Tolvkärnig Apple M1X tittar fram i obskyr prestandadatabas

Permalänk
Melding Plague

Tolvkärnig Apple M1X tittar fram i obskyr prestandadatabas

Uppgifterna om en högre presterande ARM-baserad CPU från Apple duggar allt tätare. Nu hittar länge omtalade M1X ut på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är nog många LP cores i CPU delen och inte jätteimponerande. Däremot GPU delen, nu har de fått in ett PS4 Pro (och visst nej detta säger ju inte allt om spelprestanda) Ska bli intressant att se effektsiffrorna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Ja det blir intressant att se. Jag har många förhoppningar, men jag är fundersam.
Apple stationära workstations har varit svindyra, från över 70 000kr och då snålt utrustade.
Apple bor nog få in dessa processorer i billigare maskiner, men jag är nyfiken på vad det blir.

Och hur blir de sedan med externt ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja det blir intressant att se. Jag har många förhoppningar, men jag är fundersam.
Apple stationära workstations har varit svindyra, från över 70 000kr och då snålt utrustade.
Apple bor nog få in dessa processorer i billigare maskiner, men jag är nyfiken på vad det blir.

Och hur blir de sedan med externt ram?

Dessa CPUer hamnar nog inte i någon workstation utan i Macbook Pro och iMacs.
Och dessa 2 delar sedan tidigare komponenter. Tvivlar på att man kan stoppa in externt ram eller disk i efterhand i dessa.

Först när vi kommer upp i Workstation-klassen lär det vara en option. Men kanske inte ens då om de gör tex en sneak-modell och sedan en utbyggbar version som kostar mer.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Herr Kantarell:

Är nog många LP cores i CPU delen och inte jätteimponerande. Däremot GPU delen, nu har de fått in ett PS4 Pro (och visst nej detta säger ju inte allt om spelprestanda) Ska bli intressant att se effektsiffrorna.

Både ursprungliga ryktena och detta pekar på åtta högpresterande och fyra strömsnåla kärnor. Samma CPU med dubbla antalet högpresterande kärnor och dubbelt så stor grafikdel, med andra ord.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja det blir intressant att se. Jag har många förhoppningar, men jag är fundersam.
Apple stationära workstations har varit svindyra, från över 70 000kr och då snålt utrustade.
Apple bor nog få in dessa processorer i billigare maskiner, men jag är nyfiken på vad det blir.

Och hur blir de sedan med externt ram?

RAM-minnet sitter direkt på M1 chippen, så den kan bli ganska klurig att få till externt. Tror helt enkelt att det aldrig kommer hända.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja det blir intressant att se. Jag har många förhoppningar, men jag är fundersam.
Apple stationära workstations har varit svindyra, från över 70 000kr och då snålt utrustade.
Apple bor nog få in dessa processorer i billigare maskiner, men jag är nyfiken på vad det blir.

Och hur blir de sedan med externt ram?

Bra frågor.

Ja det är inte helt otänkbart att de kan erbjuda 4 små + 8 stora kärnor (eller hur det nu är fördelat) för en framtida macbook pro.
8 trådar finns ju för processorer för bärbart redan så det kan man säkert tänka sig att apple vill matcha.

Ja det räcker kanske ganska långt för imacs och mac minis också.

Det skulle väl vara mac pron då där man kanske önskar många fler trådar.
Skulle säkerligen vara en fjäder i hatten om de släpper en 48kärnig prolle som bräcker allt motstånd på denna typ av plattform. 8 bionickärnor förslår knappast mot Epycs med över 100 trådar även om de är lite långsammare per tråd så ska apple vinna här så får de skala upp ganska ordentligt.

Frågan är väl hur många olika processorer Apple kan kosta på sig att ta fram bara för sina egna produktserier. Olika processorer bara för mac pro - är det rimligt exempelvis?
Mac pro är ändå en ganska smal nicheprodukt i dagsläget. Och apple har själva behandlat den här serien tämligen styvmoderligt senaste årtioendet med duktigt eftersatt hårdvara i långa perioder och därefter priser som tilltalar välidigt få.
Vi får se om apple ens bryr sig om mac pro kommande 2-3 åren.

Kan bli en storsatsning. Kan bli att mac pro läggs i träda igen nu när apple har hittat en guldådra på energieffektivitetsfronten.
Who knows.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Macbook pro är ändå en ganska smal nicheprodukt i dagsläget. Och apple har själva behandlat den här serien tämligen styvmoderligt senaste årtioendet med duktigt eftersatt hårdvara i långa perioder och därefter priser som tilltalar välidigt få.

Hardy varit ute på ett café på Södermalm MacBook Pro är en av den vanligaste datorerna.

Alla byråer till och med vd och andra ”tråkiga” branscher är MacBook Pro vanlig.

Men om du pratar eftersatta branscher som sjukhus, försäkringskassan eller andra myndigheter ja då är den nog rätt ovanlig.

Men jag skulle gissa på att det säljs mer MacBook Pro än många windowstillverkare

Permalänk
Datavetare

Värt att tänka på här då det handlar om Cinebench R23: är det någon benchmark där M1 presterar rejält under sin normala nivå är det här. Detta då Cinebench använder sedan i alla fall R20 Intels Embree ramverk, vilket är hårdoptimerat för AVX (d.v.s. 256 bitars SIMD).

Den variant av SIMD som finns i alla ARM64 heter NEON och kan bäst jämföras med 128-bitars AVX, d.v.s. featuremässigt är den mer lik AVX än SSE men bredden på register är 128 bitar likt SSE. ARM64 har stöd för upp till 2048 bitars SIMD via SVE (Scalable Vector Extensions), men det är en valbar option (världens snabbast superdator är ARM64 baserad använder sig av just SVE för att nå GPU-lik flyttalsprestanda).

Sättet man implementerat NEON stöd i Embree är ändå helt OK. Man utnyttjade det faktum att ARM64 har dubbelt så många flyttalsregister jämfört med x86_64 så man kunde ta AVX-path:en och rätt 1:1 översätta den till par av motsvarande NEON-instruktioner. Kapaciteten blir i teorin hälften (AVX hanterar som sagt 256 bitar, 8 st 32-bitars float, per instruktion medan NEON hanterar 128 bitar, 4 st 32-bitars float, per instruktion). Men p.g.a. en del overhead försvinner i NEON-fallet är prestanda i praktiken högre än häften av AVX.

Utanför CB kommer M1X stå sig betydligt mot x86_64. Inom vissa områden, t.ex. JavaScript (används i både webbläsare och i allt större utsträckning även på serversidan via NodeJS och WebAssembly), presterar Apples CPU helt obeskrivligt bra ställd mot Intel och AMD.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Miljon3:

RAM-minnet sitter direkt på M1 chippen, så den kan bli ganska klurig att få till externt. Tror helt enkelt att det aldrig kommer hända.

Jag ser inget teknisk hinder att även ha ram externt. På samma sätt som det internt finns L1, L2 och L3 cahce.
Det ställer dock till problem mjukvarumässigt.

Men om Apple ska sälja workstations för de som kör riktigt stora laster så kommer de tvingas att se till så att de både kan köra mer ram och ssd externt. Och det är inte helt omöjligt att Apple ger upp denna kundgrupp men jag tror ej de vill det. Utan Apple kommer nog lösa det med att ha båda och.
Nu vet jag ej vad filmstudios har idag, förr satt de med Silicon Graphics som kunde kosta över miljonen. Det kan mycket väl hända de idag sitter med maxade Mac Pros, att ersätta dessa med dator som i sammanhanget är en tunn klient kommer de knappast inte göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jan-banan:

Hardy varit ute på ett café på Södermalm MacBook Pro är en av den vanligaste datorerna.

Alla byråer till och med vd och andra ”tråkiga” branscher är MacBook Pro vanlig.

Men om du pratar eftersatta branscher som sjukhus, försäkringskassan eller andra myndigheter ja då är den nog rätt ovanlig.

Men jag skulle gissa på att det säljs mer MacBook Pro än många windowstillverkare

Macbook pro är väldans utbredd - du har helt rätt!

Det är jag som har skrivit fel här. Jag ändrar i texten ;).
Mac pro ska det stå!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Vi får se om apple ens bryr sig om mac pro kommande 2-3 åren.

Kan bli en storsatsning. Kan bli att mac pro läggs i träda igen nu när apple har hittat en guldådra på energieffektivitetsfronten.
Who knows.

Tycker nog det är osannolikt att de skulle överge Mac Pro nu när de relativt nyligen kommit loss med en ganska modulär stationär ”pro”-dator – något som ändå en hel del efterfrågat sedan deras ”svarta soptunna” (Mac Pro 2013).

Apple Working on Two New Mac Pro Desktops, One of Which Will Be Reminiscent of Power Mac G4 Cube

Apple is testing Apple silicon chips with as many as 32 high performance cores for its desktop computers, and 16 to 32-core graphics options are also in the works. For its highest-end machines, though, Apple is developing more expensive 64 and 128-core GPUs, which would be several times faster than the graphics options Apple uses from AMD.

https://www.macrumors.com/2021/01/15/apple-two-new-mac-pro-mo...

Hoppas själv på att de släpper en mer ”semi-pro” stationär som inte kostar lika mycket som en Mac Pro. Men även det är kanske osannolikt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Tycker nog det är osannolikt att de skulle överge Mac Pro nu när de relativt nyligen kommit loss med en ganska modulär stationär ”pro”-dator – något som ändå en hel del efterfrågat sedan deras ”svarta soptunna” (Mac Pro 2013).

Apple Working on Two New Mac Pro Desktops, One of Which Will Be Reminiscent of Power Mac G4 Cube
https://www.macrumors.com/2021/01/15/apple-two-new-mac-pro-mo...

Hoppas själv på att de släpper en mer ”semi-pro” stationär som inte kostar lika mycket som en Mac Pro. Men även det är kanske osannolikt.

Jag själv tror de kommer göra någon billigare. Inte minst för att processorerna de köpte till Mac Pro var svindyra. deras egna lär också bli svindyra om de ej får upp volymer och få en försäljnings scucce av en 70 000kr snålt utrustad stationär dator tror jag ej de klarar av. - Angående snålt utrustad, så lite ram och ssd. För köper man en sådan extrem dator så gör man nog mer än att kolla fejan och liknande utan man sysslar med mer extrema saker som kräver lagring därefter.

Permalänk

Ni kan tacka mig för att den här CPUn släpptes så fort! Jag beställde häromdagen en Macbook Air M1 16/512 för jag tänkte att "snabbare variant av M1 ligger nog ändå en bit framåt i tiden". Givetvis släpps den två dagar senare

Nåja. Vanliga M1 får duga och det är en dator som är tänkt att användas på språng. Får se om jag uppgraderar till en Macbook Pro 14" med nya processorn i framtiden och min sambo tar över Air-en.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av star-affinity:

Tycker nog det är osannolikt att de skulle överge Mac Pro nu när de relativt nyligen kommit loss med en ganska modulär stationär ”pro”-dator – något som ändå en hel del efterfrågat sedan deras ”svarta soptunna” (Mac Pro 2013).

Osannolikt, men som du säger – vem vet.

Man kunde väl egentligen säga samma sak om mac pro något år efter att de släppt soptunnan också. Att de nyligen släppt denna nya mac pro så varför skulle de överge plattformen nu?

Man kan försöka svara på det med att det var en återvändsgränd - yadda yadda. Det sade apple själva så det låter ju initialt ganska rimligt.
Men det här kom apple liksom på 5 år efter releasen av soptunnan. Hade de verkligen velat hålla liv i mac pro så hade de tagit fram andra mac pro-spår ett år efter releasen. Så att det fanns andra alternativ 3-4 år efter släppet av tunnan.
Det handlade knappast om att apple hade skralt med pengar.
Det kan omöjligen ha varit för svårt för ett så innovativt och välbergat teknikföretag som Apple att ta fram det enklaste av datorkoncept - en uppdaterad stationär om de bara ville.
Apple var bara ointresserade av att hålla igång mac pro som en relevant produkt så de lät den falla i träda.

Samtidigt var ändå soptunnan riktad till en bredare kundbas när den kom. Sure, den kunde kittas upp att bli väldigt dyr - men det fanns ett stort prisspann på produkten.
Nya mac pro är så pass dyr från start att få hemanvändare ser det som ett möjligt alternativ. Imac väljs istället i de flesta fallen. Det ska till ganska speciella krav för att någon alls ska välja mac pro i nuläget. Så användarskaran har krympt ytterligare för denna produkt.

Jag vet inte - men jag tror själv att apple önskar fasa ut mac pro helt. Eller att de iaf önskat göra detta i något skede bakåt i tiden vilket ledde fram till nuvarande mac pro-modell med dess prissättning. En stor fyrkantig låda som beräkningsmaskin är förlegat i deras utbud. Och det där modulära tänket rör apple sig mer och mer ifrån.
De släppte en mac pro som få vill ha så att det framöver märks mindre när de väl avslutar den serien. Varför då släppa en mac pro alls? För att det fanns missnöje att de lämnat serien att ruttna för länge. Stilla missnöje främst. Det tror jag iaf.
Jag förringar inte att en del verkligen uppskattar mac pro. Frågan är väl snarare hur villiga apple är att ha kvar den i sin produktportfölj.

Huruvida idén om utfasning av mac pro skiftat sedan dess med möjligheter för ARM har jag däremot ingen aning om.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av star-affinity:

Apple Working on Two New Mac Pro Desktops, One of Which Will Be Reminiscent of Power Mac G4 Cube

Apple is testing Apple silicon chips with as many as 32 high performance cores for its desktop computers, and 16 to 32-core graphics options are also in the works. For its highest-end machines, though, Apple is developing more expensive 64 and 128-core GPUs, which would be several times faster than the graphics options Apple uses from AMD.

https://www.macrumors.com/2021/01/15/apple-two-new-mac-pro-mo...

Hoppas själv på att de släpper en mer ”semi-pro” stationär som inte kostar lika mycket som en Mac Pro. Men även det är kanske osannolikt.

Ha! Där ser man! Tackar för lite smaskiga nyheter. Det går tvärt emot hur jag tänkt mig att apple tänkt göra med mac pro ;).
Spännande helt klart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sett till prestandan så kan man tro dessa ska hamna i en workstation, men jag tror dessa snarare hamnar i:
- High-end modellen av MBP 13" (kanske i form av en ny MBP 14"?)
- Snikvarianten av MBP 16"
- iMacs (antagligen alla modeller av den mindre skärmstorleken samt ev. snikvarianten av iMac 27" - ev. i ny formfaktor)
- Mac Mini Pro

Det ryktas om en snikvariant av Mac Pro, men är skeptisk till att denna skulle räcka till en sån modell.
Alla andra modeller (ex high-end MBP 16") kräver nog externa grafikprocessorer vilket kommer på sikt i form av nytt Apple Silicone GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu vet jag ej vad filmstudios har idag, förr satt de med Silicon Graphics som kunde kosta över miljonen. Det kan mycket väl hända de idag sitter med maxade Mac Pros, att ersätta dessa med dator som i sammanhanget är en tunn klient kommer de knappast inte göra.

Det är blandat. Men redan tidigt 2000-tal (SGI kursade 2009) var det mycket PC med linux (och en del windows) som ersatte som dom mest kraftfulla arbetsstationerna (på denna tid var ju Apple fortfarande inte på Intel utan på PowerPC). En del körs såklart på Mac också numer, men Mac har inte en dominerande ställning.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

Ni kan tacka mig för att den här CPUn släpptes så fort! Jag beställde häromdagen en Macbook Air M1 16/512 för jag tänkte att "snabbare variant av M1 ligger nog ändå en bit framåt i tiden". Givetvis släpps den två dagar senare

Nåja. Vanliga M1 får duga och det är en dator som är tänkt att användas på språng. Får se om jag uppgraderar till en Macbook Pro 14" med nya processorn i framtiden och min sambo tar över Air-en.

T.o.m. jag funderar på en Macbook av något slag med M1:an, och jag skulle aldrig någonsin ens rört i en Macbook när de hade Intel i sig. Macbook Air med M1-chipset är ju fan en homerun av sällan skådat slag. Surfa, lättare video- och fotoredigering on the go och som nöjescentral vid semestrar. Det faktum att man kan slänga in 4K-videomaterial ifrån systemkameran och redigera helt utan problem i en fläktlös maskin som knappt blir varm är makalöst.

Men, jag tänker vänta och se. Gillar inte direkt den interna designen i Air:en. Vill se så dom håller över tid.

Vanliga M1-chipet räcker iaf gott och väl i en maskin som är menad att vara portabel.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

Ni kan tacka mig för att den här CPUn släpptes så fort! Jag beställde häromdagen en Macbook Air M1 16/512 för jag tänkte att "snabbare variant av M1 ligger nog ändå en bit framåt i tiden". Givetvis släpps den två dagar senare

Nåja. Vanliga M1 får duga och det är en dator som är tänkt att användas på språng. Får se om jag uppgraderar till en Macbook Pro 14" med nya processorn i framtiden och min sambo tar över Air-en.

Är det inte alltid så 🙃
Jag har aldrig ägt en Mac innan, men är oförskämt nöjd med min MBA och det blir nog du med. Annars har du väl 14 dagar eller nåt sånt på dig att få pengarna tillbaka. Gissar på Q3 för MBP 14, men vem vet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kunde väl egentligen säga samma sak om mac pro något år efter att de släppt soptunnan också. Att de nyligen släppt denna nya mac pro så varför skulle de överge plattformen nu?

Man kan försöka svara på det med att det var en återvändsgränd - yadda yadda. Det sade apple själva så det låter ju initialt ganska rimligt.
Men det här kom apple liksom på 5 år efter releasen av soptunnan. Hade de verkligen velat hålla liv i mac pro så hade de tagit fram andra mac pro-spår ett år efter releasen. Så att det fanns andra alternativ 3-4 år efter släppet av tunnan.
Det handlade knappast om att apple hade skralt med pengar.
Det kan omöjligen ha varit för svårt för ett så innovativt och välbergat teknikföretag som Apple att ta fram det enklaste av datorkoncept - en uppdaterad stationär om de bara ville.
Apple var bara ointresserade av att hålla igång mac pro som en relevant produkt så de lät den falla i träda.

Samtidigt var ändå soptunnan riktad till en bredare kundbas när den kom. Sure, den kunde kittas upp att bli väldigt dyr - men det fanns ett stort prisspann på produkten.
Nya mac pro är så pass dyr från start att få hemanvändare ser det som ett möjligt alternativ. Imac väljs istället i de flesta fallen. Det ska till ganska speciella krav för att någon alls ska välja mac pro i nuläget. Så användarskaran har krympt ytterligare för denna produkt.

Jag vet inte - men jag tror själv att apple önskar fasa ut mac pro helt. Eller att de iaf önskat göra detta i något skede bakåt i tiden vilket ledde fram till nuvarande mac pro-modell med dess prissättning. En stor fyrkantig låda som beräkningsmaskin är förlegat i deras utbud. Och det där modulära tänket rör apple sig mer och mer ifrån.
De släppte en mac pro som få vill ha så att det framöver märks mindre när de väl avslutar den serien. Varför då släppa en mac pro alls? För att det fanns missnöje att de lämnat serien att ruttna för länge. Stilla missnöje främst. Det tror jag iaf.
Jag förringar inte att en del verkligen uppskattar mac pro. Frågan är väl snarare hur villiga apple är att ha kvar den i sin produktportfölj.

Huruvida idén om utfasning av mac pro skiftat sedan dess med möjligheter för ARM har jag däremot ingen aning om.

Du har nog rätt i att apple ville fasa ut Mac Pron efter soptunnan och ersätta det med iMac Pro.
Men påtryckningar från massa håll, kanske konflikter internt? fick dem iaf att skapa en ny Mac Pro till slut och var även tydliga i sin kommunikation att de behövde tänka om och fortsätta stötta den kundgruppen.
Om du följer podcasten ATP har man kunnat följa resan där, de har rätt mycket inside info i den podcasten. Men det är en ganska flamsig podcast och lyssna på den 2 timmar i veckan för att få detaljer är kanske inte det bästa
Men John Siracusa är en av de 3 hostarna för showen, han som skrev de där mastondont-reviewsen för arstechnica förr i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Men, jag tänker vänta och se. Gillar inte direkt den interna designen i Air:en. Vill se så dom håller över tid.

Vad tänker du på då? Själv valde jag MacBook Air M1 framför Pro M1, då jag anser att Air är mer framtidssäker.
Skulle tippa på att en omdesign av MacBook Air kommer tidigast 2022, medan Pro lär uppdateras redan i år.

Är nog inte omöjligt att 13"-modellen av Pro slopas helt och ersätts av en 14"-are.

Dvs på samma sätt som MacBook 12 "blev" MacBook Air 13.

Om du tänker på att SSD:n är ytmonterad, så är det något många av oss helst hade sett en annan lösning på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Hardy varit ute på ett café på Södermalm MacBook Pro är en av den vanligaste datorerna.

Alla byråer till och med vd och andra ”tråkiga” branscher är MacBook Pro vanlig.

Men om du pratar eftersatta branscher som sjukhus, försäkringskassan eller andra myndigheter ja då är den nog rätt ovanlig.

Men jag skulle gissa på att det säljs mer MacBook Pro än många windowstillverkare

Det låter väldigt nischat. Visst, Södermalm har 100k invånare men de är inte särskilt representativa för Sverige, det är tom så att när man vill prata om nått som inte är som Sverige överlag så är det Södermalm man brukar peka på.

Sen frågar man sig hur smalt ditt umgänge är när du pratar om "alla byråer" (det är en möbel*) som en specifik bransch, uppenbart nått branschspecifikt att tala om sig själva men vad menar du? Menar du sen positionen VD när du pratar om "vd och andra 'tråkiga' branscher" eller vad?

* Google-länk på sökningen byråer:
https://www.google.com/search?q=Byr%C3%A5er&rlz=1CAIWET_enSE8...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad tänker du på då? Själv valde jag MacBook Air M1 framför Pro M1, då jag anser att Air är mer framtidssäker.
Skulle tippa på att en omdesign av MacBook Air kommer tidigast 2022, medan Pro lär uppdateras redan i år.

Jag kan ju inte svara för heatm, men jag tänkte också tanken att insidan är långt från optimerad för M1an. Den fungerar ju dock väldigt bra ändå och det ser ut som att man med lite heatpads klarar av längre och tyngre perioder lika bra som med en MBP M1 om man nu skulle vilja det.

Skrivet av walkir:

Om du tänker på att SSD:n är ytmonterad, så är det något många av oss helst hade sett en annan lösning på.

Du menar att den inte är ytmonterad? Ja, självklart hade det varit trevligare med en uppgraderingsbar SSD. MBA M1 må vara en extremt prisvärd laptop, men Apples uppgraderingspriser för RAM och SSD är helt sjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Dessa CPUer hamnar nog inte i någon workstation utan i Macbook Pro och iMacs.
Och dessa 2 delar sedan tidigare komponenter. Tvivlar på att man kan stoppa in externt ram eller disk i efterhand i dessa.

Först när vi kommer upp i Workstation-klassen lär det vara en option. Men kanske inte ens då om de gör tex en sneak-modell och sedan en utbyggbar version som kostar mer.

Det är ju Apple själva som har kontrollen över dessa CPU'er...

Vad sägs om en WS med 4 eller varför inte 8 av dem i samma WS?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bra frågor.
...
Frågan är väl hur många olika processorer Apple kan kosta på sig att ta fram bara för sina egna produktserier. Olika processorer bara för mac pro - är det rimligt exempelvis?

Tänker dock att de tänker i både nuet och långa loppet. En processor för Mac pro idag är en processor för en imac om några år? Lite som de jobbat med A processorerna i sina mobiler och paddor.