Vad gör du för att ta hand om din elektronik?

Permalänk
Medlem

Vad gör du för att ta hand om din elektronik?

Jag har alltid varit en sådan som tar hand om elektronik jag får/köper. Jag minns hur mina telefoner alltid överträffade mina klasskamraters både vad gäller livslängd och frånvaro av skador. Jag har på senare tid funderat på om jag har tagit det hela för långt då jag använder vattenfyllda ballonger för att kyla min mobiltelefon när jag snabbladdar den, trots att jag väldigt sällan laddar mer än 70% av full kapacitet.

Med det sagt, vad gör ni för att underhålla er andra hälft (syftar på hårdvara), både saker som ses som normalt och det som ses som onormalt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Rengör datorn invändigt en gång i månaden, utvändigt flera gånger i månaden.
Rengör skärm, tangentbord och mus en gång i veckan.
Rengör mobilens skärm och baksida flera gånger i månaden.

Det är väl typ det...

Permalänk
Medlem

Inget speciellt för min del.

Jag är rädd om mina grejor i allmänhet och försöker undvika så gått det går att repa t.ex mobilen.
TV, stereo och sånt dammar jag bara av någon gång i månaden sådär.

Det jag är extra noga med är bara mina datorer som jag ca en gång om året plockar isär i beståndsdelar och rengör grundligt från damm osv. Detta görs såklart även om man är inne i dem för att byta någon hårdvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Avstängd

Använder sakerna.

Permalänk
Medlem

Går saker sönder köper man nytt helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Jag har alltid varit en sådan som tar hand om elektronik jag får/köper. Jag minns hur mina telefoner alltid överträffade mina klasskamraters både vad gäller livslängd och frånvaro av skador. Jag har på senare tid funderat på om jag har tagit det hela för långt då jag använder vattenfyllda ballonger för att kyla min mobiltelefon när jag snabbladdar den, trots att jag väldigt sällan laddar mer än 70% av full kapacitet.

Med det sagt, vad gör ni för att underhålla er andra hälft (syftar på hårdvara), både saker som ses som normalt och det som ses som onormalt.

Du är väl medveten om att dagens mobiler/laddare redan sköter det där med att inte ladda fullt? De laddar upp batteriet till ca 80% kapacitet, det vill säga 100% av vad den skall ladda till. Batteriindekatorn på skärmen visar alltså att den laddat 100% av 80%.
80% av 70% är 56%. Du laddar alltså ditt batteri till 56% av kapaciteten.

Det där med vattenballonger tyckte jag lät kul Har du möjligheten kan du ju välja trådlös laddning istället. Mobilen är svalare och batteriet laddas lite långsammare vilket ger längre livslängd.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KingCobra:

Du är väl medveten om att dagens mobiler/laddare redan sköter det där med att inte ladda fullt? De laddar upp batteriet till ca 80% kapacitet, det vill säga 100% av vad den skall ladda till. Batteriindekatorn på skärmen visar alltså att den laddat 100% av 80%.
80% av 70% är 56%. Du laddar alltså ditt batteri till 56% av kapaciteten.

Det där med vattenballonger tyckte jag lät kul Har du möjligheten kan du ju välja trådlös laddning istället. Mobilen är svalare och batteriet laddas lite långsammare vilket ger längre livslängd.

Helt exakt så enkelt är det tyvärr inte, det är helt upp till vardera tillverkare att bestämma hur mycket over-provisioning som ska tilldelas. Dumt att bara regurgitera saker man hör på nätet utan källkritik.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du är väl medveten om att dagens mobiler/laddare redan sköter det där med att inte ladda fullt? De laddar upp batteriet till ca 80% kapacitet, det vill säga 100% av vad den skall ladda till. Batteriindekatorn på skärmen visar alltså att den laddat 100% av 80%.
80% av 70% är 56%. Du laddar alltså ditt batteri till 56% av kapaciteten.

Det där med vattenballonger tyckte jag lät kul Har du möjligheten kan du ju välja trådlös laddning istället. Mobilen är svalare och batteriet laddas lite långsammare vilket ger längre livslängd.

Min telefon stödjer trådlös laddning men jag vill inte använda det då jag hört att det är mycket mindre effektivt, alltså att mer energi går till spillo. Nu är jag inte så insatt, men nog blir väl telefonen varmare av att laddas trådlöst än att laddas via kabel?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Jag funderar också emellanåt varför många av mina saker verkar hålla längre än andras. Jag gör inget speciellt för att ta hand om mina, snarare så försummar jag dom ganska rejält.

Det jag däremot inte gör är att jag är oaktsam. Ipaden ligger inte och dinglar över bordskanten, jag drar i plasthöljet när jag drar ut laddsladden, jag kastar inte boll i vardagsrummet, m.m. m.m.

Iböand känns det som att folk gör dumma saker med flit för att på något sätt berättiga ett köp av en ny pryl. Det eller så saknar de helt respekt för sakernas värde.

Skrivet av Kladdpapper:

Jag har på senare tid funderat på om jag har tagit det hela för långt då jag använder vattenfyllda ballonger för att kyla min mobiltelefon när jag snabbladdar den

Svaret på frågan är ja, nästintill alla skulle nog kalla det för att gå lite väl långt. Inget fel med däremot så om du tror det fungerar bra så go for it. Men menar du en vanlig ballong/vattenballong när du skriver ”ballong”? Om du prompt vill kyla din mobil så skulle jag hitta en annan metod i så fall, lite riskabelt med en vanlig ballong i min mening,

Skrivet av Ecthelion:

Rengör datorn invändigt en gång i månaden

Om du verkligen behöver göra det så kanske du borde dammsuga lite oftare Eller åtminstone skaffa ett chassi med dammfilter.

Om du gör det för att förlänga livet på datorn tror jag nämligen det är kontraproduktivt, att vara inne och pilla på komponenterna borde vara betydligt mer riskabelt än att det samlas minimalt med damm på dem.

Själv gör jag rent den invändigt en gång och året och även det känns i överkant.

Skrivet av crash:

Går saker sönder köper man nytt helt enkelt

Ja? Bara för det behöver man ju inte jonglera med sin mobil direkt eller vad din poäng nu var?

Skrivet av Kladdpapper:

Min telefon stödjer trådlös laddning men jag vill inte använda det då jag hört att det är mycket mindre effektivt, alltså att mer energi går till spillo. Nu är jag inte så insatt, men nog blir väl telefonen varmare av att laddas trådlöst än att laddas via kabel?

Nej, den borde bli svalare. Som du själv är inne på försvinner en del av energin i överföringen mellan laddaren och mobilen så batteriet får inte lika mycket ström i sig och blir därför svalare. Om vi utgår från att det är samma styrka på den trådlösa och den trådade laddaren.

Men jag ska erkänna att även mina kunskaper är bristande. Vet inte mycket mer än vad man lärde sig i gymnasiet och då var trådlös laddning av mobiler sci-fi. Trådlös överföring av el var överlag ganska sci-fi. Någon som vet när trådlös el började få praktiska användningsområden?

Permalänk
Medlem

närmast inget, det håller ändå. Jag tycker nog dom som pular och "underhåller" får större problem än dom som inte gör det åtminstone på vissa saker som robotgräsklippare osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser till att använda dem utan att misshandla dem. Gäller både verktyg, datorer och annat. Undviker att ladda ur batterier helt men kör ofta snabbladdning på mobilen och låter den ligga inkopplad hela natten.

Petar inte på saker i onödan heller, datorn mår inte bättre av att rengöras varje vecka men den ska förstås inte bli ett hamsterbo innan den görs rent.

Lite grundläggande ESD-hyfs minimerar onödiga risker på både gamla och nya prylar som det skruvas med.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Urgh...

Jag måste erkänna att jag nog är en elektronik "hoarder". När folk kommer på besök brukar dom ofta säga saker som, jaja - jag kan ju se du inte är gift men nån fru, eller någonsin kommer att få en flickvän.

Elektronik rummet...

Lite av vardagsrummet..

Sovrummet i sängen...

Lite mera av vardagsrummet...

Liter mera vardagsrum..

Ja du ... vad kan jag säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Min telefon stödjer trådlös laddning men jag vill inte använda det då jag hört att det är mycket mindre effektivt, alltså att mer energi går till spillo. Nu är jag inte så insatt, men nog blir väl telefonen varmare av att laddas trådlöst än att laddas via kabel?

Nej den blir inte varmare. Det tar längre tid och den blir inte lika varm som snabbladdning med tråd.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Men jag ska erkänna att även mina kunskaper är bristande. Vet inte mycket mer än vad man lärde sig i gymnasiet och då var trådlös laddning av mobiler sci-fi. Trådlös överföring av el var överlag ganska sci-fi. Någon som vet när trådlös el började få praktiska användningsområden?

Det beror på vad du menar med praktiska användningsområden, det handlar ju om elektromagnetisk induktion vilket upptäcktes under tidigt 1800-tal. Sen har det väl inte använts till särskilt mycket när det gäller konsumentprodukter, troligtvis dels för att det är dyrare, och dels kanske inte varit praktiskt med tidigare teknik.

Men enligt Wikipedia så har det i alla fall använts för att ladda elektriska tandborstar sen tidigt 90-tal, så det är väl troligtvis ett av de första fallen där induktion används för laddning av konsumentprodukter i stor skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nej den blir inte varmare. Det tar längre tid och den blir inte lika varm som snabbladdning med tråd.

det beror nog på laddare, min s20 ultra blir jäkligt mycket värmare med trådlös laddning framför kabel ävet att den laddar med högre effekt via kabel.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nej den blir inte varmare. Det tar längre tid och den blir inte lika varm som snabbladdning med tråd.

Jag syftar mer på att om batteriet ska laddas från 0 till 100 procent i samma takt både med trådlös och trådad laddning, så bör väl den trådlösa laddningen göra batteriet och telefonen i helhet varmare? Induktionsspolen lär generera en del värme om jag inte fått något om bakfoten. Kanske någon insatt här på forumet som kan reda ut detta?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag funderar också emellanåt varför många av mina saker verkar hålla längre än andras. Jag gör inget speciellt för att ta hand om mina, snarare så försummar jag dom ganska rejält.

Det jag däremot inte gör är att jag är oaktsam. Ipaden ligger inte och dinglar över bordskanten, jag drar i plasthöljet när jag drar ut laddsladden, jag kastar inte boll i vardagsrummet, m.m. m.m.

Iböand känns det som att folk gör dumma saker med flit för att på något sätt berättiga ett köp av en ny pryl. Det eller så saknar de helt respekt för sakernas värde.

Svaret på frågan är ja, nästintill alla skulle nog kalla det för att gå lite väl långt. Inget fel med däremot så om du tror det fungerar bra så go for it. Men menar du en vanlig ballong/vattenballong när du skriver ”ballong”? Om du prompt vill kyla din mobil så skulle jag hitta en annan metod i så fall, lite riskabelt med en vanlig ballong i min mening,

Om du verkligen behöver göra det så kanske du borde dammsuga lite oftare Eller åtminstone skaffa ett chassi med dammfilter.

Om du gör det för att förlänga livet på datorn tror jag nämligen det är kontraproduktivt, att vara inne och pilla på komponenterna borde vara betydligt mer riskabelt än att det samlas minimalt med damm på dem.

Själv gör jag rent den invändigt en gång och året och även det känns i överkant.

Ja? Bara för det behöver man ju inte jonglera med sin mobil direkt eller vad din poäng nu var?

Nej, den borde bli svalare. Som du själv är inne på försvinner en del av energin i överföringen mellan laddaren och mobilen så batteriet får inte lika mycket ström i sig och blir därför svalare. Om vi utgår från att det är samma styrka på den trådlösa och den trådade laddaren.

Men jag ska erkänna att även mina kunskaper är bristande. Vet inte mycket mer än vad man lärde sig i gymnasiet och då var trådlös laddning av mobiler sci-fi. Trådlös överföring av el var överlag ganska sci-fi. Någon som vet när trådlös el började få praktiska användningsområden?

Jag menar att går saker sönder så köper jag nytt, inte så att jag är aktivt oaktsam med mina saker! Men vissa är ju pendatisk med allting så det håller i flera år t.e.x telefonen får inga mer uppdateringar och tapppar stöd för appar mer och mer, vad är då för meningen att sköta om telefonen som ett litet barn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Jag menar att går saker sönder så köper jag nytt, inte så att jag är aktivt oaktsam med mina saker! Men vissa är ju pendatisk med allting så det håller i flera år t.e.x telefonen får inga mer uppdateringar och tapppar stöd för appar mer och mer, vad är då för meningen att sköta om telefonen som ett litet barn?

Håller delvis med. Allt handlar om moderation. Ingen ide att vara överdrivet försiktig men samtidigt tycker jag inte man behöver sluta vara försikig bara för att t.ex. en mobil har en begränsad ålder.

Min mobil är för övrigt inne på sitt sjätte år och har fortfarande det senaste operativsystemet. Även när OS slutar uppdateras så brukar det ta ett år eller tre innan apparna slutar stödjas. Så att det finns anledning att ta hand om sin mobil så den håller i nästan tio år finns det absolut fog för. Sen ska man ju inte gå så långt att man berövas av att faktiskt använda telefonen, som du är inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Jag syftar mer på att om batteriet ska laddas från 0 till 100 procent i samma takt både med trådlös och trådad laddning, så bör väl den trådlösa laddningen göra batteriet och telefonen i helhet varmare? Induktionsspolen lär generera en del värme om jag inte fått något om bakfoten. Kanske någon insatt här på forumet som kan reda ut detta?

Trådlösa laddare brukar ha en kylfläkt som gör att det blir svalare.

De jag använt har varit så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Urgh...

Jag måste erkänna att jag nog är en elektronik "hoarder". När folk kommer på besök brukar dom ofta säga saker som, jaja - jag kan ju se du inte är gift men nån fru, eller någonsin kommer att få en flickvän.

Elektronik rummet...
https://i.imgur.com/OIpIt11l.jpg

https://i.imgur.com/hGBZJRPl.jpg

Lite av vardagsrummet..
https://i.imgur.com/CnxLEqKl.jpg

Sovrummet i sängen...
https://i.imgur.com/yOpGgRsl.jpg

Lite mera av vardagsrummet...

https://i.imgur.com/TVy1FzDl.jpg

https://i.imgur.com/KsNBdTal.jpg

Liter mera vardagsrum..

https://i.imgur.com/HamaTKKl.jpg

Ja du ... vad kan jag säga?

Om någon sa det till mig skulle jag säga som du, "Urgh...". Idiotkommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om du verkligen behöver göra det så kanske du borde dammsuga lite oftare Eller åtminstone skaffa ett chassi med dammfilter.

Jag rengör ej komponenterna på så sätt en gång i månaden. Jag rengör chassit invändigt, och inte på grund av damm utan för att jag är nitisk och petig. Damm är knappt ett problem & chassit har tre dammfilter