lägre fps i cs och datorn har slutat "kämpa"

Permalänk
Medlem

lägre fps i cs och datorn har slutat "kämpa"

har fps_max satt vid 500 i cs, skitsamma om det är onödigt för det e inte relevant i ärendet.

normalt sett ligger jag 250-300+fps i comp games och när det poppar en eller två smokes så fpsen sjunker till typ 150-200 (fullt normalt) så hör jag att grafikkortets fläktar börjar arbeta lite extra utefter fläkt och clockvolt kurvan jag satt upp i radeon software och fpsen åker snabbt upp till 300+ igen...

MEN NU ÄR DET INTE SÅ LÄNGRE, grafikkortet låter inte extra när det poppas en smoke, min fps är konstant knappt vid 300 om ens det och dropsen märks av grovt i aimet när man solo håller en b rush. ett stort problem för mig.. min dator är 1 månad gammal 3700x 5500xt 8gb 16gbram

kom på en sak, i warmup map på t.ex mirage låg warmup fps mellan 450-499 konstant 499 när jag stog still o kolla väggen... nu är det pendlande 300-400

vet inte om jag gjort mig förstådd men jag hoppas

Permalänk
Medlem

Vad händer om du stänger av show_fps eller net_graph, eller vad du nu har som visar vilken fps du kör med. Hur känns det då?

Men tänker angående problemet, om där är någon inställning som gått från maximal prestanda till typ optimal prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Vad händer om du stänger av show_fps eller net_graph, eller vad du nu har som visar vilken fps du kör med. Hur känns det då?

Men tänker angående problemet, om där är någon inställning som gått från maximal prestanda till typ optimal prestanda?

Inte vad jag kan se, den enda inställningen som tillåter det är isåfall texture filtering quality inne i radeon och den är satt till performance vilket är det "bästa" för mitt ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbbw:

MEN NU ÄR DET INTE SÅ LÄNGRE, grafikkortet låter inte extra när det poppas en smoke, min fps är konstant knappt vid 300 om ens det och dropsen märks av grovt i aimet när man solo håller en b rush. ett stort problem för mig.. min dator är 1 månad gammal 3700x 5500xt 8gb 16gbram

"Problem" vid 300 fps... Sätt bara max_fps på det värdet och problemet är löst. Du kommer ha olika fps beroende på version av spelet, har själv varit med om att 500 blivit 250 osv när Valve släppt uppdateringar. Minns dock inte att det var någon katastrof för det.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

"Problem" vid 300 fps... Sätt bara max_fps på det värdet och problemet är löst. Du kommer ha olika fps beroende på version av spelet, har själv varit med om att 500 blivit 250 osv när Valve släppt uppdateringar. Minns dock inte att det var någon katastrof för det.

du tillför inget. mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbbw:

du tillför inget. mvh

Du kan ju börja med att söka runt här på swec, har varit med ett tag och sett ett tjugotal trådar med nästan exakt samma start som denna. Tror dock aldrig jag sett någon komma fram till en faktisk lösning, vad vill du ens få tillfört? Vill inte vara sån men verkar vara ett placeborelaterat problem. Skulle det faktiskt vara något fel med din hårdvara bör du lämpligen börja med att se vad du får för temperaturer och hur hårt ditt grafikkort belastas med exempelvis Afterburner. Lycka till.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

jag kunde höra fläktarna gå upp i varv när det hände saker i spelet som ansträngde datorn, nu gör dem inte det och jag har lägre fps. placebo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbbw:

du tillför inget. mvh

Skrivet av sebbbw:

jag kunde höra fläktarna gå upp i varv när det hände saker i spelet som ansträngde datorn, nu gör dem inte det och jag har lägre fps. placebo?

Hur ska man kunna tillföra något när du inte utfört grundarbetet? Du behöver inte sitta och lyssna efter fläktar när du kan använda verktyg för att se den faktiska temperaturen i datorn med exempelvis Afterburner eller HWINFO. Skulle någonting vara varmare än det vanliga, säg 90 grader på grafikkort etc så har du förmodligen en dator full av damm. Jag tror fortfarande inte att så är fallet då det ju bevisligen är ett delvis fabricerat problem eftersom du beskriver 300 fps som för lite och om temperaturen faktiskt vore boven borde det låta mer och frameraten påverkas mer drastiskt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Det är INTE placebo med fps:n i CS. Jag är inte så känslig för Hz egentligen tycker jag, tycker att 120 Hz duger bra för det mesta, men när jag hade min tidigare 165 Hz-skärm och körde CS så märktes det väldigt stor skillnad på 400 FPS och 200 FPS. Någon kunnigare än jag får förklara hur det kan komma sig men det påverkar definitivt hur smooth spelet känns, utan tvekan!

Permalänk
Inaktiv

Om man fick en krona för varje gång någon skapar en tråd om att fpsen inte är 300+ i cs. Måste finnss hur många som helst vid det här laget så går nog fortare att söka lite bland existerande trådar istället för att börja om på ruta 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Det är INTE placebo med fps:n i CS. Jag är inte så känslig för Hz egentligen tycker jag, tycker att 120 Hz duger bra för det mesta, men när jag hade min tidigare 165 Hz-skärm och körde CS så märktes det väldigt stor skillnad på 400 FPS och 200 FPS. Någon kunnigare än jag får förklara hur det kan komma sig men det påverkar definitivt hur smooth spelet känns, utan tvekan!

du är korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Hur ska man kunna tillföra något när du inte utfört grundarbetet? Du behöver inte sitta och lyssna efter fläktar när du kan använda verktyg för att se den faktiska temperaturen i datorn med exempelvis Afterburner eller HWINFO. Skulle någonting vara varmare än det vanliga, säg 90 grader på grafikkort etc så har du förmodligen en dator full av damm. Jag tror fortfarande inte att så är fallet då det ju bevisligen är ett delvis fabricerat problem eftersom du beskriver 300 fps som för lite och om temperaturen faktiskt vore boven borde det låta mer och frameraten påverkas mer drastiskt.

fabricewrat problem? * bort mod *

Datorn anstränger sig inte som den brukade göra eller borde göra. * bort mod *
Tror själv att radeon software "tuning" är boven, någon som har erfarenhet?

i warzone etc skiter jag fullständigt i att det kan kännas lite framedrops men i cs är det crucial för mig. och 400 drop till 200 fps är inte placebo när du spelar cs med 144+hz.

Bort med otrevligheterna //Dinoman, Moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Det är INTE placebo med fps:n i CS. Jag är inte så känslig för Hz egentligen tycker jag, tycker att 120 Hz duger bra för det mesta, men när jag hade min tidigare 165 Hz-skärm och körde CS så märktes det väldigt stor skillnad på 400 FPS och 200 FPS. Någon kunnigare än jag får förklara hur det kan komma sig men det påverkar definitivt hur smooth spelet känns, utan tvekan!

Skrivet av anon242437:

Om man fick en krona för varje gång någon skapar en tråd om att fpsen inte är 300+ i cs. Måste finnss hur många som helst vid det här laget så går nog fortare att söka lite bland existerande trådar istället för att börja om på ruta 1.

Då hade du nog glidit runt i en ferrari...

Skrivet av sebbbw:

du är korrekt.

Här är ett axplock trådar som slutar på precis det sätt jag pratar om.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1517704-kass-fps-csgo-...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1513924-csgo-8700k-108...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1512874-bra-dator-sjuk...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1557833-ny-dator-csgo-...

Det är ett placeborelaterat problem i högsta grad där den enklaste lösningen är att spela något annat. TS verkar heller inte vara intresserad av att faktiskt komma fram till en lösning om det skulle visa sig att jag faktiskt har fel.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbbw:

fabricewrat problem? ska förklara ännu en gång för dig då.

Datorn anstränger sig inte som den brukade göra eller borde göra. Om du inte förstår det nu tycker jag du kan sluta skriva.
Tror själv att radeon software "tuning" är boven, någon som har erfarenhet?

i warzone etc skiter jag fullständigt i att det kan kännas lite framedrops men i cs är det crucial för mig. och 400 drop till 200 fps är inte placebo när du spelar cs med 144+hz.

Samma här, CoD går bra att spela i 100 FPS/Hz (även om det inte är optimalt) men när det kommer till CS så vill man att det ska vara butter smooth.

Skrivet av firstofmay:

Då hade du nog glidit runt i en ferrari...
Här är ett axplock trådar som slutar på precis det sätt jag pratar om.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1517704-kass-fps-csgo-...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1513924-csgo-8700k-108...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1512874-bra-dator-sjuk...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1557833-ny-dator-csgo-...

Det är ett placeborelaterat problem i högsta grad där den enklaste lösningen är att spela något annat. TS verkar heller inte vara intresserad av att faktiskt komma fram till en lösning om det skulle visa sig att jag faktiskt har fel.

Det tror jag inte ett dugg på. Jag skulle inte behöva ha mätaren där för att kunna avgöra om FPS:n var i 200 eller 400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Samma här, CoD går bra att spela i 100 FPS/Hz (även om det inte är optimalt) men när det kommer till CS så vill man att det ska vara butter smooth.

riktigt jobbigt i dueller typ 1v2+ o en popflash genom en smoke...

Permalänk
Viking
Skrivet av Gizmo_8:

Det är INTE placebo med fps:n i CS. Jag är inte så känslig för Hz egentligen tycker jag, tycker att 120 Hz duger bra för det mesta, men när jag hade min tidigare 165 Hz-skärm och körde CS så märktes det väldigt stor skillnad på 400 FPS och 200 FPS. Någon kunnigare än jag får förklara hur det kan komma sig men det påverkar definitivt hur smooth spelet känns, utan tvekan!

Skrivet av Gizmo_8:

Samma här, CoD går bra att spela i 100 FPS/Hz (även om det inte är optimalt) men när det kommer till CS så vill man att det ska vara butter smooth.

Det tror jag inte ett dugg på. Jag skulle inte behöva ha mätaren där för att kunna avgöra om FPS:n var i 200 eller 400.

Det stämmer bra. "Input lag" och latensen blir mycket lägre med högre FPS, oavsett om uppdateringsfrekvensen är långt under FPS:en.
Till exempel jämför LTT här 60Hz 300 FPS mot 60Hz 60 FPS:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbbw:

jag kunde höra fläktarna gå upp i varv när det hände saker i spelet som ansträngde datorn, nu gör dem inte det och jag har lägre fps. placebo?

Är du säker på att det förr gav mer fps igen t.ex. efter en smoke, när fläktarna började låta? Har du någon mätning eller någon referens punkt du vill tillbaka till, för om du har det är det bara att börja testa sig fram med inställningar tills man kommer tillbaka till den. Annars är det svårt att hjälpa dig "komma" tillbaka till känslan.

Datorn kanske anstränger sig lika mycket som innan men låter mindre bara.

Permalänk
Medlem

Har liknande problem med min dator.
Min i7-7700k , gtx 1080, 16gb ram, z270 mobo så hade jag alltid +300 fps.
Medans den nya burken så hoppar och dalar fpsen lite som den känner för har stabilt 480-500 fps i spawn men så fort det börjar närma sig lite fiender/lagkamrater så dippar fpsen stort.
Ibland 120 fps, ibland +200 fps och det känns nå fruktansvärt.

Nya datorn innehåller:
i7-9700f
z390 mobo
16gb ram(3200mhz)
RTX 2070 Super

Temperaturerna är mellan 50-64 grader på cpu , gpu runt 50-55 grader så det är ju knappast temperaturerna.
Har även formaterat burken, samma problem.

Har dock inte dessa problem i något annat spel(vad jag vet) än just CSGO.
Iofs inget annat spel som man kör med samma höga FPS inställning som i CSGO.

Även pressat datorn i Intel XTU, AIDA64 och 3dMark där temperaturerna på processorn inte går över 75 grader.
Likaså med GPU.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Har liknande problem med min dator.
Min i7-7700k , gtx 1080, 16gb ram, z270 mobo så hade jag alltid +300 fps.
Medans den nya burken så hoppar och dalar fpsen lite som den känner för har stabilt 480-500 fps i spawn men så fort det börjar närma sig lite fiender/lagkamrater så dippar fpsen stort.
Ibland 120 fps, ibland +200 fps och det känns nå fruktansvärt.

Nya datorn innehåller:
i7-9700f
z390 mobo
16gb ram(3200mhz)
RTX 2070 Super

Temperaturerna är mellan 50-64 grader på cpu , gpu runt 50-55 grader så det är ju knappast temperaturerna.
Har även formaterat burken, samma problem.

Har dock inte dessa problem i något annat spel(vad jag vet) än just CSGO.
Iofs inget annat spel som man kör med samma höga FPS inställning som i CSGO.

Överklocka och haxa skiten så mycket du kan och pusha det så hårt det bara går (så länge det är kul så varför inte?), sen när det inte är värt det längre så lämnar du bara. Inte svårare än så väl...

Permalänk
Medlem

CS:GO använder väl i princip inte ens gpun, ram och cpu gör betydligt mer fps-mässigt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Överklocka och haxa skiten så mycket du kan och pusha det så hårt det bara går (så länge det är kul så varför inte?), sen när det inte är värt det längre så lämnar du bara. Inte svårare än så väl...

Svårt att överklocka en låst CPU 😂
Funderar på att införskaffa en i9-9900k istället.
Går väl göra några mindre inställningar på min icke-K processor men inga större ändringar, tyvärr.
Hittar heller inte hur man stänger av Hyperthreading i BIOS.
Kanske skulle uppdatera BIOS...! Tack för att du fick mig att tänka på det 👍

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Viking
Skrivet av ImTheMeaN:

Svårt att överklocka en låst CPU 😂
Funderar på att införskaffa en i9-9900k istället.
Går väl göra några mindre inställningar på min icke-K processor men inga större ändringar, tyvärr.
Hittar heller inte hur man stänger av Hyperthreading i BIOS.
Kanske skulle uppdatera BIOS...! Tack för att du fick mig att tänka på det 👍

Din 9700f har inte Hyperthreading, så det kan vara därför du inte hittar det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Din 9700f har inte Hyperthreading, så det kan vara därför du inte hittar det.

Se där, det förklarar ju saken 😂
Hade mina aningar.
Men en BIOS uppdatering kan ju inte vara helt dumt oavsett

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Är du säker på att det förr gav mer fps igen t.ex. efter en smoke, när fläktarna började låta? Har du någon mätning eller någon referens punkt du vill tillbaka till, för om du har det är det bara att börja testa sig fram med inställningar tills man kommer tillbaka till den. Annars är det svårt att hjälpa dig "komma" tillbaka till känslan.

Datorn kanske anstränger sig lika mycket som innan men låter mindre bara.

när en smoke poppade och fpsen gickfrån ca 400 till 200-250 så brukade det låra VRMMMMMM från datorn och så e fps i 300+ igen nästan dirr... jag har haft extra koll på detta i 1 månad sedan jag byggde den då jag älskade att jag slapp uppleva dropsen så brutalt länge.

on topic så testade jag stänga cam software (kraken x63 kylare) och möjligtvis är jag nåt på spåren... återkommer när jag testat olika kartor.

vill tillägga att problemet uppstod "över en natt"..

Permalänk
Medlem

Uppdateringar av spelet och/eller drivrutinerna till grafikkortet kan ge upphov till förändringarna du beskriver.

För att veta om något faktiskt är fel på din individuella setup behöver du göra systematiska mätningar och jämföra med andra som mätt på samma sätt. Att lyssna efter fläktljud och hålla ögonen fixerade på en FPS-mätare är inte tillräckligt. Bencha och jämför dina resultat mot andras.

I övrigt är det här nog ett lågvattenmärke i uppförande, från flera parter men inte minst TS.

Visa signatur

---

Permalänk
Moderator
Testpilot

* Tråd rensad *

Nu har jag rensat tråden från urspårande otrevligheter och skadeglädje.

Håll er till ämnet, på en saklig och trevlig nivå.

Tack,
Dinoman
Moderator

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

problemet löst, wattman i radeon hade ändrat i tuning settings själv o stängde även ner CAM och ICUE så löste det sig.

Permalänk
Medlem

Ursäkta mitt beteende i tråden igår. Jag var full.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Uppdateringar av spelet och/eller drivrutinerna till grafikkortet kan ge upphov till förändringarna du beskriver.

För att veta om något faktiskt är fel på din individuella setup behöver du göra systematiska mätningar och jämföra med andra som mätt på samma sätt. Att lyssna efter fläktljud och hålla ögonen fixerade på en FPS-mätare är inte tillräckligt. Bencha och jämför dina resultat mot andras.

I övrigt är det här nog ett lågvattenmärke i uppförande, från flera parter men inte minst TS.

Lågvattenmärke eller inte gör du ju ingen någon tjänst genom att komma in och repetera vad som står i det femte inlägget i tråden. Tycker nog iallafall att man kan läsa svaren innan man ger sig på att läxa upp andra användare.

Skrivet av sebbbw:

problemet löst, wattman i radeon hade ändrat i tuning settings själv o stängde även ner CAM och ICUE så löste det sig.

Härligt!

Skrivet av Gizmo_8:

Ursäkta mitt beteende i tråden igår. Jag var full.

Ingen skada skedd, tycker att du författade några av trådens roligaste inlägg!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Hedersmedlem

För att felsöka FPS-problem i CSGO brukar jag använda mig av RivaTuner Statistic Server tillsammans med MSI Afterburner.

I Afterburner går jag in på settings sen fliken monitoring där klickar jag i log to history file samt alla variabler jag tror kan ha inverkan på FPSen. (Tips höj Graph LimitFramerate, den står på 0-200 i standardutförande)

För att kunna spela CSGO och ha RTSS igång måste du lägga till -allow_third_party_software i Launch Options. Du kan inte då spela i Trusted Mode. Men det kvittar om du skulle spela på ex Esportal eller faceit.

För att sen kolla vad som kan vara fel startar jag HardwareMonitoring.exe som bör ligga i "C:\Program Files (x86)\MSI Afterburner".

Själva felsökandet går ut på att kolla när FPS-drops uppkommer vad som samtidigt händer med hårdvaran. Ex:

  • Processorn/grafikkortet dunkar i 100%

  • Grafikkortet går på sparlåga och hinner inte växla upp när det händer mycket grejer (kan lösas med s.k "Boost Lock")

  • Värmeproblem, processor/grafikkort klockar ner sig

  • med mera..