Spontanköp från Elgiganten - Gamingdator

Permalänk
Medlem

Spontanköp från Elgiganten - Gamingdator

Tacksam för feedback på följande gamingdator:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Spelar inga superavancerade spel; CS GO, PUBG, AoF osv. Men vore ju trevligt om man även kan testa lite nyare spel.

Känner inte till moderkortet. Går det att uppgradera datorn i framtiden?

Vad säger panelen. Är erbjudandet prisvärt eller ska man snickra ihop från Inet/Webhallen istället?

// S1P1

Permalänk
Viking

Vad har du för dator nu?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop en från Inet för tyo 7-8 år sedan. Den höll sjukt bra länge tills den nyligen kastade in handduken helt i höstas.
Den har en Intel i7-3770 processer och typ ett GeForce GTX660ti. Klarade iaf PUBG utan något lagg.

Gissar på att skillnaden blir avsevärd oavsett vilken jag väljer men vill inte gå på någon nitlott när jag inte är up to date inom området om du förstår..

Permalänk

Om du inte har allt för ansträngd ekonomi är det nästan alltid värt att spara lite mer och köpa en riktigt bra dator för 20k istället. Förutsatt att spel faktiskt är något du lägger tid på.
Dålig koll på vad budgetkomponenter kostar men den verkar inte jättebra

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1P1:

Tacksam för feedback på följande gamingdator:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Spelar inga superavancerade spel; CS GO, PUBG, AoF osv. Men vore ju trevligt om man även kan testa lite nyare spel.

Känner inte till moderkortet. Går det att uppgradera datorn i framtiden?

Vad säger panelen. Är erbjudandet prisvärt eller ska man snickra ihop från Inet/Webhallen istället?

// S1P1

Ser väl ut att vara rätt bra dator för priset. Ingen värsting, men det får man inte för det priset.
Du kan säkert stoppa in en extra SSD/HDD och utöka mängden RAM, men utgå från att inga andra uppgraderingar är möjliga - visar det sig att det går att uppgradera något annat är det att betrakta som en bonus och en glad överraskning. Gäller samtliga liknande märkesdatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ser väl ut att vara rätt bra dator för priset. Ingen värsting, men det får man inte för det priset.
Du kan säkert stoppa in en extra SSD/HDD och utöka mängden RAM, men utgå från att inga andra uppgraderingar är möjliga - visar det sig att det går att uppgradera något annat är det att betrakta som en bonus och en glad överraskning. Gäller samtliga liknande märkesdatorer.

Tack för så snabbt svar. Förstår att det inte är någon värsting men jag går just nu från Age of Empires 2 på Laptopen haha. Så ingen större gamer men vill ju ändå kunna testa lite mer avancerade spel. Lirat Battlefield 2, Pubg, Far Cry osv tidigare.

Budgetdator som funkar eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VickeTotal:

Om du inte har allt för ansträngd ekonomi är det nästan alltid värt att spara lite mer och köpa en riktigt bra dator för 20k istället. Förutsatt att spel faktiskt är något du lägger tid på.
Dålig koll på vad budgetkomponenter kostar men den verkar inte jättebra

Jag gissar att 20k idag motsvarar de 12-13k jag la på min förra dator för en 8 år sedan. Den hel faktiskt väldigt länge så ditt råd är säkert rätt. Men lägger inte så mycket tid längre och vill väl mest spela typ CS Go o testa lite nya titlar. Inte kräsen med andra ord... Budgeten finns men frågan är om det ger mig mer nytta.

Permalänk
Medlem

Lägg till 2300 kr så får du 16 gb ram och ett 1660 ti. Känns mer värt så klarar du dig mycket längre utan uppgradering

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Lägg till 2300 kr så får du 16 gb ram och ett 1660 ti. Känns mer värt så klarar du dig mycket längre utan uppgradering

Denna typ?
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Permalänk
Medlem

Om köpet måste vara via Elgiganten så rekommenderar jag denna - Visst, jag dubblar din budget så förstår om du kastar ut mitt förslag genom fönstret. Men jag tipsade en vän om denna pga hur marknaden ser ut idag.

Han skulle inte "spela", men det första han gjorde var att ladda ner Rage 2 i Epic store för att se fps

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

En medlem rekommenderade en vassare via HP:s hemsida för samma pris - Använd koden som delades och du får en Ryzen 7 3700x istället för en Intel 10400 - Men då är det inte Elgiganten som du köper ifrån.

Lycka till!

Permalänk

Eller snegla på blocket kanske?

Permalänk
Medlem

Ja! Den får du helt klart ut mer av för inte så mycket mer pengar än den förra

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Om köpet måste vara via Elgiganten så rekommenderar jag denna - Visst, jag dubblar din budget så förstår om du kastar ut mitt förslag genom fönstret. Men jag tipsade en vän om denna pga hur marknaden ser ut idag.

Han skulle inte "spela", men det första han gjorde var att ladda ner Rage 2 i Epic store för att se fps

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

En medlem rekommenderade en vassare via HP:s hemsida för samma pris - Använd koden som delades och du får en Ryzen 7 3700x istället för en Intel 10400 - Men då är det inte Elgiganten som du köper ifrån.

Lycka till!

Hur fasen kan den där HPn med ett 3070 vara så billig?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banarth:

Hur fasen kan den där HPn med ett 3070 vara så billig?!?

Kan vara att man vill ta marknadsandelar och nå ut med sin nya Omen-design? Gissar bara 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banarth:

Hur fasen kan den där HPn med ett 3070 vara så billig?!?

Blir nästan sugen....! beror nog mest på CPUn. Väljer man motsvarande det jag har så blir det lite dyrare såklart men fortfarande billigt faktisk.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

8GB är definitivt för lite Ram, du kommer ångra dig fort om du inte tar 16 direkt. Skulle också vilja säga samma om 500GB ssd, det ryms inte särskilt många spel på den i dagsläget. Får räkna med att Windows kan ta upp till 100GB också, om du inte är noga med att rensa undan sånt som absolut inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

8GB är definitivt för lite Ram, du kommer ångra dig fort om du inte tar 16 direkt. Skulle också vilja säga samma om 500GB ssd, det ryms inte särskilt många spel på den i dagsläget. Får räkna med att Windows kan ta upp till 100GB också, om du inte är noga med att rensa undan sånt som absolut inte behövs.

Windows 100gb, nä nu överdriver du, 20-30 på sin höjd. Men håller med om spelen tar mycket plats för varje år som går mer.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Om köpet måste vara via Elgiganten så rekommenderar jag denna - Visst, jag dubblar din budget så förstår om du kastar ut mitt förslag genom fönstret. Men jag tipsade en vän om denna pga hur marknaden ser ut idag.

Han skulle inte "spela", men det första han gjorde var att ladda ner Rage 2 i Epic store för att se fps

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

En medlem rekommenderade en vassare via HP:s hemsida för samma pris - Använd koden som delades och du får en Ryzen 7 3700x istället för en Intel 10400 - Men då är det inte Elgiganten som du köper ifrån.

Lycka till!

Hahaha min velighet resulterade att de övriga 2 datorerna tog slut från Elgiganten. Slutade med den att jag precis beställde den du rekommenderade ovan Lär ju kunna spela ett tag nu iaf

Permalänk
Medlem

Tack alla för snabb respons och tips. Var inne på Inet idag och de verkar ha sjukt lång leveranstid på allt nu. Slutade med nedan;
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Jag hoppas att jag har gjort ett bra köp....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S1P1:

Tack alla för snabb respons och tips. Var inne på Inet idag och de verkar ha sjukt lång leveranstid på allt nu. Slutade med nedan;
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Jag hoppas att jag har gjort ett bra köp....

Klart godkänt tycker jag (med tanke på komponentbrist) även om du kommer att vilja ha mer lagring, då många moderna spel är runt 100GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1P1:

Tack alla för snabb respons och tips. Var inne på Inet idag och de verkar ha sjukt lång leveranstid på allt nu. Slutade med nedan;
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Jag hoppas att jag har gjort ett bra köp....

Grattis till ett bra val och en fet dator!!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1P1:

Hahaha min velighet resulterade att de övriga 2 datorerna tog slut från Elgiganten. Slutade med den att jag precis beställde den du rekommenderade ovan Lär ju kunna spela ett tag nu iaf

Trevligt att man kunde vara till hjälp! Mycket nöje:)

Permalänk
Medlem

Och som vanligt är man sist på bollen, måste åka 20mil för att kunna hämta i butik.

Permalänk
Skrivet av oordning:

Och som vanligt är man sist på bollen, måste åka 20mil för att kunna hämta i butik.

Du kanske ska kolla in denna som jag tror är väldigt prisvärd också. Den har varit slut de senaste dagarna men verkar finnas igen.

Använd koden "OMENGEEKS" så landar det i 13,6k.

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2W6U8E...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KwaNbanaN:

Du kanske ska kolla in denna som jag tror är väldigt prisvärd också. Den har varit slut de senaste dagarna men verkar finnas igen.

Använd koden "OMENGEEKS" så landar det i 13,6k.

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2W6U8E...

Hur står sig ryzen7-3700x mot i5-10400 i spel?

Fick bli en beställning iaf, tack för tipset!

Permalänk

Hej,

Gött att du också fick beställa en!
Jag är ganska säker på att 3700X slår 10400 i "allt".

Men jag låter experterna svara på detta. Är inte så kunnig själv

Permalänk
Skrivet av KwaNbanaN:

Du kanske ska kolla in denna som jag tror är väldigt prisvärd också. Den har varit slut de senaste dagarna men verkar finnas igen.

Använd koden "OMENGEEKS" så landar det i 13,6k.

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2W6U8E...

Oj, den där var riktigt lockande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KwaNbanaN:

Du kanske ska kolla in denna som jag tror är väldigt prisvärd också. Den har varit slut de senaste dagarna men verkar finnas igen.

Använd koden "OMENGEEKS" så landar det i 13,6k.

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2W6U8E...

Liten uppdatering.
Kan i dagsläget inte rekommendera att beställa från HP, deras kundtjänst är tyvärr bedrövlig rent ut sagt.
Lade en order den 22/2 och beräknad leverans var 3/3, under den här perioden har min order hoppat från ute för leverans till paketeras.

När 3/3 kom och inget hände kontaktade jag deras kundtjänst (om frågan gäller lagda beställningar finns bara mail) och personen svarar att vad hon kan se så skickas den samma dag.

När jag sedan på kvällen loggar in så har min order flyttats fram till leverans 12/3, och detta ska dom enligt deras hemsida meddela om det sker, men har fortfarande inte skett.

Har nu lagt en ny beställning på en dator som ska skickas inom 48h enligt deras sida, så kommer ny uppdatering om hur dom löser det. Tyvärr är min känsla att deras lagerstatus inte stämmer med verkligheten.

Och att man som ett så stort företag inte har chatt/telefonsupport för lagda beställningar är bedrövligt.

Finns tyvärr mer kritik att lämna men sitter på telefonen så orkar inte det just nu.

Permalänk

Angående OMEN-datorn ovan har jag också lite kritik, jag beställde den också för det ypperliga priset 13500. Hade inga problem med leveranstid, men när den dök upp så hade byggarna misslyckats med att trycka dit RAM-minnena hårt nog så de hade lossnat under transport. Undermåligt, men jag körde lite komponenttester och ingenting verkar vara skadat så jag behöll den. Skickade ett surt meddelande till HP som skulle "skicka vidare synpunkterna". >_>

Men ja, prisvärd för prestandan är den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearoftheDomoKun:

Angående OMEN-datorn ovan har jag också lite kritik, jag beställde den också för det ypperliga priset 13500. Hade inga problem med leveranstid, men när den dök upp så hade byggarna misslyckats med att trycka dit RAM-minnena hårt nog så de hade lossnat under transport. Undermåligt, men jag körde lite komponenttester och ingenting verkar vara skadat så jag behöll den. Skickade ett surt meddelande till HP som skulle "skicka vidare synpunkterna". >_>

Men ja, prisvärd för prestandan är den.

Leveranstiden kan jag egentligen leva med, var medveten om den när jag beställde.

Däremot har jag ingen förståelse för att man på kundtjänst inte kan se lagerstatus.
Inte heller att man order bollas mellan ute för leverans och paketeras för att sedan bli förlängd över 5 arbetsdagar.

Och sen när man vill ställa en fråga om sin order och går in på den ”sidan” finns det helt annan information än den som presenteras på sin ordinarie beställningssida.