SmörLäskers – Vidrig popcornläsk från Finland

Permalänk
Moderator
Testpilot

* Uppmaning *

Jag vill påminna om det regelverk som gäller här på forumet. Det är inte alltid som man håller med redaktionen eller dess skribenter och vill man framföra feedback gällande detta så har vi en forumdel för det https://www.sweclockers.com/forum/72-feedback-till-sweclocker...

Vi tillåter inte att sådana diskussioner pågår i andra trådar då det väldigt lätt slutar med en urspårning av tråden i fråga samt att vi helt tappar bort ämnet som gäller.

Tack
//Dinoman, Moderator

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Snusfri

Ber om ursäkt för min urspårning, skulle ha tagit upp det via rätt kanaler.

Väl mött och ha en underbar helg.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Varför är sötningsmedel värre än fetma, hjärtproblem, diabetes, förstörda tänder med mer?

Tror nog personen ifråga hänvisar till smaken av sötningsmedel vilket i sig verkar vara polariserad. Antingen gillar man den eller så hatar man den... personligen gillar jag vissa former av sötningsmedel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Vadå stått.. Den är ju fan lagrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=aqdelwM1emQ

Efter ett litet uppehåll är SweLäskers tillbaka med ett test av två VÄLDIGT olika läskeblask. Först ut var svenska Pop Arts Loopy Lime & Ginger som fick riktigt höga betyg av panelen, helt klart en framtida sommarfavorit! Tyvärr varade inte glädjen länge då @Meantek straffade oss med en popcornläsk från Finland som kan vara bland det äckligaste vi testat hittills.

Ni tyckte väl samma om Chinotto, världens godaste läsk så förtroendet för era smaklökar är lågt... Blir lite sugen på finsk popcornläsk, finns den att köpa i Stockholm?

Permalänk
Medlem

Det fanns en festis för ett par år sedan med smak av päron och popcorn, det var också en riktigt motbjudande dryck. Jag drack inte upp den flaskan 😅

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Har ni testat Schweppes Cream Soda? Den finns mer eller mindre bara i Hongkong, men jag dricker den i princip dagligen när jag är där. Det är märkligt att den inte finns utanför HK, med tanke på att Schweppes ägs av Coca-Cola, men där finns den överallt och på mer eller mindre alla restauranger.

Om ni inte testat den lovar jag att fixa några burkar nästa tripp dit.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Det fanns en festis för ett par år sedan med smak av päron och popcorn, det var också en riktigt motbjudande dryck. Jag drack inte upp den flaskan 😅

Vissa produkter undrar man hur de tar sig förbi smakpaneler och liknande. Den var fruktansvärd, absolut, och ingen jag vet testat den tyckte den var i närheten av drickbar.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Thursday:

Har ni testat Schweppes Cream Soda? Den finns mer eller mindre bara i Hongkong, men jag dricker den i princip dagligen när jag är där. Det är märkligt att den inte finns utanför HK, med tanke på att Schweppes ägs av Coca-Cola, men där finns den överallt och på mer eller mindre alla restauranger.

Om ni inte testat den lovar jag att fixa några burkar nästa tripp dit.

Inte testat så skulle du ha vägarna förbi eller om du ser någon som importerar den etc så är vi på!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Inte testat så skulle du ha vägarna förbi eller om du ser någon som importerar den etc så är vi på!

Faktum är att jag aldrig hittat någon som kan ta in dem, frågade på Soda Nation i Stockholm för några år sedan, men då hade de åtminstone inga möjligheter. Så det verkar vara köpa på plats som gäller, jag kollar läget när jag är där nästa gång, och har ni inte smakat den ännu då så köper jag med. Vem vet, kanske skickar med en påse eller två av mina favoritchips (stark pizza med äkta ost) därifrån också, vi får väl se.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Popcorn är ju gott i de flesta former; som de är, med div överdrag/kryddning, majskakor m popcornsmak, i choklad..
Skulle nog säga att popcorn är ett av favoritsnacksen.
Men som dryck har jag svårt att tro att det kan vara något vidare, känns som lite för långt ifrån vad det är.

Skumtomtar och Fizzyflaskor gick ju utmärkt som läsk, riktigt goda t o m, men det är väl för att de ju i grunden är godis och steget till läsk inte är hemskt långt.
Finns en del andra läsk-smaker som nog skulle vara tveksamma, tänk olika kakor/bakverk/snacks/maträtter..

Läsktestandet är ett kul inslag, ser inte alls det som något negativt el som inte ska finnas.
Sen skulle det ju vara bra med lite referenser för att förstå testarnas smakpreferenser, vilka (mer vanliga) drycker tycker varje person är bäst.
Blir ju lite som att se enstaka benchmarksifror från något ovanligt testprogram utan att ha något känt att jämföra med.

Permalänk

Som man säger "don't dis it till you try it" Men medger... det låter inte direkt tilltalande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Varför är sötningsmedel värre än fetma, hjärtproblem, diabetes, förstörda tänder med mer?

Inget av dem är ett problem om man är har en normal konsumtion. Däremot är sötningsmedel djävulens rumpsvett och smakar därefter.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Inte testat så skulle du ha vägarna förbi eller om du ser någon som importerar den etc så är vi på!

Skrivet av Thursday:

Faktum är att jag aldrig hittat någon som kan ta in dem, frågade på Soda Nation i Stockholm för några år sedan, men då hade de åtminstone inga möjligheter.

Vet inte hur hårda vi är på ifall jag skulle länka till en svensk sajt som påstår att de säljer den, så jag låter er googla istället.

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjel8:

Vet inte hur hårda vi är på ifall jag skulle länka till en svensk sajt som påstår att de säljer den, så jag låter er googla istället.

Coolt, var ju inte så svårt att hitta! Den är en personlig favorit åtminstone, och samtliga jag bjudit på den har tyckt att den är riktigt god. Inte min fru, men hon räknas inte.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Äntligen! Hade ni inte kunnat köra en SweBärsers någon gång? Köpa in 3-4st lite dyrare ölsorter från Systemets "lilla/tillfälliga" sortiment?

Har redan gjorts
https://www.youtube.com/watch?v=DkvQDRYATdc

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Mordekai:

Ni tyckte väl samma om Chinotto, världens godaste läsk så förtroendet för era smaklökar är lågt... Blir lite sugen på finsk popcornläsk, finns den att köpa i Stockholm?

Har vi testat chinotto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Vissa produkter undrar man hur de tar sig förbi smakpaneler och liknande. Den var fruktansvärd, absolut, och ingen jag vet testat den tyckte den var i närheten av drickbar.

Nej jag vet, det är helt sjukt. Köpte en ny Lyft (nikotinpåsar utan tobak, för den ovetande) för någon månad sen. Den hette "blonde roast". Läckert tänkte jag, jag brukar gilla godisar med kaffesmak osv. Men den smakade sjukt illa, jag kan inte förstå hur den produkten har kunnat nå butikerna. Någon, någonstans har ju tyckt att det varit en bra idé, de personerna måste vara koprofager.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Har vi testat chinotto?

Jag kan ju drömt detta... Hittar inget när jag googlar. Då måste ni ju testa Chinotto!

Jag ber självklart också om ursäkt för mitt missriktade påhopp. Tror i alla fall ni sagt något negativt om Chinotto i något youtubeklipp, men som sagt, mitt minne verkar inte helt intakt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Har ni testat Schweppes Cream Soda? Den finns mer eller mindre bara i Hongkong, men jag dricker den i princip dagligen när jag är där. Det är märkligt att den inte finns utanför HK, med tanke på att Schweppes ägs av Coca-Cola, men där finns den överallt och på mer eller mindre alla restauranger.

Om ni inte testat den lovar jag att fixa några burkar nästa tripp dit.

Min favorit förutom Chinotto är Black Cherry Cream Soda, ren Cream Soda kan vara på gränsen för smörig, men denna måste jag testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Min favorit förutom Chinotto är Black Cherry Cream Soda, ren Cream Soda kan vara på gränsen för smörig, men denna måste jag testa.

Beställde tio burkar igår, har inte druckit den sedan 2017. Jag testar också två burkar vardera av Chuba Chups Melon Cream Soda och Strawberry Cream Soda.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Mordekai:

Jag kan ju drömt detta... Hittar inget när jag googlar. Då måste ni ju testa Chinotto!

Jag ber självklart också om ursäkt för mitt missriktade påhopp. Tror i alla fall ni sagt något negativt om Chinotto i något youtubeklipp, men som sagt, mitt minne verkar inte helt intakt...

Är det någon speciell Chinotto vi bör leta efter? San Pellegrinos verkar vara den som är enklast att få tag i.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Mordekai:

Jag kan ju drömt detta... Hittar inget när jag googlar. Då måste ni ju testa Chinotto!

Jag ber självklart också om ursäkt för mitt missriktade påhopp. Tror i alla fall ni sagt något negativt om Chinotto i något youtubeklipp, men som sagt, mitt minne verkar inte helt intakt...

haha det är lugnt! Kunde inte minnas att vi hade provat chinotto förut, tänkte om jag höll på bli mer senil än vanligt.

Permalänk

Popcornläsk är supergott men det ska drickas på rätt sätt. Lämpligast använder man popcornläsken som spetsare till detta, 50/50 brukar vara en bra blandning:

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!