Grupptalan väcks mot Sony för problem med Playstation 5-kontroller

Permalänk
Medlem

Att man inte kan ställa deadzone på en modern konsol är ganska dåligt, varför skulle man inte vilja ha den funktionen liksom?
Löser inte grundproblemet men det skulle väl hjälpa lite kanske.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Pepe Silvia:

"This defect significantly interferes with gameplay and thus compromises the DualSense controller's core functionality"

Oftast håller man väl i styrspakarna när man spelar? Spontant känns det inte som att drifting allvarligt påverkar spelupplevelsen. Är det någon här som har drifting och kan berätta om/hur det påverkar spelandet?

EDIT: Kom på att drifting på högerspaken är ett problem iom att man ofta släpper högerspaken för att trycka på knapparna.

Fast drifting betyder ju att du konstant måste styra mot lite. Dvs det handlar inte om att hålla spaken centrerad. Snarare tex att den alltid drar lite till höger så att kameran hela tiden roterar. För att motverka det måste du hela tiden styra lite åt vänster.

Låter kanske som en småsak men i praktiken att pricka rätt att styra emot i exakt samma mån som kontrollen driftar är ju i regel väldigt svårt. Och om inte svårt så i alla fall ansträngande.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har inte detta varit ett problem sedan N64-eran?

Vet inte hur många kontroller man gick igenom som barn där styrspaken gav upp efter Mariokart eller Smash. Blev sladdriga och kunde börja leva sitt egna liv.

Är inte detta en risk som är ett naturligt problem med den mekaniska tekniken av "spakar" i spelkontroller?

Så länge man använt Joysticks på kontrollerna så har detta problem existerat. Har personligen ett par N64 kontroller där spakarna gett upp helt och visar samma problem. Har även ett par Original XBOX kontrollers med samma problem. Mina PS4 har inte haft dessa problem vad jag vet.. hade däremot de på PS3s kontroller. PS5 kontrollerna har inte dessa problem ännu. Vilket pekar på att det kan handla om batchproblem.

Skrivet av Hulle:

Men alltså... hur svårt ska det vara att konstruera en joystick?

Varför kunde man bygga joysticks på arkadmaskiner på 80-talet som tålde att TIO MILJONER barn slet och slog på dem i åratal utan problem?

En handkontroll idag är ändå rejält dyr så det borde inte vara något problem tycker man.

/hulle.

Om det inte är så svårt så kanske herrn kan göra en perfekt Joystick själv?

Och nej. Arkadmaskinerna var inte immuna mot detta. Skillnaden är väl att de var mer robusta och kostade betydligt mer att konstruera också. Dessutom.. hur många spenderar hundratals timmar vid en arkadmaskin för att sedan skriva om sin upplevelse på forum som dagens personer gör? Vi snackar om ett fåtal entusiaster som mest. Så problemen med arkadmaskinerna har lite försvunnit i rymden till skillnad från konsolanvändare som dagligen använder sina konsoler.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Min ds4 kontroll fungerar bra men av mina one-kontroller har 2 av 3 fått drifting på den vänstra spaken.

Permalänk
Medlem

Hur upptäcker man om man har drifting? Måsteman spela bilspel typ eller kan spel som HZD märka på det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Det heter väl "drift" utan "ing" på slutet? Med "ing" antyder man att det är något aktivt, och inte bara en egenskap.

Analoga spakar har haft drift sedan de uppfanns. Det man som ingenjör kan använda för att motverka det är deadzones (att mjukvaran gör den okänslig närmast mitten) och att kalibrera centrum. Äldre spakar för Game port brukade man behöva kalibrera själv med små hjul.

Det finns andra analoga spakar som självkalibrerar när de inte används. Jag tycker att Sony borde kunna lösa problemet med en firmware-uppdatering som gör precis så ...
... eller är problemet av en annan natur? Har stickornas axlar blivit olinjära på något sätt eller?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Det är samma typ av styrenhet till PS4 och PS5, https://youtu.be/4rNITneXnCo?t=354 (typ 5.54).

Jag har 5st DS4 kontroller varav 2 st är v.2. Jag har fixat en som driftade (min äldsta), det var en del smuts på just styrenheten. Nu har jag en v.2 som också driftar, men inte orkat titta på än då det är lite meckigt att ta isär samt att jag glömmer bort att fixa den nu när jag sitter mer framför datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men alltså... hur svårt ska det vara att konstruera en joystick?

Varför kunde man bygga joysticks på arkadmaskiner på 80-talet som tålde att TIO MILJONER barn slet och slog på dem i åratal utan problem?

En handkontroll idag är ändå rejält dyr så det borde inte vara något problem tycker man.

/hulle.

Arkadmaskiner hade väl ofta digitala (av/på) spakar och inte steglöst analoga som dagens. Då kan man ju ha microswitchar som klarar extremt många aktiveringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Arkadmaskiner hade väl ofta digitala (av/på) spakar och inte steglöst analoga som dagens. Då kan man ju ha microswitchar som klarar extremt många aktiveringar

Och dom joystickarna var byggda för att du enkelt skulle kunna trasiga microswitchar

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Och dom joystickarna var byggda för att du enkelt skulle kunna trasiga microswitchar

Jaja, men alltså en helt annan storlek och mekanisk lösning. Inget som alls passar i en handkontroll eller klarar av att överföra delvisa utslag av spaken... på ytan kanske liknande (en styrspak), men löser inte samma problem och inte alls på samma sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag ägde en dual shock 4 sedan launch. Funkade perfekt. Sen när ps4 pro släpptes och man fick dual shock 4 v2 på köpet och min gamla kontroll såldes så har jag bränt genom typ 6-7 v2 kontroller.
Cirka hälften av dem för att driftar och andra hälften för att det inte längre går att klicka ner L3.

Har alltid varit ganska försiktig med mina handkontroller så vet inte riktigt vad det hela handlar om. Dual sensen funkar dock bra än så länge

Märkligt, tycker dualshock 4 har varit MYCKET mer tillförlitliga än dualshock 3 (och 2). Låter man Dualshock 3 och 2 ligga i några år eller bara utav användande så gick någonting sönder på de, ALLTID.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qubeista:

Märkligt, tycker dualshock 4 har varit MYCKET mer tillförlitliga än dualshock 3 (och 2). Låter man Dualshock 3 och 2 ligga i några år eller bara utav användande så gick någonting sönder på de, ALLTID.

Analoga spakarna på iallafall en av mina PS3-kontroller hade börjat "smälta" senast jag tittade på den. Men var något år sedan senast. På tal om PS3.

Permalänk
Medlem

Varför väcks inte samma talan mot Nintendo och deras Ökänt driftiga Joy-Cons?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Varför väcks inte samma talan mot Nintendo och deras Ökänt driftiga Joy-Cons?

Varför inte ta att läsa nyheten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10