Nvidia Geforce RTX 3000-serien har dolda hotspot-sensorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 3000-serien har dolda hotspot-sensorer

Välrenommerade Igor's Lab lyckas med bedriften att läsa av dolda sensorer hos Nvidias grafikkort, som går varmare än många tror.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur är det med ryzen, vad ser man för temps där?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Gött! Då kanske intresset för kylpasta väcks lite igen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Gött! Då kanske intresset för kylpasta väcks lite igen

Undar vad tempskillnaden är på färsk kylpasta och kyld färskpasta.
Läge för nya tester kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Så cirka 70 grader (vad jag ser jag i Warzone) är egentligen 80 grader eller 90 grader?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag kikade på mitt kort: (520W load)
GPU Temp 44.6c
GPU Memory Junction 58.0c
GPU Hotspot Temp 60.4c
GPU Backplate 35.3c
VRM 41.1c

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Hur är det med ryzen, vad ser man för temps där?

Ryzen är väl en CPU? Tråden handlar om GPUs.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Eftersom hotspots inte "behövts" genom större delen av grafikkorts historia, utan vi har kunnat använda grafikkort länge utan de havererar och till och med kunnat överklocka dessa säger ju att det förmodligen inte är farligt att nå dessa temperaturer. Om än enbart så länge topparna är tillfälliga snarare än majoriteten, för annars hade vi ju sätt flera grafikkort överhettas. Sen ser jag fortfarande detta som en bra utveckling. Det hjälper säkerligen en att klämma ut ytterligare några Hz vid överklockning och det gör ju att överklockning överlag känns säkrare eftersom fläkten kan styras mer effektivt och man känner att man vågar lägga sig närmare "smärtgränsen" temperaturmässigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatannossrep:

Eftersom hotspots inte "behövts" genom större delen av grafikkorts historia utan vi har kunnat använda grafikkort länge utan de havererar och till och med kunnat överklocka säger ju att det förmodligen inte är farligt att nå dessa temperaturer, om än enbart så länge de är tillfälliga för annars hade vi ju sätt flera grafikkort överhetas. Sen ser jag fortfarande detta som en bra utveckling då det säkerlizen hjälper en att klämma ut ytterligare några Hz vid överklockning och att det känns säkrare att överclocka överlag eftersom fläkten kan styras mer effektivt.

Personligen tycker jag detta borde ge upphov till att fler undvoltar sina kort!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Personligen tycker jag detta borde ge upphov till att fler undvoltar sina kort!

Som ett stort fan av datorer knäpptysta även under last håller jag med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Eftersom hotspots inte "behövts" genom större delen av grafikkorts historia, utan vi har kunnat använda grafikkort länge utan de havererar och till och med kunnat överklocka dessa säger ju att det förmodligen inte är farligt att nå dessa temperaturer. Om än enbart så länge topparna är tillfälliga snarare än majoriteten, för annars hade vi ju sätt flera grafikkort överhettas. Sen ser jag fortfarande detta som en bra utveckling. Det hjälper säkerligen en att klämma ut ytterligare några Hz vid överklockning och det gör ju att överklockning överlag känns säkrare eftersom fläkten kan styras mer effektivt och man känner att man vågar lägga sig närmare "smärtgränsen" temperaturmässigt.

Det som dock är intressant är att se det i de fall fläktkurvan baseras på just den sensorn. Men i övrigt håller jag med.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Eftersom hotspots inte "behövts" genom större delen av grafikkorts historia, utan vi har kunnat använda grafikkort länge utan de havererar och till och med kunnat överklocka dessa säger ju att det förmodligen inte är farligt att nå dessa temperaturer. Om än enbart så länge topparna är tillfälliga snarare än majoriteten, för annars hade vi ju sätt flera grafikkort överhettas. Sen ser jag fortfarande detta som en bra utveckling. Det hjälper säkerligen en att klämma ut ytterligare några Hz vid överklockning och det gör ju att överklockning överlag känns säkrare eftersom fläkten kan styras mer effektivt och man känner att man vågar lägga sig närmare "smärtgränsen" temperaturmässigt.

Å andra sidan så har vi ju sett en hel del krympningar och transistortätheten har ökat rätt friskt senaste generationerna. Bara för att det tidigare inte medfört något problem behöver det inte betyda att det inte kommer fungera under nya förutsättningar.

Permalänk
Medlem

Min 3080 TUF kan nå upp till 102-104C minnestemp och intressant att fläktkurvan ändå bara ligger på 89% då, inte långa perioder då den peakar där under gaming men ändå. Ökar fläkten upp mot 95% då den ändå går så jädra tyst för att ligga lite mer komfortabelt på vram tempen (även om det är enligt spec)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så cirka 70 grader (vad jag ser jag i Warzone) är egentligen 80 grader eller 90 grader?

Så har det varit genom alla tider. Det är först nu som sensorer faktiskt existerar i konsumentprodukter för att avläsa temperaturer på fler ställen. Den klassiska temperatursiffran har inte förrändras, och har alltid mer representerat något medelvärde-liknande. Så du kan lugnt behålla sinnesfriden och se 70grader edge-temperatur som fullt rimliga nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Undar vad tempskillnaden är på färsk kylpasta och kyld färskpasta.
Läge för nya tester kanske?

Själv kör jag numera bara på antipasto. smidigt sätt att hålla minusgrader utan att behöva flytande kväve och andra dyra lösningar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ryzen är väl en CPU? Tråden handlar om GPUs.

Nja.. Tråden handlar väl om att mäta temperaturer i kiselkretsar, vilket är precis lika relevant för CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Å andra sidan så har vi ju sett en hel del krympningar och transistortätheten har ökat rätt friskt senaste generationerna. Bara för att det tidigare inte medfört något problem behöver det inte betyda att det inte kommer fungera under nya förutsättningar.

Håller med om att det är en bra utveckling, men eftersom inte graffikkort överlag genom historien inte brinner upp höger och vänster, och inte heller Nvidias senaste, var min poäng att detta var ju inte ett skandalavslöjande precis. Min poäng var inte att det inte är något som kommer behövas i framtiden, för detta vet jag inte och tyckter därmed att det är onödigt att försöka sia om detta.

Permalänk

På 5700 kort är hotspot verkligen hot.. ialf på mitt exemplar, trots vattenkylning, heltäckande block.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Så som jag ser det så kan hotspottemperaturen vara bra för att felsöka. Ett exempel från mitt fall (RX480) så var temperaturen helt ok, men kortet hade stutters och klockade ner sig. Efter att ha öppnat upp kortet fanns en del i stort sett saknade kylpasta, vilket drev upp temperaturerna lokalt och fick (hela) kortet att klocka ner sig. Efter att ha lagt dit ny kylpasta så var problemet borta. Hade jag haft hotspottemperaturen så hade jag kommit fram till den slutsatsen tidigare.

Utan hotspottemperaturen så blir det enkelt att man skyller på drivers eller så bara för att det sker i vissa spel. Men det finns ingen driver som lägger till kylpasta på ditt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Hur är det med ryzen, vad ser man för temps där?

På CPU'er läser man väl av temp per kärna, samt en "package temp" vilket jag skulle tolka är motsvarigheten till "edge temp" när vi pratar GPU, så core temp har iaf jag tänkt är mer som en "inuti" temp. Men absolut så kanske även tempen för kärnorna är edge temp och vi kanske har högre hot spots inuti dem, för skillnaden mellan core temp och package är oftast inte så stor

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ryzen är väl en CPU? Tråden handlar om GPUs.

Tråden handlar bla om temperaturer och hur den mäts. Om du inte är intresserad av en fråga under en artikel föreslår jag att du scrollar förbi den nästa gång

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Om man läser inläggets titel så står det NVIDIA vad jag vet så har NVIDIA ingen consumer CPU i varje fall

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av KingCobra:

Ryzen är väl en CPU? Tråden handlar om GPUs.

Skrivet av Dax:

Om man läser inläggets titel så står det NVIDIA vad jag vet så har NVIDIA ingen consumer CPU i varje fall

Hur temperaturer läses av i en krets är lika relevant oavsett om vi pratar om en CPU eller GPU. Intel (som ännu inte har grafikkort) nämns också i förbigående.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Hade vart skoj om dom hade hotspot på GTX480, då hade den säkert visat över 100 grader.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hade vart skoj om dom hade hotspot på GTX480, då hade den säkert visat över 100 grader.

Eller 580, som väl är den enda GPUn som faktiskt brunnit upp i SweC:s testlabb?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Eller 580, som väl är den enda GPUn som faktiskt brunnit upp i SweC:s testlabb?

Just det, det kommer jag ihåg dom hade överklockat den och körde något stress program och när dom kom tillbaka så hade den brunnit upp.

Tycker vi tar det i repris.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Hur är det med ryzen, vad ser man för temps där?

Kan inte svära på detta så ta det inte som sanning, men vill minnas att iaf på 3000 och senare ser man varmaste punkten i chippet. Till en början var det väl så att olika program kunde visa lite olika temps och det skapade en del förvirring med höga temps osv. Men det uppdaterades rätt snabbt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Kan inte svära på detta så ta det inte som sanning, men vill minnas att iaf på 3000 och senare ser man varmaste punkten i chippet. Till en början var det väl så att olika program kunde visa lite olika temps och det skapade en del förvirring med höga temps osv. Men det uppdaterades rätt snabbt.

vill minnas det samma och att du är på rätt spår.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nja.. Tråden handlar väl om att mäta temperaturer i kiselkretsar, vilket är precis lika relevant för CPUer.

Nej, tråden handlar om att RTX 3000 serien har dolda hotspot sensorer!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Bael:

Nej, tråden handlar om att RTX 3000 serien har dolda hotspot sensorer!

Eller så är även det andra en relevant del av diskussionen!

Nu tycker jag att alla i den tråd sjunger; We shall overcome!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner