Permalänk

C#, Gymnasie-nivå

Hej! Jag håller på med en uppgift som är i tre delar. Förstår uppgiften i det stora hela, men jag fattar inte varför han har delat upp den i tre olika delar, för mig låter momenten snarlika. Mailade honom men fick svar tillbaka "det står i uppgiften hur du ska göra". Jo tack, så jävla långt är jag med! Uppenbarligen är jag dum i huvudet, men kan någon snälla hjälpa mig?

kopierar in beskrivningen här:

DEL 1
Uppgiften "Det hemliga talet" är lite större och svårare än tidigare uppgifter.
Vi kommer dela upp den i tre moment, och så att ni lär er att jobba på det sättet.
Man gör ett moment i taget, kontrollerar att allt fungerar, och går sedan vidare till nästa moment.
I denna uppgift ska ni skapa en kod som slumpar fram ett tal mellan ett och hundra. Detta beskrivs i läroboken.
Därefter skrivs detta värde ut.

Koden är följande:
Random randomerare = new Random();
int slump_tal = randomerare.Next(1, 101);

I denna och nästa uppgift ("Det hemliga talet, del 2") ska ni redogöra för exakt den kod som efterfrågas. Varken mer eller mindre. Observera också att kodfilen ska bifogas, man får inte klippa in någon kod direkt i svarsfältet

DEL2
Moment två i denna uppgift är att ni nu också ska be användaren skriva in ett tal.
Du ska sedan med hjälp av villkorssatser jämföra talen (utöver studieguiden finns läsförslag i uppdragsbeskrivningen)
Är det inskrivna talet högre än det framslumpade talet (det "hemliga" talet) så ska detta beskrivas på lämpligt sätt.
Samt samma sak då om talet är för lågt.
Lyckas man pricka rätt (chansen är ju dock bara en på hundra) så kan det stå också.
Bifoga koden som fil

DEL3
Nu ska säcken knytas ihop. I denna uppgift ska ni redovisa den färdiga koden och där ovanstående inmatning upprepas så länge det gissade talet inte är lika med det hemliga talet.

Under respektive del förväntas en kod bifogas.

Kan någon hjälpa mig förstå vad jag ska göra på del 1? Förstår inte riktigt skillnaderna på dom tre delarna?
Behöver bolla med någon

Tack för din tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikasthlm95:

Hej! Jag håller på med en uppgift som är i tre delar. Förstår uppgiften i det stora hela, men jag fattar inte varför han har delat upp den i tre olika delar, för mig låter momenten snarlika. Mailade honom men fick svar tillbaka "det står i uppgiften hur du ska göra". Jo tack, så jävla långt är jag med! Uppenbarligen är jag dum i huvudet, men kan någon snälla hjälpa mig?

kopierar in beskrivningen här:

DEL 1
Uppgiften "Det hemliga talet" är lite större och svårare än tidigare uppgifter.
Vi kommer dela upp den i tre moment, och så att ni lär er att jobba på det sättet.
Man gör ett moment i taget, kontrollerar att allt fungerar, och går sedan vidare till nästa moment.
I denna uppgift ska ni skapa en kod som slumpar fram ett tal mellan ett och hundra. Detta beskrivs i läroboken.
Därefter skrivs detta värde ut.

Koden är följande:
Random randomerare = new Random();
int slump_tal = randomerare.Next(1, 101);

I denna och nästa uppgift ("Det hemliga talet, del 2") ska ni redogöra för exakt den kod som efterfrågas. Varken mer eller mindre. Observera också att kodfilen ska bifogas, man får inte klippa in någon kod direkt i svarsfältet

DEL2
Moment två i denna uppgift är att ni nu också ska be användaren skriva in ett tal.
Du ska sedan med hjälp av villkorssatser jämföra talen (utöver studieguiden finns läsförslag i uppdragsbeskrivningen)
Är det inskrivna talet högre än det framslumpade talet (det "hemliga" talet) så ska detta beskrivas på lämpligt sätt.
Samt samma sak då om talet är för lågt.
Lyckas man pricka rätt (chansen är ju dock bara en på hundra) så kan det stå också.
Bifoga koden som fil

DEL3
Nu ska säcken knytas ihop. I denna uppgift ska ni redovisa den färdiga koden och där ovanstående inmatning upprepas så länge det gissade talet inte är lika med det hemliga talet.

Under respektive del förväntas en kod bifogas.

Kan någon hjälpa mig förstå vad jag ska göra på del 1? Förstår inte riktigt skillnaderna på dom tre delarna?
Behöver bolla med någon

Tack för din tid

De tre delarna är väl i princip tre olika program (eller versioner av ett program), där del 2 kan ses som en vidareutveckling av del 1 och del 3 kan ses som en vidareutveckling av del 2.

Del 1 ska vad jag förstår enbart slumpa ett tal mellan 1 och 100 och sedan skriva ut det talet.

Beskriv gärna vad du gjort hittills och vad du fastnat på, blir lättare för folk att hjälpa då.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Del1 är du nästan klar med i och med koden från boken som du skrivit med, vidareutveckla denna koden där du skriver ut det slumpade talet.

Del2: Be användaren om input, jämför detta tal med det slumpade talet och ge feedback på om användarens tal är >, <, eller == det slumpade talet.

Del3: I del2 avslutas programmet när användaren matat in talet, nu skall du se till att programmet enbart avslutas när användarens inmatade tal är samma som det slumpade talet. Dvs användaren har lyckats gissa rätt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Del1 är du redan klar med i och med koden från boken som du skrivit med.

Del2: Be användaren om input, jämför detta tal med det slumpade talet och ge feedback på om användarens tal är >, <, eller == det slumpade talet.

Del3: I del2 avslutas programmet när användaren matat in talet, nu skall du se till att programmet enbart avslutas när slumpade talet == hemliga talet. Dvs användaren har lyckats gissa rätt.

Utskriften fattas väl, gällande del 1. Men i övrigt verkar allt av substans vara givet i boken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Utskriften fattas väl, gällande del 1. Men i övrigt verkar allt av substans vara givet i boken.

Helt korrekt, det missade jag. Ändrade min text!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Den pedagogiska poängen är nog att du ska lära dig att dela upp ett problem i mindre delar, börja med den lättaste delen och sedan bygga på med de svårare delarna. Eller så handlar det om betygsättning där läraren måste hitta på ett sätt att ha olika svårighetsgrader på olika uppgifter. Uppenbarligen blir det mer komplext efter hand, eller hur?

När man kör första uppgiften ser det ut något i stil med detta, om jag tolkar uppgiften rätt:

Det hemliga talet är: 42

När man kör del två ser det antagligen ut ungefär så här:

Det hemliga talet är: 42 Gissa ett tal: 50 Du gissade för högt!

Där det fetade är inmatat av användaren.

Hur ser det ut när man kör del tre? Om du kan beskriva det för dig själv så kan du också testa att ditt program faktiskt beter sig rätt.

Permalänk

Tack! Jag fattade det nämligen som att uppgiften var kapad i tre delar, fortsättning på varandra. Men, nu inser jag precis det du skriver.

Jag har fastnat redan på del 1! Det fattas något som skriver ut slump_tal. Hur ska jag tänka? Anropas jag med Console.WriteLine?

Skrivet av evil penguin:

De tre delarna är väl i princip tre olika program (eller versioner av ett program), där del 2 kan ses som en vidareutveckling av del 1 och del 3 kan ses som en vidareutveckling av del 2.

Del 1 ska vad jag förstår enbart slumpa ett tal mellan 1 och 100 och sedan skriva ut det talet.

Beskriv gärna vad du gjort hittills och vad du fastnat på, blir lättare för folk att hjälpa då.

Permalänk

Random randomerare = new Random();
int slump_tal = randomerare.Next(1, 101);

Console.WriteLine("Det slumpade talet är: ");

hur anropar jag slump_tal så jag får ut resultatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikasthlm95:

Tack! Jag fattade det nämligen som att uppgiften var kapad i tre delar, fortsättning på varandra. Men, nu inser jag precis det du skriver.

Jag har fastnat redan på del 1! Det fattas något som skriver ut slump_tal. Hur ska jag tänka? Anropas jag med Console.WriteLine?

Console.WriteLine låter som ett utmärkt val för att göra utskriften.

Skrivet av erikasthlm95:

Random randomerare = new Random();
int slump_tal = randomerare.Next(1, 101);

Console.WriteLine("Det slumpade talet är: ");

hur anropar jag slump_tal så jag får ut resultatet?

Du vill nog inte anropa slump_tal (som är ett heltal bara) utan snarare skicka slump_tal till Console.WriteLine (som skriver ut saker).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Nu är det inte rätt självklart men något åt det här hållet?...

int number;
Random randomerare = new Random();
int slump_tal = randomerare.Next(1, 101);

Console.WriteLine("Det slumpade talet är: ");
number = Console.ReadLine();

Skrivet av evil penguin:

Console.WriteLine låter som ett utmärkt val för att göra utskriften.

Du vill nog inte anropa slump_tal (som är ett heltal bara) utan snarare skicka slump_tal till Console.WriteLine (som skriver ut saker).

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikasthlm95:

Nu är det inte rätt självklart men något åt det här hållet?...

int number;
Random randomerare = new Random();
int slump_tal = randomerare.Next(1, 101);

Console.WriteLine("Det slumpade talet är: ");
number = Console.ReadLine();

För Console.WriteLine kan du kolla på den här sidan som förklarar det mesta hur det fungerar med tydliga exempel:
https://www.dotnetperls.com/console

Allt efter "String, formats." delen är inte så relevant just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikasthlm95:

Nu är det inte rätt självklart men något åt det här hållet?...

int number;
Random randomerare = new Random();
int slump_tal = randomerare.Next(1, 101);

Console.WriteLine("Det slumpade talet är: ");
number = Console.ReadLine();

Console.ReadLine() låter som något som du lär behöva när användaren ska mata in ett värde i del 2, men än så länge är det nog bara Console.WriteLine(...) som behövs

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

int number;
Random randomerare = new Random();
int slump_tal = randomerare.Next(1, 101);

Console.WriteLine("Det slumpade talet är: " + slump_tal);

Jag löste det! Nu kommer jag kunna sova inatt, tack så jättemycket. Började för några dagar sedan, det är en helt ny värld.
Tack för tålamod med mig, känner mig som en dum blondin

Skrivet av evil penguin:

Console.ReadLine() låter som något som du lär behöva när användaren ska mata in ett värde i del 2, men än så länge är det nog bara Console.WriteLine(...) som behövs

Permalänk
Skrivet av erikasthlm95:

int number; Random randomerare = new Random(); int slump_tal = randomerare.Next(1, 101); Console.WriteLine("Det slumpade talet är: " + slump_tal);

Varför har du int number; på första raden? Du initierar ett heltal men använder det inte till något. De andra raderna ser bra ut.

Permalänk

Tack, korrigerade

Skrivet av Kommenterande 2:

Varför har du int number; på första raden? Du initierar ett heltal men använder det inte till något. De andra raderna ser bra ut.

Permalänk

God kväll! Jag har kommit fram till följande kod till uppgift 2. Ser det bra ut? Vad ska jag annars tänka på?

Random randomerare = new Random();
int slump_tal = randomerare.Next(1, 101);
Console.WriteLine("Gissa ett heltal");

string str = Console.ReadLine();

int tal = Convert.ToInt32(str);
while (tal != slump_tal)
{
if (tal < slump_tal)
{
Console.WriteLine("Gissa högre!");
str = Console.ReadLine();
tal = Convert.ToInt32(str);
}
else if (tal > slump_tal)
{
Console.WriteLine("Gissa lägre!");
str = Console.ReadLine();
tal = Convert.ToInt32(str);
}
}

if (tal == slump_tal)
{
Console.WriteLine("Woho, du gissade rätt!");

}
Console.ReadLine();

}
}
}

Permalänk
Medlem

Tycker det ser okej ut! Du kan även skriva det såhär genom att läsa input efter din if/else så behöver du bara skriva det en gång istället för två.

Går även göra inläsningen kortare genom t.ex int tal = ConvertToInt32(Console.ReadLine());
Skippade även if-satsen efter while-loopen eftersom du vet ju att loopen enbart bryts om du funnit rätt tal.

Random randomerare = new Random(); int slump_tal = randomerare.Next(1, 101); Console.WriteLine("Gissa ett heltal"); string str = Console.ReadLine(); int tal = Convert.ToInt32(str); while (tal != slump_tal) { if (tal < slump_tal) { Console.WriteLine("Gissa högre!"); } else if (tal > slump_tal) { Console.WriteLine("Gissa lägre!"); } str = Console.ReadLine(); tal = Convert.ToInt32(str); } Console.WriteLine("Woho, du gissade rätt!"); System.Environment.Exit(0);

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

@erikasthlm95: Ett litet tips är att använda code-taggar när du postar kod här i forumet så bevaras formateringen, d.v.s.:
[code]
Kod här
[/code]

Skrivet av kwame:

Tycker det ser okej ut! Du kan även skriva det såhär genom att läsa input efter din if/else så behöver du bara skriva det en gång istället för två.

Man kan även använda en do-while-loop istället så behöver man inte ha någon inläsning innan loopen heller, man behöver inte upprepa någon kod i programmet utan det räcker med en enda Console.ReadLine().

Permalänk
Skrivet av erikasthlm95:

God kväll! Jag har kommit fram till följande kod till uppgift 2. Ser det bra ut? Vad ska jag annars tänka på?

Om du vill veta om koden ser bra ut, brukar det bästa sättet vara att provköra programmet. Jag har markerat en rad i programmet som jag undrar över:

Random randomerare = new Random(); int slump_tal = randomerare.Next(1, 101); Console.WriteLine("Gissa ett heltal"); string str = Console.ReadLine(); int tal = Convert.ToInt32(str); while (tal != slump_tal) { if (tal < slump_tal) { Console.WriteLine("Gissa högre!"); str = Console.ReadLine(); tal = Convert.ToInt32(str); } else if (tal > slump_tal) { Console.WriteLine("Gissa lägre!"); str = Console.ReadLine(); tal = Convert.ToInt32(str); } } if (tal == slump_tal) { Console.WriteLine("Woho, du gissade rätt!"); } Console.ReadLine(); 👈 ??? } } }

Kan du förklara vad som händer på den markerade raden? Vad händer med det som användaren skriver in i det steget?

Du har förmodligen inte lärt dig hur man ska söka efter rätt svar för att det inte ska ta för lång tid. Så här sökte jag:

Gissa ett heltal 50 Gissa lägre! 25 Gissa lägre! 12 Gissa högre! 18 Gissa högre! 22 Gissa lägre! 20 Woho, du gissade rätt!

Permalänk

Tack för svar alla!

Fick programmet att köras så som jag ville men tänkte mest om koden såg bra ut. Ska ta bort den sista ReadLine.

Vad ska jag göra i uppgift 3? Det här var uppgift 2 och jag förstår inte riktigt skillnaden...

Skrivet av Kommenterande 2:

Om du vill veta om koden ser bra ut, brukar det bästa sättet vara att provköra programmet. Jag har markerat en rad i programmet som jag undrar över:

Random randomerare = new Random(); int slump_tal = randomerare.Next(1, 101); Console.WriteLine("Gissa ett heltal"); string str = Console.ReadLine(); int tal = Convert.ToInt32(str); while (tal != slump_tal) { if (tal < slump_tal) { Console.WriteLine("Gissa högre!"); str = Console.ReadLine(); tal = Convert.ToInt32(str); } else if (tal > slump_tal) { Console.WriteLine("Gissa lägre!"); str = Console.ReadLine(); tal = Convert.ToInt32(str); } } if (tal == slump_tal) { Console.WriteLine("Woho, du gissade rätt!"); } Console.ReadLine(); 👈 ??? } } }

Kan du förklara vad som händer på den markerade raden? Vad händer med det som användaren skriver in i det steget?

Du har förmodligen inte lärt dig hur man ska söka efter rätt svar för att det inte ska ta för lång tid. Så här sökte jag:

Gissa ett heltal 50 Gissa lägre! 25 Gissa lägre! 12 Gissa högre! 18 Gissa högre! 22 Gissa lägre! 20 Woho, du gissade rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikasthlm95:

Tack för svar alla!

Fick programmet att köras så som jag ville men tänkte mest om koden såg bra ut. Ska ta bort den sista ReadLine.

Vad ska jag göra i uppgift 3? Det här var uppgift 2 och jag förstår inte riktigt skillnaden...

Du har gjort uppgift 3. I uppgift 2 skulle man få gissa en gång, i uppgift 3 ska while loopen läggas till och man ska få gissa tills man har gissat rätt. Du får ta bort lite kod för att lösa uppgift 2

Permalänk
Skrivet av smurfzg:

Du har gjort uppgift 3. I uppgift 2 skulle man få gissa en gång, i uppgift 3 ska while loopen läggas till och man ska få gissa tills man har gissat rätt. Du får ta bort lite kod för att lösa uppgift 2

Jag förstår inte riktigt skillnaderna mellan uppgift 2 och 3. Under uppgift två; ska användaren mata in ett tal för att sen få reda på om det är rätt eller fel? Alltså korrekt eller inte? eller ska man få 1 gissning och om det är fel så stängs programmet, men om man har rätt så får man ett meddelande om det?

I upggift 3 (som jag alltså har gjort när jag trodde det var uppgift 2) ska alltså användaren mata in tal och få reda på om det är för högt eller för lågt (som jag gjort)?

Permalänk

Random randomerare = new Random(); int slump_tal = randomerare.Next(1, 101); Console.WriteLine("Välkommen, gissa ett heltal"); string str = Console.ReadLine();

är det här korrekt för uppgift 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikasthlm95:

Random randomerare = new Random(); int slump_tal = randomerare.Next(1, 101); Console.WriteLine("Välkommen, gissa ett heltal"); string str = Console.ReadLine();

är det här korrekt för uppgift 2?

Saknas villkorssatser som jämför och skriver ut relevant information.

Citat:

"Moment två i denna uppgift är att ni nu också ska be användaren skriva in ett tal.
Du ska sedan med hjälp av villkorssatser jämföra talen (utöver studieguiden finns läsförslag i uppdragsbeskrivningen)
Är det inskrivna talet högre än det framslumpade talet (det "hemliga" talet) så ska detta beskrivas på lämpligt sätt.
Samt samma sak då om talet är för lågt.
Lyckas man pricka rätt (chansen är ju dock bara en på hundra) så kan det stå också."

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Sorry, men hur menar du? Vad mer vill han att koden ska innehålla? Så jag förstår

Skrivet av kwame:

Saknas villkorssatser som jämför och skriver ut relevant information.

Permalänk

Om jag tar med villkorssatser blir det ju som uppgift 3 i mitt huvud? Hur hade koden sett ut i uppgift 2 om du skrev ut den på ren svenska, alltså inte programspråk?

Skrivet av erikasthlm95:

Sorry, men hur menar du? Vad mer vill han att koden ska innehålla? Så jag förstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikasthlm95:

Om jag tar med villkorssatser blir det ju som uppgift 3 i mitt huvud? Hur hade koden sett ut i uppgift 2 om du skrev ut den på ren svenska, alltså inte programspråk?

Nja, skillnaden mellan uppgift 2 och 3 är snarare att i uppgift 2 så sker allting EN gång och i uppgift 3 skall det upprepas tills att man får samma tal. Vad är det i uppgift 3 som gör att allt upprepas? Jo, det är while-loopen.

Det krävs heller inte att du ber om input fler gånger (vilket du i uppgift 3 gör innuti dina if-else, nu räcker det med att du enbart skriver ut informationen)

dvs:
be om input
jämför input med hemliga talet (if-else, dvs "villkorssatser") och skriv ut relevant information
avsluta programmet.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Så det slutgiltiga programresultatet ska alltså först be användaren gissa heltal och få tillbaka resultat (if/else) korrekt eller försök igen? Inte om den ska gissa lägre eller högre som i uppgift 3? I uppgift 2 får man tillbaka om det är korrekt eller inte (man har alltså 1 chans på 100 att gissa rätt utan några vidare ledtrådar?)

Skrivet av kwame:

Nja, skillnaden mellan uppgift 2 och 3 är snarare att i uppgift 2 så sker allting EN gång och i uppgift 3 skall det upprepas tills att man får samma tal. Vad är det i uppgift 3 som gör att allt upprepas? Jo, det är while-loopen.

Det krävs heller inte att du ber om input fler gånger (vilket du i uppgift 3 gör innuti dina if-else, nu räcker det med att du enbart skriver ut informationen)

dvs:
be om input
jämför input med hemliga talet (if-else, dvs "villkorssatser") och skriv ut relevant information
avsluta programmet.

Permalänk

Som jag tolkar det, ska programmets utskrift se ut ungefär så här.

Del 1

Det hemliga talet är 39. (programmet avslutas utan att användaren skriver in något)

Del 2

Gissa ett tal. 59 (gissning som skrivs in av användaren) Du gissade för högt! Talet var 39. (programmet avslutas)

Del 3

Gissa ett tal. 59 (gissning som skrivs in av användaren) Du gissade för högt! 19 (gissning som skrivs in av användaren) Du gissade för lågt! 45 (gissning som skrivs in av användaren) Du gissade för högt! 39 (gissning som skrivs in av användaren) Du gissade rätt! (programmet avslutas)

Permalänk

perfekt, tack!!

Skrivet av Kommenterande 2:

Som jag tolkar det, ska programmets utskrift se ut ungefär så här.

Del 1

Det hemliga talet är 39. (programmet avslutas utan att användaren skriver in något)

Del 2

Gissa ett tal. 59 (gissning som skrivs in av användaren) Du gissade för högt! Talet var 39. (programmet avslutas)

Del 3

Gissa ett tal. 59 (gissning som skrivs in av användaren) Du gissade för högt! 19 (gissning som skrivs in av användaren) Du gissade för lågt! 45 (gissning som skrivs in av användaren) Du gissade för högt! 39 (gissning som skrivs in av användaren) Du gissade rätt! (programmet avslutas)