Stockholms stad stoppar IT-projekt – 296 miljoner kronor senare

Permalänk
Medlem

Det vore trevligt om de kunde opensourcea projektet så man får se vad de sysslade med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Detta är väl typiskt stockholmsstad? Betala korrupta konsulter på it-bolag med skattepengar?

Kan inget annat än hålla med! Är själv konsult (mindre bolag) i Stockholms-området och har sett hur större konsultbolag försöker säljs in sina processer och verktyg till olika myndigheter.

Sedan är även företag som IBM, SAS och Fujitsu-Siemens snabbt framme med sina produkter.

Är glad att jag nu är på en myndighet som istället är mer opensource-vänligt och använder produkter från exempelvis Redhat.

Vill däremot helst inte ens fundera på vad det kostar att kravställa en lösning efter att tidigare använt "självdokumenterande" system som IBM BPM. Känns som dessa endast är till för att låsa in kunderna för all framtid, utan minsta tanke på verksamhetsnytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Lätt att slösa och leka med andras pengar verkar rätt uppenbart vid det här laget. Ett stort problem är att alla dessa missar och fel aldrig leder till några kännbara konsekvenser för personer som ska ta hand om detta på ett vettigt sätt. Man bör våga straffa folk på riktigt.
Tråkigt då dessa pengar skulle kunna gå till något mycket bättre.

Tror inte det handlar om att leka... Jag tror det handlar om goda intentioner och bristande kunskap.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Sist jag läste om det har budgeten för Västra Götalands regionens nya journalsystem stigit till 3,7 miljarder (!). Helt absurda summor

Permalänk
Medlem

Jobbar i en annan bransch i betydligt större projekt och kan tycka mig känna igen vissa saker. Som många har sagt blir man som beställare ofta låst till förfrågningaunderlag (och senare kontrakt) med krav som skrevs för länge sedan. Jag kan tänka mig att i IT-branschen hinner en hel del förändra sig under den tiden. Tillsammans med LOU där man ofta väljer lägst anbud som uppfyller kraven gör att redan i starten av ett projekt är man rätt svajigt ute. Lägg därtill få anställda och många konsulter hos beställaren som i värsta fall slutar och byts ut ofta. Förändrade krav kostar ofta projekt rätt mycket och sen rullar bollen. Är det bara jag som tycker att det låter rätt sunt att dra i handbromsen när någon ser vart allt är på väg? Det är så ofta ingen vågar det utan man löper linan ut och helt plötsligt har man spolat ned hela budgeten i något som inte går att använda. Host host skolplattformen...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Nä, nu vill jag inte höra mer, kommer tappa allt hopp om mänskligheten.

Kan vi inte prata roliga saker som vilket nästa datorbygge man planerar och lite fina hörlurar och sånt.

3,7miljarder för ett journalsystem som förmodligen kommer lagra allt öppet, i klartext samt guidande manualer på nätet och biblioteket... Det låter ju alldeles lysande Sickan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Skulle vara kul att se hur kravhantering och projektledning sköttes.

Dåligt kravat legacy-system (från 90-talet) och obefintlig lösningsarkitektur för de nya delarna kan vara andra bidragande orsaker.

Lägg därtill SAFe och andra agila arbetssätt som snabbt tvingas in i organisationen.

Sedan kan vi räkna med att många av de anställda är fast i förvaltning eller linjearbete, så en allokering på 100% i ett projekt motsvarar i bästa fall på 40% effektiv tid. Vad tiden rapporteras på är även mindre nogräknat.

Som en mix i det hela, så är omorganisationer ett populärt sätt att röra runt i grytan på statliga verk och myndigheter. Gärna med två års mellanrum!

Utöver detta lägger vi på regelverk och riktlinjer i form av GDPR och WCAG tillsammans med ett gäng jurister.

Det är som gjort för misslyckade projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Tror inte det handlar om att leka... Jag tror det handlar om goda intentioner och bristande kunskap.

Blir ju som att leka med pengarna. Dom är osäkra men gör det endå. "Leker" bort pengar. Är man osäker och handskas med andras pengar gör man bäst i att låta bli.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är nog mer jämförbart än vad man skulle kunna tro skulle jag säga. Har erfarenhet av en hel del stora it projekt.

Skulle nog säga att myndigheter hämmas mest av otydliga lagar och regler kring datasäkerhet och praxis gällande molnlösningar. De hämmas av Lagen om offentlig upphandling, de hämmas av otydliga beslutsled och mandatfördelning, de hämmas av bristande kompetens pga marknadsmässigt låga löner.

Skulle säga att i det stora hela har ett stort it projekt sämre förutsättningar att lyckas inom offentlig sektor vs privat sektor.

👆 This. Jag jobbar som projektledare i offentlig verksamhet och detta är exakt problemen jag upplever. Sen finns det förstås andra organisatoriska utmaningar också, men kommentaren ovan är right on the money gällande var de största hindren är.

Det är lätt att kritisera offentlig verksamhets ineffektivitet (och gudarna ska veta att jag gör det också), men det är en sjukt komplex miljö att verka inom jämfört med privat sektor. Av min erfarenhet är det inte ovilja eller ens bristande kompetens som är de största hindren, utan den extrema mängd regler och restriktioner man ständigt behöver ta hänsyn till.

Som exempel så undersökte man möjlighet att live streama innehåll till Youtube. Hade du varit en privat aktör kunde du göra det i en handvändning, likt vilken 15-årig gamer som helst. Aktörer inom offentlig verksamhet måste dock klargöra en massa faktorer innan de kan klicka på ”starta sändning”-knappen:
- Juridiska faktorer (dataskydd, ansvarsfördelning... osv)
- Registrering av sändningen hos Myndigheten för press, radio och tv, där ansvarig redaktör måste ha utsetts på förhand
- En plan måste göras och resurser frigöras för att sändningen ska kunna tillgänglighetsanpassas så att man följer WCAG.
- Inköp av eventuella licenser och/eller utrustning behöver eventuellt upphandlas (tar ofta >3 månader)

... det är lätt att ge upp i såna lägen.

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeSkold:

Sist jag läste om det har budgeten för Västra Götalands regionens nya journalsystem stigit till 3,7 miljarder (!). Helt absurda summor

Ja men det är ett större ändring också. Tycker inte det är jämförbart. Det projektet går dessutom raskt framåt.

Just nu har Folktandvården, ambulansen, sjukhusen och Närhälsan sina egna journalsystem, Alla ska få samma, man blandar även in alla 49 kommuner som ska få tillgång till skillnad från tidigare. Det projektet är så sanslöst mycket större än Stockholms.

Det som sätter käppar i hjulen har hittills varit snåriga lagar och regler inte systemet i sig.

Permalänk
Medlem

Jag har en del erfarenheter från det offentliga med liknande projekt. Det är helt absurt hur det fungerar.

Inom regionerna är det vanligt att vårdchefer är med i projektgruppen tillsammans med några "strateger" och "verksamhetsutvecklare", 95 % av dessa är sjuksköterskor i grunden. Sedan tar projektet in några "expertfunktioner", vanligtvis några högre chefer (utan kompetens) och några enstaka faktiskt duktiga personer som dessvärre redan sitter med i 5 st. andra projekt. Dessutom förväntas dessa personer samtidigt arbeta 200 % med sina vanliga arbetsuppgifter.

Gruppen tar fram en horribel projektidé, ledningen säger ok och sedan är det igång.

Det finns ingen kravställning. Det är mer en kreativ idé från några i verksamheten som inte har koll. Nu köper projektet in dyra konsulter med varierande kvalité. Problemet är dock inte konsulterna utan projektet och ledningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flipper:

Jag har en del erfarenheter från det offentliga med liknande projekt. Det är helt absurt hur det fungerar.

Inom regionerna är det vanligt att vårdchefer är med i projektgruppen tillsammans med några "strateger" och "verksamhetsutvecklare", 95 % av dessa är sjuksköterskor i grunden. Sedan tar projektet in några "expertfunktioner", vanligtvis några högre chefer (utan kompetens) och några enstaka faktiskt duktiga personer som dessvärre redan sitter med i 5 st. andra projekt. Dessutom förväntas dessa personer samtidigt arbeta 200 % med sina vanliga arbetsuppgifter.

Gruppen tar fram en horribel projektidé, ledningen säger ok och sedan är det igång.

Det finns ingen kravställning. Det är mer en kreativ idé från några i verksamheten som inte har koll. Nu köper projektet in dyra konsulter med varierande kvalité. Problemet är dock inte konsulterna utan projektet och ledningen.

Jag har samma bild som du och har även jag varit del av en hel del projekt. Därför stör det mig lite att folk skyller på politiker när det är förfrågningar som kommer från verksamheterna. De flesta projekt är igångsatta dessutom helt utan politikers inblandning.

Det är viktigt att verksamheterna får det rätt från början, om projektets storlek kräver beslut på politikernivå så är det närmast en formalitet. Man kan inte förvänta sig att politiker som trots allt är människor att vara djupt insatta i varenda förvaltning av en region, det är inte möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag har samma bild som du och har även jag varit del av en hel del projekt. Därför stör det mig lite att folk skyller på politiker när det är förfrågningar som kommer från verksamheterna. De flesta projekt igångsatta dessutom helt utan politikers inblandning.

Det är viktigt att verksamheterna får det rätt från början, om projektets storlek kräver beslut på politikernivå så är det närmast en formalitet. Man kan inte förvänta sig att politiker som trots allt är människor att vara djupt insatta i varenda förvaltning av en region, det är inte möjligt.

Är helt med dig. Det är ytterst sällan politiken är med i projekten. Vanligen är det inte något som behöver (ska) beslutas i styrelsen eller fullmäktige. Givetvis finns det återkommande horribla beslut från politiker i kommuner och regioner. Men där ligger problemet mer i utformningen av systemet, kommunalt självstyre har fördelar och nackdelar.

Det jag ser är flertalet högre chefer som inte vill lägga tillräckliga resurser från början. Detta resulterar i en bristfällig kravställning och ett projekt ingen vill ansvara över. Sannolikt kommer vi se flera liknande nyheter som denna för de nya vårdsystemen inom regionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Blir ju som att leka med pengarna. Dom är osäkra men gör det endå. "Leker" bort pengar. Är man osäker och handskas med andras pengar gör man bäst i att låta bli.

Problemet med bristande kunskap är att du behöver ha insikt i att din kunskap brister. Internet är levande bevis på att många idag är helt ovetandes om sin bristande kunskap.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Problemet med bristande kunskap är att du behöver ha insikt i att din kunskap brister. Internet är levande bevis på att många idag är helt ovetandes om sin bristande kunskap.

Det har du faktiskt rätt men innerst inne tror jag de flesta endå vet. Att tex att man inte vet så mycket som man kanske borde. Vissa är även "det löser sig" människor.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Med det sagt har jag sett exempel i privat sektor också där man bytt stora system och håller på i 5+ år utan att komma i mål. Blir dock inte rubriker om det på det här sättet.

Haha, var på väg just att påpeka om detta.
I ett privat bolag vet ingen mer än ett gäng mellanchefer, och kanske VD och styrelsen om varför capex drar iväg, men sedan om de väljer att nämna något specifikt projekt som orsak i årsredovisningen till aktieägarna är en annan sak.

Och det är inte lätt få verksamheten att prioritera kravställning och övergång till nytt system.
Oavsett om det är privat eller offentligt, oavsett om det är egenutvecklat eller upphandlat.
Gällande upphandlat så är det ibland ännu värre. För då ser man utvecklarna göra precis vad som krävs för att överleva upphandlingen. Sedan ser man inte en buggfix ens, tillsammans med långa förhandlingar om ifall den där funktionen som de inte levererade faktiskt fanns med i kravbeskrivningen i upphandlingen, eller behöver hanteras som extrabeställning med extrakostnader upptill.
Och här kan det vara ännu värre för offentliga då som utpekat av andra i tråden finns många intressanta legala aspekter på många av dessa system.
Exempelvis så gäller GDPR annorlunda för offentlig verksamhet jämfört med privat då du dessutom har att saker måste diarieföras, arkivansvar och en hantering av allmänna handlingar.
Detta gör att det ibland är ännu mindre utbud av mjukvaror som uppfyller kraven och behoven för just offentlig verksamhet, och de som säljer mjukvarorna kan ibland utnyttja detta något hemskt eftersom de vet att oavsett hur illa de beter sig denna upphandlingen kommer det kanske bara vara dem eller en firma till som kan erbjuda samma sorts mjukvara nästa upphandling.
Och det krävs otroligt mycket ibland för att man skall kunna välja bort en aktör baserat på "tidigare erfarenheter" i en offentlig upphandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Har sett så många sådana här idiotprojekt. Typiskt en sån grej SKR borde sätta en standard för för HELA sverige, så slipper man alla dessa förbenade kommunala / regionala system som alla skall göra exakt samma sak men på sitt eget lite speciella vis.
Typexemplet är journalsystem för sjukvården där i princip inget system kan prata med nån annan regions eller tom primärvården i samma region, vilket faktiskt kostar liv idag.

Precis så är det tyvärr. Sjukvård/landsting i Sverige är så sjukt bisarrt ineffektivt så det är helt obegripligt. Ju mera insyn man får desto mera inser man att det kommer att haverera fullständigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av laukan82:

Nä, nu vill jag inte höra mer, kommer tappa allt hopp om mänskligheten.

Kan vi inte prata roliga saker som vilket nästa datorbygge man planerar och lite fina hörlurar och sånt.

3,7miljarder för ett journalsystem som förmodligen kommer lagra allt öppet, i klartext samt guidande manualer på nätet och biblioteket... Det låter ju alldeles lysande Sickan!

Vad pratar du ens om? Det där stämmer inte för fem öre och det finns en hel drös med lagar som förhindrar sånt agerande, vilket man såklart inte ens vill. Om man tappar hoppet om mänskligheten så är det för att folk sprider sån dynga som du gör.

Permalänk
Medlem

Att våga dra i handbromsen när det barkar åt skog visar ändå någon form av karaktär.
Hellre 250 i sjön än 750....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om man har 570 miljoner i budget kanske man kan köpa in sig i en färdigbyggd lösning för X-XX miljoner per år istället och byta var 5-10 år för att hålla någorlunda modernt.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo det förstår jag med visserligen. Men det kanske finns en bra grund man kan köpa och bygga på. Se vad grannländerna använder, typ Danmark eller liknande.

Om du läser på deras hemsida här så är d precis det de har gjort.

Citat:

Staden har upphandlat ett så kallat BPM-verktyg (Business Process Management Suite). I det verktyget, som vi döpt till Esset, kan nya digitala stöd för stadens verksamheter inom vård, stöd och omsorg utvecklas.

Stockholms stad har tecknat avtal med Tieto Sweden AB som i denna upphandling samarbetar med Pegasystems. Upphandlingen avser ett BPM-verktyg i standardutförande samt tillhörande tjänster innefattande support, underhåll, konsulttjänster och utbildning.

Permalänk
Medlem

Man måste ju även förstå att det kan finnas fler anledningar till att man drar i bromsen en det som nödvändigtvis kommuniceras..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Skrivet av 0utsider:

Om du läser på deras hemsida här så är d precis det de har gjort.

Nja, inte direkt. Ett BPM-verktyg är mer som en plattform som man kan bygga en applikation i. Det är inte en färdig applikation som man kan anpassa utan man bygger helt nytt. Lite beroende på system så kan man oftast heller inte koda i systemet utan BPM-system är framför allt till för att modellera processflöden och designa affärsregler, som i sin tur implementeras på andra sätt. Det finns definitivt BPMS där man kan köra de designade flödena också, men a) prestanda suger, och b) funktionalitet saknas så man måste ändå utveckla programvara vid sidan av för vissa funktioner, och då ska de integreras.

BPMS har definitivt sin plats, men det låter som en dålig idé att använda det för ett sådant här system.