Uppgradera till 1440p med 34" monitor jag behöver råd

Permalänk
Medlem

Uppgradera till 1440p med 34" monitor jag behöver råd

Hej, jag har nu gått på tankarna att uppgradera både monitor och burk som klarar leverera 1440p 100fps+ samt även streaming om så önskas.

Jag har varit inne på komponentkoll och lekt runt lite där men kommit fram till (se bild nedan) och behöver råd från er därute. Vad kan jag fixera på bygget? Har också lite önskemål som RGB, tyst chassi"cleant", 32" monitor eller större och vattenkylare.
NOTERA: Har valt en RX5700 XT mest för ett riktpris men ska vara ett nvidia kort där. Hur står AMD numera mot Nvidia?

Max pris 22.000

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ska du streama så är det antingen H.264 eller NVenc som gäller gissar jag på. Så antingen satsar du på en flerkärnig (10600KF är lite för klen tror jag) processor eller ett Nvidia grafikkort.

Tyvärr skulle jag avråda från att köpa ny burk nu när grafikkortspriserna är helt galna.

AMD står sig väldigt bra mot Nvidia idag men Nvidia har övertaget med bättre Ray Tracing-prestanda, DLSS och CUDA såklart. Beror jättemycket på vad du planerar att göra med datorn.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt