Är "knalla kanten" ett vedertaget uttryck?

Permalänk
Medlem

Är "knalla kanten" ett vedertaget uttryck?

Min kollega sa till mig en dag att jag skulle "knalla kanten", vilket fick mig att tro att jag skulle helt sonika gå i kanten, men det var tydligen fel enligt han. För enligt samma person betyder" knalla kanten" att man ska ta det försiktigt/lugnt. Jag har inte hört detta uttryck förut, jag hittar heller inget på nätet som styrker hans åsikt, därför vänder jag mig till er.

Är "knalla kanten" ett vedertaget uttryck?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du hörde rätt?
Han kanske föreslog att ha samlag med tanten?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

Aldrig hört detta uttryck, men svarade nej.

Permalänk
Medlem

aldrig hört det uttrycket ens...

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Det kanske är vedertaget hos honom/henne men ingen annan

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har aldrig hört just det men det finns ju massor med lokala uttryck som bara är vedertaget hos en liten grupp. Inte sällan så är det någon eller några som inte vet vad som menas utan gör sin egen tolkning och också tror att det är välkänt och inte vågar fråga (känner sig dum).
Frågar någon så är det såklart ett välkänt begrepp som alla borde känna till fast man egentligen vet att så inte är fallet. Allt för att verka lite mer bevandrad och välinformerad än den andra. (Framstå lite bättre)

Det finns överallt, från skolgårdar till styrelserum. För att inte tala om internet...

Är en del att identifiera sig med en grupp, en sån där sapiens medfödd sak du vet

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av wranzzon:

Min kollega sa till mig en dag att jag skulle "knalla kanten", vilket fick mig att tro att jag skulle helt sonika gå i kanten, men det var tydligen fel enligt han. För enligt samma person betyder" knalla kanten" att man ska ta det försiktigt/lugnt. Jag har inte hört detta uttryck förut, jag hittar heller inget på nätet som styrker hans åsikt, därför vänder jag mig till er.

Är "knalla kanten" ett vedertaget uttryck?

För något år sedan hörde jag en svensk skåning på Malta i Skype säga, "Det knallar" när jag frågade hur läget var.

"Knalla tanten" låter lite finskt om jag får säga det själv!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Inte heller hört just detta heller, däremot knallar (som förkortning av uttrycket "knallar och går", som innebär att det är hyfsat bra, vanligen som svar på frågan hur är läget).

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Aldrig hört det, men knalla används i många andra uttryck.

Permalänk
Medlem

Inte ens närheten hört det förr...

Permalänk
Medlem

Aldrig hört! Och när man läste betydelsen så var det väldigt konstigt tyckte jag.

Men som ovan, "knallar och går" är ju ganska vanligt iaf.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Som så många andra så har jag aldrig hört detta uttryck tidigare. 😊

Permalänk
Medlem

Noll (0) sökträffar på Google säger sitt...

Permalänk
Medlem

Vad är alternativ #2? Gå i kanten..?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Hade nog också valt alternativ "nej" men det följs av något om att gå i kanten så det blir ju inte heller rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vad är alternativ #2? Gå i kanten..?

Precis samma fråga här
Jag har ingen aning vad "gå i kanten" betyder. Är det ett vedertaget uttryck?
(to be clear så hade jag aldrig hört "knalla tanten" heller...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haladria:

Noll (0) sökträffar på Google säger sitt...

Mjo, finns en mängd lokala/dialektala uttryck som inte går att finna någon information om på Google.

Permalänk
Inaktiv

Jag läste något helt annat först, får nog ta mig första morgonkoppen kaffe tror jag.

Aldrig hört uttrycket heller. "knalla" förekommer men inte kombinationen av vad jag själv har hört.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yamato:

Aldrig hört! Och när man läste betydelsen så var det väldigt konstigt tyckte jag.

Men som ovan, "knallar och går" är ju ganska vanligt iaf.

Du menar att man sitter och runkar på ett minfält som den gamle komikern Lennie Norman sa

Men till TS, att knalla kanten har jag aldrig hört så din kompis har nog hittat på detta själv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Avstod röst då inget alternativ var korrekt i mina ögon.
Det låter som ett inte allt för spritt uttryck som betyder precis det din kollega skriver.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Haladria:

Noll (0) sökträffar på Google säger sitt...

Att det som inte finns på Google inte finns?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Asso det lilla trollet i mig vill verkligen trycka på "det är ett vedertaget uttryck!"
Speciellt när det är 0 som sagt ja.

Var mer jobbigt än jag vill erkänna att inte trycka i det alternativet ^^

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar och all input. Kan hålla med om att jag skulle lagt till ett tredje alternativ.

Permalänk

Aldrig hört detta tidigare. Var betyder ens gå i kanten?

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört detta tidigare. Nä, det är nog något kompisen hittat på

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Aldrig hört det....

Knalla betyder ju ”gå”. Som skåning känner kan ti det 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

För något år sedan hörde jag en svensk skåning på Malta i Skype säga, "Det knallar" när jag frågade hur läget var.

"Knalla tanten" låter lite finskt om jag får säga det själv!

Haha, ja, typ "glada vappen"!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vem är det som röstat ja?!
Det är ju inte okej med detta högst oklara uttryck

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Känns som en väldigt lat översättning av det engelska uttrycket "to walk the edge". Så nej, jag tvivlar på att det är särskilt vedertaget, utan snarare något en mindre grupp börjat svänga sig med.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Knalla är som nämnt "gå".
Kanten kan syfta på att man inte skall gå Head-on!
Utan hålla sig i utkanten, lite på avstånd. Synonym till att ta det lite lugnt.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |