Ingen internetanslutning med nya moderkortet

Permalänk

Ingen internetanslutning med nya moderkortet

Hej,
har försökt mig på att installera ett nytt moderkort samt processor då den gamla börjar krångla.
allting fungerar korrekt med nya förutom att jag ej kan ansluta till internet. varken med tråd eller wifi.
det är inget fel på kabeln då det funkar med gamla kortet, har försökt googlat runt vad som kan vara felet men kommer inte fram till något.
skulle vara tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutiner?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxibooooooi:

Hej,
har försökt mig på att installera ett nytt moderkort samt processor då den gamla börjar krångla.
allting fungerar korrekt med nya förutom att jag ej kan ansluta till internet. varken med tråd eller wifi.
det är inget fel på kabeln då det funkar med gamla kortet, har försökt googlat runt vad som kan vara felet men kommer inte fram till något.
skulle vara tacksam för all hjälp jag kan få

Ansluter du direkt till ISP (dvs. du har ingen router mellan)?
I så fall kan det vara att det är MAC-adressen på nätverkskortet i den gamla datorn som är låst till ISP.
Detta lås brukar normalt släppa inom 24 timmar.

Det kan också vara att du behöver installera drivrutin för nätverkskortet på den nya datorn, detta hittar man på moderkorts tillverkaren's hemsida.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

nej, vet inte vad eller vart jag hittar det jag ska ha
moderkortet är asus rog maximus xii hero
processorn är intel core i5-10500

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxibooooooi:

nej, vet inte vad eller vart jag hittar det jag ska ha
moderkortet är asus rog maximus xii hero

Hittade bara ett och det är detta ROG Maximus XII Hero (Wi-Fi)

Där väljer du Support och sedan Driver & Utilities och där väljer du Windows 10 64-bit vid Please select OS och då listas alla drivrutiner (och verktyg) som finns att ladda ner för det.
Det är specifikt LAN (& Wireless om du vill köra trådlöst) du ska ladda ner.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Hittade bara ett och det är detta ROG Maximus XII Hero (Wi-Fi)

Där väljer du Support och sedan Driver & Utilities och där väljer du Windows 10 64-bit vid Please select OS och då listas alla drivrutiner (och verktyg) som finns att ladda ner för det.
Det är specifikt LAN (& Wireless om du vill köra trådlöst) du ska ladda ner.

Testat installera dessa men då får jag bara upp felmeddelande
"does not support this operating system:WNT_6.3H_64"

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxibooooooi:

Testat installera dessa men då får jag bara upp felmeddelande
"does not support this operating system:WNT_6.3H_64"

Ingen tycks veta vad det felmeddelandet betyder och Microsoft verkar inte vilja tala om det.
Men prova att höger klicka på dem och välja Kör som adminstratör.
Jag förmodar dock att du har packat upp filerna innan du försöker köra dem, då i stort sätt alla filer man laddar ner från ASUS är zip/rar-filer och inte exe-filer.

Men kontrollera i Enhetshanteraren (startas enklast enligt min åsikt genom att skriva devmgmt.msc i kör) om bl.a nätverkskort/en verkligen saknar drivrutin/er, detta syns om det finns gula frågetecken.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Har du provat att installera referensdrivrutinerna?
https://downloadcenter.intel.com/product/82186/Intel-Ethernet...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maxibooooooi:

Testat installera dessa men då får jag bara upp felmeddelande
"does not support this operating system:WNT_6.3H_64"

Har du verkligen laddat hem rätt drivrutin ? NT 6.3 betyder win 8.1.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Drivrutinerna till moderkortet är endast tillgängligt för Win 10 från Asusvill du inte ha det är de kört.

men tror det fortfarande går att uppgradera till win 10 från win 8.1 gratis om det nu som ovan säger är så att du sitter på win 8.1.

finns ju dock generic inteldrivaren för win 8.1 iaf för Wifi chipet

lanchipet verkar vara en marwel krets Marvell® AQtion AQC111C 5Gb

och isf ev dessa du ska ha
https://www.marvell.com/support/downloads.html

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vilken gissningslek.

Kan du inte installera drivrutiner så är det ett programvaruproblem med datorn. Nej, meddelandet betyder inte att TS kör 8.1.

Kan vara något med OS, kan vara något med drivrutinerna kan vara båda. Nyare installationsmedia bör ha drivrutiner som fungerar inbyggt. Även äldre installationsmedia borde ha drivrutin inbyggd för Intel-nic:et, en enkel sak vore alltså att prova den andra nätverksporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Drivrutinerna till moderkortet är endast tillgängligt för Win 10 från Asusvill du inte ha det är de kört.

men tror det fortfarande går att uppgradera till win 10 från win 8.1 gratis om det nu som ovan säger är så att du sitter på win 8.1.

finns ju dock generic inteldrivaren för win 8.1 iaf för Wifi chipet

lanchipet verkar vara en marwel krets Marvell® AQtion AQC111C 5Gb

och isf ev dessa du ska ha
https://www.marvell.com/support/downloads.html

Just det kortet har 2st nic + wifi!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Löste sig när jag uppgradera till windows 10