Scalpers stickar offerkofta: "Känner oss missförstådda"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamperSeven:

Scalping bör klassas som en kriminell handling. Det är form av bedrägeri som borde ha bestraffning som påföljd inom hela EU.

Finns värre brott.

Att handla av scalpers borde klassas som en kriminell handling.

Fortkörning i dumhet. Gå direkt till fängelse utan att passera gå.

Så kan de sitta och trängas i Kumlabunkern tillsammans med de som förbeställer digitala spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Samma orsak Nvidia och speciellt AMD lanserade kort med bluffpriser som var en ren lögn, för att få bra recensioner från ex sweclockers och skapa hype. Var själv nära att avboka mina 3080 kort, för AMDs bluffpriser.
Microsoft och Sony säljer sina konsoler till förlust , i ett konsolkrig är det ännu viktigare att ha ett övertag och lanseringspriset är kanske det absolut viktigaste.
Är enda orsaken MS lyckades få ett riktigt fotfäste på konsolmarknaden med Xbox 360.

För dubbelbesällningar är en ren pappersprodukt och har noll betydelse för den som sitter i kön, du kanske ska tänka igenom din fråga en gång till?
Är ett datasystem som skiter fullständigt i om du avbokar din beställning eller om tusen gör det.

Pappersprodukt? Så du tror att bara för att butiken har ett datasystem så är det inget manuellt arbete inblandat? Inga extrakostnader? Det kostar inget att skicka ut kort som ingen hämtar ut? (Ska nästa man i kön stå för det portot också?)
För ngn ska ju betala....

Innan vi diskuterar saken vidare så önskar jag att du uppsöker närmsta dator butik och tar upp problemet med dem så får du svart på vitt hur mkt extrajobb/kostnader och fördröjningar detta innebär för dem.

Om du inte fattar att det ställer till problem i hela kedjan om det läggs många tusentals beställningar som sen ska makuleras så är det ditt problem. Går vi på din linje så är det lik förbannat ngn som ska sköta datorn och denna ngn blir då en orsak till förseningar i utskick.
Så för att citera dig: Tänk över ditt påstående en gång till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

Svara gärna på mina frågor nedan. Är genuint nyfiken på vad era åsikter är.

Jag är lite förvånad över hur många som försvarar scalpers här. Låt mig fråga er detta: Anser ni det vara ok att aktivt förhindra konsumenter från att köpa en produkt genom andra kanaler, för att kunna ta ut väldigt höga marginaler?
Förhindra vet jag inte, produkten finns till försäljning dock till ett högre pris. Jag ser detta som en investering, folk hade råd, investerade och lyckades gå ett par tusen plus. Jag ser detta som en engångsföreteelse, vore väl en jäkla skillnad om det tex hände varje gång ett spel släpptes.

Om svaret är ja på denna frågan, är ni också okej med att företag får monopol på produktkategorier? Är ni okej med kartellbildning?
Nu pratar du om enorma volymer, tycker inte det går att jämföra. Av alla dem som sålt sina PS5 vidare, vad tror du dem tjänat på det? Ett par tusen som mest med ett o annat undantag.

Alla dessa metoder, likså scalping, ser jag som olika sätt att oärlig manipulera tillgången för att maximera sin egen vinst.
Ja och? Är inget nytt direkt, det pågår konstant för att få ut maximal vinst, vare sig du handlar kläder på HM, mat på Ica eller leker med aktier.

Som många andra vill jag också ha en PS5 men jag har inget behov av att ha den nu eller köpa den till ett högre pris än utgångspriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Eller varför inte höja priset till 5 miljarder för en konsol? Nästan allt i vårt samhälle har dynamiska priser som regleras efter tillgång och efterfrågan, det mest tydliga är olika slags "frukt och grönt". Priserna går upp och ner hela tiden, ibland mer flera hundra procent. Och denna regleringen fungerar superbra.
Om de enbart höjer priserna med konsolerna med 1000kr, så kommer de minska köpsuget något extremt. Undra hur många som är villiga att betala 1000kr extra för att få konsolen kanske 6 måndader före, säkert inte ens 10%. Och de hade då kunnat leverera till alla som ville ha. Är priset för högt så de ej får sålt, sänk priset. Tvärtemot höj priset.

Och vem är de, jo butikerna i första hand, även om tillverkaren kan göra detsamma. Och detta fungerar superbra på saker som potatis där priset kan ändras varenda dag på våren.

Skrivet av Bill-Hertzhog:

Om marknaden värderar en PS5 till 10.000kr så är det de facto vad den är värd. Om Sony väljer att sälja den för 6000kr och skalpers köper upp dom och återsäljer dom för 10.000kr så är det för att marknaden säger att dom är värda 10.000kr.

Skalpers är ett symptom som kan förhindras av företaget och som endast kan existera när ett företag inte kan möta efterfrågan eller när företaget säljer en vara till underpris dvs lägre än vad marknaden är beredd att betala.

Sony säljer inte direkt till butiker, utan har säkerligen avtal med sina distributörer och generalagenter som stipulerar priser och hur dessa kan/får ändras på lagda order eller gentemot skrivet avtal. Det finns säkert en hel drös med olika lager och regler på en global marknad som motverkar "dynamiska" priser mht till kartellbildning etc.

Men ja, scalpers är ett fenomen som bara existerar när efterfrågan överstiger tillgången oavsett vems "fel" det är.
Tyvärr tror jag det bara kommer växa i storlek och fler och fler produktgrupper kommer påverkas.
Jag såg en Sonos ARC på Blocket för 12000 när de kostar 9000 i butik. Texten var typ "du kan bara köpa den av mig då de är slut i butik i flera veckor framåt"..

Det började med toapapper

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Cry me a river.....stick och brinn. För det kommer ni göra, glöm inte solskyddet med faktor 5000 för helvetet har sin bästa tid nu.

Permalänk

Det har ju varit så mycket skriverier om detta under PS5/Xbox lanseringen så det lär ju vara några handläggare på RSV som redan börjat samla information om frekvent förekommande svenska scalpers, dessa damer/herrars deklarationer kommer granskas lite extra för att se så inkomsten av dessa försäljningar har tagits upp för beskattning.
(innan du gnäller: NEJ att köpa 14 PS5or och sälja dom för dubbelt så mycket på blocket är INTE "hobbyverksamhet".)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

Jag är lite förvånad över hur många som försvarar scalpers här. Låt mig fråga er detta: Anser ni det vara ok att aktivt förhindra konsumenter från att köpa en produkt genom andra kanaler, för att kunna ta ut väldigt höga marginaler?
Förhindra vet jag inte, produkten finns till försäljning dock till ett högre pris. Jag ser detta som en investering, folk hade råd, investerade och lyckades gå ett par tusen plus. Jag ser detta som en engångsföreteelse, vore väl en jäkla skillnad om det tex hände varje gång ett spel släpptes.

Om svaret är ja på denna frågan, är ni också okej med att företag får monopol på produktkategorier? Är ni okej med kartellbildning?
Nu pratar du om enorma volymer, tycker inte det går att jämföra. Av alla dem som sålt sina PS5 vidare, vad tror du dem tjänat på det? Ett par tusen som mest med ett o annat undantag.

Alla dessa metoder, likså scalping, ser jag som olika sätt att oärlig manipulera tillgången för att maximera sin egen vinst.
Ja och? Är inget nytt direkt, det pågår konstant för att få ut maximal vinst, vare sig du handlar kläder på HM, mat på Ica eller leker med aktier.

Som många andra vill jag också ha en PS5 men jag har inget behov av att ha den nu eller köpa den till ett högre pris än utgångspriset.

Vet inte om du bara missade det, men jag skrev "förhindra att kunder kan köpa produkten genom andra kanaler" . Sedan är det inte en engångsföreteelse. Det har stadigt blivit vanligare och vanligare.

Kanske handlar om lite annorlunda volymer, men det beror ju helt på hur utbrett det är. Givetvis är det så att om det förekommer tillräckligt sällan så orkar ingen bry sig, även de som tycker det är fel. Nu börjar det ju bli vanligt nog för att ha konversationen om hurvida detta är acceptabelt. Precis som vi har konversationer om företags monopolställning när det blir relevant.

Visst är det inget nytt. Men att det inte är nytt är inte ett argument för att inte ta konversationen. Givetvis försöker alla företag maximera sin vinst, men det betyder inte att vilka metoder som helst bör vara ok.

Permalänk
Medlem

Det borde vara olagligt som marknadsmanipulation eller bedrägeri. Är det några politiker alls som jobbar med denna frågan?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Om marknaden värderar en PS5 till 10.000kr så är det de facto vad den är värd. Om Sony väljer att sälja den för 6000kr och skalpers köper upp dom och återsäljer dom för 10.000kr så är det för att marknaden säger att dom är värda 10.000kr.

Skalpers är ett symptom som kan förhindras av företaget och som endast kan existera när ett företag inte kan möta efterfrågan eller när företaget säljer en vara till underpris dvs lägre än vad marknaden är beredd att betala.

Du menar som påpekades tidigare i tråden hur folk köpte upp handsprit och sålde för en tusenlapp flaskan i mars 2020? Att handspriten hade en marknadsvärde på 1.000kr och att problemet där var apoteken som sålde varan till underpris?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Om det är tillåtet och ej reglerat, kommer människorna gör vad som helst för deras egen vinning och "frihet".

Referens: Historieboken.

Så sant. Vi människor kommer alltid att låta pengar och vår egen bekvämlighet styra och gå före allt annat. Oberoende vad det gäller. Scalpning, klimatet etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du menar som påpekades tidigare i tråden hur folk köpte upp handsprit och sålde för en tusenlapp flaskan i mars 2020? Att handspriten hade en marknadsvärde på 1.000kr och att problemet där var apoteken som sålde varan till underpris?

Men vad är det som är så svårt att förstå angående hur en marknad fungerar? Om ni inte kan diskutera en sakfråga utan att färga den med er personliga moraliska uppfattning så är det ju lönlöst att ens försöka förklara.

Så återigen, förenklat, ja! OM marknaden köper handsprit för 1000kr så är det bevisligen vad handspriten är värd eftersom den efterfrågas och köps för det priset.

Handsprit är tekniskt busenkelt att tillverka i stora volymer och det billigt. Att den inte räckte till är mycket pga Toyota. Läs på lite om deras "Lean" filosofi samt deras "Just in time" begrepp som i årtionden anammats av allt från små tillverkare till fraktfirmor, återförsäljare och butiker.

När du en särskild händelse som pandemin slår till så finns inga stora lager och fabrikerna är inställda på att bara kunna tillverka så mycket som marknaden till vardags vill ha.

Så, för sjuttioelfte gången; Det är marknaden som styr och skalpers är ett symptom på en dåligt fungerande marknad och/eller dåligt fungerande tillverkning, felaktig prissättning, dålig lagerhållning etc.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Men vad är det som är så svårt att förstå angående hur en marknad fungerar? Om ni inte kan diskutera en sakfråga utan att färga den med er personliga moraliska uppfattning så är det ju lönlöst att ens försöka förklara.

Så återigen, förenklat, ja! OM marknaden köper handsprit för 1000kr så är det bevisligen vad handspriten är värd eftersom den efterfrågas och köps för det priset.

Handsprit är tekniskt busenkelt att tillverka i stora volymer och det billigt. Att den inte räckte till är mycket pga Toyota. Läs på lite om deras "Lean" filosofi samt deras "Just in time" begrepp som i årtionden anammats av allt från små tillverkare till fraktfirmor, återförsäljare och butiker.

När du en särskild händelse som pandemin slår till så finns inga stora lager och fabrikerna är inställda på att bara kunna tillverka så mycket som marknaden till vardags vill ha.

Så, för sjuttioelfte gången; Det är marknaden som styr och skalpers är ett symptom på en dåligt fungerande marknad och/eller dåligt fungerande tillverkning, felaktig prissättning, dålig lagerhållning etc.

Hur ska företagen prissätta sina varor då på en 'dåligt fungerande marknad'?? När och hur ska handbromsen användas?
Hur ska Ica göra med tacokryddan om tillgången är dålig inför helg med Mello och fredagsmys (!). Hur ska de samarbeta med Santa Maria för att höja priset och på så vid motverka att tacokryddan tar slut i hyllan innan folket är färdiga med sin fredagsshopping? Hur ska de förhindra att folk går man ur huse och säljer gamla utgångna kryddpåsar till överpriser till svettiga småbarnsföräldrar som bara måste ordna husfriden och mätta de små barnens obotliga kravings efter spiskummindoftande köttfärs!?!?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Hur ska företagen prissätta sina varor då på en 'dåligt fungerande marknad'?? När och hur ska handbromsen användas?
Hur ska Ica göra med tacokryddan om tillgången är dålig inför helg med Mello och fredagsmys (!). Hur ska de samarbeta med Santa Maria för att höja priset och på så vid motverka att tacokryddan tar slut i hyllan innan folket är färdiga med sin fredagsshopping? Hur ska de förhindra att folk går man ur huse och säljer gamla utgångna kryddpåsar till överpriser till svettiga småbarnsföräldrar som bara måste ordna husfriden och mätta de små barnens obotliga kravings efter spiskummindoftande köttfärs!?!?

Enda sättet att undvika scalpers i detta läge är att återförsäljaren säljer varan dyrare. Annars kostar varan mindre än vad folk är beredda att betala = scalpers uppstår.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Enda sättet att undvika scalpers i detta läge är att återförsäljaren säljer varan dyrare. Annars kostar varan mindre än vad folk är beredda att betala = scalpers uppstår.

Jomen... som vanligt är det lätt att komma med lösningar som inte har någon verklighetsförankring eller är praktiskt genomförbara.

Toapapper tar slut i butik. Mmmm = Stora Enso har inte huggit ner tillräckligt med skog och borde ha förutsett detta i sina prognoser vid tillverkningen av pappersmassa.

Enda sättet.. jodå.

Enda sättet att utrota hungersnöd i världen är att mätta alla munnar

Så enkelt som det är sagt.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Enda sättet att undvika scalpers i detta läge är att återförsäljaren säljer varan dyrare. Annars kostar varan mindre än vad folk är beredda att betala = scalpers uppstår.

Är jag den enda som tycker det är ett konstigt sätt att se på det? Bara för att något KAN uppstå, betyder inte att det är önskvärt att det uppstår.

En vara bör kosta motsvarande vad den kostar att
1. Utveckla
2. Tillverka
3. Distribuera
4. Lagerhålla
5. Sälja
samt
6. Få en rimlig vinst för att fortsätta göra samma sak

Men du förespråkar att Sony och Co: tar extra betalt för varan, bara för att det råkar finnas fler som vill köpa den till ett "rimligt pris" än vad det finns enheter att tillgå? Ska spelkonsoler plötsligt inte längre vara en stapelvara i låg- och medelinkomsttagarfamiljer? Det är inte så att vi plötsligt inte kommer att vilja spela spel längre, bara för att Sony plötsligt har lite bekymmer med att deras grejjor är för billiga.

Om man vill vara återförsäljare, BLI ÅTERFÖRSÄLJARE. Men att artificiellt trycka in sig i distributionsledet utan någon överenskommelse med någon part är, i min mening, vidrigt. Varken tillverkare, återförsäljare eller slutkunder har någon som helst nytta av dessa individer och deras tilltag. Hade detta skett på en fysisk marknad på stadens torg misstänker jag att vi hade haft en lynchmobb på mindre än en kvart.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Der fyller ju funktionen att de som är villiga att betala mer får chansen att göra det. Tillgång och efterfrågan. Sony hade ju kunnat sätta 2000 sek högre pris från.örjan men då hade ju alla fått betala mer...

Då hade scalpers sålt dem för 2000 mer...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mkl:

När jag läser hur fyndiga de är kommer jag att tänka på hur många briljanta hjärnor som kunde lösa riktiga problem istället arbetar för helt fel saker pga pengar

Amen to that!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Skulle inte gå så långt att kalla dem briljanta. De flesta laddar bara ner något program, eller så betalar de för en online-tjänst som gör det åt dem. Möjligtvis att man kan kalla de som skriver programmen osv. briljanta, men även då handlar det till stor del bara om web scraping, något som definitivt inte är banbrytande teknologi.

Jag säger inte att dessa är briljanta men om dessa summor kan förmå halvsmarta människor att spendera sin tid på det här sättet, tänk alla kompetenta som jobbar i silicon valley eller på investment banker enbart för pengarna

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Man kan tycka mycket om "scalpers" samt skämta rått. Tänk dock på att hålla en god ton. Att nedvärdera eller gyckla sin motståndare löser ingenting!

Inlägg har tagits bort eftersom de knappast ökar trivseln härinne.

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem

Fenomenet är inte nytt, det inte så olikt de som köper upp biljetter till konserter och säljer dem för ockerpriser. Och de som gör det är inte precis omtyckta de heller.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Tycker diskussionen är meningslös, ingen som tvingar en att köpa! Marknaden styr priset, så är det med allt punkt.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Då hade scalpers sålt dem för 2000 mer...

Någongång når man en gräns för när folk inte är villiga att betala mer. Saker är värda vad folk är villiga att betala, inte vad saken bidrar med till världen. Frimärken är ett utmärkt exempel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M89:

Tycker diskussionen är meningslös, ingen som tvingar en att köpa! Marknaden styr priset, så är det med allt punkt.

Det klart man ska diskutera ett felaktigt system. Speciellt ett som begränsar utveckling både hos människor och teknik. Vi diskuterar ju varför det är lättare att komma på en jobbintervju när man heter Anders istället för Muhammed, vilket jag tycker är helt rätt. Lika rätt tycker jag det borde vara att diskutera detta.

Permalänk
Medlem

Vad är lösningen på den trasiga marknaden då, sovjetisk planekonomi?

Då får i alla fall ingen något.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av phm:

Sidor som eBay/blocket/tradera borde ha mod nog att förbjuda försäljning av såna här slags produkter inom exempelvis sex månader av dess release. Då skulle dom inte kunna flippas direkt och eventuell vinst skulle vänta på sig, och kanske inte vara värt besväret? Jag kommer aldrig köpa från någon sån snubbe i alla fall, så det dom lyckats med är att min nioåring inte fick uppleva magin med ny konsol över jullovet, med tanke på releasecykler lär han aldrig få göra det då han kommer vara i övre tonåren nästa gång det är dags och då är det inte samma sak. Nu kommer vår bokade PS5 dyka upp på en random måndag, då ork och andra måsten kommer vara i vägen för att verkligen sjunka in i nya konsolen.

Man blir lite sugen att maila på samtliga annonser på PS5 för 8000 kr+ och se hur länge man kan ha säljaren på kroken. Kanske inte sex månader men säkert ett par dagar

Permalänk
Inaktiv

Just konsoler är lite speciella då Microsoft/Sony vill sälja de till underpris så att de nåt ut till så många som möjligt. Det är därför ÅFarna inte får sälja för högre pris än det pris Sony/Microsoft har satt. Titta bara på grafikkorten. Där finns det ingen sådan begränsning och du ser 3080 för 12K.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Vad är lösningen på den trasiga marknaden då, sovjetisk planekonomi?

Då får i alla fall ingen något.

Våga prova något annat än det vi har nu som uppenbarligen inte fungerar alls. Kanske en ekonomi som främjar utveckling och omsorg av det vi har ist för att några få ska sitta med allt och det kvittar att hela världen står i brand?

Vilken dåre trodde att hälsosam konkurrens skulle leda till något bra hos planetens farligaste rovdjur? Var inte det hela iden att komma bort från när vi klättrade ner från träden och fick den här fantastiska hjärnan?

Varför ska det vara så otänkbart att vi skulle kunna bli civiliserade på riktigt för en gångs skull? Är det inte ens värt att prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Place the blame where it belongs...

  1. Sony/Microsoft

  2. Affärerna som tillät bottar att köpa upp allt.

  3. Personerna som faktiskt köper varor till extrema överpriser.

Tycker det är löjligt att folk gnäller på dessa scalpers då större delen av befolkningen skulle ha gjort samma sak om de hade tänkt på det först.

Så det är alla andras fel förutom de som faktiskt ser till att detta existerar? Intressant synvinkel.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Inaktiv

Jag tänker att många som lade en massa beställningar på 3080 när det introducerades. Det skulle ta månader innan de fick korten levererade. Jag menar att om man fick hem 4 kort för 7850 styck och nu betalar folk 12K utan att blinka. Då krävs det att man har hög moral för att inte lägga upp korten på Tradera.

Permalänk
Medlem

Det enda som kan få detta att sluta är att folket som köper till ockerpriser slutar att göra det. Varför skulle de sluta sälja till dessa pajaser? Varför skulle tillverkarna bry sig? De säljer ju slut hela lagret på några sekunder och det går super för dem på aktiemarknaden för att de får skitbra kvartalsrapporter. De bryr sig inte om vad deras "fans" tycker för de vet att de ändå kommer att köpa deras produkter så småningom, så snart de har bölat klart på Twitter och scalperserna är klara med sitt.
Det är lätt att snacka om moral kring sådana här grejer så länge man inte är på sidan som drar in pengarna. Om en snubbe som köper in enbart 25 PS5:or tjänar såhär mycket på det, tänk er då vad the big dogs som köper in flera tusen enheter tjänar på det här.

Jag menar, om du hade haft kunskapen att skriva en sådan bot på typ en dag och du visste att du hade kunnat tjäna 72 000kr på en månad som personen i denna artikeln, enbart från att sälja vidare lite PS5:or på ebay på sidan av, hade du gjort det eller inte? Jag som programmerare skulle i alla fall utan tvekan ha gjort det om jag hade vetat att det skulle bli ett sånt här sug efter dem (och såklart om jag hade haft pengarna att ligga ute med kostnaden för enheterna från början).

Jag finner det helt ofattbart att folk är villiga att betala 2-3k+ mer än priset Sony har satt, men vem bryr sig egentligen exakt om varför de gör det? Vem hade inte velat dra in 3 snabba lök per enhet till losers som tycker att ägandet av senaste konsolen är viktigare än värdigheten?

Skulle tippa på att säkert 9/10 här skulle ha gjort precis samma sak om ni bara kunde. Kom igen liksom, vi snackar om månadsinkomster som kan närma sig 100k per månad eller mer, ovanpå nuvarande inkomst. För att vara mellanhand åt lite prylar på ebay.