3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Om det är gissningar borde de ju informera kunden om det.
Intrycket på hemsidan är ju ett spikat datum.

Det håller jag med om. Tror de har det på alla grafikkort, men kanske inte datorerna. Kontakta deras kundtjänst och tipsa dem!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av ksh100:

Såld under natten också. Går snabbt nu.

Permalänk
Medlem

tjoho!

EK vattenblock kommer på måndag

Permalänk
Medlem

Varför är priserna i USA fortfarande runt 800-950USD (kollade på bestbuy) för ett 3080 medan vi här får ca 1400 för vissa kort är det på grund av bristen och kommer priserna i så fall sjunka sedan när vi får mer stock?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deki90:

Varför är priserna i USA fortfarande runt 800-950USD (kollade på bestbuy) för ett 3080 medan vi här får ca 1400 för vissa kort är det på grund av bristen och kommer priserna i så fall sjunka sedan när vi får mer stock?

Tror de generellt sett listar priser utan moms i USA. Sen är det ju allt från dollarkurs, frakt och efterfrågan som kan styra priser i olika länder.

Men ja, om vi kommer till den punkten att det är gott om kort i lager så kommer priserna sjunka fort. Men i den takten som det sker nu så lär det inte hända innan oktober/november den saken är säker.

Permalänk
Medlem

ja i usa så ingår inte tax sales utan den får du lägga på själv, är så på deras restauranger, butiker ja allt. och det skiljer sig hur mycket du får + på beroende på delstat etc.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deki90:

Lägg på 25% moms och diverse avgifter. I USA är det alltid billigare tyvärr. Exempelvis var MSRP 699 USD men billigast här var 7825kr.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Saknar Patriks uppdateringslistor på Webhallen & närvaron här. Nu är väntan lite jobbigare.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Skrivet av Falck1N:

Saknar Patriks uppdateringslistor på Webhallen & närvaron här. Nu är väntan lite jobbigare.

Fast listorna på webhallen uppdateras ju fortfarande. Senaste uppdatering på Asus 3080 TUF OC var i fredags.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk

ASUS TUF Gaming NVIDIA GeForce RTX 3090 OC Edition grafikkort (PCIe 4.0, 24 GB GDDR6X, HDMI 2.1, DisplayPort 1.4a, dubbla bollfläktlager, militär certifiering, GPU Tweak II) - Pris: ca33k - https://www.amazon.se/ASUS-grafikkort-DisplayPort-bollfl%C3%A...

Permalänk
Medlem

För den med 50 lax över och som tänkt skaffa en hel värstingdator så finns det en kvar i lager hos INET med 3090 och 5950x:

https://www.inet.se/produkt/1512030/taurus-gaming-elite-rtx-3...

Permalänk
Skrivet av Dalailama:

ASUS TUF Gaming NVIDIA GeForce RTX 3090 OC Edition grafikkort (PCIe 4.0, 24 GB GDDR6X, HDMI 2.1, DisplayPort 1.4a, dubbla bollfläktlager, militär certifiering, GPU Tweak II) - Pris: ca33k - https://www.amazon.se/ASUS-grafikkort-DisplayPort-bollfl%C3%A...

Billigt och bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Fast listorna på webhallen uppdateras ju fortfarande. Senaste uppdatering på Asus 3080 TUF OC var i fredags.

Under de två senaste veckorna så har tre ASUS, två MSI, ett Gigabyte och ett Zotac kort fått uppdaterad status, av totalt 24 RTX3080 kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Alla listor har inte uppdateras, känns som dom missat några.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Alla listor har inte uppdateras, känns som dom missat några.

Dock så är det meningslöst att lägga tid på att uppdatera om inget vettigt finns att tillföra. Står väl att det uppdateras om det finns ny information. Ingen uppdatering=inget att tillföra existerande info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Dock så är det meningslöst att lägga tid på att uppdatera om inget vettigt finns att tillföra. Står väl att det uppdateras om det finns ny information. Ingen uppdatering=inget att tillföra existerande info.

Enkelt uppdatera det där listorna. En gång i månaden kommer det in 10 Strix kort för 16000.

Permalänk
Medlem

Kfa 2 rtx 3090 i lager den 27/2 på netonnet https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För den med 50 lax över och som tänkt skaffa en hel värstingdator så finns det en kvar i lager hos INET med 3090 och 5950x:

https://www.inet.se/produkt/1512030/taurus-gaming-elite-rtx-3...

Nu är den borta XD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Göteborgaren:

ja i usa så ingår inte tax sales utan den får du lägga på själv, är så på deras restauranger, butiker ja allt. och det skiljer sig hur mycket du får + på beroende på delstat etc.

New Hamsphire > all the other 49

Permalänk
Medlem
Skrivet av aagii247:

Nu är den borta XD

Kanske var några forumnördar med mer pengar än förstånd som knep dom för att slippa den tröstlösa jakten på komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Men ja, om vi kommer till den punkten att det är gott om kort i lager så kommer priserna sjunka fort. Men i den takten som det sker nu så lär det inte hända innan oktober/november den saken är säker.

Om bitcoin (och dess like) stannar eller fortsätter upp i värde så kommer situationen nog inte förändras förrän Nvidia och Amd lyckas tvinga sina OEMs att sluta sälja till minersen istället för till gamingbranschen. Att det varit svårt att få kort sedan i september är inte bara för att corona-karantänade gamers började klicka på buy tyvärr.

Det har ju varit några sådana här squeezes innan, men då har de bara varat några månader och sen har coinpriserna stabiliserats och det blev inte lika attraktivt att köpa GPUer. Har för mig det var så här en liten stund när 1080 släpptes en gång i tiden med. Men nu är det ju extremt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

tjoho!

https://i.imgur.com/DZw58Jn.jpg

EK vattenblock kommer på måndag

Du har gett mig hopp. Du är den FÖRSTA jag ser som får ett 3080 palit kort. (som jag också beställt) Började bli lite orolig att dom slutade tillverka helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Patrik har blivit produktchef på Config har jag för mig att han sade. Så han har lite mindre tid att spendera på Sweclockers tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har letat lite i tråden men... här kommer ändå en fråga inte helt olik en del som ställts tidigare.

Bakgrund: jag beställde ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming hos @Webhallen (är det så man gör?) den 15 oktober. Har, som ni förstår, inte fått än. Det är 304 pers i kö och det står fortfarande att nästa batch kommer in den 5 februari:
https://www.webhallen.com/se/product/323980-ASUS-TUF-GeForce-...

I ren frustration beställde jag ett 3090 hos Inet som stod att det skulle komma i april. Bra, tänkte jag, då hinner jag fundera. Men det kom i helgen! Så nu har jag ett 3090. Ok det är najs, men det gnager lite i magen att ha betalat sådana extrema pengar för ett grafikkort. Så ja, jag funderar på att lämna tillbaka det. Det är inte som att jag dör av att ha mitt GTX 1070 även om Flight Simulator i VR inte är optimalt.

Men ja. Jag fattar att ingen här rimligen vet när TUF-korten kommer in i någon större mängd hos Webhallen. Och jag gissar att med beställning den 15 oktober är jag rätt långt bak i kön. Men, hur sena beställningar på det kortet hos Webhallen har faktiskt fått sitt kort? Alternativt råkar veta något om sin köplacering?

Och var det möjligen så att det öppnades ett nytt beställningsfönster kring mitten av oktober? Jag tror inte man kunnat beställa det kontinuerligt sedan september.

Vänta till april kan jag göra. Vänta till hösten, då börjar det kännas mer attraktivt att behålla 3090.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Horvendile:

Hej! Jag har letat lite i tråden men... här kommer ändå en fråga inte helt olik en del som ställts tidigare.

Bakgrund: jag beställde ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming hos @Webhallen (är det så man gör?) den 15 oktober. Har, som ni förstår, inte fått än. Det är 304 pers i kö och det står fortfarande att nästa batch kommer in den 5 februari:
https://www.webhallen.com/se/product/323980-ASUS-TUF-GeForce-...

I ren frustration beställde jag ett 3090 hos Inet som stod att det skulle komma i april. Bra, tänkte jag, då hinner jag fundera. Men det kom i helgen! Så nu har jag ett 3090. Ok det är najs, men det gnager lite i magen att ha betalat sådana extrema pengar för ett grafikkort. Så ja, jag funderar på att lämna tillbaka det. Det är inte som att jag dör av att ha mitt GTX 1070 även om Flight Simulator i VR inte är optimalt.

Men ja. Jag fattar att ingen här rimligen vet när TUF-korten kommer in i någon större mängd hos Webhallen. Och jag gissar att med beställning den 15 oktober är jag rätt långt bak i kön. Men, hur sena beställningar på det kortet hos Webhallen har faktiskt fått sitt kort? Alternativt råkar veta något om sin köplacering?

Och var det möjligen så att det öppnades ett nytt beställningsfönster kring mitten av oktober? Jag tror inte man kunnat beställa det kontinuerligt sedan september.

Vänta till april kan jag göra. Vänta till hösten, då börjar det kännas mer attraktivt att behålla 3090.

Kinesiskt nyår så lär ta ett tag innan nästa batch kommer

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

De är väl fortfarande inne på första kvarten (17 september) av beställningar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Läget just nu på 3080?!

Jag fick mitt 3080 i januari men är nyfiken hur läget är just nu med de som vill köpa ett 3080. Är det nästan omöjligt att få ett 3080 kort nu eller kommer det in små volymer då o då? Finns det dem som väntar fortfarande sen relesdagen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzer_swe:

Jag fick mitt 3080 i januari men är nyfiken hur läget är just nu med de som vill köpa ett 3080. Är det nästan omöjligt att få ett 3080 kort nu eller kommer det in små volymer då o då? Finns det dem som väntar fortfarande sen relesdagen?

Den här sidan borde ge en bra översikt på efterfrpgan/tillgång: https://www.proshop.se/RTX-30series-overview

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzer_swe:

Märkligt att ingen kommit på att ställa dom frågorna tidigare i tråden Men ser väl överlag rätt mörkt ut, var väl mkt därför jag föll till föga och köpte ett färigt bygge denna gång för på tok för mkt pengar...orkade inte med all väntan och ständiga sidladdningar.