Chilla mobil abbonemang, något att satsa på?

Permalänk

Chilla mobil abbonemang, något att satsa på?

Såg någon reklam bit för "chilla mobil" för ett bra tag sedan och blev intresserad, dels för att det har varit dax för nytt abbonemang i snart 1 år och för att jag behöver något mer "bang for the Buck"

Jag är ute efter:

*Fri surf

*Bra täckning

*Inget större strul

Kikade på deras webbsida och när jag jämförde mot tre/Telenor/Telia så var chilli mobil helt klar första valet
Iomed billig avgift för den fria surfen, men jag är osäker? Såg nånting tror jag om att dem går på tres telefon nät
Vilket är dem jag har för tillfället och jag undrar bara om det är någon som har chilli mobil och kan uttrycka sig om det är något att satsa på?

Ursäkta röran skriver på telefonen då jag jobbar för tillfället!

Hittade ingen bra plats att fråga så hoppas det går bra här

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Bra täckning, då bör väl chilli gå bort då de använder tre...

Jag skulle rekommendera vimla eller hallon med tipslänk. Då kan du komma ned på 340 kronor med fri tal/sms och 100 gb surf

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Bra täckning, då bör väl chilli gå bort då de använder tre...

Jag skulle rekommendera vimla eller hallon med tipslänk. Då kan du komma ned på 340 kronor med fri tal/sms och 100 gb surf

Chilli mobil med fri surf ligger på 340kr

tre som jag har för tillfället funkar kanon dels i stan och i sommarstugan där alla grannar har tre för det är de enda som ger täckning där

Anledningen till att jag vill ha fri surf är för att jag använder mycket surf dels på jobbet men även dels när jag är hos kamrater samt när jag är iväg och kopplar ev laptop/padda till telefonen

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Chilli mobil med fri surf ligger på 340kr

tre som jag har för tillfället funkar kanon dels i stan och i sommarstugan där alla grannar har tre för det är de enda som ger täckning där

Anledningen till att jag vill ha fri surf är för att jag använder mycket surf dels på jobbet men även dels när jag är hos kamrater samt när jag är iväg och kopplar ev laptop/padda till telefonen

Ok! Då är det ett bra alternativ för dig. Kolla dock upp att det verkligen är fri surf och inte fri surf* (dvs att det finns begränsingar i avtalet som säger att om du förburkar mer än X antal gb så stryps din hastighet)

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Ok! Då är det ett bra alternativ för dig. Kolla dock upp att det verkligen är fri surf och inte fri surf* (dvs att det finns begränsingar i avtalet som säger att om du förburkar mer än X antal gb så stryps din hastighet)

Det ska jag självklart kolla innan jag tar något

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

Står inget om att det skulle sänkas något hastighet eller liknande men jag kan ha fel?

"Fri Surf, enkelt och ärligt.

Det är enkelt, Fri Surf till folket med slopad bindningstid, dolda avgifter och max en månads uppsägningstid till ett av Sveriges bästa priser. Givetvis ingår obegränsade samtal, sms och mms i ditt fasta pris. Surfar du i utlandet, inom EU/EES så ingår det upp till 25 GB surf.

Chilimobil är operatören som vägrar lura kunderna med påträngande försäljning, höga priser eller dålig kundtjänst. Vi är fristående från de gamla operatörerna och utmanar svenska mobilanvändares förväntningar om en 100% digital, prisvärd och ärlig operatör."

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Bra täckning, då bör väl chilli gå bort då de använder tre...

Jag skulle rekommendera vimla eller hallon med tipslänk. Då kan du komma ned på 340 kronor med fri tal/sms och 100 gb surf

Är inte det där med att 3 har dålig täckning något gammalt, som fortfarande hänger kvar?

Jag skulle vilja se en "up to date" jämförelse med alla näten vi har idag, för att få en bra bild över hur näten presterar geografiskt.

Vet att man sa för flera år sedan, "3 har sämst täckning, osv..", men tror inte någon vet idag hur det ser ut egentligen.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Bra täckning, då bör väl chilli gå bort då de använder tre...

Jag skulle rekommendera vimla eller hallon med tipslänk. Då kan du komma ned på 340 kronor med fri tal/sms och 100 gb surf

Lite roligt att du rekommenderar Hallon som går i Tre's nät, precis efter du dissade deras täckning 😋.

Jag skulle inte rekommendera Vimla förövrigt. De har gått ner sig på sistone.

Vill man ha fri surf så verkar Chilli vara bra pris. Testa det TS och återkom, i värsta fall går det alltid säga upp inom 14 dagar.

Permalänk
Inaktiv

Jag kan rekommendera fello, särskilt om man är student! Telias nät och bra priser. Jag tecknade under en kampanj, gör man det får man behålla kampanjpriset för alltid. Jag fick 105GB för 215 kr / mån. Dessutom sparar man upp till 100GB surf som student. Så jag har 205GB maximalt på en månad vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Är inte det där med att 3 har dålig täckning något gammalt, som fortfarande hänger kvar?

Jag skulle vilja se en "up to date" jämförelse med alla näten vi har idag, för att få en bra bild över hur näten presterar geografiskt.

Vet att man sa för flera år sedan, "3 har sämst täckning, osv..", men tror inte någon vet idag hur det ser ut egentligen.

Inte i trakterna kring Västerås i alla fall. Hopplöst att snacka med kompisen när hon åker ut till stallet strax utanför stan. Bryts helt minst en gång och ljudet försvinner då och då. Numera har vi t.o.m. tagit höjd för det i våra samtal (”vänta lite, ljudet kommer att försvinna snart”... *sitter tysta 1min*... ”nu borde det vara lugnt”)

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Lite roligt att du rekommenderar Hallon som går i Tre's nät, precis efter du dissade deras täckning 😋.

Jag skulle inte rekommendera Vimla förövrigt. De har gått ner sig på sistone.

Vill man ha fri surf så verkar Chilli vara bra pris. Testa det TS och återkom, i värsta fall går det alltid säga upp inom 14 dagar.

Helt rätt gällande första punkten. Trött och var på jobbet så skrev i farten. Det stämmer att hallon går i tres nät.

Hur har vimla gått ned sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Är inte det där med att 3 har dålig täckning något gammalt, som fortfarande hänger kvar?

Jag skulle vilja se en "up to date" jämförelse med alla näten vi har idag, för att få en bra bild över hur näten presterar geografiskt.

Vet att man sa för flera år sedan, "3 har sämst täckning, osv..", men tror inte någon vet idag hur det ser ut egentligen.

Tre har värdelös täckning norr om Gävle, i princip bara längs större vägar. Bara o kolla på deras täckningskarta så ser man en stor skillnad mellan t.ex. Tre och Tele2

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Är inte det där med att 3 har dålig täckning något gammalt, som fortfarande hänger kvar?

Jag skulle vilja se en "up to date" jämförelse med alla näten vi har idag, för att få en bra bild över hur näten presterar geografiskt.

Vet att man sa för flera år sedan, "3 har sämst täckning, osv..", men tror inte någon vet idag hur det ser ut egentligen.

P3 Network Analytics gör mätningar varje år så du kan googla på de resultaten i Sverige om du vill se historik. Den här artikeln redogör för deras senaste analys och artikeln är tre månader gammal: https://www.mobil.se/nyheter/nytt-tackningstest-telia-bast-foljda-av-tele2-och-telenor.

Tre är konsekventa genom att vara sämst så vitt jag kan se. Om man läser artiklarna så kan man se vilka områden som är mätta också.

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-mobiloperator-i-nara-sa...
"Flera etablerade företag har täta band till några av de företag som pekas ut i den misstänkta miljardhärvan med mobiltelefoner. Det visar SVT:s granskning. Till exempel har mobiloperatören Chilimobil ägarband till ett bolag som Skatteverket pekat ut som delaktigt i härvan."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-mobiloperator-i-nara-sa...
"Flera etablerade företag har täta band till några av de företag som pekas ut i den misstänkta miljardhärvan med mobiltelefoner. Det visar SVT:s granskning. Till exempel har mobiloperatören Chilimobil ägarband till ett bolag som Skatteverket pekat ut som delaktigt i härvan."

Har dock dementerats å det starkaste av representanter för bolaget. Du kan läsa i kommentarerna till denna artikel exempelvis:
https://feber.se/samhalle/nyetablerad-operator-indragen-i-sto...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Står inget om att det skulle sänkas något hastighet eller liknande men jag kan ha fel?

"Fri Surf, enkelt och ärligt.

Det är enkelt, Fri Surf till folket med slopad bindningstid, dolda avgifter och max en månads uppsägningstid till ett av Sveriges bästa priser. Givetvis ingår obegränsade samtal, sms och mms i ditt fasta pris. Surfar du i utlandet, inom EU/EES så ingår det upp till 25 GB surf.

Chilimobil är operatören som vägrar lura kunderna med påträngande försäljning, höga priser eller dålig kundtjänst. Vi är fristående från de gamla operatörerna och utmanar svenska mobilanvändares förväntningar om en 100% digital, prisvärd och ärlig operatör."

Det där är bara marknadsföringsskräp. Tro aldrig att löften som står på försäljningssidan innebär någonting alls.

Nu är deras villkor så dåliga heller dock:

"

7.4 Vår så kallade Fair Usage Policy (FUP) hanterar data-förbrukningen för dig som har abonnemang hos oss med Fri Surf. För att din uppkoppling ska fungera på det sätt som är förenligt med privat användning och konsumtion för eget bruk av data kommer vi att, vid 20 GB användning på ett dygn, be dig via SMS att fylla på och starta upp Tjänsterna igen utan kostnad för dig. Detta för att säkerställa att det inte föreligger någon felaktig uppkoppling som belastar din surfmängd. Likaså förbehåller vi oss rätten att begränsa Tjänsten vid ett maximalt användande av 999GB per kalender-månad. Användning av den mängden surf-och data-volym är inte förenligt med normal konsumtionför privat bruk.

7.5 Om ditt användande strider mot p. 7.3 och/eller om användandet inom en kalendermånad överstiger den i prislistan angivna datamängden eller Fair Usage Policyn enligt p. 7.4, förbehåller vi oss rätten att spärra din dataanvändning alternativt sänka överföringshastig-heten i Tjänsterna. Mer datamängd kan köpas till vid behov. Vid nästa månadsskifte erhålls ny datamängd alternativt återställs hastigheten igen.

"

Så verkar vara begränsat till en 999GB. Vilket ändå fungerar om du inte tänkt använda det hemma för hela familjen eller så? Det motsvarar ungefär 140 timmar video, 10-5 stora spel och otroligt mycket musik.

För övrigt ser detta ut som ett riktigt skojarföretag. Jag tror inte det är värt att ha att göra med dem. De tar sig givetvis rätten att ändra avtalet vid vilket tillfälle som helst, även om det givetvis är ganska standard i Sverige idag.

Edit: De har bland annat sån här negativ avtalshandling:
"
Viaplay ingår kostnadsfritt i 3 mån, därefter fortsätter prenumerationen att gälla till ordinarie pris 109kr/mån)och kräver aktiv uppsägning av kund
"

Så du måste själv säga upp en del av abonnemanget för en tjänst du inte valt till? Oacceptabelt. Vem vet vilka fler grejer de bestämmer att du har köpt till?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Det där är bara marknadsföringsskräp. Tro aldrig att löften som står på försäljningssidan innebär någonting alls.

Nu är deras villkor så dåliga heller dock:

"

7.4 Vår så kallade Fair Usage Policy (FUP) hanterar data-förbrukningen för dig som har abonnemang hos oss med Fri Surf. För att din uppkoppling ska fungera på det sätt som är förenligt med privat användning och konsumtion för eget bruk av data kommer vi att, vid 20 GB användning på ett dygn, be dig via SMS att fylla på och starta upp Tjänsterna igen utan kostnad för dig. Detta för att säkerställa att det inte föreligger någon felaktig uppkoppling som belastar din surfmängd. Likaså förbehåller vi oss rätten att begränsa Tjänsten vid ett maximalt användande av 999GB per kalender-månad. Användning av den mängden surf-och data-volym är inte förenligt med normal konsumtionför privat bruk.

7.5 Om ditt användande strider mot p. 7.3 och/eller om användandet inom en kalendermånad överstiger den i prislistan angivna datamängden eller Fair Usage Policyn enligt p. 7.4, förbehåller vi oss rätten att spärra din dataanvändning alternativt sänka överföringshastig-heten i Tjänsterna. Mer datamängd kan köpas till vid behov. Vid nästa månadsskifte erhålls ny datamängd alternativt återställs hastigheten igen.

"

Så verkar vara begränsat till en 999GB. Vilket ändå fungerar om du inte tänkt använda det hemma för hela familjen eller så? Det motsvarar ungefär 140 timmar video, 10-5 stora spel och otroligt mycket musik.

För övrigt ser detta ut som ett riktigt skojarföretag. Jag tror inte det är värt att ha att göra med dem. De tar sig givetvis rätten att ändra avtalet vid vilket tillfälle som helst, även om det givetvis är ganska standard i Sverige idag.

Edit: De har bland annat sån här negativ avtalshandling:
"
Viaplay ingår kostnadsfritt i 3 mån, därefter fortsätter prenumerationen att gälla till ordinarie pris 109kr/mån)och kräver aktiv uppsägning av kund
"

Så du måste själv säga upp en del av abonnemanget för en tjänst du inte valt till? Oacceptabelt. Vem vet vilka fler grejer de bestämmer att du har köpt till?

sorry för att jag varit lite inaktiv, men om jag förstår dig rätt så borde jag inte gå på detta utan något annat? får lite den vibben.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

sorry för att jag varit lite inaktiv, men om jag förstår dig rätt så borde jag inte gå på detta utan något annat? får lite den vibben.

Det är upp till dig och beror givetvis på vad alternativen är. Just "små" telekom bolag är ju ökända för att jobba med bedrägerier och är allmänt fruktansvärda att ha och göra med.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB