättre. Gillar transparant sida eller så, för att se in i datorn. Det har börjat komma på färdigbyggda på olika sätt, men då får man beskåda deras OEM-Kinadelar. Här har HP varit den värsta syndaren, det är kul att de börjat öppna sidan, men hysteriskt vad fult innanmäte. Färdigbyggda burkar KAN komma undan med att inte visa komponenterna, men då måste datorn vara intressant i övrigt. Här tycker jag att Asus ROG har lyckats väldigt bra. Tyckte mycket om deras Huracan-linje faktiskt, som var en laboration med olika mönster, grafiska typsnitt, olika material, med en öppningsbar "flärp" med magnetfäste på sidan, etc. Asus ROG har också lyckats få till intressanta datorer utan att sälja ut helt och fullständigt för P12-estetiken. Corsair har också gjort intressanta datorer, potentiellt även Alienware (är inte helt såld på dem, även om de skulle vara billigare), tyvärr på tok för dyra för mig.
3. En del av ovan: branding. Måste företag envisas med branding, måste det vara snyggt. Här misslyckas många. Acer tycker jag hör till de värsta.
4. Bloatware. Avskyr att det första man måste göra på färdigbyggda datorer är att efterhands-avinstallera massa skräp. Ger en känsla av att datorn är kontaminerad, och även om jag får bort en del så vet jag inte vilka processer och skit som egentligen körs.
5. Pris. Om datorn kostar lika mycket som att bygga själv, kommer jag bygga själv i 9 fall av 10. Dels för att jag då får datorn helt modulär och kan göra som jag vill med den, dels för att jag får kvalitetskomponenter över OEM-komponenter. Jag skulle överväga att pröjsa lika mycket/mer för en färdigbyggd burk som tillför något EXTRA. Skulle aldrig pröjsa lika mycket för en kontorsburk med lite bättre komponenter, som Dells vanliga gaminglinjer, Lenovos, etc. Se #2 här.

Permalänk
Medlem

Annat

Svarade annat då jag enbart köper färdigbyggt nuförtiden.

Permalänk
Inaktiv

Ett företag jag litar på och bra garanti möjligheter vore viktigt för mig.

Permalänk
Medlem

Betala mer för samma komponenter ( med sämre kylning ) med nästintill noll uppgraderingsmöjligheter? Svårt val...

Finns inte mycket som motiverar att köpa färdigt, hade de tydligt gjort dem uppgraderbara så skulle säkert folk köpa lösa uppgraderingskomponenter från dem också i framtiden.

Varken miljövänligt eller ekonomiskt smart val att köpa från OEMs.

Permalänk
Medlem

Att sätta ihop datorn själv är ju i sig hälften av det roliga, så jag skulle aldrig betala för att mista den upplevelsen.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tycker att själva byggandet är det roliga med att skaffa ny dator

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av hookgrip:

Önskar att någon tillverkare kunde matcha vad Apple gjorde med sin Mac Pro 2019 i utseende och enkelhet.

Fiskars

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Annat: Det ska vara möjligt att uppgradera i alla fall de viktigaste komponenterna med standardkomponenter. Ex. cpu, ram, grafikkort och lagring.

Detta är väldigt viktigt. Jag måste kunna veta att när jag vill uppgradera så kan jag göra det utan problem. Samt även veta att man inte snålat in som tok på t ex nätagg. + Bra pris.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Ett custom chassi med något grymt motiv. Annars kan man lika gärna bygga själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Förstår att jag kanske skämmer ut mig genom att skriva detta. Men för någon som byggt datorer privat, åt vänner och släkt samt i jobbet i cirka 22 år nu. Så kan jag ju se en charm i att bara få det serverat.

Det förutsätter ju såklart bra pris, rätt komponenter och möjlighet att konfigurera etc.

Med det sagt så har jag inte köpt en färdigbyggd dator sedan 1998. Men jag kan tänka mig att göra det.

Lite så som en kock inte alltid vill laga sin egen mat tänker jag mig.

Har full förståelse. Jag har byggt datorer lika länge som du (dock inte för jobbet) och nu när man nu är lite äldre och känner att klockan tickar lite mer högljutt för vart år som går önskar jag att jag kunde överlåta det arbetet till någon annan. Det är heller inte så utmanande som det en gång var med skarpa stålkanter som gjorde att blodet ofta flödade, eller kilometertjocka kablar som var hart när omöjliga att routa fint.

Dock så uppgraderar jag och byter komponenter rätt så ofta att det känns som jag bara borde fortsätta med det till den dagen mina händer inte lägre fungerar som de ska.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Formfaktor micro som ex. HP EliteDesk G-serien. Kör sådan på jobbet (systemutveckling).

Men det kanske inte räknas?

Permalänk
Medlem

inte mycket , det är ju halv nöjet att bygga den enda färdigbyggda jag köper är väl en barbar

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

1. Bra garantivillkor. Om datorn strular, skickas en tekniker hem till mig eller ett bud som hämtar datorn åt mig. Jag inser att det tillkommer ett prispremium för att <företag> skall designa, bygga och lagerhålla datorer och komponenter, så bra garantivillkor hade varit extremt viktigt. Dessutom bör villkoren tillåta att jag själv öppnar upp burken för att byta fläktar, montera extra hårddiskar osv.
2. Standardiserade komponenter, från skruvar till PSU och GPU. Inga speciallösningar som förhindrar mig att byta upp mig framöver.
3. Möjlighet för att välja bort allt vad hård- och mjukvarubloat heter (inget RGB, inga tattiga antivirusprogram osv. Inget <företag> information center.exe).
4. Kvalitet. Inga sunkiga chassin byggda i aluminiumfolie eller dåliga processorkylare. Har själv ett FD Define 6-chassi, och hade inte nöjt mig med något mindre om jag köpte en färdigbyggd
5. Konkurrenskraftigt pris. Inte nödvändigtvis billigare än att göra det själv, men det skall kännas värt pengarna (vilket ju kommer sig av punkterna ovan).
6. Mer "löst": Om ett företag erbjöd en produkt med features som jag fått för mig att jag ville ha men inte kan eller ha ork att göra det självt - Tex om de säljer helt passivt kylda datorer där chassit är en specialdesignad kylfläns kopplad med heatpipes till komponenterna hade jag kunnat köpa det. Punkterna ovan gäller ändå i stora drag.

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Jag har så specifika krav på varenda komponent, inklusive vilken kylpasta som används till CPU och GPU så jag tror inte att jag någonsin skulle kunna tänka mig en färdigbyggd dator som jag skall använda själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Förstår att jag kanske skämmer ut mig genom att skriva detta. Men för någon som byggt datorer privat, åt vänner och släkt samt i jobbet i cirka 22 år nu. Så kan jag ju se en charm i att bara få det serverat.

Det förutsätter ju såklart bra pris, rätt komponenter och möjlighet att konfigurera etc.

Med det sagt så har jag inte köpt en färdigbyggd dator sedan 1998. Men jag kan tänka mig att göra det.

Lite så som en kock inte alltid vill laga sin egen mat tänker jag mig.

Ursäkta OT här, men det stämmer så jäkla bra just biten med kockar.
Min syrra är ihop med en kille som jobbar som kock, och i början vad hon livrädd för att laga mat åt honom.
Men det var ju just det, han var glad över att bara slippa lagningen - så han var jätteglad för en grillad ostmacka!

Permalänk
Medlem

Den skon som klämmer för mig är att en dator som är färdigbyggd sällan har bra uppgraderingsvägar, snåla moderkort och nätagg, få portar (sam, sata, pcie, elsladdar, ...)

Förstår att det inte är för alla, men jag skulle lätt kunna betala extra för bra sådant (det är därför jag hellre bygger själv så jag kan få de saker jag kanske behöver sen från början)...

Permalänk

Jag tycker man ska skilja på en färdigmonterad dator och en märkesdator.
En färdigmonterad dator är en dator som innehåller exakt samma komponenter som man själv skulle köpa, det enda är att man har betalat någon för att utföra själva monteringen, tester och ibland installationer.
Det finns väldigt många orsaker att välja en sådan framför en själv. En orsak är att denna montering brukar vara superbillig och det ger mig misstankar kring vad de anlitar för montörer.
Vissa anlitar dessa för att de själva inte kan/vågar. Men det kan även vara för att man själv inte har tid och montering är en enkel sak som man kan låta någon annan göra.

En annan kategori tycker jag är folk som modifierar chassin och liknande, man betalar då för att få det riktigt snyggt gjort. Jag ser dessa mer som stylister.

En helt annan sak är märkesdatorer, där allt annat kallas för whiteboxar. Det finns här även olika typer.
Den vanliga typen är konsumentdatorn som ofta brukar vara budget rakt igenom, dessa har nästan helt försvunnit då denna grupp köper laptops. Men sedan har vi workstations och då betalar man för att få saker testade av kompetenta personer. Dessa personer bygger ofta väldigt stora mängder av samma datormodell och har då lättare att ställa krav på mjukvarutillverkare.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt färdiga, 2 ggr. Aldrig varit riktigt nöjd. De gångerna har jag dock inte haft den kunskap jag har idag om hur en PC ska byggas.

Men, jag har på senare år efter skaffad kunskap, hjälpt vänner ett par gånger med uppgradering eller felsökning på färdigbyggda PC. Och dra mig baklänges vad det har sett ut i dem... en var inköpt på från Webhallen 2016, en var inköpt på Inet 2015. Den från Webhallen hade ju till och med bakfläkten satt på fel håll så den sög in luft! Vettig kabeldragning fanns inte överhuvudtaget.

Nä, bygga själv. Så vet man vad man får!

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk

HP har alltså en kampanj där de kör med 20% rabatt på vissa enheter och nu när alla kör med adblockers och liknande eller knappt läser/klickar på reklambanners - jo då gör man det lite "snyggt" in till en fråga och hamnar högst upp på framsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tycker att själva byggandet är det roliga med att skaffa ny dator

+1 eller... det är planeringen, researchen innan som jag nog tycker är roligast, själva byggandet går ju rätt så fort tyvärr, det är ju så få delar numer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Enda anledningen skulle vara att det blir billigare än att göra det själv...

Permalänk
Medlem

För att jag skulle välja en färdig PC så skulle den framför allt behöva vara unik. Något som jag själv inte skulle kunna bygga ihop. Utöver det så är ett konkurrenskraftigt pris viktigt. Går det att köpa en färdig dator till ett lägre pris än om man hade byggt själv så skulle jag nog välja en färdig. Men vart hittar man såna datorer?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag har ingenting grundläggande emot att köpa färdigbyggt, annat än att jag tycker att det är roligt att bygga själv

Störst hinder är dock en tendens att priset tenderar att bli märkbart högre (eller om priset är konkurrenskraftigt har man offrat prestanda på lagring eller nätdel) eller så använder man ibland proprietära lösningar för olika komponenter vilket försvårar uppgradering. Allt detta kräver efterforskningar innan köp - det är helt enkelt lättare att plocka ihop ett kompatibelt system själv

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

HP har alltså en kampanj där de kör med 20% rabatt på vissa enheter och nu när alla kör med adblockers och liknande eller knappt läser/klickar på reklambanners - jo då gör man det lite "snyggt" in till en fråga och hamnar högst upp på framsidan.

Det är en intressant fråga du ställer.
Hur tusan ska hemsidor kunna finansiera sin verksamhet med annonser när fler och fler använder adblockers?
Ja det är minsann en klurig nöt att knäcka.
Att lägga sig ner och ge upp - det önskar nog ingen.
Annonsering som inte hindras av adblockers är väl ett alternativ. Man kan väl säga att adblockers drar fram denna typ av lösningar.

För ja - löner, räkningar för kontor, drift för hemsidan och liknande behöver ju fortfarande betalas. Och pengarna trillar tyvärr inte ner från skyn av sig själv.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om märkesdatorer hade varit lite mer standardiserade hade jag kunnat tänka mig att köpa en sådan om pris/prestanda var bra. Så som det är nu så är det ju i princip bara att slänga 90% av datorn om man vill uppgradera märkesdatorer p.g.a låsta BIOS och proprietära kontakter osv. Bygga dator är inte speciellt roligt imo, spenderar hellre den timmen på att använda datorn Tror dock inte jag kommer köpa någon märkesdator oavsett inom den närmsta framtiden förutom kanske för att använda som server eller dylikt. Finns liksom ingen anledning att köpa helt ny dator när man kan uppgradera/byta ut enskilda komponenter när man har råd istället för att betala 10k+ direkt. Skulle själv inte ha råd att ha 5600x och 3080 i datorn om jag köpt allt på samma gång men med lite tid emellan är det inga problem.

Sen så har jag rekommenderat märkesdatorer ändå till familj/vänner tidigare men då är det under/kort efter miningrushen 2017 då man inte kunde få tag på GPU till rimliga priser om man inte köpte OEMdator.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig våga bygga en dator (själv) med vattenkylning så skulle det finnas en färdig dator med rätt delar med vattenkylning... Varför inte.

Permalänk

Där finns i stort sätt bara nackdelar med att köpa färdigbyggd.

Visst den är färdigbyggd men oftast med delar man inte vill ha, låsta cpuer, kylare som är dimensionerade precis för den tdp som cpun som sitter där i har. Moderkort med vrm som tenderar att dö(lenovo jag tittar på dig)

Visst görs det för en prispunkt men det är verkligen sparsmakat, i majoriteten av fallen så är det bara för att kunna bocka av en grej i listan.

Man öpnnar en oem burk och allt krutet är lagt på grafikkort(oftast med halvdan kylare), cpu(samma där, halvdan kylare) och mängden ram, har vart med om datorer med en(EN!!) 16gb sticka på 2133mhz.

Och så undrar personen som köpt datorn varför min 5 år gamla dator är bättre än hans nya gaming rigg.

För att om två år komma tillbaka och fråga om jag kan bygga en ny åt honom för vrm dog på moderkortet.

Lite tiltad är man

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Anledningen att jag inte köper färdigt är 3 saker
1. priset
2. chassit (Det ska vara svart utan lysdioder)
3. ljud (bra kylning med ljuddämpat chassi med bra fläktar)

Största anledningen att jag inte köper färdigbyggt är att jag inte säljer mina gamla datorer.
När jag köpte ny dator senast så återanvände jag chassit, Nätaggregat, System diskar och grafikkortet (Hade bytt grafikkort 1 år innan) detta gör att priset som en färdig byggda datorn ska slå är ganska hårda. Den gamla dator används som server eller ges bort till familjen.