Microsoft skjuter ut Windows 10 21H1 – för betatestare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jusernejm:

Finns det optimerad kod kvar hos MS eller är allt gjort i skriptspråk som C# och typescript?

Även om jag håller med dig om att Windows emellanåt är segt, så kanske man ska låta bli att kritisera dom för sina språkval om man ändå inte har en aning om vad ett skriptspråk är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Är lite inne på en Logitech Brio, men har på något sätt svårt att motivera att lägga över 2 papp på en jäkla webbkamera.

Tell me about it!
Jag har gjort precis den där resan med precis samma kamera. Och kommit fram till precis samma sak haha.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Söderbäck:

Tell me about it!
Jag har gjort precis den där resan med precis samma kamera. Och kommit fram till precis samma sak haha.

Ännu värre är det ju när skrivbordsklienten för Teams fullständigt mördar videokvaliteten. Köpte själv en Logitech C920, och även om den "bara" är full-HD så ser det verkligen ut som nån algoritm har bajsat tvärs över hela videon.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Ännu värre är det ju när skrivbordsklienten för Teams fullständigt mördar videokvaliteten. Köpte själv en Logitech C920, och även om den "bara" är full-HD så ser det verkligen ut som nån algoritm har bajsat tvärs över hela videon.

Kul!

Gör ont i själen när en dyr webcam från 2020 ger bild som något från före millenieskiftet...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av dakke:

yay mer edge promotion, har denna på min nya laptop, då marknadsförs egde även i control panelen. de försöker också förbrilt att pracka på en ett online konto. såklart dyker den förbannade edge ikonen upp på skrivbordet också efter uppdateringen, som om man inte tagit bort den 200 gånger för att man inte vill ha den.

känner pressen att migrera över till inux så snart som bara möjligt, men tyvärr är många program jag kör skrivna för windows, men det känns som det är dags att börja expermimentera med wine supporten och se hur mycket man kan få att funka för jag ger windows ett par år till sedan börjar de kräva online konto + subscription fee.

jag har manuellt avinstallerat Edge bara ta bort filerna i mappen windows tar det som den inte finns installerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Windows hello skrivs det ganska lite om här.

Inloggning med kamera exempelvis. Är det något som ni andra använder?
Jag har inte hårdvaran för det, annars verkar det rätt skönt.

Jag kör den på laptopen, väldigt trevligt, men den är lite för bra ibland - Man låser datorn, hämtar kaffe, surrar med nån vid skrivbordet och vipps plötsligt låser datorn upp. - Nu är min inställd så jag måste trycka space för att den ska dra igång Hello, så nu funkar det superbra. Mycket bättre än mina Samsung lurar någonsin funkat iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kul!

Gör ont i själen när en dyr webcam från 2020 ger bild som något från före millenieskiftet...

Jag köpte en Logitech Streamcam istället för en Brio - Var ju slut på webbkameror i typ hela världen ett tag, så försökte köpa dyrt för att komma runt pöbeln. Min videoström i Teams är dock kristallklar och är eoner bättre än alla andra som kör inbyggda laptopkameror eller annat rat. Upplever inte alls att Teams skulle degradera strömmen allt för mycket, ser som sagt iallafall ut som att jag kör HD-Plasma och alla andra kör analog tjockTV

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående Windows Management Instrumentation (WMI) Group Policy Service (GPSVC) updating performance improvement to support remote work scenarios..

De borde fortsätta utveckla remote desktop manager eller motsvarande. Dessa "5 miljarder olika maskiner" man ska ansluta till börjar bli lite omständligt att komma ihåg deras namn, klippa och klistra information ifrån olika anteckningar etc. Det borde gå att skötas mer elegant. Jag tänker att man ska kunna gruppera på olika grupper med underkataloger, där man även kan välja att starta de vpn anslutningar som behövs från samma gränssnitt.
I samma gränssnitt borde man kunna länka in andra fjärrstyrningsprogram som teamviewer.

Har du testat Terminals? Verkar tyvärr inte vara under aktiv utveckling längre men det fungerar fortfarande väl, inte så att de underliggande protokollen förändras så raskt.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Skrivet av DeadMeat1234:

Har du testat Terminals? Verkar tyvärr inte vara under aktiv utveckling längre men det fungerar fortfarande väl, inte så att de underliggande protokollen förändras så raskt.

Inget alls dåligt tips. Jag får testa denna senare. Även om jag är lite emot att använda såna här program från ej väldigt pålitliga källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Sen tycker jag det är dax för en grafisk uppdatering, börjar bli sjukt less på dessa stora enfärgade fält som dom har nu ....

Två saker som gjorde väldigt stor skillnad för mig var att gå in under Personalization, Colors, och ändra till Dark och sedan kryssa i "Title bars and window borders" under "Show accent color on the following surfaces". Det gör dels att man inte bländas av vita ljusa fält överallt, dels ser man var title-baren är på fönster när man ska flytta dem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Till den stationära datorn har jag ingen kamera, och det är väl inte lika många som skaffar det idag.

Mer vanligt att man använder mobilen, surfplattan eller en laptop för videosamtal.

Däremot så kan man ju konfigurera automatisk inloggning, vilket jag gjort. Ser ingen mening med lösenordsskydd på datorn hemma.

Samtidigt, hur ofta behöver du använda lösenordet hemma? Jag gör det en eller två gånger per dag, på morgonen och när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Windows hello skrivs det ganska lite om här.

Inloggning med kamera exempelvis. Är det något som ni andra använder?
Jag har inte hårdvaran för det, annars verkar det rätt skönt.

Det funkar riktigt bra med kamera. Jag har kört det på laptopen i många år och man vänjer sig snabbt vid hur bekvämt det är. Tyvärr är det spärrat på jobbdatorn för där hade jag ännu hellre velat ha det än att ständigt skriva in lösenordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Det funkar riktigt bra med kamera. Jag har kört det på laptopen i många år och man vänjer sig snabbt vid hur bekvämt det är. Tyvärr är det spärrat på jobbdatorn för där hade jag ännu hellre velat ha det än att ständigt skriva in lösenordet.

+1 på den. Spärrat på jobbdatorn, men jag kör det på plattan hemma. Superskönt att slippa knappa in lösenord och grejer på den.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Även om jag håller med dig om att Windows emellanåt är segt, så kanske man ska låta bli att kritisera dom för sina språkval om man ändå inte har en aning om vad ett skriptspråk är.

Nja, C# och sina femhundraelva .netbibliotek är oftast segt.
Vet att de försöker få till riktiga exe-filer med core men de verkar inte vara i mål ännu. Möjligtvis på linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående Windows Management Instrumentation (WMI) Group Policy Service (GPSVC) updating performance improvement to support remote work scenarios..

De borde fortsätta utveckla remote desktop manager eller motsvarande. Dessa "5 miljarder olika maskiner" man ska ansluta till börjar bli lite omständligt att komma ihåg deras namn, klippa och klistra information ifrån olika anteckningar etc. Det borde gå att skötas mer elegant. Jag tänker att man ska kunna gruppera på olika grupper med underkataloger, där man även kan välja att starta de vpn anslutningar som behövs från samma gränssnitt.
I samma gränssnitt borde man kunna länka in andra fjärrstyrningsprogram som teamviewer.

Du har alltså helt missat Remote Desktop Connection Manager och dess efterföljare Remote Desktop Manager!?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du har alltså helt missat Remote Desktop Connection Manager och dess efterföljare Remote Desktop Manager!?

Jag skrev: De borde fortsätta utveckla remote desktop manager eller motsvarande
Så om du menar samma program så har Microsoft övergivit denna
https://www.zdnet.com/article/microsoft-discontinues-rdcman-a...

Programvaran var bra, dock inte helt perfekt. Jag hade önskat de la ner krut på att förbättra den, då ändå så många är behov av något riktigt bra liknande program.

Om du menar ett annat program, ge mig gärna en länk där man ka ladda dem den.
*edit* Microsoft Fjärrskrivbord rekommederar många, men jag gillat den ej.
https://www.microsoft.com/sv-se/p/microsoft-fjarrskrivbord/9w...