Permalänk
Medlem

Ny dator - Dålig fps cs:go

Hallå gott folk!

Fick hem min nya dator igår och var väldigt glad fram tills det att jag startade CS:GO.. Jag kommer upp i strax över 300 fps men i genomsnitt runt 250.. Jag har testat att använda det där XMP för att öka ramens snabbhet, avinstallera geforce experiance och olika upplösningsalternativ i cs och windows men inget hjälper.. Detta är alltså något sämre än min gamla dator med Geforce 680 och i7 3700 (något) vilket är frustrerande..

Speccs:

Grafikkort: Nvidia GeForce RTX 2070 8GB

Processor: Intel Core i5 9400 4.1 GHz Turbo (6-core)

RAM-minne: Corsair Vengeance 16GB 3000MHz

SSD (Solid state drive): Intel 660p 512GB (M.2 NVMe) 1500/1000MB/s

Moderkort: Asus TUF B360M-Plus

Chassi: Infinitygaming - RGB Tempered Glass (Black)

Nätaggregat: Corsair 650W 80+

Operativsystem: Microsoft Windows 10 64-bit (fullversion)

Benchmark: UserBenchmarks: Game 113%, Desk 109%, Work 79%
CPU: Intel Core i5-9400F - 91%
GPU: Nvidia RTX 2070 - 129%
SSD: Intel 660p NVMe PCIe M.2 512GB - 208%
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 C16 2x8GB - 85.7%
MBD: Asus TUF B360M-PLUS GAMING

Är det någon som vet vad man kan göra för att få upp fps:n? Eller är det bara såpass jag kan få.. Känns som att jag slängt pengar i sjön om jag inte bestämmer mig för att börja spela nyare spel!

Mvh Dennis

Permalänk
Medlem

Kolla igenom denna bara någon CAP som ligger i eller något som håller tillbaka spelet

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1547183-guide-for-att-...

Alla driver sill MB installerade med , chipset, osv

https://www.asus.com/se/Motherboards/TUF-B360M-PLUS-GAMING/He...

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Hedersmedlem

Drops ner till 250 eller under verkar inte helt ovanligt om man snabbt kollar några tester på Youtube med samma processor. CSGO vill väl ha så snabba kärnor som möjligt.

Skrivet av Ifoonene:

Känns som att jag slängt pengar i sjön om jag inte bestämmer mig för att börja spela nyare spel!

Det har du väl på ett sätt om du har köpt ett RTX 2070 bara för att spela CSGO, har du inget annat planerat för datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Building the Best PC for Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO)
http://www.logicalincrements.com/games/csgo

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@Tip Top: Ska kika efter jobbet ikväll, något måste det ju vara då jag sätt sämre få ut mycket mer samt min gamla burk låg nästan stabilt på 300..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Drops ner till 250 eller under verkar inte helt ovanligt om man snabbt kollar några tester på Youtube med samma processor. CSGO vill väl ha så snabba kärnor som möjligt.
Det har du väl på ett sätt om du har köpt ett RTX 2070 bara för att spela CSGO, har du inget annat planerat för datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej men jag har ju sett flertalet andra som skriver om deras 5-600 fps med enligt mig sämre gpu, så känns som att det inte borde ligga SÅ lågt.. Haha inga andra planer än men får väl komma på något nytt för att minska min depression!

Såg flera som skrev om att det kunde bero på att den nya serien inte fått samma fixar som gamla t.ex 1070.. Drivrutiner alltså och fixar till specifika spel.. Kanske blir bättre om ett tag tänkte bara kolla ifall någon har ungefär samma rig och vet vad som kan hjälpa

Tack för svar!

Permalänk
Inaktiv

Din Intel 660p är slöare än en mekanisk disk när det blir data på den om du missat detta.
Jag skulle byta ut den framöver.

Annars är cs go cappat till 300fps om du inte skriver fps_max 999 i konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Din Intel 660p är slöare än en mekanisk disk när det blir data på den om du missat detta.
Jag skulle byta ut den framöver.

Annars är cs go cappat till 300fps om du inte skriver fps_max 999 i konsolen.

https://youtu.be/OffzVc7ZB-o

Ja då det vet jag, har ändrat startalternativen..

Disken kan omöjligt vara något problem har 430 gb ledigt av 512, men ska tänka på det om jag någonsin lyckas fylla den tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja ha mer FPS än vad ens skärm klarar av...

Har du en 144hz skärm så räcker det att skriva fps_max 145 i konsollen. Du ser inget utöver det annat än e-peniz...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergmunt:

Jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja ha mer FPS än vad ens skärm klarar av...

Har du en 144hz skärm så räcker det att skriva fps_max 145 i konsollen. Du ser inget utöver det annat än e-peniz...

Skickades från m.sweclockers.com

Ska den ha diskutionen verkligen behövas igen?...
För att source motorn flyter bättre på 300+fps

Har du någonsin spelat CS:GO på över 200FPS?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bergmunt:

Jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja ha mer FPS än vad ens skärm klarar av...

Har du en 144hz skärm så räcker det att skriva fps_max 145 i konsollen. Du ser inget utöver det annat än e-peniz...

Skickades från m.sweclockers.com

@bergmunt

Du ser skillnaden i bättre flyt mm. så du behöver inte sprida falska rykten.

Du har minst 3 fördelar som du kan läsa om här:
https://www.blurbusters.com/faq/benefits-of-frame-rate-above-...

"Better framerates on single-GPU cards greatly reduce lag. Having 500fps = +2ms GPU rendering lag, and having only 100fps = GPU +10ms rendering lag. This means 500fps has 8ms less lag than 100fps, because of the GPU rendering delay.
Higher frame rates gives you less lag, even on a 60 Hz monitor!"

Permalänk
Medlem

Tråd no. 21439823467234698732463 om samma ämne. har folk inte hört talas om vare sig sökfunktion eller google?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Tråd no. 21439823467234698732463 om samma ämne. har folk inte hört talas om vare sig sökfunktion eller google?

Sökfunktionen här är fan nästintill värdelös om du frågar mig..

Har försökt använda den så många ggr men slutar alltid upp med att jag får gå in det subforum tråden ligger i för att hitta tråden. Även om jag söker på rätt trådnamn..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Sökfunktionen här är fan nästintill värdelös om du frågar mig..

Har försökt använda den så många ggr men slutar alltid upp med att jag får gå in det subforum tråden ligger i för att hitta tråden. Även om jag söker på rätt trådnamn..

Håller med, sökfunktionen var bättre förr.

Ursäktar för oft.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Detta är din lösning

Denna video är oslagbar när det kommer till att öka sin fps.
Jag personligen gick från 220 avg på benchmark-kartan till 406 avg.
Rätt sjukt imo.
Då sitter jag på i5 6600k och 1080.

Här är videon.
https://youtu.be/FkP-MUL8Qg8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Sökfunktionen här är fan nästintill värdelös om du frågar mig..

Har försökt använda den så många ggr men slutar alltid upp med att jag får gå in det subforum tråden ligger i för att hitta tråden. Även om jag söker på rätt trådnamn..

True, i detta fall finns det dock ett sånt överflöd av trådar med exakt samma frågeställning så du hittar massvis med information, även om funktionen här suger.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Testa och ändra energisparläge till hög prestanda och sätt cpu på 100% Blev stor skillnad för mig iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0x0r94:

Testa och ändra energisparläge till hög prestanda och sätt cpu på 100% Blev stor skillnad för mig iallafall.

Energin är ändrad.. Sätta cpu till 100% tror jag också om det är att bocka i så att alla kärnor är igång, unbench eller vad det kallades 🙈

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ajC:

Denna video är oslagbar när det kommer till att öka sin fps.
Jag personligen gick från 220 avg på benchmark-kartan till 406 avg.
Rätt sjukt imo.
Då sitter jag på i5 6600k och 1080.

Här är videon.
https://youtu.be/FkP-MUL8Qg8

Kikar senare är på jobbet, tack för tipset låter ju bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OM CS nu är CPUtungt och enbart använder en kärna så kanske du inte bör förvänta dig så mycket då 9400F bara är ca 20% snabbare i single core än i7-3770k. 9400Fs styrka är många kärnor till lågt pris och medium TDP
http://hwbench.com/cpus/intel-core-i5-9400f-vs-intel-core-i7-...

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

True, i detta fall finns det dock ett sånt överflöd av trådar med exakt samma frågeställning så du hittar massvis med information, även om funktionen här suger.

Google är sökfunktionen alltid "fps csgo sweclockers"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

OM CS nu är CPUtungt och enbart använder en kärna så kanske du inte bör förvänta dig så mycket då 9400F bara är ca 20% snabbare i single core än i7-3770k. 9400Fs styrka är många kärnor till lågt pris och medium TDP
http://hwbench.com/cpus/intel-core-i5-9400f-vs-intel-core-i7-...

Ja det är inte omöjligt jag är ganska kass på sånt här, tänkte att en ny dator vore gött.. Får som jag skrev tidigare försöka hitta något nyare mer krävande spel och få användning för den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har du gjort några framsteg på FPS-fronten?

Jag upplever CS:GO riktigt udda vad gäller att få hög FPS. Är själv smått besatt av att få ut så mycket som möjligt och i jakten på FPS har jag stött på lite märkliga saker.

Jag har själv två datorer med följande CPU och GPU;

Dator 1. i7 5820K, GTX 970. CPU överklockad till 4.5 GHz, GPU överklockad men ger inte några FPS att tala om. Grafikdrivrutin 350.12 (gammal drivrutin).

Dator 2. i7 5775C, RTX 2070. CPU överklockad till 4.2 GHz, GPU är standard. Grafikdrivrutin nyaste som finns när jag skriver.

Båda datorerna har samma inställningar vad gäller unparked cores, nvidiainställningar, inställningar i CS:GO osv.

Kör Win 7 i båda.

Använder FPS-Benchmark som finns i CS:GO Workshop.

Dator 1 ger i snitt 602,54 FPS över 3 tester.
Dator 2 ger i snitt 456,34 FPS över 3 tester.

Om jag, i dator 1, installerar den nyaste drivrutinen som finns ute för 970-kortet så sjunker FPS till 440,35 FPS i snitt över 3 tester, vilket är väldigt likvärdigt med dator 2.

Om jag byter GPU mellan datorerna så presterar alltid datorn med 970-kortet bäst, så länge jag kör med den 350.12 drivrutinen. Nyare drivrutiner jämnar ut resultatet.

Jag har även kollat lite FPS i Destiny 2, dock inga uppstyrda tester. Dator 1 presterar även där bättre men inte lika stor skillnad som i CS:GO. Har ett ställe där jag brukar stå och bara glo med gubben och får med dator 1 ca 120 FPS och dator 2 ca 90 FPS.

Nu vet jag att mina processorer är relativt utdaterade men jag tycker det är lustigt att drivrutinen påverkar FPS så pass mycket.
Jag är ingen guru i ämnet men enligt de tester jag läst så ska 5775C vara en bättre processor än 5820K vad gäller spelande. Testade Windows 10 för ca 1 år sedan och det genererade i mindre FPS i CS:GO (ca 400 för båda datorerna) och mer FPS i Destiny (ca 160 för båda datorerna).

Har en polare som har i9 9900K med ett 980Ti och med Windows 10 får han ut ca 630-640 FPS.

Vet inte hur pålitlig FPS-benchmarken är?

Summa summarum: Jag tror inte din processor är optimal för CS:GO (vilket redan har nämnts i tråden).

Någon som har någon input på ovan nämnda förteelser? Vore intressant att diskutera ämnet.

Permalänk
Inaktiv

När jag hade min i3 8350k @ stock och ett GTX 1080 fick jag 491fps average på den benchmark banan.

Så du borde ju få bättre tycker man

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbiekent:

Har du gjort några framsteg på FPS-fronten?

Jag upplever CS:GO riktigt udda vad gäller att få hög FPS. Är själv smått besatt av att få ut så mycket som möjligt och i jakten på FPS har jag stött på lite märkliga saker.

Jag har själv två datorer med följande CPU och GPU;

Dator 1. i7 5820K, GTX 970. CPU överklockad till 4.5 GHz, GPU överklockad men ger inte några FPS att tala om. Grafikdrivrutin 350.12 (gammal drivrutin).

Dator 2. i7 5775C, RTX 2070. CPU överklockad till 4.2 GHz, GPU är standard. Grafikdrivrutin nyaste som finns när jag skriver.

Båda datorerna har samma inställningar vad gäller unparked cores, nvidiainställningar, inställningar i CS:GO osv.

Kör Win 7 i båda.

Använder FPS-Benchmark som finns i CS:GO Workshop.

Dator 1 ger i snitt 602,54 FPS över 3 tester.
Dator 2 ger i snitt 456,34 FPS över 3 tester.

Om jag, i dator 1, installerar den nyaste drivrutinen som finns ute för 970-kortet så sjunker FPS till 440,35 FPS i snitt över 3 tester, vilket är väldigt likvärdigt med dator 2.

Om jag byter GPU mellan datorerna så presterar alltid datorn med 970-kortet bäst, så länge jag kör med den 350.12 drivrutinen. Nyare drivrutiner jämnar ut resultatet.

Jag har även kollat lite FPS i Destiny 2, dock inga uppstyrda tester. Dator 1 presterar även där bättre men inte lika stor skillnad som i CS:GO. Har ett ställe där jag brukar stå och bara glo med gubben och får med dator 1 ca 120 FPS och dator 2 ca 90 FPS.

Nu vet jag att mina processorer är relativt utdaterade men jag tycker det är lustigt att drivrutinen påverkar FPS så pass mycket.
Jag är ingen guru i ämnet men enligt de tester jag läst så ska 5775C vara en bättre processor än 5820K vad gäller spelande. Testade Windows 10 för ca 1 år sedan och det genererade i mindre FPS i CS:GO (ca 400 för båda datorerna) och mer FPS i Destiny (ca 160 för båda datorerna).

Har en polare som har i9 9900K med ett 980Ti och med Windows 10 får han ut ca 630-640 FPS.

Vet inte hur pålitlig FPS-benchmarken är?

Summa summarum: Jag tror inte din processor är optimal för CS:GO (vilket redan har nämnts i tråden).

Någon som har någon input på ovan nämnda förteelser? Vore intressant att diskutera ämnet.

Nej tyvärr, jag gav i princip upp.. Fick inga notiser om att det kommit fler kommentaren här, sorry!

Ligger på 200 fps ca när man kör matcher, det droppar inte till 100 åtminstone men ändå kännbart och störande. Har funderat på att köpa ny processor men vet inte riktigt vad man ska leta efter för alla skriver olika men det ska vara högre GHz och färre kärnor (för att hålla nere priset) och att det skulle räcka.

Grafikkortet verkar enligt folk vara tillräckligt bra.

Tack för ditt långa svar, ursäkta att jag ej sett det.

Permalänk
Medlem

Vid såna här knepiga felsökningar måste man börja från grunden dvs Bios. Svårt att veta hur din PC är inställd eftersom det är så mycket som kan ställas in. Är Bios inställt på t.ex "optimized default" eller bättre förutom XMP? Är Win 10 konfigurerat enligt konstens alla regler för bästa prestanda? Några program som startade kan strula till det? Drivrutiner optimerade inklusive moderbordets?

Och ja din GPU är mer än tillräcklig. Gissar på att du ska ligga på runt dubbla fps än vad du får. Det kan ju också vara hårdvarurelaterat om t.ex din PC inte klarar hög belastning i nuvarande skick. Kan ju vara så mycket. Testa ett benchmarprogram och jämför med andra som har samma rigg får du se om det verkar ok med hårdvaran.

Tillägg
Permalänk
Medlem

Har precis köpt en dator till sonen.

Ni ser mina specs i signaturen.
Jag får bara CS GO att få 250 avg. fps.

Borde jag inte få det mycket högre med den datorn?

Tips/Ideér?

Visa signatur

Chassi: Shark Gaming Aquarium RGB. Moderkort: ASUS Prime Z590-P. CPU: Intel i5 11600K. RAM: Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz. GPU: Sapphire Radeon RX6700 XT NITRO+ Gaming OC. PSU: Corsair RM750X 750W v2.