Permalänk
Medlem

Köpa nya NAS HDD

Hejsan

Har 2st 2 TB HDD-s som har några år på nacken. Dom fungerar bra och dom är tysta. Eftersom lagrings utrymme börjar tar slut, börjar jag att funder att köpa nya hårddiskar.
Jag har tänkt att köpa följande:
4st 4 TB Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache eller (vanliga HDD) (1000:-)
2st 4 TB Seagate Ironwolf ST4000VN008 4TB 64MB Cache (NAS HDD) (1500:-)

Då undra jag är det värt att satsa på dessa eller ska jag satsa på nåt annat.
Viktigaste för mig att dom är tysta.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Har 2st 2 TB HDD-s som har några år på nacken. Dom fungerar bra och dom är tysta. Eftersom lagrings utrymme börjar tar slut, börjar jag att funder att köpa nya hårddiskar.
Jag har tänkt att köpa följande:
4st 4 TB Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache eller (vanliga HDD) (1000:-)
2st 4 TB Seagate Ironwolf ST4000VN008 4TB 64MB Cache (NAS HDD) (1500:-)

Då undra jag är det värt att satsa på dessa eller ska jag satsa på nåt annat.
Viktigaste för mig att dom är tysta.

mvh
Njanja

Du bör nog hålla dig undan från SMR-diskar. Om det är Seagate du tittar på så ta https://www.seagate.com/gb/en/internal-hard-drives/cmr-smr-li... som referens.
(Dvs, jag röstar på Ironwolf av alternativen du nämner.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Köp NAS-diskar för NAS-bruk

- dvs. Ironwolf för Seagate, N300 för Toshiba och WD-RED PRO om det skall vara WD-diskar.

Det går att köra Desktopdiskar även i NAS men de har nackdelen att kunna vara 'borta' betydligt längre tid än garanterat mindre än 8 sekunder vid läsproblem eller i fallet SMR-diskar när dessa tvingar till att forcera fram tömning av dess interna CMR-area när det är knökfullt där och diskar som inte svarar i tid inom 8 sekunder blir ofta utkastade ur RAID-strukture även om disken inte har några fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Köp NAS-diskar för NAS-bruk

- dvs. Ironwolf för Seagate, N300 för Toshiba och WD-RED PRO om det skall vara WD-diskar.

Det går att köra Desktopdiskar även i NAS men de har nackdelen att kunna vara 'borta' betydligt längre tid än garanterat mindre än 8 sekunder vid läsproblem eller i fallet SMR-diskar när dessa tvingar till att forcera fram tömning av dess interna CMR-area när det är knökfullt där och diskar som inte svarar i tid inom 8 sekunder blir ofta utkastade ur RAID-strukture även om disken inte har några fel.

Håller med. WD Red Plus är också okej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Iron

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Är inte WD Gold en bra NAS-disk? Jag har haft otur med Toshiba N300, se denna tråd:

Toshiba N300 8TB kass batch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Är inte WD Gold en bra NAS-disk? Jag har haft otur med Toshiba N300, se denna tråd:

Toshiba N300 8TB kass batch?

Har ingen personlig erfarenhet, men vad jag förstår är hela guldserien CMR och de skriver "Built for yearly operation (24x7x365) ..." (i vissa fall verkar ju tillverkare historiskt menat att det inte är ett okej sätt att använda enheterna), så det verkar väl okej så långt.
TLER hittade jag dock ingen aktuell information om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är mer eller mindre standard för diskar tänkt för RAID-strukturer skall ha en svarststid inom 8 sekunder vid läsproblem då det under många år var LSI-chip som stod för huvudparten av HW-RAID kontrollerkorten för servrar och styrde vad som gällde mm.

Desktop-diskar kunde försöka läsa sektorer över 30 sekunder innan det gav upp och meddelade IO-error till OS.

TLER var något som fanns på WD-green under en period till det spärrades bort för att det inte skulle konkurrera med WD-RED då det till en början var samma diskar med smula olika firmware. TLER var en WD-specifik funktion och fanns inte i de flesta andra tillverkares diskar

Permalänk
Medlem

Hejsan

Köpte två stycken Toshiba N300 NAS 8TB 256MB. Köpte dom på netonnet (dom har inte så mycket HDD på lager).
Just nu fungerar men inte testat helt ut.
Använder mest dom för ProxMox Server för VM-s.
Frågan är om man ska inte lägga 500:- extra och köpa WD eller Irons?

mvh
Njanja

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Ironwolf väsnas, det gör även N300... bägge dessa går relativt varmt oxå.
Jag rekommenderar heliumdiskar då dom brukar gå rätt tyst och svalt.
Kör själv WD Red sedan 9år... riktigt trevliga diskar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ironwolf väsnas, det gör även N300... bägge dessa går relativt varmt oxå.
Jag rekommenderar heliumdiskar då dom brukar gå rätt tyst och svalt.
Kör själv WD Red sedan 9år... riktigt trevliga diskar.

Hej

Har 6st 3TB WD för NAS, dom är ganska tysta. Skiljer inte so mycket mellan
den nya och gamla, när jag lägger min öra mot NAS-en.
NAS-en är i skåpet.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Köpte två stycken Toshiba N300 NAS 8TB 256MB. Köpte dom på netonnet (dom har inte så mycket HDD på lager).
Just nu fungerar men inte testat helt ut.
Använder mest dom för ProxMox Server för VM-s.
Frågan är om man ska inte lägga 500:- extra och köpa WD eller Irons?

mvh
Njanja

Har dom följande beteckningen? "The failing Toshiba's with 256Mb cache are: HDWG180UZSVA" Dvs. dom är tillverkade sommaren 2020. Ska du ha dom till att streama film över ditt LAN så testa extra noga med film som har hög bitrate.

Permalänk

Har alltid kört med WD red (har haft måånga). Har haft problem med två diskar genom åren (av säkert 30), men då gjorde jag RMA och fick nya utan knussel, fastän de var typ två år gamla. De flesta har stått igång 24x7 mellan 5-10 år typ. Har haft några vanliga desktopdiskar med, men de har pajat allihop.
NAS-diskar eller enterprisemodeller är the way to go. Märke tror jag inte spelar så stor roll. Men håll dig undan SMR-diskarna.

Har läst att många köper billiga mindre NAS på typ Ebay/Amazon och slaktar för att använda diskarna i andra NAS, det kan ju också vara en variant, finns bra erbjudanden ibland.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Har dom följande beteckningen? "The failing Toshiba's with 256Mb cache are: HDWG180UZSVA" Dvs. dom är tillverkade sommaren 2020. Ska du ha dom till att streama film över ditt LAN så testa extra noga med film som har hög bitrate.

Hej

Kollade nya HDD-s och ser ut att dom är tillverkat sep 2020. Bara för att testa, installerade jag plex server och Win10 på dessa HDD-s och resultatet var inte som jag har förväntat mig. När jag försökte att kopiera filer från NAS och Win10 VM eller plexserver, tog extremt långt tid samt att jag har 10G mellan min TrueNAS och ProxMox.'

Har du eller någon annan tips som man kan testa. (kan skicka lite bilder på inställningar).

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Kollade nya HDD-s och ser ut att dom är tillverkat sep 2020. Bara för att testa, installerade jag plex server och Win10 på dessa HDD-s och resultatet var inte som jag har förväntat mig. När jag försökte att kopiera filer från NAS och Win10 VM eller plexserver, tog extremt långt tid samt att jag har 10G mellan min TrueNAS och ProxMox.'

Har du eller någon annan tips som man kan testa. (kan skicka lite bilder på inställningar).

mvh
Njanja

Läs av S.M.A.R.T värdena. Hur ser Seek Error Rate ut?
Många av mina 2020 batchar störtdök inom några dagar.
Har reklamerat säkert tiotal. Alla Toshiba N300 från 2020. Samma fel på alla.
Har nu 2st som är från sent 2019 men dessa har utvecklat trasiga sektorer.
Jag säger byt till WD alla dagar i veckan.

Permalänk
Inaktiv

Köp för guds skull inte Western Digitals WD RED. WD RED är så illa så är de har blivit stämda. De har för tillfället flera pågående rättegångar från både konsumenter och företag över deras skit produkt. https://www.google.com/search?rlz=1C1BYYL_svSE934SE934&q=wd+r...

Lyssna inte på de som äger aktier i företaget! Som bäst presterar WD RED sämre än riktiga NAS diskar. Som värst får WD RED timeout och din dator tror att disken är död. En hel array med dessa diskar är inget annat än en dödsdom. EN Resilver/ Rebuild med de senaste WD RED diskarna tar över 230 Timmar. Det är en och halv vecka för något som tar under 17 timmar för en vanlig hårddisk. WD RED var okej för ett par år sedan. Men nu har de ersätt sin WD RED serie med SMR skit. WD RED har blivit den sämsta skiten på marknaden sedan Barracuda skandalen.

Jag rekommenderar starkt att du tittar på Seagates NAS diskar. För de svarta staplarna nedan är WD RED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Köp för guds skull inte Western Digitals WD RED. WD RED är så illa så är de har blivit stämda. De har för tillfället flera pågående rättegångar från både konsumenter och företag över deras skit produkt. https://www.google.com/search?rlz=1C1BYYL_svSE934SE934&q=wd+r...

Lyssna inte på de som äger aktier i företaget! Som bäst presterar WD RED sämre än riktiga NAS diskar. Som värst får WD RED timeout och din dator tror att disken är död. En hel array med dessa diskar är inget annat än en dödsdom. EN Resilver/ Rebuild med de senaste WD RED diskarna tar över 230 Timmar. Det är en och halv vecka för något som tar under 17 timmar för en vanlig hårddisk. WD RED var okej för ett par år sedan. Men nu har de ersätt sin WD RED serie med SMR skit. WD RED har blivit den sämsta skiten på marknaden sedan Barracuda skandalen.

Jag rekommenderar starkt att du tittar på Seagates NAS diskar. För de svarta staplarna nedan är WD RED.

https://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2020/05/SMR-RAIDZ-Rebuild-v2.png

https://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2020/05/SMR-FileCopy.png
https://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2020/05/SMR-CrystalDiskMark.png

Det är ju bara att googla lite.
Står ju överallt köp inte SMR diskar till NAS och raid system.
Vad är problemet?

Ja förresten, SMR diskar är inte WD exklusiva. Googla igen...

Tips: Köp ej Toshiba N300

Permalänk
Medlem

@Superthug] och @anon185723

Hejsan grabbar

Jag är mycket tacksam och glad att jag fick hjälp av er. Så jag gjorde:
Lämnade tillbaka Toshiba HDD och köpte 2st WD 8T, kollade på internet och sweclockers forum och jag vet att man
ska inte köpa SMR utan man ska satsa på CMR HDD-s.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/sata-35...

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Har en gammal Ds416play som inte används men som jag tänkte sparka igång med 2-4 nya diskar

Förstår jag det rätt som alla WD red 8tb är CMR? läste lite om det på nätet men vill dubbelkolla här

Annars lutar det åt ironwolf 8tb men tillgången på de var sådär känns det som

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Lånar tråden lite.

Har en gammal Ds416play som inte används men som jag tänkte sparka igång med 2-4 nya diskar

Förstår jag det rätt som alla WD red 8tb är CMR? läste lite om det på nätet men vill dubbelkolla här

Annars lutar det åt ironwolf 8tb men tillgången på de var sådär känns det som

Ja, WD 8TB och större är CMR.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.