Veckans fråga: Vad skulle få dig att köpa en färdigbyggd dator?

Permalänk
Medlem

Den enda gången jag ens skulle fundera på det är om datorn är billigare än att köpa komponenterna separat.
Ett krav då är ju också att det inte är en OEM-bräda.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Om den är bättre byggd och med bättre komponentval än jag själv kunnat åstadkomma, till ett bättre pris, då hade jag övervägt saken.

Annars föredrar jag att klura ut vilka komponenter jag ska välja, bygga ihop allt själv så jag vet att det blir ordentligt gjort, samt den goa känslan av att ha total koll på allt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fire_Ice:

Bara 17% på Sweclockers som vill bygga egna datorer? Om inte detta är ett tecken på den fria världens undergång så vet jag inte vad. Många av er andra skulle säkert kunna tänka er att hyra datorer eller kanske ha en Microsoft-skärm som streamar en Azure-dator?

Jag bygger gärna själv. Och om jag inte får det så kan jag lika gärna streama direkt till en skärm.
Mellanläget att köpa en färdigbyggd är nog det mest avlägsna just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fire_Ice:

Bara 17% på Sweclockers som vill bygga egna datorer? Om inte detta är ett tecken på den fria världens undergång så vet jag inte vad. Många av er andra skulle säkert kunna tänka er att hyra datorer eller kanske ha en Microsoft-skärm som streamar en Azure-dator?

Skulle nog snarare se det som att 83% har inte kategoriskt uteslutit att köpa en färdig dator. Snarare än att det bara är 17% som vill bygga en egen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Förr i tiden brukade jag kika på typ kompletts uppgraderingspaket för att få tips pm moderkort som passa bra med olika saker och sen köpa själv , nån gång så tror jag man köpte nåt uppgraderingspaket.

Men att helt köpa färdigt känns inte prisvärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Tror det är bättre för både miljö och ekonomi istället för att hålla på uppgradera varje generation som många gör idag, helt i onödan

Jag hoppar över denna generation helt precis som jag brukar göra, i mitt fall uppgraderar jag när det behövs:

- Går upp i upplösning.
- Nya spel flyter på som sirap med gamla setupen.

Har jag en färdigbyggd HP när det händer så måste jag köpa en helt ny dator jämfört med kanske bara ny generation av CPU eller GPU, matematiken bakom elektroniskroten är inte så svår i det fallet.

De som köper nästa generation hela tiden säljer oftast sina gamla komponenter på begmarknaden = väldigt miljövänligt, hur många säljer nätagg, chassi och moderkort från en OEM-dator?

Permalänk
Medlem

Största anledningen att jag bygger själv är för att jag tycker det är roligt. Sen har jag nog aldrig köpt alla delar på en gång utan jag uppgraderar allt eftersom. Senast var det grafikkort och nu är ny cpu, moderkort och ram på gång. Vissa butiker erbjuder ju att bygga ihop datorn för en summa men det kanske inte räknas hit? Annars tycker jag det låter som ett bra val.

Problemet med färdigbyggda system har för mig varit obalanserade specifikationer. Bra processor och massa ram men skitgrafikkort. Det har kanske blivit bättre på senare tid. Sen har färdigbyggda system varit mycket dyrare men man får ju garantier och service så det kanske är värt det? Dock har man ändå garanti på varje del om man bygger själv...

För mig som gillar att bygga själv och vill spara några slantar är det mer värt att bygga själv.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Annat:

De argument som har fått mig att avstå från färdigbyggda system är att de ofta har varit nedlåst bios, speciella moderkort som ej är standardformfaktor och som därmed ej går enkelt att uppgradera samt andra ej standardiserade lösningar som ger inlåsning.

Sedan har det ofta varit lösningar som att fylla alla minnesplatser med små billiga moduler vilket gör en uppgradering extra dyr eller att skicka med en minimal SSD som knappt rymmer OS bara för att kunna "sänka" priset vilket gör att man måste betala för en större och den mindre i onödan.

Vidare är det väldigt sällan som det är tydligt specificerat vilka komponenter och vilken prestanda som garanteras av dem utan det står bara 512Gb SSD. Jaha, snackar vi via m.2 SATA 10 MB/s eller nvme 1500MB/s?

Om jag bygger själv får jag standardiserade komponenter och kan välja helt fritt på vilket sätt som jag ska uppgradera i framtiden. Support via Elgiganten eller någon annan likande kedja brukar inte heller vara något upplyftande historia.

mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fire_Ice:

Bara 17% på Sweclockers som vill bygga egna datorer? Om inte detta är ett tecken på den fria världens undergång så vet jag inte vad. Många av er andra skulle säkert kunna tänka er att hyra datorer eller kanske ha en Microsoft-skärm som streamar en Azure-dator?

Jag klickade i både "bygga själv" och några av de andra, så statistiken blir väl lite missvisande tänker jag.
Jag vill HELST bygga själv, men om priset och delarna är tillräckligt lockande är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig.
Hade jag tex varit i fas med att bygga en helt ny dator kring ett RTX 3080 tex, och ett färdigbyggt system gick att få tag i med ett sånt kort? Ja, då är det att bita i det sura äpplet och svälja sin stolthet.
Nu var det en lös GPU jag ville ha, så att köpa en helt ny dator bara för att få tag i ett 3080 känns slösaktigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Åsikterna om färdigbyggda datorer verkar dock fler än kunskaperna när det gäller just HP Omen där HP verkar gjort ett riktigt seriöst försök att bygga något klart bättre än de typiska färdigbyggda datorerna. Nu är väl detta ett datorbyggarforum så kanske inte så konstigt, men som alltid är det väl bra om man kan var tydlig med vad man anger som fakta och vad man anger som en personlig åsikt.

Dock upplever jag att SweClockers ställt till det lite här , då jag upplever att artikeln specifikt handlar om HP Omen men denna kopplade tråd istället handlar om färdigbygda datorer överlag vilket blir rätt rörigt.

Permalänk
Medlem

Det är mer än halva nöjet att planera och bygga en dator så den hade varit tvungen att vara mycket billigare (åtskilliga tusen) än om jag hade byggt den själv för att jag skulle avstå från den glädjen. Det är väl osannolikt att det skulle hända, men vem vet...

Permalänk
Medlem

Jag bygger helst själv, men senaste 12-18 månaderna så har det faktiskt ibland varit mycket billigare att köpa färdigbyggt (om bra rea). T.ex. förra året så om jag tagit allt på billigaste stället enligt prisjakt så skulle jag fått betala 3000-4000kr mer än vad jag pröjsa hos Komplett. Men då var det en rea på 5000kr (så normalt sett hade Komplett varit ca 1000-2000kr dyrare). Detta gäller då packet runt 20000-25000kr...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Att en dator med mellanklass-grafikkort och mellanklass-cpu kostar ca 10 lax igen (vilket inte lär hända). Lägger hellre halva priset på en konsol.

I allmänhet, om jag köpte en ny dator idag skulle jag inte bygga, utan köpa färdig. Tid är pengar och jag orkar inte lägga ner en kväll på att bygga ihop skiten.

Ett snyggt chassi (dvs någon som gör datorn till en snygg möbel. Helst utan 10 ledlampor och rymdskeppsutformning) och förövrigt en balanserad dator. Dvs om man ska ha en ryzen 5600 så vill man ha ett grafikkort och hårddisk som ligger på liknande klass. Gillar inte när man sparar in på någon viktig del.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Är väl egentligen främst prisfråga. Om jag ska köpa en OEM färdigbyggd dator så förväntar jag mig att den ska vara bra mycket billigare då färdigbyggda datorer brukar ofta vara rätt så låsta och ha lite sisådär kvalitet.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Annat: Ifall något märke lyckas bygga ihop en SFF som är knäpptyst, otroligt lite mindre än 7 liter med möjlighet för uppgradering av graffikort och processor. Annars bygger jag hellre själv.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Problemet med alla färdigbyggda datorer av HP är att det sparas in på chassi och fläktar plus att dom använder proprietära lösningar i chassit så det blir svårt att byta komponenter.
Har aldrig sett en konsument HP vars fläktar inte börjar bråka inom ett år.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Ska vara bygd med standard delar så det är enkelt att göra eventuella uppgraderingar. Har köpt märkes dator en gång aldrig mer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Annat: Att den kan köra MacOS.

Permalänk
Medlem

Jag har under större delen av mitt liv frilansat med låg inkomst som följd, så jag har alltid kikat på förrförrförra generationen för prisvärda spel-pc och då har färdigbyggda i 5000 kr klassen varit helt ok. Det är möjligt att jag skulle kunna min-max varje enskild komponent och få bättre prestanda per krona men det har inte varit värt det. Nu när jag har mer fast inkomst har även utgifter ökat (barn, hus mm) och utrymmet för eget "slöseri" minskat drastigt, så jag kan fortfarande inte unna mig något från nuvarande generation men drömmer om att få äga en riktig modern leksak någon gång...

Permalänk
Medlem

Vettiga delar till rimligt pris som går att bytas ut utan att bryta garantier.

Men ser inte riktigt poängen med frågan, man kan beställa de delar man vill ha med montering. Vissa kräver köp med OS, men hörde Webhallen eller någon annan inte krävde det, så varför köpa en färdig HP? Fördelarna där skulle kunna vara på-plats-service och omedelbar leverans, men kanske inte prio 1 på SweClockers.

Nu har jag iofs precis köpt en färdig HPE, men det var för att få en server kompatibel med ESXi utan krångel. Igen, utanför frågans scope.

Permalänk
Medlem

Vill bygga en egen stationär. Men kommer ändå köpa bärbar.
Annat. Bärbar.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Endera att det är en dator som är fullt uppgraderingsbar med standardkomponenter eller att det är en design som tilltalar mig, helst som också går att uppgradera men jag skulle kunna tänka mig att betala premium för en snyggt designad låda som varken ser ut att komma ur en 12-årings dröm eller från ett kontor på 90-talet.

Permalänk
Medlem

Nä... Bygger själv, inte för att det är så skoj men jag kan ju inte ha vem som helst till att sätta ihop ens prylar. Räknar inte bara rena OEM utan även Inet etc, färdigbyggda går fetbort.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Är en färdigbyggd dator ett alternativ om den innehåller senaste generationens grafikkort, eller krävs mer än så?

Läs hela artikeln här

MacBook-pro. Skulle vara kul att bygga själv, vet inte om det går/finns möjlighet. Stationära köper jag på lenovo.se De har bra Workstations till hyfsat rimlig peng.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ungefär samma som när jag köpt WD:s extern hårddisk av nån modell. Den innehöll 2st av just den (interna) hårddisken som jag ville ha, och den kostade mindre än att köpa dessa två lösa.

Med andra ord... skulle ganska säkert inte använda den, utan skulle bara köpa den för att få tillgång till komponenter jag vill ha. Antingen till bra pris, eller om de inte går att få tag på annars (betalar dock inte 10k för en dator bara för att få en komponent värd 100kr, hur sällsynt den än är).

Stör mig redan på att jag inte får bygga och byta komponenter i min laptop, men det måste man bara leva med. Så det är väl en till sak som skulle få mig att köpa färdigbyggt: om det i framtiden inte längre säljs komponenter lösa längre, och allt är så inbyggt och fastlött att man inte kan bygga själv.

Permalänk
Medlem

Valde annat.

Jag kan tänka mig färdigbyggt av någon annan, typ jag köper komponenterna och sedan bygger någon med mer tid än vad jag har ihop den åt mig.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Pris.
Det är för mig oacceptabelt dyrt. Snacka inte om påslag, för dom är inräknade på enskilda komponenter också.
Jag kan tänka mig att ge 2000 kr för ett färdigt system levererat till ombud.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vilken typ av färdigbyggd dator vi pratar om.

Å ena sidan har vi sådana färdigbyggda datorer som Webhallen och Inet säljer, där man själv väljer komponenter och sedan bygger de ihop komponenterna till en dator. Resultatet blir ju i stort sett samma som om man byggt själv, förutom att någon annan gör själva jobbet. Den typen av färdigbyggda datorer ser jag inga som helst problem med att köpa - och har köpt.

Å andra sidan har vi typiska märkesdatorer från HP, Lenovo, m.fl. där man inte kan välja komponenter själv utan får ta vad som erbjuds.
Sådana datorer har ett antal nackdelar, men även en del fördelar. Största fördelen är att om datorn finns i lager så kan man få en fungerande dator med en gång, utan väntetider.
För personligt bruk så undviker jag helst den typen av datorer, men de har sin plats. Som arbetsdatorer till kontor och liknande fungerar de oftast alldeles utmärkt, och även som speldatorer kan de vara prisvärda för alla de som inte har någon koll på hårdvara och inte har kunskapen eller intresset för att uppgradera datorn senare utan köper ny dator när den gamla blir föråldrad.

Permalänk

https://www.gamereactor.se/hardvara/932513/HP+Omen+30L/

"För hur mycket eller lite men än gillar färdigbyggda spelburkar och/eller Hewlett Packards specialbyggda maskiner, går det inte att blunda för att det här kraftpaketet kostar exakt lika mycket som de lösa komponenterna i burken gör, om man köper dem i svensk butik, idag. Exakt lika mycket."

Kan detta verkligen stämma??

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Först Corona, sen bara 17% som föredrar att bygga eget på Swec. Vart är världen på väg!?.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"