WD klickande ljud och lite högljud HC 320 ? HGST - Game drive WD BLACK

Permalänk
Medlem

WD klickande ljud och lite högljud HC 320 ? HGST - Game drive WD BLACK

Model: HGST HUS728T8TALE6L4

Vill höra era åsikter och hur man kan få bort detta ljud?
vad jag sett är det någon funktion som alltid är igång. bara loadcycle / parkering / spinndown som får bort ljudet..

Idle, ett klickande ljud är rätt så lågt pga mobilen? hörs på håll och känns om man håller handen på den.
https://youtu.be/qcxvq6d2LqY

testar WD check.
https://youtu.be/ogQlkMlU3Ao

Permalänk
Medlem

Har du så stora problem med detta "lilla/låga" ljudet så köp en SSD att använda som lagrings disk, mekaniska diskar låter helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har i stort sätt bara WD diskar i min dator, och alla låter mer eller mindre, dock inget klickande utan de brummar dovt speciellt när de arbetar.
2st. av dem är WD Black och speciellt de kan brumma ganska högt och jag hör tydligt när dessa 2 spinner upp.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Har du så stora problem med detta "lilla/låga" ljudet så köp en SSD att använda som lagrings disk, mekaniska diskar låter helt enkelt.

trodde först dom höll på att gå sönder. nu när dator låter så högt, hör man knappt klickande ljudet.

igår tror jag att jag la disken upp och ned. dvs undersidan har gummi = stor skillnad

SSD behöver sjunka lite i pris, tror ändå jag inte har något vettigt på datorn som behöver en backup. förutom alla bilder men google / FB har ju dem iofs.

med hörlurar hör jag ändå inget, men lite störande med ett klickande ljud om man inte spelar / youtube

Skrivet av Belzader:

Har i stort sätt bara WD diskar i min dator, och alla låter mer eller mindre, dock inget klickande utan de brummar dovt speciellt när de arbetar.
2st. av dem är WD Black och speciellt de kan brumma ganska högt och jag hör tydligt när dessa 2 spinner upp.

utan att vara expert så klickar 100% av mina diskar dvs 5 Wd diskar. ligger dom på upphängd gummi / bra låda => hör man det knappt.
har ju haft mina i sju år utan att tänka på det, bara nu när jag flyttat ut gamla diskarna och nya disken jag märkt nått.

edit: hddscan rapporterar att 7200rpm disken är 51 grader. höljet är riktigt varmt och skönt. 30c? är detta normal? har bara 5400 rpm annars

edit
Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

edit: hddscan rapporterar att 7200rpm disken är 51 grader. höljet är riktigt varmt och skönt. 30c? är detta normal? har bara 5400 rpm annars

Nja, det är lite högt för en en mekanisk disk, då en sådan börjar throttla (ja, moderna mekaniska diskar gör det precis som CPU & GPU för att skydda sig mot för hög temperatur) runt 50-55 grader och vid runt 60 grader så stänger den helt enkelt av sig (vilket innebär att OS tappar disken med det trevliga pling ljudet som indikerar detta).

Det är dock ingen onormal temperatur och man precis har belastat disken intensivt nyligen.
Men kan säga att jag har sällan sett mina WD black gå över ~45 grader vid belastning och brukar ligga runt 30 grader i idle (har dock ett Full Tower chassi med bra luftflöde).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Du borde väl veta om klickandet har tilltagit?

Har varit med om hårddiskar som klickat och sen gått sönder så skulle råda till backup om du har något viktigt på den.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nja, det är lite högt för en en mekanisk disk, då en sådan börjar throttla (ja, moderna mekaniska diskar gör det precis som CPU & GPU för att skydda sig mot för hög temperatur) runt 50-55 grader och vid runt 60 grader så stänger den helt enkelt av sig (vilket innebär att OS tappar disken med det trevliga pling ljudet som indikerar detta).

Det är dock ingen onormal temperatur och man precis har belastat disken intensivt nyligen.
Men kan säga att jag har sällan sett mina WD black gå över ~45 grader vid belastning och brukar ligga runt 30 grader i idle (har dock ett Full Tower chassi med bra luftflöde).

Den var på idle men har en "mini" fläkt på baksidan så det borde vara "lugnt"?
ska prova att belasta den, dvs kopiera / fylla upp... backupp är ju rätt nice ändå.

Skrivet av Herr Kantarell:

Du borde väl veta om klickandet har tilltagit?

Har varit med om hårddiskar som klickat och sen gått sönder så skulle råda till backup om du har något viktigt på den.

alla mina diskar klickar, även dom nya. kör testprogram på dom gamla = ok
känns som ljudet ändrar i nivå ibland? instämmer att jag är "orolig" därav investerade jag i en till hårdisk x)

Ps. har ni tips på vilka program jag ska köra med för att flytta massvis med filer ? 1 - 4 TB ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Den var på idle men har en "mini" fläkt på baksidan så det borde vara "lugnt"?
ska prova att belasta den, dvs kopiera / fylla upp... backupp är ju rätt nice ändå.

alla mina diskar klickar, även dom nya. kör testprogram på dom gamla = ok
känns som ljudet ändrar i nivå ibland? instämmer att jag är "orolig" därav investerade jag i en till hårdisk x)

Ps. har ni tips på vilka program jag ska köra med för att flytta massvis med filer ? 1 - 4 TB ?

Behövs inget program, bara markera, kopiera och sedan klistra in dit du vill flytta filerna, eller är du ute efter att flytta ett visst antal filer en gång i veckan eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Behövs inget program, bara markera, kopiera och sedan klistra in dit du vill flytta filerna, eller är du ute efter att flytta ett visst antal filer en gång i veckan eller så?

minns tidigare att ifall du kopierar större mängd data => Crash
runt 400 gb +
tror polaren pratade om terracopy, den verifierar också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

minns tidigare att ifall du kopierar större mängd data => Crash
runt 400 gb +

Har än så länge inte råkat ut för någon krash med Total Commander (har kört med det i 20+ år) och jag har vid några tillfällen kopierat/flyttat filer på 500 GB+ (både sammanlagt & seperata filer).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

61 - 62c
är disken när jag formaterar den

Permalänk
Medlem

Om man får problem vid kopieringen så är det i det flesta fallen inte programmen som gör jobbet som gör fel, utan man stött på latenta, ej upptäckta fel i sin lagring eller i använda filsystem som förr eller senare hade visat sig ändå...

- Allt som inte kollas regelbundet - är trasigt när man senare behöver det som bäst... finns anledning varför modernare Server och NAS har patrolling (SAS-diskar) eller kör scrub via använda RAID-programmet (NAS) för att få tidigare indikation på problem med lagring innan de är så allvarliga att det ger förlust av data (förutsätter dock RAID med paritet när det börja generera läsfel när man har SATA-diskar, medans SAS-diskar lagar/flyttar lokalt på drivern när bitelsnivån vid läsning blir högt men innan datat blir oläsligt helt automagiskt).

I hårddisktillverkarnas kabinett för deras externa HD så blir dom rätt varma - att de passerat +50 grader C är inget ovanligt.

Men det är också tiden som räknas - kortare tider med högre värme som under en full formatering är inte så intressant då det bara är under några timmar - utan det är tiden däremellan - dvs 'normaltillståndet' som är det viktiga.

Men framförallt gillar inte elektronik stora och ofta återkommande temperaturväxlingar och speciellt inte från kall status då allt är mycket stelare och mindre flexibelt (kretskort, limmer/kitt som håller chip:en på plats och inkapslingsplast) och därmed bygger upp högre mekaniska spänningar som till sist blir utmattningssprickor i lödningar, bondningar etc. efter många cykler från kallt/rumstemperatur än när de cyklar mellan 35 - 50 grader C, även om man inte bör ligga i den över halvan i för långa perioder då hög temperatur gör att saker åldras fortare.

Att starta elektronik vid -20 - -40 grader C är _inte_ bra och om möjligt bör det förvärmas till i alla fall runt 0 grader C innan strömmen slås på om det sker ofta (vi lärde oss mycket på företaget jag jobbade när det gällde utrustning som skulle till Ryssland och Sibirien... - de byggde själva om inuti med termostat och värmare/glödlysande lampa (ger IR-värmestrålning som i en del fall värmer jämnare än bara via varmluft som samlar sig i den övre delen) innan strömmen slogs på själva utrustningen, det var inge skoj - det var för överlevnad av utrustningen...

Det finns en anledning att militärelektronik var i keramik med luft eller gasfyllning under locket där bondningen var och inte plastkapslar då ingjutningen i stark kyla kan riva av bondtrådar från chipet när chipet plötsligt arbetar hårt och ger mycket värme på en gång och chipet expanderar av värmen (tex. att starta en hårddisk-motor med kanske 4-8 ggr mer värmebildning i kislet än under normal drift) och ingjutningen är ännu för stelt av kylan för att följa med i rörelserna utan allt för mycket motkrafter.

Bilelektronik har samma bekymmer med sina (allt större mängd) elektroniska kretsar och de som designar för dessa miljöer måste ta extra hänsyn för detta i sina inkapslingar - mer än för datorkomponenter...

Permalänk
Medlem

Det här är satans egna inställning när det kommer till ljudnivå av mekaniska hårddiskar i datorer. På by default och orsakar så mycket klickety klick på mina WD diskar där den småjobbar konstant när Windows 10 känner för att uppdatera indexeringen var 10'e minut pga den intrusiva sökfunktionen i startmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

61 - 62c
är disken när jag formaterar den

Är den i en stationär eller bärbar dator? För över 60 grader är väldigt varmt känner jag. Mina hårddiskar ligger på mellan 30-35 grader nu under vinterhalvåret, och runt 40 grader under sommaren

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är den i en stationär eller bärbar dator? För över 60 grader är väldigt varmt känner jag. Mina hårddiskar ligger på mellan 30-35 grader nu under vinterhalvåret, och runt 40 grader under sommaren

Snygg men tyvärr plast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Snygg men tyvärr plast

Det är alltså en extern disk det handlar om då förstår jag att den blir varm, du kan försöka att hålla temperaturen lite lägre genom att ha te.x en liten USB fläkt som blåser på den.
Har gjort det på några av mina och det fungerade faktigst över förväntan då de gick från 50-60 grader till runt 45-50 grader.

(Sen tycker jag personligen att det är idiotiskt av tillverkarna att stoppa in en 7200 RPM disk i ett litet plast chassi eftersom disken i princip inte får någon kylning alls... Vissa har dock försökt att åtgjärda det med en liten fläkt, men den låter oftast mer än den gör effekt.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Helt normal temperatur i dessa kapslingar, och går gärna över 50 grader C när disken används mer intensivt.

På serverdiskar har man ofta 65 grader C som max-temperatur och ofta en förvarning på 55 grader C (typ att alla fläktar forceras till att gå på max).

Skivorna på diskarna skall kunna hålla data felfritt i minst 10 år vid 65 grader C temperaturer i 24/7 - prova att hålla SSD/NVMe vid dessa temperaturer utan att vara strömsatta vid dessa temperaturer, där får man räkna med att första felen kommer inom veckor...