AMD Radeon RX 6700 XT lanseras 18 mars

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 6700 XT lanseras 18 mars

Inom kort letar sig arkitekturen RDNA 2 ned till mellanklassen. Tillgången väntas föga förvånande bli "mycket begränsad".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna bli en värdig ersättare till mitt redan begagnade gtx 1080! Återstår att se dock om man lyckas få tag på ett kort till rimligt pris innan nuvarande ger upp

Permalänk

Recensions generationen av grafikort. Korten alla läste om, men aldrig fick testa!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

"lanseras" eller lanseras?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir bra kort.
Jag tycker det behövs mer konkurrens i segmentet under RTX 3070.

Men sen var det de där med tillgängligheten och verkliga priser som hamnar betydligt högre än rekommenderade priser...

Permalänk
Medlem

Nu lanserar man mellanklass till folket. Mellanklass gpu som kommer kosta som högklassen skulle under vanliga omständigheter. Man kommer också ha 0,5sek på sig att trycka på köp knappen innan botar köper upp allt till miners och scalpers.

Permalänk
Medlem

Man kanske ska lansera sitt eget grafikkort? Bästa sättet att få tag på ett.
Vem mailar man för att få det publicerat här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyter:

Man kanske ska lansera sitt eget grafikkort? Bästa sättet att få tag på ett.
Vem mailar man för att få det publicerat här?

🤣

Permalänk

Snark, ytterligare en lansering som inte når butikshyllan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Nu lanserar man mellanklass till folket. Mellanklass gpu som kommer kosta som högklassen skulle under vanliga omständigheter. Man kommer också ha 0,5sek på sig att trycka på köp knappen innan botar köper upp allt till miners och scalpers.

Nu var du väldigt optimistiskt 😂 Det är ju redan slut innan det hinner lanseras 🤯

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kan AMD kort köra raytracing? Hade varit najs med ett lite billigare kort som ändå presterar ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kan AMD kort köra raytracing? Hade varit najs med ett lite billigare kort som ändå presterar ok.

ja, de är på 2000 serien nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Recensions generationen av grafikort. Korten alla läste om, men aldrig fick testa!

webhallen hade inne 6800xt i några timmar i morse innan de var sålda. Sen om du inte vill betala priset för de är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kan AMD kort köra raytracing? Hade varit najs med ett lite billigare kort som ändå presterar ok.

Ja, men tyvärr är prestandan inte särskilt imponerande i jämförelse med Nvidia när det gäller RT: https://www.sweclockers.com/test/30790-amd-radeon-rx-6800-och...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Ja, men tyvärr är prestandan inte särskilt imponerande i jämförelse med Nvidia när det gäller RT: https://www.sweclockers.com/test/30790-amd-radeon-rx-6800-och...

Åh okej, men då har i alla fall inte Nvidia någon sorts patent på det i alla fall? Man kan ju hoppas på framtida kort med vettigare prestanda då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Åh okej, men då har i alla fall inte Nvidia någon sorts patent på det i alla fall? Man kan ju hoppas på framtida kort med vettigare prestanda då!

Jag är inte alls säker på hur det ser ut med patent, men kan tänka mig att AMD och Nvidia har sina egna patent för sina egna RT-tekniker eftersom det skiljer sig mellan tillverkarna hur RT fungerar.

Permalänk
Medlem

Min stora fundering är varför kretsen är så stor. Kvadratmillimeter per cu har ju ökat med 50%. På större syskonen var det ju i princip oförändrat mot 5700XT...

Visst InfinityCache och Raytracing, men en markant ökning...

Permalänk
Inaktiv

Men när ser vi några AMD grafikkort i laptops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyter:

Man kanske ska lansera sitt eget grafikkort? Bästa sättet att få tag på ett.
Vem mailar man för att få det publicerat här?

Ingen dum idé. Lansera ett vaporware med dubbla prestandan och ett msrp på hälften av ett 3080. Som ren protest.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk

Känns som att vettig RT-prestanda ligger två gen bort i alla fall. Den som väntar på något gott...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Känns som att vettig RT-prestanda ligger två gen bort i alla fall. Den som väntar på något gott...

Yeah, 4k + RT är nog en bra bit bort ännu om man vill ha 120+ fps :/

Permalänk
Medlem

Det intressantaste blir att se hur många kort dem kan krysta fram.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Åh okej, men då har i alla fall inte Nvidia någon sorts patent på det i alla fall? Man kan ju hoppas på framtida kort med vettigare prestanda då!

Det finns säkert vissa Nvidia lösningar för raytracing som AMD inte får använda och tvärtom, ex stödjer inte Raytracing i Cyberpunk 2077 AMD kort just nu (men de ska få stöd med någon patch tror jag). AMD stödjer det sedan de moderna 6000 korten. Xbox Series S/X och PS5 har även de stöd för raytracing.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Grattis alla miners som har råd att betala överpris. Jag tror inte på några grafikkort för gamers de kommande två-tre åren. Bara en spekulation, men det skulle lika gärna kunna bli så. Möjligen att vi får lågpresterande pascalkort på max 6GB vram. Typ GTX 1060. Vet iofs inte vad som händer när ethereum går in i version 2.0. Möjligen att det skulle resultera i att alla miners säljer av sina riggar och att det blir inflation på begagnatmarknaden.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min stora fundering är varför kretsen är så stor. Kvadratmillimeter per cu har ju ökat med 50%. På större syskonen var det ju i princip oförändrat mot 5700XT...

Visst InfinityCache och Raytracing, men en markant ökning...

Man får också tänka på att själva beräkningsdelen av grafikkortet blir procentuellt en mindre del av hela chippet, eftersom många fixed-function delar har likadan storlek mellan de olika kretsarna. Men jag håller med dig om att den ändå känns förvånansvärt stor

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Yeah, 4k + RT är nog en bra bit bort ännu om man vill ha 120+ fps :/

Ja eller ens stabila 75 FPS i native 1440p känns omöjligt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Hjälpsam

Mer intresserad av denna prisklass än de dyrare korten.
Jag har dock gett upp hoppet, klarar mig nog rätt bra med mitt RX5700XT.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av medbor:

Min stora fundering är varför kretsen är så stor. Kvadratmillimeter per cu har ju ökat med 50%. På större syskonen var det ju i princip oförändrat mot 5700XT...

Visst InfinityCache och Raytracing, men en markant ökning...

Cache har jag för mig brukar stå för en betydande del yta, redan hos cpuer med en tiondel av cache-storleken. 6 transistorer per bit har jag för mig.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Mer intresserad av denna prisklass än de dyrare korten.
Jag har dock gett upp hoppet, klarar mig nog rätt bra med mitt RX5700XT.

Lite så, får se vad pris/prestanda/features/tillgänglighet gör för helheten i den här prisklassen, annars kan jag vänta en generation till, har en backlogg att ta mig igenom som nog räcker ett tag, både för pc och PS4.

Fast jag hoppas verkligen inte AMD planerar att sälja grafikkort med enbart 6 GB minne i den här prisklassen? Billy Khan (Lead Engine Programmer @ id Software) uttryckte sig så här på Twitter redan för över ett halvår sedan (och det hjälper ju inte mycket att han skriver GiB och inte GB):

Citat:

"When buying a new video card for your pc, always buy the card with the highest amount of video memory (VRAM) within your allotted budget. If you are in the market now, look for cards with at least 8Gib of VRAM. Next-gen games will require a large amount of memory."

"8Gib will be the minimum bar for VRAM very soon. 6Gib is not enough."

Jag önskar att Sweclockers ska komplettera testet av Cinematic i Cyberpunk 2077 på RTX 3070 i 1080p, så vi kan få lite perspektiv vad 8 GB innebär redan idag när man maxar. Det vore väldigt intressant att se ett test med gradvis ökade kvalitetsinställningar för 3070 och dess 8 GB jämfört med 2080 Ti och dess 11 GB i mer spelbara 1080p/1440p i CP 2077 ända upp till Cinematic, för att se eventuellt om/när minnesmängden gör att fördelen mer markant tippar över för det senare, och hur inställningar/minnesmängd isf kan påverka förväntad spelbarhet/prestanda i framtiden. Någonstans går ju uppenbarligen 2080 Ti förbi 3070 (med raytracing Ultra), det ser man på det vanliga testet, men när? Är det något att ta hänsyn till i praktiken? Jag tycker den frågan inte har fått ett ordentligt svar i de tester Swec har gjort hittills...

Permalänk
Medlem

Kör med dubbla HD skärmar så även en radeon 5600xt är tillräcklig och det måste vara ett radeon kort, de har de bästa drivrutinerna för linux sedan ett tag tillbaka.
Men som sagt tillgång på korten... Prisvärt för mig är max 8500 kr för en radeon 6800 och det är smärtgränsen och max 3500 kronor för en radeon 5600xt. Få se vad de kommande korten hamnar på den skalan, har en känsla av att inget av de två korten jag köar för har dykt upp innan den 18:e mars. >_<

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10