Planerar grundläggande Linuxkurs - vad vill ni lära er?

Permalänk
Medlem

Att sätta upp en server & lagring, nätverk skulle kunna vara ett bra steg 2. Efter att man gått igenom att använda Linux som en vanlig hemdator. För surfande & lite spelande. (bra initiativ)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Vore kul och lära sig igen. Kanske installera på en gammal laptop. Sista Linux jag använde var Slackware 4.0. Ser fram emot en guide. Bra initiativ

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Vad är egentligen sudo, och varför måste jag ange mitt lösenord om och om igen? Är Linux senil?

Säkerhet... sudo står för Super User DO, därför frågar den om ditt lösenord, du vill ju inte att någon råkar köra saker som administratör utan att man vet om det. (Går att ändra i konfig-filen för sudo så den kommer ihåg X minuter, google timestamp_timeout)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen uppgraderat min dator, så att jag har stöd till PCIe-passthrough för att kunna använda Ubuntu som mitt primära OS, men sen boota upp en Windows VM för gaming. Om det är intressant kan jag gå in på detalj hur jag gjorde det och vad som krävs. Det fungerar klockrent faktiskt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

För den som är van, ja.
Har sett bra många inlägg om folk som slängt in nybörjarvänliga Linux-distar hos sina föräldrar som bara surfar, mailar, kollar YouTube och kör lite officeprogram, där föräldrarna blir nöjda med att allt bara funkar.

Helt klart, men som sagt, när man går utanför de där sakerna blir det snabbt störigt. Det blir bättre och bättre, men varje gång jag provar Linux stöter jag på strulande drivrutiner och märkliga saker.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Bra idé för ett kapitel: Tom maskin till Ubuntu med Steam. ”Boota från USB. Installera systemet. Öppna Store, leta upp Steam och tryck Install. ” 😄

Fast nu är ju spel =! Steam.

Permalänk
Medlem

Min ärliga åsikt är att det finns flera tusentals guider kring linux bara en googling bort så jag förstår inte poängen med ytterligare en. Jag skulle snarare föreslå en support-tråd där folk kan ställa frågor och få hjälp med Linux

Sen är jag dock kanske så pass trångsynt att jag tycker att de som använder Linux är (i typ alla fall) datorvana människor som kan googla sig fram till denna typen av information istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Känns som man med linux mest jobbar på att lära sig hur man använder operativsystemet och ganska lite tid med att använda det? O_o

Det är väl mycket kring installationen och grundläggande anpassning som tar tankekraft. Ett Linuxsystem som väl är igång tenderar att bara gå och gå.

Sedan med att följa guider så blir det hyfsat enkelt att utöka med det som kommer till senare.

Skrivet av CymbalCrasher:

Har försökt använda Linux några gånger på min dator, men haft för många problem för att fortsätta. Kör det däremot på servrar.

När du väl sitter där och förstår dig på att använda terminalen för att flytta saker, installera paket osv så är det ganska enkelt. Det jag haft mest problem med är hur man löser faktiska problem.

Mitt primära problem när jag försökte på min egen dator var att installera drivrutiner för grafikkortet, men har även haft problem på server när jag försökt uppgradera mellan OS-versioner. Du följer en guide på 25 steg, och så får du fel på steg 20. Vad göra? Såklart försökte jag söka på felmeddelandet och hitta lösningar, men gick bet.

Ett bekymmer med guider på nätet är att många skriver i stil med "Kör detta kommando", lägg sedan till denna rad i filen ..., aktivera skriptet genom detta ... utan en tanke på vad det egentligen är de gör. Sedan eftersom Linux av sin natur uppdateras och förändras hela tiden så blir med tiden de guiderna rentav fel sätt att hantera det på. En välskriven guide förklarar vad som behöver göras och varför, samt har en beskrivning hur en själv gör det steget. Om något där går snett i ett steg i framtiden så är det mycket lättare att hitta vad som gäller idag. Förstår frustrationen, hade själv det problemet innan jag insåg att guider är olika i hur väl de löser problemet. På senare tid brukar jag söka mig till Archlinux wiki för att komma igång med saker.

En sak är säker, en Linuxdator som har anpassats för en sak är i regel väldigt bra på det sen. ^^

Permalänk
Medlem

Kan ju också tipsa om att vill man leka runt med olika linux distror så är ju virtualbox / vmware bäst.
Enkelt och snabbt och installera samt att du inte riskerar att förstöra något.

När du sedan känner dig redo så kan du installera linux på riktigt så att säga.

Kan tipsa om parrot os.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Linuxspeldator är nog det gångbaraste temat.

Mjo dualbootar ju men tyvärr för att spelen jag spelar för närvarande endast går att spela utan krångel i Windows. Känns väldigt fel att starta sjukdomen windows när jag gör det som kräver mest av datorn, får nästan sura uppstötningar när jag öppnar listan över program och ser att senaste uppdatering resulterat i att jag nu har massa Officerelaterat skräp som inte går att ta bort i programlistan. Med tanke på att det krävdes att byta kernel för att ens få AMDs RDNA2 drivrutin att samarbeta med Mint vilket knappast är komplicerat för en van användare men för en stackare som är trygg hos Microsoft nog kan likna en mardröm känns det ganska avlägset att kunna köra Linux för spel trots Valves arbete.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cloudstone:

Jag har nyligen uppgraderat min dator, så att jag har stöd till PCIe-passthrough för att kunna använda Ubuntu som mitt primära OS, men sen boota upp en Windows VM för gaming. Om det är intressant kan jag gå in på detalj hur jag gjorde det och vad som krävs. Det fungerar klockrent faktiskt.

Ohh låter absolut intressant!

Skrivet av Pelegrino:

Min ärliga åsikt är att det finns flera tusentals guider kring linux bara en googling bort så jag förstår inte poängen med ytterligare en. Jag skulle snarare föreslå en support-tråd där folk kan ställa frågor och få hjälp med Linux

Sen är jag dock kanske så pass trångsynt att jag tycker att de som använder Linux är (i typ alla fall) datorvana människor som kan googla sig fram till denna typen av information istället.

Det är därför en specifik vinkling skulle vara intressant, på svenska dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Känns som man med linux mest jobbar på att lära sig hur man använder operativsystemet och ganska lite tid med att använda det? O_o

Ungefär som när man använder windows eller macos för första gången? Många saker är mycket smidigare i Linux, andra inte. Men åter till topic..

Tycker detta är en superbra ide! Det kan verkligen vara överväldigande att komma igång med på egen hand. Men det är superkul när man väl kommer in i det, och kommer över tröskeln där det mest känns omständigt att använda terminalen. Plöttsligt inser man hur klumpigt ett gui är för vissa uppgifter, och hur smidigt det är med en integrerad pakethanterare som hanterar installation och uppdateringar till alla program.

Använder själv linux dagligen i jobbet, men kommer garanterat titta in och se om det är något jag kan lära mig också. Är nästan helt självlärd, så det finns garanterat grundläggande grejer jag missat.

Ska fundera lite på om jag kan komma på bra fördjupningsområden. Men det har nämts ett par bra ideer redan. Tror även det är en bra ide att köra ett upplägg där man snabbt kommer till en installation som går att använda för vardagliga grejer. Gissar att många här är intresserade på att få igång spel på steam tex. Det finns inget bättre sätt att lära sig än att komma till stadiet där man kan använda det som dagligt OS och därmed får mängdträning. Jag tror helt enkelt inte att bli utslängd på djupt vatten är den bästa strategin för majoriteten.

Permalänk
Medlem

True, Linux förändras hela tiden och saker man lärt sig gilla är helt plötsligt bortplockade. Rätt frustrerande.

Bästa sättet att använda Linux är att ha en väl definierad uppgift och lösa den, att ha Linux som Daily Driver innebär problem för dom flesta ganska snart när vissa saker inte går att göra.

Jag kollar in Linux ibland och kör det på någon dator eller VMWare men det var några år sen jag fastnade. Är för mycket meck för mig numera, gillar när saker bara fungerar.

En positiv sak som talar för Linux är att mer och mer saker numera går att köra i en webbläsare så man blir mindre beroende av själva OS bara man får igång en browser och får den att prestera som den ska(ja, även här är det meck att få script att köras i full hastighet osv)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Givetvis att lära sig h4xx4
Nej, men en kurs hade varit guld värt, ska pilla med Kali på en gammal laptop jag slängt en SSD och 16GB ram i

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Bra tips är ju att ha något syfte bestämt från början, jag som är gammal unix-tekniker gillar inte linux på klienten, men på servrar är det överlägset att kunna ssh:a in och fixa det man behöver. Windows Core och powershell är en bit på vägen, men de är inte riktigt där än. Så allt snack om linux på klienten eller för spel o.s.v. känns i min lilla värld där jag bor (inte sundbyberg ) så krystat. Så att börja med någon server-tillämpning som mål och sen lära ut vad och varför allt är som det är. Så något skoj med en raspberry pi är nog en bra inkörsport till linux.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Superintressant!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Bra idé för ett kapitel: Tom maskin till Ubuntu med Steam. ”Boota från USB. Installera systemet. Öppna Store, leta upp Steam och tryck Install. ” 😄

Gillar inte ubuntu men det är väl lättast att komma igång med kanske...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag har nyligen uppgraderat min dator, så att jag har stöd till PCIe-passthrough för att kunna använda Ubuntu som mitt primära OS, men sen boota upp en Windows VM för gaming. Om det är intressant kan jag gå in på detalj hur jag gjorde det och vad som krävs. Det fungerar klockrent faktiskt.

Har du använt VFIO eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Gillar inte ubuntu men det är väl lättast att komma igång med kanske...

Manjaro är ett bättre val då. Det är en Archlinuxvariant motsvarande Ubuntu i användarvänlighet.

Permalänk
Avstängd

Med all Telemetri-malware som Microsoft har i sin Windows 10 (som är både integritetskränkande och tar upp onödig CPU-kraft), så vill jag självklart hellre använda Linux.
Men viss mjukvara kräver tyvärr Windows. Jag kan iofs använda Windows bara i de situationerna, annars använder man Linux.

Permalänk
Medlem

Bara själva faktum att man behöver gå en kurs för att kunna använda linux är hela anledningen till att det aldrig kommer bli poppulärt. Det borde vara så användarvänligt att man förstår själv bara genom att börja använda det.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Arch Linux var nog det jag körde längst, trevligt, brukar prova Ubuntu då och men Arch är vassare. Clear Linux är också trevligt, med fokus på rå prestanda är det såvitt jag vet den dist som får datorn att gå snabbast.

Att få så många spel som möjligt att rulla på Linux är ett kul projekt som kunde vara något, sist jag spelade på Linux var det inte spelen i sig som var största problemet. Det var dom olika DRM lösningarna som oftade hindrade spelen att starta. Men det kanske har ändrats.

Proton har jag inte provat, så en Proton guide kanske vore något.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Bara själva faktum att man behöver gå en kurs för att kunna använda linux är hela anledningen till att det aldrig kommer bli poppulärt. Det borde vara så användarvänligt att man förstår själv bara genom att börja använda det.

Anledningen till det är fragmenteringen, det finns hundratals distar och alla skall lösa saker på sitt eget sätt, fattar man hur en dist fungerar är det inte säkert att man trivs i nästa. Debian är nog största gemensamma nämnaren så egentligen borde ALLA köra Debian så att det blir lite ordning

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Har du använt VFIO eller något annat?

Ja precis, vfio för gaming-kortet (RTX2070). Moderkortet är ett Asrock X570 Taichi med ett 3700X med IOMMU påslaget i UEFI. Sen gällde det att hitta GPUn med lspci och skicka in alla enheterna i IOMMU-gruppen för kortet till bootloadern (grub vfio_pci ids=) tillsammans med några andra flaggor (amd_iommu=on iommu=pt).

En omstart efter det och vfio-drivern används för hela kortet. Sen kom det svåra egentligen, och det var att skapa en Windows-VM i QEMU med virt-manager. Det viktiga är att använda Q35-chipset och en UEFI-firmware utan secure boot. Sen vara det bara att via GUI lägga till RTX2070n. Man får gömma GPUn med några flaggor med i xml-filen för VMen. Jag kan lägga till hela min .xml-fil i inlägget. Sen upplevde jag det lättare att installera OS med Spice först, för att sen assigna den fysiska GPUn till VMn.

Givetvis är det en tldr, men jag använde mig mest utav denna guiden och Arch-wiki.

I Arch-wikin står det hur man kan hitta sitt mus/tangentbord och i princip toggla mellan sin host/gäst genom att trycka på båda ctrl-knapparna samtidigt (via evdev). Jag byter skärm-input fysiskt till displayport och spelar i 144hz utan konstigheter. Jag är förvånad över hur bra det fungerat hittils.

XML: https://pastebin.com/tg1dExVa

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av StenmanJones:

Det kanske är överkurs men varför katalogstrukturen ser ut som den gör i Linux.
I Windows har man ju C:\ och däri ligger Windows, Users och Program t.ex. Men vart ligger själva linuxdisten och vart installeras alla program osv.

Tänk så olika man kan uppleva saker. Tycker själv det är superenkelt att förstå hur just filsystemet är organiserat i en typiskt Linux-dist (har primärt kört Ubuntu sedan 2006).

De grundläggande programmen, d.v.s. de som krävs för att huvudtaget kunna boota systemet, ligger under /bin och /sbin. Skillnaden här är att de som ligger under /sbin kräver typiskt förhöjda privilegier för att köras (Admin i Windows).

Alla applikationer som installeras av din distro läggs i /usr/bin resp. /usr/sbin. Applikationer du laddar ned själv kan installeras var som helst, men många lägger dessa under /opt/<namn>/....

Program du bygger själv kan också installeras var som helst, men standardvalet är /usr/local/bin och /usr/local/sbin.

I Ubuntu, om du vill veta vilka filer t.ex. Firefox-paketet installerat kan du kör

$ dpkg -L firefox # Rent generellt $ dpkg -L <applikation>

Visst finns en vettigt grundtanke i Windows, men är det verkligen så saker fungerar i praktiken? De få gånger man av någon anledning behöver reda ut var program ligger i Windows blir det ofta en övning i hantering av frustration...

Om det är något som gjort "standardinstallation" av program "rätt" är det MacOS. Där fungerar installation i praktiken som det är i teorin tänkt att fungera under Windows. Tricketi MacOS är att rätt mycket gömma det faktum att varje applikation är ett bibliotek där allt finns och det man visar i UI är en ikon som när den aktiveras kör "rätt" binär i biblioteket, varje MacOS applikation beskrivs av en "property list" (inte helt sant då MacOS också är en UNIX, så hoppas man in i terminalen ser det ut rätt mycket som på Linux).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kul att det finns så många som är intresserade. Fanns mycket att använda här både i en grund och i framtida djupdykningar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Navigera i teminalen, nyttiga kommandon etc. Det hade jag gärna repeterat. Jag glömmer lika snabbt som en guldfisk nu för tiden...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Att skapa genvägar till mappar och filer skiljer sig en del mot hur det görs i Windows. Kanske ni kan ta med hur det görs i Linux.

Backup och återställning av systemfiler med ex.Timeshift https://linuxmasterclub.com/timeshift/ kan möjligen också vara bra att ta med.

Permalänk
Medlem

Ska någon del fokusera på terminal så rekommenderar jag att visa kommandot man, t.ex. man ls eller man cat. Kommandot visar en dokumentation för det valda kommandot, t.ex. ls eller cat som i exemplen ovan. Saker som är bra att lära ut i dokumentationen är hur man navigerar och hur man söker.

När man lärt sig hantera man blir det enklare att hitta svar på frågor som kan dyka upp och man slipper söka sig fram till svaren på nätet, där flera tidigare i tråden nämnt att informationen kan vara rent felaktig t.ex. för att den är gammal och inte längre gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Man börjar alltid med utbildningsradionsprogram ”Jag och mitt skal”:
https://youtu.be/zQ-e9SuoWXo

Tror största utmaningen är att alla dialekter gör saker lite olika, ta bara pakethanterare yum, apt o.s.v. ...men grunderna kan man nog lära ut till att börja med, såsom konceptet att ”allt är en fil”, sen ls, cat, vi för att gå vidare till katalogstrukturen. /etc för konfiguration, /dev för devices, /usr för userdata o.s.v.

Klassiker som alltid är värd att ta upp 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Det är intressant hur sudo blev synonymt med super user när det i själva verker står för "Substitute User and Do". Du ersätter din användare eller UID med då oftast root eftersom du vill gära ngt systemkritiskt när du skriver sudo.

Själv har jag nog aldrig använt sudo. Det känns skumt och jag litade aldrig på det riktigt. Vilket kan varit klokt när man här senast hittade en bug i sudo som var riktigt allvarlig: https://www.theregister.com/2021/01/26/qualys_sudo_bug/ . Tacka vet jag "su - root".

Jag skulle vilja se mer Linux på swestockers överallt och det här är en jättebra början och kanske kan få fler att anamma fördelarna med linux och på sikt se det etiska i öppen källkod kontra proprietära programvaror.

Vill man spela på sin linuxmaskin så ska man välja en rolling release dist som är snabba med grafikdrivar och hårdvarustöd i en så fräsh kernel som möjligt. Steam har ju faktiskt gjort stora steg frammåt på spelfronten med wine (Steam play) och det är fullt möjligt att lira aaa-titlar som bara släppts för Window$.

Kan varmt rekommendera att söka efter "SteamLUG" både här och där. Sedan när ni blivit varma i kläderna följa phoronix och allt som skrivs om där.

Men först en Linux-kurs då såklart!