Entusiast återskapar fungerande 3dfx Voodoo 5 6000

Permalänk
Melding Plague

Entusiast återskapar fungerande 3dfx Voodoo 5 6000

Med VSA-100-kretsar och reverse engineering vrider en moddare tillbaka tiden, för att presentera historiskt grafikkort i nyproduktion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Mycket trevlig 😊

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Skulle vara riktigt kul att få tag på ett sådant. Eller det fungerande exemplaret av 3dfx Rampage.

De är ju dock notoriskt känsliga för vilka moderkort de fungerar i. Kanske är den här PCI-nyversionen bättre ur den aspekten. Bud på att höra av sig o kolla om han kan bygga ett till swec i så fall

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Körde Voodoo2 sli på en Compaq 433MHz celeron med intergrerad grafik, gick bra att köra UT på den.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Fy fan vad coolt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Har den ray tracing? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Har den ray tracing? xD

Men RT är ju från början en CPU driven funktion så de ska väl gå att kombinera

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Detta e ju faktiskt jävligt coolt! Var skriver man upp sig?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Matrox Millenium II med Diamond Monster 3D II 3dfx Voodoo 2 var tider det.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk

Jag minns när det pratades om detta grafikkort och folk gapade över 128MB minne. Där folk sa att denna hutlösa minnesmängd bara var idioti. Tillverkaren hade dock en kort text om alla förfrågningar de fick där de skrev något om att minnesmängden behövdes förr något...

Tur är dock att vi laggers alltid har rätt varenda gång vi har sagt saker som 640k ought to be enough for anybody, windowspel är skit, riktiga görs i dos, 16MB ram räcker åt alla, 4 kärnor likaså, 2G mobilnät räcker strunta i 3G osv. Så har historien visat sig att vi laggers alltid har haft rätt.

Så coolt att grafikkort 3dfx Voodoo 5 6000 kommer till liv. Men man kan glömma hitta en last som drar nytta av prestandan.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Finns tester lite varstans på nätet förstås men det bästa testet som gjordes på ett 6000 är förlorat och går inte ens att få upp på waybacktimemachine

Men här finns i alla fall lite resultat från 3dmark och quake 3:
http://www.x86-secret.com/articles/divers/v5-6000/v56kgb-7.ht...

Är väl ingen hemlighet men trots fyra grafikkretsar och dubbelt så mycket VRAM kunde kortet inte peta ner Geforce 2 Ultra.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ah, fan vad häftigt. På den tiden man kunde gå in en butik och köpa ett kort.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bankai:

Ah, fan vad häftigt. På den tiden man kunde gå in en butik och köpa ett kort.

Haha inte just det här dock eftersom det aldrig släpptes innan 3dfx gick i graven.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Finns tester lite varstans på nätet förstås men det bästa testet som gjordes på ett 6000 är förlorat och går inte ens att få upp på waybacktimemachine

Men här finns i alla fall lite resultat från 3dmark och quake 3:
http://www.x86-secret.com/articles/divers/v5-6000/v56kgb-7.ht...

Är väl ingen hemlighet men trots fyra grafikkretsar och dubbelt så mycket VRAM kunde kortet inte peta ner Geforce 2 Ultra.

Kortet har egentligen bara 32MB ram. Varje GPU får 32MB tilldelat.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av UndaC:

Skulle vara riktigt kul att få tag på ett sådant. Eller det fungerande exemplaret av 3dfx Rampage.

De är ju dock notoriskt känsliga för vilka moderkort de fungerar i. Kanske är den här PCI-nyversionen bättre ur den aspekten. Bud på att höra av sig o kolla om han kan bygga ett till swec i så fall

Jag är villig att donera en slant om det skulle behövas om ni lyckas få till att kunna köpa ett

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Sista voodoo-kortet jag hade var ett creative voodoo 2 i en packard bell hem pc från 1998 med intel pentium 2 450 mhz. Körde montezumas return demot, redline racer och incoming. Den fixade också unreal i 640x480.

Minns att elgiganten precis fått in voodoo 5 5500 år 2000 som fanns i en glasmonter, kostade 5000 kr då minns jag. Gick sådär att övertyga farsan att köpa ett. Har också en specialutgåva av pc gamer med ett hårdvarutest av grafikkort där år 2000.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Har kvar mina Diamond Monster 12mb Voo2 SLI.

Retro e finemang....

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Datanisse:

Kortet har egentligen bara 32MB ram. Varje GPU får 32MB tilldelat.

Voodoo-korten delade förvisso på texturminne men inte hela framebuffern.
Spelar ju föga roll i moderna sammanhang men på den tiden kunde ju framebuffern utgöra en ganska stor procentuell del av använt minne. I allra högsta grad när man aktiverade SSAA vilket ju var ett av 3dfx stora dragplåster.

Men ja, ”dubbelt” är fel ord. ”Mer” borde jag ha skrivit.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Bildexpert

Häftigt! Men... När får vi se Voodoo5 9000?

Permalänk
Medlem

Jamenvisst, kommer väl ihåg när jag och en polare åkte med buss till en annan stad för han skulle köpa ett Voodoo 5 5500 när det kom, det var roliga tider.

Skrivet av Bankai:

Ah, fan vad häftigt. På den tiden man kunde gå in en butik och köpa ett kort.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt! När det inte går att köpa grafikkort så får man göra egna

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jäkligt häftigt får man säga, även om jag tillhörde Rendition-lägret back in the day

Permalänk
Medlem

Jag minns jag köpte första 3dfx kortet som var ett rent 3d kort och hade 4mb och kostade drygt 2000 kr. Köpte 2 efter följande också och sedan tnt 1 och 2. För sedan köpa det första geforce ocksåDet jag minns av 3dfx var hur mjukt och fint allt gick.Men att bilden alltid var som man sätt i ett rum med massa vit rök.Suddig vit rökig bild.Men trotts detta upplevde jag detta vara bästa sedan färdigt skivat bröd och att detta var framtiden och starten till något riktigt häftigt. Men ps1 ps2 ps3 ps4 var sådan brutal besvikelse. Jag kunde aldrig drömma att det skulle ta så lång tid till bra grafik som det tagit tills ps5an.Nu har äntligen starten börjat på det jag trodde skulle kommit mycket tidigare.
Så vad är bakisidan av alla framsteg som gjorts och komma ske?Det ser vi med smartphone zombies.ted kaczynski.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Kul projekt, misstänker att kortet kommer bli dyrt dock. Jag har en retroburk ståendes i garderoben med ett Voodoo5 5500 i. Jag har även ett gäng begagnade 3dfx kort samt ett Voodoo2 och två Voodoo5 5500 som är fabriksnya. Tyvärr inte plats för att använda grejorna i min lilla lägenhet men är på jakt efter större boende och då kanske grejorna åker fram igen.

Minns att Unreal Tournament fungerar bra i 1600 x 1200 på Voodoo5 kortet medan man med Voodoo2 SLI setupen får nöja sig med 1024 x 768. Med Voodoo5 6000 kanske man även kan kosta på sig lite kantutjämning.

Voodoo4 4500 med en VSA-100 är begränsat till 2X FSAA och Voodoo5 5500 4X FSAA. Voodoo5 6000 klarar av ända upp till 8X FSAA, i vart fall vissa revisioner med rätt drivrutiner.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Skulle tro orsaken dom valde PCI är för kompatibiliteten.

Inga 3dfx kort stödde någonsin dom extra fuktionerna i AGP standarden.
AGP är PCI med utökad funktionalitet och som sagt 3dfx stödde aldrig några AGP specefika funktioner så PCI korten är ofta mer eftertraktade då dom fungera i allt, moderkort utan AGP, moderkort med buggig AGP port/chipset osv.
Så ett 3dfx Voodoo3 PCI har ofta ett högre värde i dag än AGP versionen.

Enda fördelen skulle vara att AGP går i högre frekvens men PCI tillåter 66Mhz och från Voodoo2 och upp klarar 3dfx korten 66Mhz så man kan köra dom i moderkort med 66Mhz PCU buss, om man hittar ett.
Annars bör en PCI-X slot fungera också.

men överlag gör det lite till igen skillnad så därför är 3dfx PCI kort mer eftertraktade då AGP endbart var för marketing, man ville ha AGP kort på marknaden då det vad var folk förväntade sig.

Permalänk
Medlem

Retro-prylar inom IT är ju den bästa porren, så jävla hett alltså. ❤️

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen ett grafikkort som kan vara värt pengarna!

Det här tar entusiasm till en helt annan nivå. Nyproduktion av gammal hårdvara verkar på uppgång även om det är inom en väldigt smal kundkrets.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Ja det var tider när man körde dubbla
Orchid Righteous 3dfx Voodoo 2 12mb i sli på en Packard bell 300Mhz Pentium 2
Har förövrigt kvar dessa kort i flyttkartong samt min första lösköpta AMD CPU som var först i 1Ghz utförande

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Skulle tro orsaken dom valde PCI är för kompatibiliteten.

"You'll notice this card uses a PCI interface, unlike the original V5 6000, which used AGP. This particular custom card has the ability to pass-though VGA signals like a Voodoo 1 or Voodoo 2, so this revamped V5 6000 has be used in conjunction with another graphics card, to handle 2D or DirectX games."

https://hothardware.com/news/3dfx-voodoo-5-6000-recreated-by-...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Voodoo3 var verkligen en dröm. Gick från 2MB inbygd grafikkrets till ett dedikerat kort med 16 MB och skillnaden var verkligen som natt och dag. Sålde kortet efter något år eftersom det inte släptes drivrutiner till MacOS X.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak