Otydligt betalningsval och ej mottagna fakturor, Jotex och Resurs Bank

Permalänk
Hedersmedlem

Otydligt betalningsval och ej mottagna fakturor, Jotex och Resurs Bank

Råkade just ut för en mindre rolig upplevelse med kombinationen Jotex och Resurs Bank (som hanterar deras fakturor).

I oktober beställde min sambo en matta och valde kontobetalning vilket var något otydligt upplagt då det rörde sig om ett kreditkonto hos Jotex och inte dragning direkt från tidigare valt bankkonto. Några veckor senare kom ett leveransbesked med en liten notering om att fakturan kommer omkring mitten av november. Varan dyker upp, utan faktura i paketet.

Nån faktura kommer aldrig, varesig på mail eller i pappersform. Däremot kommer en mängd reklammail från Jotex precis som vanligt.

Hopp till nutid och förra veckan så kommer ett SMS om att det finns obetalda fakturor samt ett brev om att fakturor är obetalda trots flera påminnelser. Ringde därför upp dem idag och frågade lite försynt hur och när fakturan skickats samt hur de har skickat påminnelser. Allt ska ha kommit som brev i våran brevlåda men inget förutom det sista brevet tycks ha dykt upp här. Ingen annan post tycks ha kommit bort så jag är ganska fundersam på om det ens har skickats ut några fakturor men det är förstås svårt att bevisa. Jag tror jag har liten chans att få "rätt" mot dem då vi borde ha efterfrågat fakturan och kollat kontoutdrag för att se att inga pengar har dragits.

Fakturan är nu betald och det handlar om en ganska liten summa men det stör mig ändå att råka ut för sånthär. Är det fler här som råkat ut för liknande saker där exempelvis Resurs Bank varit inblandade? Läser man på nätet så verkar deras rykte inte vara på topp.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

jag undviker resurs fjant så långt det går. Råkade handla med dem på typ On Off eller liknande, blev "kredit köp" som man betalade 1/24 del av skulden...dvs man betalade typ aldrig av skulden utan efter ett tag så var det avbetalning 100kr, ränta 100kr o avgifter 150:-

De är ett gråzons företag IMHO

// LZ

Permalänk
Medlem

Logga in på resursbank.se och se vad som har hänt. Det kan ju också vara postnord som tappat bort brev.

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för liknande problem med resurs, påminnelser som magiskt försvinner, fakturor som börjar långt innan varan ens skickas och avtal som går upp i rök.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Logga in på resursbank.se och se vad som har hänt. Det kan ju också vara postnord som tappat bort brev.

Finns inga uppgifter alls på Resurs Bank, varesig om befintliga fakturor, påminnelser eller obetalda fakturor.

Har lite svårt att få ihop att de enda breven som saknas är två eller möjligen tre brev från Resurs Bank och/eller Jotex när allt annat verkar komma fram.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Min far hade liknande problem med Resurs Bank härom året med en faktura som aldrig kom. För många år sedan hörde jag om liknande problem med Klarna. Eftersom man aldrig kan lita på att fakturor verkligen dyker upp vågar jag inte handla på faktura utan betalar med kort istället. För mycket besvär om man måste ringa och begära att de ska skicka en faktura.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter udda. Samtidigt har jag varit med om att någr Telia-fakturor inte kommit fram 2 månader i rad (noterat det då jag gått in och sett att de ligger obetalda hos telia men inte kommit i pappersform) medan andra fakturor från telia kommit fram. Så ibland undrar man vad som händer med vissa brev. FWIW - mina fakturor från Resursbank kommer till Kivra och inte i pappersform. Det är inte så de har kommit dit först ...?

En liten fundering - om du visste att det skulle komma en faktura i mitten av november, varför hörde du inte av dig då till dom i december när den inte kommit? I slutändan är det lite din sak att hålla reda på när du ska ha fakturor/räkningar. En sak som dock låter konstig är att det saknas på resursbank.se ..... loggade in på mitt för första gången och där låg mina köp (All Access och ett annat) ... så du borde definitivt ha något där. Det kan ju antyda tt det är något annat som är fel.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Min far hade liknande problem med Resurs Bank härom året med en faktura som aldrig kom. För många år sedan hörde jag om liknande problem med Klarna. Eftersom man aldrig kan lita på att fakturor verkligen dyker upp vågar jag inte handla på faktura utan betalar med kort istället. För mycket besvär om man måste ringa och begära att de ska skicka en faktura.

Kan säga att Klarna-appen är helt guld. Jag har alltid full koll på alla Klarna-betalningar och även se hur mkt som är betalt på respektive köp (om man inte betalar allt direkt). Så jag är inte det minsta orolig längre att missa något mail från Klarna med faktura (jag HATAR fakturor på mail, så lätt att de missas) eller pappersform.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Björn Endre:

Låter udda. Samtidigt har jag varit med om att någr Telia-fakturor inte kommit fram 2 månader i rad (noterat det då jag gått in och sett att de ligger obetalda hos telia men inte kommit i pappersform) medan andra fakturor från telia kommit fram. Så ibland undrar man vad som händer med vissa brev. FWIW - mina fakturor från Resursbank kommer till Kivra och inte i pappersform. Det är inte så de har kommit dit först ...?

En liten fundering - om du visste att det skulle komma en faktura i mitten av november, varför hörde du inte av dig då till dom i december när den inte kommit? I slutändan är det lite din sak att hålla reda på när du ska ha fakturor/räkningar. En sak som dock låter konstig är att det saknas på resursbank.se ..... loggade in på mitt för första gången och där låg mina köp (All Access och ett annat) ... så du borde definitivt ha något där. Det kan ju antyda tt det är något annat som är fel.

Anledningen att vi inte väntade på nån faktura var för att vi inte förväntade oss någon då det vid beställningen uppfattades som att pengarna drogs från sedan tidigare förvalt bankkonto och inte från ett Jotex-konto.

Får ihop det till att det är totalt tre fakturor/påminnelser som inte kommit till oss och det har jag väldigt svårt att tro att det är posten som slarvat bort samtliga.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har ett Netonnet kort som går via resursbank, aldrig varit några problem. Post därifrån hamnar dock direkt i min Kivra.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att vissa upplever problem när det kommer till betalningsval och ej mottagna fakturor. Det skapar naturligtvis oro och tar en massa tid. Själv har jag dock råkat ut för detta extremt sällan.

Skrivet av Björn Endre:

Kan säga att Klarna-appen är helt guld. Jag har alltid full koll på alla Klarna-betalningar och även se hur mkt som är betalt på respektive köp (om man inte betalar allt direkt). Så jag är inte det minsta orolig längre att missa något mail från Klarna med faktura (jag HATAR fakturor på mail, så lätt att de missas) eller pappersform.

Håller med dig om att Klarna-appan är guld, den är supersmidig och man har stenkoll. Gillar inte heller fakturor i pappersform eller via mail, just för att de kan missas, eller slarvas bort.

Skrivet av Langelus:

Har ett Netonnet kort som går via resursbank, aldrig varit några problem. Post därifrån hamnar dock direkt i min Kivra.

Samma här. Så himla smidigt, och jag avgudar Kivra, och dessutom är det mer skonsamt för miljön. Ibland loggar jag även in direkt på resursbank.se för att kontrollera att jag inte har någon skuld/obetald faktura, som kan ha missats av någon underlig anledning.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte hur det fungerar, men Resurs Bank är inte som Klarna, som helt tar över skulden. Jag har haft avbetalningar till diverse företag som använt dem (de kan ha bra villkor) men det är bara en sak (bilrep hos Autoexperten) som gjorde att det faktiskt skapades ett konto hos dem.