Quiz: Vad kan du om utdöd teknik?

Permalänk
Medlem

Enda jag visste om Token Ring var att IBM höll på och mufflade med den, ingen aning om någon bank... 9/10 och i vanlig ordning TACK för ett sanslöst roligt quiz! <3

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kjel8:

8/10 den här gången. Tycker jag borde ha presterat bättre...

Hm. Är du verkligen trogen historien nu? När 486:an kom var väl 3.5"-disketten etablerad sen ett tag? Eller minns jag fel?

Anledningen till en 360k floppy i 486an är att jag behöver kunna skriva 360k floppys i en nätverksansluten dator så jag kan installera nätverkskortet i min XT-klon.

Så jag är högst historiskt korrekt nu

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

8/10 dom 2 jag missa var dom jag inte kunde mp3 spelaren vad den hette och vem som kom på token ringen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Moderator
Testpilot

9/10. Äntligen får jag känna mig smart.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

9/10
Hade fel på Token Ring, som många andra, vet inte om det är ett tecken på att jag inte är gammal nog eller för gammal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woland:

9/10
Hade fel på Token Ring, som många andra, vet inte om det är ett tecken på att jag inte är gammal nog eller för gammal?

Samma här 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woland:

9/10
Hade fel på Token Ring, som många andra, vet inte om det är ett tecken på att jag inte är gammal nog eller för gammal?

9/10 här med och föll på token ring. Blev lurad av att jag har byggt nät med token ring från IBM. Otymplig kabeldragning är bara förnamnet.

Permalänk

10/10.

Har man en lök fastknuten vid bältet så har man.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

5/10

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

9/10!!!

Har fortfarande en amiga 500 och p2:a som går igång ibland.

Lite roligt att man varit med när många av dessa tekniker fortfarande var heta.

Vi spelade quake över token ring om jag inte minns fel.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

8/10 men jag kunde egentligen en av de jag svarade fel på så man kan säga 9/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Har man en lök fastknuten vid bältet så har man.

???

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

6/10 Korrekta svar!
Du är ändå ganska bra koll på dinosauriernas motsvarighet till teknik, bra jobbat!

2 slarvfel. Missade på de jag inte egentligen använt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Förstår inte alla som skryter, vi som fick 9 rätt (10 betyder att man fuskade) är bara gamla, inte smarta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spektra:

Mest särskiljande för matrisskrivaren måste ju vara möjligheten till att använda karbonpapper och tabulatorpapper så att man får en kopia direkt tillsammans med utskriften. Finns ju fortfarande företagsbutiker som envisas med att skriva ut "kvitto" på A4, riva av pappret och arkivera kopian för den egna redovisningen.

matrix printer goes brrrzt.

En viktig egenskap var möjligheten att skriva ut en rad i taget på löpande papper, vilket var användbart för loggning i t ex larmsystem där man har behov av att veta vad som hänt även om strömmen till larmdatorn skulle försvinna.

Sen var ju en fördel att de kunde skriva på i princip vad som helst som gick att pressa in i valsen (kartong, kuvert, slips m.m.), till skillnad från en modern skrivare som förväntar sig papper av någon på förhand definierad sort och storlek för att inte sätta det i halsen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

8/10 här men det är ju ännu ett bevis på vilket årtusende jag lever i

Token ring har jag alltid förknippat med IBM men där hade jag tydligen fel. Intressant fråga dock

Xbox och kinnect har aldrig varit aktuellt här så inte konstigt det blev fel där.

Och med detta sagt... så är det dags att göra ett seriöst försök att få ordning på en 360k 5,25" floppy i 486-bygget.

Exakt samma fel

Tog IBM och Xbox som svar. Borde kunnat räkna ut Xbox

Permalänk
Skrivet av hakro807:

9/10. Minns ännu Token Ring, körde med sådana på våra första LAN då en switch var en lite för dyr pryl. Egentligen ganska horribel teknik. Men fungerade ju hyfsat vid låg belastning och vid inte alltför många datorer.

Körde ni verkligen privat LAN med Token ring? Innan hubbar (och sen switchar) blev billiga så körde väl de flesta med Ethernet fast via Coax kabel istället för Tp kabel. 10Base2 eller något sånt. Det var inget ringnät man var ju tvungen att ha en terminator i slutet av kedjan.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Haha, du verkar lite avundsjuk

Jag har en bra snittpoäng och jag skäms inte för att ta lite hjälp ibland.

Du får ju självklart "spela" hur du vill, men jag tycker nog att om du fuskar så räknas din "bra snittpoäng" inte längre

Permalänk
Medlem

Hade fel på tokig ring. En av minna lärar gillade att man kunder räkna med att alla fick en specifik prestanda kostat.
Men vart krångligt då man fick bygga flera ringar och ringar för att inte alla vändare skulle dela på alt.
Samt coacx och terminering och hitta var det var fel.

" 9/10 Korrekta svar!
Det är uppenbart att du sitter kvar på uppringt internet och lagrar all din data på disketter. Hatten av!"

Jag har ett USRoboticsmärkt 3Com 56ks som jag har ring upp gamla SCO Unix servrar med liggande. Även via VOIP samt modul liggande. Bara för säkerhets skull. Inte slänga den i onödan. Könsbytare och kablar mm finns.
Blev lite nostalgisk av denna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hooloovoo:

Körde ni verkligen privat LAN med Token ring? Innan hubbar (och sen switchar) blev billiga så körde väl de flesta med Ethernet fast via Coax kabel istället för Tp kabel. 10Base2 eller något sånt. Det var inget ringnät man var ju tvungen att ha en terminator i slutet av kedjan.

Verkar som om jag blandat ihop de olika protokollen. Detta är ju 25 år sedan. Var defintivt BNC-kontakter vi körde med, så måste handlat om 10Base2. Lärde mig något nytt idag. 😀

Permalänk
Medlem

Missade Firewire och Kinect grejen... för att jag aldrig bemödat mig använda någon av teknikerna.
Firewire hade jag iofs till en mixer en gång men inte fan brydde jag mig om överföringshastigheten.

Token ring tog jag på att det måste va en kuggfråga när Handelsbanken fanns med, spelade mycket Quake på Token Ring för
att de nätverkskorten var nästan gratis och kablagen också jämfört med dyra Ethernet för en 16-åring.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Haha, alla verkar ha >8 rätt medans man sälv bara har 4/10

Visa signatur

ASUS TUF Gaming Z590-Plus WIFI ; ASUS Strix GTX1080 ; Intel i7-11700k ; Scythe Mugen 5 Rev.B ; Kingston HyperX 2x8Gb DDR4, 2666MHz ; Corsiar 850W ; Samsung 850Evo, 500Gb SSD ; 1,5Tb + 2Tb HDD ; Define R5 Black ; någon DVD läsare ; Blackstorm Mus ; Corsair Raptor Gaming K30 Tangentbord

Permalänk
Skrivet av walkir:

Vadå utdöd teknik? Fick 9/10! Bommade första frågan ang. token ring.

Har säkert kvar min gamla Star NL-10 i gömmorna tillsammans med ett par kilo traktormatad A4

Du måste släppa den, du måste för att gå vidare i livet, ta steget! bli fri!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

10/10.

Har man en lök fastknuten vid bältet så har man.

Skrivet av cyklonen:

Blev också nyfiken. Mitt morgontrötta googlande tyder på nån slags referens till andra(?) världskriget när lök var ransonerat och att man därför kunde vilja bära det som en trofé. Men Grampa Simpson verkar också inblandad. Kanske nån hjälper oss.

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk

8/10. Token ring var klart kurvbollen. Riktigt kul quiz! Något liknande fast enbart gaming/spel vore också kul. Se hur mycket man minns om alla spel från gamla shareware disketter och cd's.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem
Skrivet av hooloovoo:

Körde ni verkligen privat LAN med Token ring? Innan hubbar (och sen switchar) blev billiga så körde väl de flesta med Ethernet fast via Coax kabel istället för Tp kabel. 10Base2 eller något sånt. Det var inget ringnät man var ju tvungen att ha en terminator i slutet av kedjan.

Vi gjorde inte det på LAN partyn. Men vi gjorde en mix i början som inte var kul.
Coax kedja med termineringar till en eller flera hubbar som Stöde omvandlingen till RJ45, Coax sänkte rubbet, då vet vi andå vad som händer om alla SKRIKER samtidigt på samtliga portar i en HUB. Switchar var dyra leksaker och coax med terminering fungerad bra ett tag. Sedan fick alla slänga ut de nätverkskorten och skaffa RJ45 kontakter så vi slapp allt annat skräp från kedjan in i hubben.

19XX något.
Jag har sätt mycket värre rundgång men ja. Vi fick manuelt segmentera nätet genom att säja åt folk att inte göra något just nu.
Nostalgi. En annan var att propparna gick om alla slog på sina CRT skärmar samtidigt. När alt var igång innga problem. Men temporära belastningen. Så hade någon fått proppen att gå. Koppla om vänta en efter en fick slå på. Gick den igen kolla den datorn.

Inte undra på att kupolen blev galen och elmia fick ta över dh när vi bara var några få som inte ville ville ha strömavbrott. 10-20 pers.

Hur vet man att man är nära gränsen. Någon får för sig att bränna en CD skiva och då dör den proppen. Spikes. Några propar har dött genom åren. Men tror inte mer än man kan räkna på två händer i LAN samanhang. Men ja... köp inte billiga nättag till era retrobygen heller.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Du måste släppa den, du måste för att gå vidare i livet, ta steget! bli fri!!!

Det ena behöver väl inte utesluta det andra?

För övrigt fungerar 3,5" disketter utmärkt i nya MacBook Air M1 under Big Sur (om nu någon funderat över det).

Dock osäker på hur det är med min Star NL-10, då jag inte har någon parallellport till USB-adapter (däremot seriell!).

Edit: För den nyfikne, så har jag identifierat disketten som Partition Magic 8.0 för DOS

Permalänk
Medlem

Wow. Blev ändå 5/10. Ganska nöjd ändå.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Men hur många fler här inne har hållit i en 8" diskett?
(böjliga och fåniga då.. mot c64ans disketter. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

9/10 här med miss på första frågan. Var dock tvungen att kolla upp detta och kollade Wikipedia.
Blev dock fundersam över varför Wikipedia har två olika svar om Token Ring.

Engelska versionen har följande text "Token Ring is a computer networking technology used to build local area networks. It was introduced by IBM in 1984, and standardized in 1989 as IEEE 802.5."

Svenska versionen har följande text "IEEE 802.5 – vanligen känt som Token Ring – är en teknikstandard för att skapa datornätverk på lokal nivå (LAN). Tekniken uppfanns på Svenska Handelsbanken av Olle Söderblom och patenterades av banken. Standarden utvecklades och stöddes av IBM under det tidiga 1980-talet."

Någon som har en förklaring på detta, och för att göra det ännu mer mystiskt är att sökordet Token Ring inte har en svensk förklaring och IEEE 802.5 inte har en Engelsk förklaring.
Vill även minnas att när jag läste A+ 2012 så var IBM skapare av Token Ring, vilket säkert kan vara en förklaring till att så många (enligt kommentarerna) svarade fel på just den frågan.

Så enligt detta bör fråga 1 vara en slamkrypare och alla som har svarat IBM anses ha svarat rätt.

//Freezer

Frågan är ju dock uttryckligen "Nätverksstandarden Token Ring var ett hett alternativt till ethernet på 1980-talet. Grundplåten till tekniken utvecklades och patenterades dock redan på 1960-talet av datachefen för... ja vilket företag?"

Att IBM lanserade Token Ring på 80-talet säger ju ingenting om vem som lade grunden för tekniken det bygger på under 60-talet?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304