Samsung Galaxy A20e - något att ha?

Permalänk
Inaktiv

Samsung Galaxy A20e - något att ha?

Undrar om Samsung Galaxy A20e är något att ha för min far. Har dåligt koll på Androidtelefoner men själv hade jag en Samsung Galaxy S7 Edge en gång i tiden, och det var ganska annorlunda upplevelse mot stock Android. Kommer de fortfarande med massa förinstallerade appar som inte går att ta bort? Egen webbläsare, eget galleri etc.

Min far har haft Moto G2 och har idag en Moto G5. Så han kör typ stock Android och är inte så glad i förändringar om jag säger så. Så jag undrar om en Samsung kanske blir fel? Undrar då han kan få den för 195 kr/mån med 16GB data via Comviq. Helt klart bra pris, men är telefonen nått att ha?

Vad har ni för tips på andra telefoner han kan gå till från en Moto G5? Jag är mest orolig över att så många telefoner är stora och klumpiga i glas. Han tappar ofta och vägrar bära skal. I övrigt är det budgetpris han efterfrågar.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av anon315148:

Undrar om Samsung Galaxy A20e är något att ha för min far. Har dåligt koll på Androidtelefoner men själv hade jag en Samsung Galaxy S7 Edge en gång i tiden, och det var ganska annorlunda upplevelse mot stock Android. Kommer de fortfarande med massa förinstallerade appar som inte går att ta bort? Egen webbläsare, eget galleri etc.

Min far har haft Moto G2 och har idag en Moto G5. Så han kör typ stock Android och är inte så glad i förändringar om jag säger så. Så jag undrar om en Samsung kanske blir fel? Undrar då han kan få den för 195 kr/mån med 16GB data via Comviq. Helt klart bra pris, men är telefonen nått att ha?

Vad har ni för tips på andra telefoner han kan gå till från en Moto G5? Jag är mest orolig över att så många telefoner är stora och klumpiga i glas. Han tappar ofta och vägrar bära skal. I övrigt är det budgetpris han efterfrågar.

A-serien är ju Samsungs lite enklare modeller (kontra S och Note), och A20e som släpptes mot slutet av 2019 ligger som ganska enkel modell i den serien (en generation tillbaka, eller två om man räknar med nuvarande Ax2-modeller där några har kommit). Om han behöver en grundläggande modell utan krusiduller kan det säkert fungera utmärkt, men jag skulle nog kolla lite vad han har för önskemål kring appar, lagring och prestanda så att han inte blir missnöjd.
Mobil testade A20e när den släpptes: https://www.mobil.se/tester/produkttester/test-samsung-galaxy...

Som svar på din fråga om förinstallerade appar så har Samsung en del egna lösningar, men mycket går att avinstallera eller avaktivera om han inte tycker om dem.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon315148:

Undrar om Samsung Galaxy A20e är något att ha för min far. Har dåligt koll på Androidtelefoner men själv hade jag en Samsung Galaxy S7 Edge en gång i tiden, och det var ganska annorlunda upplevelse mot stock Android. Kommer de fortfarande med massa förinstallerade appar som inte går att ta bort? Egen webbläsare, eget galleri etc.

Min far har haft Moto G2 och har idag en Moto G5. Så han kör typ stock Android och är inte så glad i förändringar om jag säger så. Så jag undrar om en Samsung kanske blir fel? Undrar då han kan få den för 195 kr/mån med 16GB data via Comviq. Helt klart bra pris, men är telefonen nått att ha?

Vad har ni för tips på andra telefoner han kan gå till från en Moto G5? Jag är mest orolig över att så många telefoner är stora och klumpiga i glas. Han tappar ofta och vägrar bära skal. I övrigt är det budgetpris han efterfrågar.

Jag skulle säga att E-varianten med lägre skärmupplösning inte är värt det. Framförallt på avbetalning.
Finns massor av trevliga mobiltelefoner för struntsummor om man kan betala cash.
Jag har en Realme 6 och är väldigt nöjd, 1500 kr
https://www.inet.se/produkt/2000612/realme-6-64gb-kometvit

Jag upplever Realme vara väldigt avskalad, inte mycket som är "icke-stock". Typ någon Galleri-app och "Files".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bättre med en Motorola i den prisklassen.Har själv en G9 Play som fungerar bra.

Permalänk
Medlem

@anon315148

Om det kan väntas lite så kommer väldigt prisvärda Moto G30 och G10 i mars/april 2021.

Jag tänker ifall vana ska få styra... och då främst G30 á max. 2000 kr. är bättre än tidigare modeller. 👍

https://www.theverge.com/2021/2/16/22286048/motorola-moto-g30...

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk

Jag kan rekommendera Realme 6 som finns för 1490 kr just nu. Baksidan och ramen är av plast. Den har en ganska ren mjukvara. Den är aningen stor (6.5") och glasskydd är nästan omöjligt att hitta, dock kommer den med filmskydd förinstallerat och med ett skal som är transparent (mörkt) och som sticker upp vid kanterna så att telefonen är skyddad.
Prestandan är på topp, 90Hz Full-HD platt skärm, 30W snabbladdare, Stort batteri, Aux, plats för 2st sim och mycket mer.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av stoneisland:

Jag kan rekommendera Realme 6 som finns för 1490 kr just nu. Baksidan och ramen är av plast. Den har en ganska ren mjukvara. Den är aningen stor (6.5") och glasskydd är nästan omöjligt att hitta, dock kommer den med filmskydd förinstallerat och med ett skal som är transparent (mörkt) och som sticker upp vid kanterna så att telefonen är skyddad.
Prestandan är på topp, 90Hz Full-HD platt skärm, 30W snabbladdare, Stort batteri, Aux, plats för 2st sim och mycket mer.

Finns massor av glasskydd på Amazon.se som skickas från kontinenten. Jag köpte ett trippelpack för 70 kr ca.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns massor av glasskydd på Amazon.se som skickas från kontinenten. Jag köpte ett trippelpack för 70 kr ca.

Oj där ser man! Får ta och beställa hem, tackar för tipset! 😁

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag skulle säga att E-varianten med lägre skärmupplösning inte är värt det. Framförallt på avbetalning.
Finns massor av trevliga mobiltelefoner för struntsummor om man kan betala cash.
Jag har en Realme 6 och är väldigt nöjd, 1500 kr
https://www.inet.se/produkt/2000612/realme-6-64gb-kometvit

Jag upplever Realme vara väldigt avskalad, inte mycket som är "icke-stock". Typ någon Galleri-app och "Files".

Vi är båda emot avbetalning också, men det känns som att 16GB är ganska mycket för 195 kr/mån? Känns som att telefonen nästan kommer på köpet och inte är en avbetalning.

Tack för tipset. Känner inte till märket (men hört talas om det). Ska kika på den.

Skrivet av m1k3_dd:

@JaneDoe

Om det kan väntas lite så kommer väldigt prisvärda Moto G30 och G10 i mars/april 2021.

Jag tänker ifall vana ska få styra... och då främst G30 á max. 2000 kr. är bättre än tidigare modeller. 👍

https://www.theverge.com/2021/2/16/22286048/motorola-moto-g30...

Tack för tipset. Han kan absolut vänta, så länge telefonen inte dör. Tror han vill ha en Moto igen av gammal vana (han gillar även deras gester för att starta kamera och ficklampa). Mest orolig om de blir stora och tunga i glas.

Skrivet av stoneisland:

Jag kan rekommendera Realme 6 som finns för 1490 kr just nu. Baksidan och ramen är av plast. Den har en ganska ren mjukvara. Den är aningen stor (6.5") och glasskydd är nästan omöjligt att hitta, dock kommer den med filmskydd förinstallerat och med ett skal som är transparent (mörkt) och som sticker upp vid kanterna så att telefonen är skyddad.
Prestandan är på topp, 90Hz Full-HD platt skärm, 30W snabbladdare, Stort batteri, Aux, plats för 2st sim och mycket mer.

Tack för tipset. Det lät ju bra att den kommer med förinstallerat filmskydd och skal. Kanske större chans att han testar ett skal om han får med det gratis.

Skrivet av DavidtheDoom:

Finns massor av glasskydd på Amazon.se som skickas från kontinenten. Jag köpte ett trippelpack för 70 kr ca.

Det har alltid varit jag som har ansvarat för installation av skärmskydd och jag har helt ärligt tröttnat på skiten. Nu vet jag inte hur dessa budgetskärmar ser ut (platta eller böjda) men jag som har haft mer dyra telefoner tycker skärmskydd är ett satans otyg. Så många som inte fäster och bara fördärvar användarupplevelsen. Så för min del går det bort oavsett pris.

För min fars del ser jag inget större värde i det heller. Han bryr sig inte om repor och vad det gäller krossad skärm så tror jag inte ett dugg på att dessa skärmskydd skyddar bättre mot fallskador än telefonens egen skärm. Falsk trygghet snarare. Däremot tror jag på att tuffa skal kan skydda skärmen från större skador.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon315148:

Vi är båda emot avbetalning också, men det känns som att 16GB är ganska mycket för 195 kr/mån? Känns som att telefonen nästan kommer på köpet och inte är en avbetalning.

Tack för tipset. Känner inte till märket (men hört talas om det). Ska kika på den.

5000kr på två år för abonnemang och mobil är ju bara bra pris om man nu behöver 16 GB/mån.
Jag har ett av de billigare abonnemangen och ordinariepris är hundralappen, blir ju 4000 kr för två år med mobil + abonnemang.
1000 kr mindre och en bättre mobil är ju inget att fnysa åt.

Sedan kanske det krävs mer data på abonnemanget och då blir ju kalkylen helt annorlunda. Då du inte har berättat vad det finns för krav på abonnemanget utan bara frågat om mobiltelefon så kan jag bara gissa vad du letar efter och vad du har för jämförelsevärde på mobiltelefonerna kontra totalkostnad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tycker det känns som att det är lika bra att fortsätta med motorola om han nu är van vid deras telefoner och trivs med dom.

Motorola g9 power kanske skulle vara något? Bra batteritid och helt ok prestanda för priset vad jag hört.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som nätverksadmin och beställer vanligtvis telefoner åt organisationen så enligt min erfarenhet Samsungs gränssnitt är snäppet "enklare" speciellt i nuvarande A-serien av Samsung, hade tidigare en del Nokia telefoner som kör med stock android (Android One) men visat sig ha en hel del hårdvaru bekymmer (bristfällig kvalitéts kontroll) men A20e för dem som endast ska ha en basic jobbtelefon har visat sig vara bra alternativ. Stock Android uppdateras ju väldigt ofta som upplevs som ett störningsmoment av de flesta "icke IT kunniga" och gränsnittet upplevs som krångligare bland de flesta jag hanskat mig med (tycker ju skillnaden själv är minimal men...). Kanske har att göra att som standard är Samsung mera anpassat för "klåfingers" i storlek på ikoner och kanske har mera lättlästa ikoner osv att det visuellt upplevs som bekvämare för lite äldre / icke power users.

Hittills har jag inte haft några hårdvaru bekymmer med just A20e men A40 t.ex. har det förekommit ett par som haft problem med att sim kortet börjar tappa kontakten då och då och behövs skickas på reparation. A41 har hittills funkar bra (gillar personligen storleken, de flesta tycks uppleva den som lagom), någon enstaka A42 har jag beställt men de känner jag inte desto mera bättre till ännu.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

5000kr på två år för abonnemang och mobil är ju bara bra pris om man nu behöver 16 GB/mån.
Jag har ett av de billigare abonnemangen och ordinariepris är hundralappen, blir ju 4000 kr för två år med mobil + abonnemang.
1000 kr mindre och en bättre mobil är ju inget att fnysa åt.

Sedan kanske det krävs mer data på abonnemanget och då blir ju kalkylen helt annorlunda. Då du inte har berättat vad det finns för krav på abonnemanget utan bara frågat om mobiltelefon så kan jag bara gissa vad du letar efter och vad du har för jämförelsevärde på mobiltelefonerna kontra totalkostnad.

Jag vet faktiskt inte exakt hur mycket data han vill ha eller behöver, han säger lite olika saker. Det enda som verkar konsekvent är att han vill ha fria samtal och sms samt inte mindre än 5GB data, gärna upp till 10GB (eller mer).

Han saknar just nu bredband i stugan och vill främst ha mobildata till att kolla på film där. Tidigare hade han Tele2 Unlimited men som han sa upp efter att rabatten från Unlimited Together försvann. Som tur var hände detta i samma stund som han fick fiber installerat hemma så det löste sig på hemmaplan.

Skrivet av ItsLea:

Tycker det känns som att det är lika bra att fortsätta med motorola om han nu är van vid deras telefoner och trivs med dom.

Motorola g9 power kanske skulle vara något? Bra batteritid och helt ok prestanda för priset vad jag hört.

Kanske blir så. Ska kika på den, men annars har han ingen brådska. Han blev nog mer sugen på mobilabonnemanget än telefonen.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag jobbar som nätverksadmin och beställer vanligtvis telefoner åt organisationen så enligt min erfarenhet Samsungs gränssnitt är snäppet "enklare" speciellt i nuvarande A-serien av Samsung, hade tidigare en del Nokia telefoner som kör med stock android (Android One) men visat sig ha en hel del hårdvaru bekymmer (bristfällig kvalitéts kontroll) men A20e för dem som endast ska ha en basic jobbtelefon har visat sig vara bra alternativ. Stock Android uppdateras ju väldigt ofta som upplevs som ett störningsmoment av de flesta "icke IT kunniga" och gränsnittet upplevs som krångligare bland de flesta jag hanskat mig med (tycker ju skillnaden själv är minimal men...). Kanske har att göra att som standard är Samsung mera anpassat för "klåfingers" i storlek på ikoner och kanske har mera lättlästa ikoner osv att det visuellt upplevs som bekvämare för lite äldre / icke power users.

Hittills har jag inte haft några hårdvaru bekymmer med just A20e men A40 t.ex. har det förekommit ett par som haft problem med att sim kortet börjar tappa kontakten då och då och behövs skickas på reparation. A41 har hittills funkar bra (gillar personligen storleken, de flesta tycks uppleva den som lagom), någon enstaka A42 har jag beställt men de känner jag inte desto mera bättre till ännu.

Där sa du faktiskt något. Har märkt att farsan blir irriterad bara ikonerna byter utseende. Svårt för mig att förstå som tycker det är spännande med uppdateringar och snarare ska utforska allting. Fast det är väl som du säger, skillnaden på en vanlig icke teknikintresserad person och en teknikintresserad.

Annars tänker jag att just uppdateringar är en positiv sak. Om inte för nyheter så för säkerhetsuppdateringar. Dock kör inte farsan BankID på mobilen och han verkar inte särskilt intresserad av det heller (men det kan ju ändras). För honom är uppdateringar kanske av mindre värde. För mig vore det dock en stor nackdel att inte få senaste uppdateringarna inom rimlig tid och då speciellt säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag jobbar som nätverksadmin och beställer vanligtvis telefoner åt organisationen så enligt min erfarenhet Samsungs gränssnitt är snäppet "enklare" speciellt i nuvarande A-serien av Samsung, hade tidigare en del Nokia telefoner som kör med stock android (Android One) men visat sig ha en hel del hårdvaru bekymmer (bristfällig kvalitéts kontroll) men A20e för dem som endast ska ha en basic jobbtelefon har visat sig vara bra alternativ. Stock Android uppdateras ju väldigt ofta som upplevs som ett störningsmoment av de flesta "icke IT kunniga" och gränsnittet upplevs som krångligare bland de flesta jag hanskat mig med (tycker ju skillnaden själv är minimal men...). Kanske har att göra att som standard är Samsung mera anpassat för "klåfingers" i storlek på ikoner och kanske har mera lättlästa ikoner osv att det visuellt upplevs som bekvämare för lite äldre / icke power users.

Hittills har jag inte haft några hårdvaru bekymmer med just A20e men A40 t.ex. har det förekommit ett par som haft problem med att sim kortet börjar tappa kontakten då och då och behövs skickas på reparation. A41 har hittills funkar bra (gillar personligen storleken, de flesta tycks uppleva den som lagom), någon enstaka A42 har jag beställt men de känner jag inte desto mera bättre till ännu.

Mycket intressant att höra, och en aspekt som många kanske inte tänker på. Är det Enterprise edition eller "vanliga" konsumentmodeller?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Mycket intressant att höra, och en aspekt som många kanske inte tänker på. Är det Enterprise edition eller "vanliga" konsumentmodeller?

Blandning, endast A40 Svart färg säljs som Enterprise modell hos den ÅF vi beställer från åtminstone bland de alternativen jag nämnde och vissa ogillar svart färg. Bl.a. blå färg har jag märkt på senare tid tycks ha blivit lite trendig färg, även bland kvinnor.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional