Sida för att hyra dedikerad server för Valheim?

Permalänk
Medlem

Sida för att hyra dedikerad server för Valheim?

Jag och grabben tänkte lira Valheim ihop på en dedikerad server, tips på något vettiga sida att hyra från?

Permalänk
Medlem

Om ni bara ska spela tillsammans kanske det är ett alternativ att hosta lokalt på en av era maskiner?

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte tipsa dig om sida men jag kör en dedicated server på min lilla server men du kan köra den på din stationära. Annars gör som ovan, det finns ingen anledning att ha en dedikerad server om ni spelar ihop hela tiden.

Om du vill köra din egen dedikerad server rekommenderar jag följande: https://github.com/Nimdy/Dedicated_Valheim_Server_Script

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Om ni bara ska spela tillsammans kanske det är ett alternativ att hosta lokalt på en av era maskiner?

Vi kommer spela både tillsammans samt själv just därför känns det som att en dedikerad server är ett måste då båda datorerna inte alltid kommer vara påslagna/inloggade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjokih82:

Vi kommer spela både tillsammans samt själv just därför känns det som att en dedikerad server är ett måste då båda datorerna inte alltid kommer vara påslagna/inloggade

Har du möjlighet att alltid ha en av datorerna igång så att du kan installera servern där?

(Blir troligen billigare och du slipper onödiga latenser)

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt en redan existerande server. Jag kör nästan uteslutande solo men det är väldigt roligt när man stöter på andra folk eller deras byggnader mitt i ingenstans. Det gör världen betydligt mer levande än om jag varit helt själv på servern.

Sök på valheim i forumet så hittar du en tråd där en kille startat en server.

Om du är orolig över att ungen ska exponeras för svordomar och annat tråkigt beteende så kan jag säga att jag inte stött på något sådant.

Känns i mitt tycke lite slöseri att spendera pengar på en server ifall man bara vill spela valheim med sin son.

Tänk också på att när du slutar betala för servern så försvinner allt ni byggt och utforskat. Eller kan man exportera sin värld till en ny server?

Permalänk
Medlem

Om man nu vill ha en server så kan man få en från Amazon som är gratis första året.
https://aws.amazon.com/free/?all-free-tier.sort-by=item.addit...
Man kan exportera en server, finns flera guider på nätet för detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Har en hyfsad dator hemma som jag skulle kunna använda som server, men måste man då köpa spelet till den datorns steam account?

Eller kan jag logga in på mitt steam på servern, installera dedikerade servern till spelet, logga ut och sedan logga in på steam på min dator och spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjokih82:

Har en hyfsad dator hemma som jag skulle kunna använda som server, men måste man då köpa spelet till den datorns steam account?

Eller kan jag logga in på mitt steam på servern, installera dedikerade servern till spelet, logga ut och sedan logga in på steam på min dator och spela?

Du behöver inte köpa spelet alls för att ha servern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Du behöver inte köpa spelet alls för att ha servern

Kunde inte hitta valheim dedicated server (under library - tools) på det konto som saknar spelet, fanns dock på de datorer som hade spelet installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Du behöver inte köpa spelet alls för att ha servern

Är svaret SteamCMD?

Permalänk

Jag och ett par kompisar hyrde in oss hos https://www.swedishhost.se/hyr/Valheim
Vi är i vilket fall väldigt nöjda så här långt.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Ja hyrde en server på nitrado. Fungerar katastrofalt änsålänge. Disconnect flera gånger i timmen. Stundtals ospelbart. Så det är en mindre för er att välja på iaf

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Jag och ett par kompisar hyrde in oss hos https://www.swedishhost.se/hyr/Valheim
Vi är i vilket fall väldigt nöjda så här långt.

Blev här för mig också, funkar fin fint 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Jag och ett par kompisar hyrde in oss hos https://www.swedishhost.se/hyr/Valheim
Vi är i vilket fall väldigt nöjda så här långt.

Skrivet av Bjokih82:

Blev här för mig också, funkar fin fint 👍🏻

Vad kostar det!?

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Vad kostar det!?

Du kan gå in och kika på sidan som länkades om du väljer konfiguration!

1 credit = 1 krona. Var typ 550:- för 6 månader om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Vad kostar det!?

100kr månad, billigare vid 3-6 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Du kan gå in och kika på sidan som länkades om du väljer konfiguration!

1 credit = 1 krona. Var typ 550:- för 6 månader om jag inte missminner mig.

Skrivet av Bjokih82:

100kr månad, billigare vid 3-6 månader

Man tackar! 😘

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Tack för tips! Vi är ett gäng som går i samma tankar. Men hur funkar det med nuvarande spar-fil, går den lägga över till en sådan servertjänst? Eller måste man börja nytt spel?

Edit: I min iver hade jag läst dåligt. Nu har även vi gjort en server via swedishhost som tipsades om i tråden. Flyttat över vår befintliga spelvärld dit. Skall testa i en månad först.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem

Jag använder fragnet och är nöjd
typ 80kr per månad

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"