Entusiast återskapar fungerande 3dfx Voodoo 5 6000

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Canopus Pure 3D II (Voodoo 2) med custom PCB, 12 MB RAM istället för 8 MB, fabriksöverklockat med fläkt samt TV-utgång! Kostade hela sommarjobbspengen 1998.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande, släpps det öppet (vilket jag hoppas) kommer jag genast bygga mig ett kort <3

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när pappa köpte Voodoo 3 till familjens dator. På den tiden spelade jag Half-Life med software grafik, och att gå över till flytet och detaljerna i OpenGL var fantastiskt!

Permalänk
Medlem

Orchid Righteous 3D till en MMX 166a. Att köra Carmageddon med Glide var fan det ballaste som fanns 😁
Blev ett Voodoo 2 oxå till Celeronmaskinen parat med ett Matrox G400 Max.
På den tiden "behövde" man nya graffa tämligen varje år, idag byter man mest innan det gamla hinner rasa 😉

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag minns när det pratades om detta grafikkort och folk gapade över 128MB minne. Där folk sa att denna hutlösa minnesmängd bara var idioti. Tillverkaren hade dock en kort text om alla förfrågningar de fick där de skrev något om att minnesmängden behövdes förr något...

Tur är dock att vi laggers alltid har rätt varenda gång vi har sagt saker som 640k ought to be enough for anybody, windowspel är skit, riktiga görs i dos, 16MB ram räcker åt alla, 4 kärnor likaså, 2G mobilnät räcker strunta i 3G osv. Så har historien visat sig att vi laggers alltid har haft rätt.

Så coolt att grafikkort 3dfx Voodoo 5 6000 kommer till liv. Men man kan glömma hitta en last som drar nytta av prestandan.

Alltså, folk hade ju rätt . 4 cores räckte ju i spel väldigt länge, tills det inte gjorde det längre.

Samma med grafikminne, 128MB gick ju inte att använda , precis som att ingen "behöver" mer än 10GB idag. Lägsta gemensamma nämnaren har ju alltid varit konsoller med sina slöa hårddiskar och klena processorer.

Jag köpte min första SSD 2010, och har inte tittat tillbaka, men likt förbenat så satt konsollerna med hårddiskar 10 år till, vilket höll tillbaka spelutvecklingen, och gör än idag.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Kul projekt, misstänker att kortet kommer bli dyrt dock. Jag har en retroburk ståendes i garderoben med ett Voodoo5 5500 i. Jag har även ett gäng begagnade 3dfx kort samt ett Voodoo2 och två Voodoo5 5500 som är fabriksnya. Tyvärr inte plats för att använda grejorna i min lilla lägenhet men är på jakt efter större boende och då kanske grejorna åker fram igen.

Minns att Unreal Tournament fungerar bra i 1600 x 1200 på Voodoo5 kortet medan man med Voodoo2 SLI setupen får nöja sig med 1024 x 768. Med Voodoo5 6000 kanske man även kan kosta på sig lite kantutjämning.

Voodoo4 4500 med en VSA-100 är begränsat till 2X FSAA och Voodoo5 5500 4X FSAA. Voodoo5 6000 klarar av ända upp till 8X FSAA, i vart fall vissa revisioner med rätt drivrutiner.

https://i.ibb.co/mBjsBRD/3dfx.jpg

Ångrar mig lite att jag slängde kartongen till mitt Orchid Righteous 3D. Har dock kvar kortet fortfarande
GLQuake är fortfarande en av mina starkaste upplevelser i datorspelsväg efter alla dessa år!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Livsnjutare 😎

Alltså fan va coolt ändå! 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Är 3Dfx fanboi, blev aldrig entusiast direkt, inte så insatt alltså.
Min första var en eVILking 2 från powercolor, en Voodoo2 12MB, blev överklockad till 120MHz.
Köpte även en "stealth" kylare som aldrig blev använd, såg ut som en stealth flygplan med en 40mm fläkt som täckte dom 3 chipsen.
Har i mina ägor 3st eVILking kort, fortfarande fungerande.
Tänkt att bygga en dator med SLI och en med enkel.
Men den idén har legat på is i 15år nu.
Voodoo3 har jag någonstans med men det var lite av en flopp vad jag minns.
Köpte mig en Creative Labs 3D Blaster Annihilator Pro DDR 32MB (GeForce 2) och Voodoo korten hamna i lådan

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Fan vad vissa är leet alltså... helst sanslöst!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ja alltså, det finns ju inga grafikkort att köpa i butik, så...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Blir nått att köra nya diablo 2 på 🙂

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

En av mina högsta drömmar på området är att vi får se en ny aktör som tar vid där 3dfx slutade, ruttnande på ett Nvidia-lager, och börjar driva på utvecklingen. Fler aktörer behövs, det räcker inte med AMD och Nvidia. Finns förstås fler än så, men många är knytna till något företag eller kan inte konkurrera eller saknar målsättningar högre än att ligga i botten.

Köp av ett Voodoo 3 till en av mina retro-datorer ligger på min bucket list, annars fungerar dgVoodoo rätt fint så länge.

Permalänk
Medlem

Imponerande vilken grafik man kunde åstadkomma med endast 4 MB minne på 90-talet.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Ja alltså, det finns ju inga grafikkort att köpa i butik, så...

Don't jinx it... Den lär ju också försvinna till cryptominers ska såattee...

Visa signatur

| Xeon 5650 @ 4.3GHz | EK Custom Watercooling | Asus Rampage III Extreme | 6 GB | GTX 980 | 120GB + 256GB SSD | Corsair 900D | AX-850 |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon5930:

En av mina högsta drömmar på området är att vi får se en ny aktör som tar vid där 3dfx slutade, ruttnande på ett Nvidia-lager, och börjar driva på utvecklingen. Fler aktörer behövs, det räcker inte med AMD och Nvidia. Finns förstås fler än så, men många är knytna till något företag eller kan inte konkurrera eller saknar målsättningar högre än att ligga i botten.

Köp av ett Voodoo 3 till en av mina retro-datorer ligger på min bucket list, annars fungerar dgVoodoo rätt fint så länge.

Intel har ju en rimlig chans att bli en tredje spelare. När jag pratade med dem sist inför sweclockers live påstod de att de skulle konkurrera i de högre prestandasegmenten men det är svårt att skaka känslan av att de kommer stanna vid cirka motsvarande 3060 Ti-prestanda. I alla fall initialt.

Att slå sig in som ny aktör vore våldsamt kostsamt. De initiala investeringarna är astronomiska och de måste ta ikapp 30-40 är av optimeringar.

Givetvis kan det hända men jag tror att det i så fall skulle ske i kombination med ett större teknikskifte. Tex om vi går över till 100% ray tracing och helt släpper all gammal rasterering på ett bräde.

Lite som att vi har en chans på en ny CPU-tillverkare om ARM blir standard i traditionella PC. Men att vi skulle få en ny x86-tillverkare kommer bara inte att hända. (Sista rimliga chansen vi hade där var Nvidia och de gav upp den idén)

Men. Som du säger vore det ju ett väldigt önskvärt scenario. Att bara ha två producenter av en produkttyp suger.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

"You'll notice this card uses a PCI interface, unlike the original V5 6000, which used AGP. This particular custom card has the ability to pass-though VGA signals like a Voodoo 1 or Voodoo 2, so this revamped V5 6000 has be used in conjunction with another graphics card, to handle 2D or DirectX games."

https://hothardware.com/news/3dfx-voodoo-5-6000-recreated-by-...

Så man kan troligtvis inte köra detta kort för sig?
Det stod som sagt inte så mycket mer i artikeln om detta förutom det du citerade.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Så man kan troligtvis inte köra detta kort för sig?
Det stod som sagt inte så mycket mer i artikeln om detta förutom det du citerade.

Det verkar inte så.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Häftigt! Men... När får vi se Voodoo5 9000?

https://www.youtube.com/watch?v=_3iHV0NvLPI

Alla miners våta drömm
Undrar vad hasraten är...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Häftigt! Men... När får vi se Voodoo5 9000?

https://www.youtube.com/watch?v=_3iHV0NvLPI

Undrar vad han kommer prestandatesta i år?

RX Vega 1024 CMEWBINPP (Crypto Miner Edition With Built In Nuclear Power Plant) ??

Permalänk
Medlem

Verkar som det bara är själva kretskortet som är nytt, men det använder fortfarande new old stock av VSA-100-chippen. Imponerande ändå såklart, men hade varit ännu större nyhet om någon hade återskapat VSA-100 i t.ex. FPGA.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

haha kommer ihåg brossan köpte detta kort. eller någon liknande modell. vilka fanns det? någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

haha kommer ihåg brossan köpte detta kort. eller någon liknande modell. vilka fanns det? någon som vet?

Voodoo5 5500 var det som fanns till salu för gemene man om det är Voodoo5 du menar. Voodoo4 4500 har samma arkitektur men bara en VSA-100 krets.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar mitt Voodoo3 3500 ibland nån gång vart annat år då jag letar igenom mina grejer hittar jag det och känner samma underbara känsla som när jag först köpte det, så maffigt kort! Bästa kännslan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

där 3dfx slutade, ruttnande på ett Nvidia-lager,

Detta hände i och för sig aldrig då flertalet av de saker 3dfx hade i sin portfölj inkorporerades eller fortsatte utvecklas under Nvidia, och Good Guy Jensen såg dessutom till att flertalet 3dfx-anställda fick fortsatt anställning hos Nvidia.

Voodoo3 kan nog för övrigt vara det sämst konstruerade grafikkort jag ägt genom åren. Passiv kylning med en minimal kylfläns som blev så varm att bl.a. garantietiketter på andra komponenter rullade ihop sig och förstördes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Detta hände i och för sig aldrig då flertalet av de saker 3dfx hade i sin portfölj inkorporerades eller fortsatte utvecklas under Nvidia, och Good Guy Jensen såg dessutom till att flertalet 3dfx-anställda fick fortsatt anställning hos Nvidia.

Voodoo3 kan nog för övrigt vara det sämst konstruerade grafikkort jag ägt genom åren. Passiv kylning med en minimal kylfläns som blev så varm att bl.a. garantietiketter på andra komponenter rullade ihop sig och förstördes.

Ganska så länge klankade recensenter ner på aktiv kylning p.g.a. tillförlitlighet och extra ljud.
Iofs. inte så konstigt då i princip det enda som användes var snabba 40mm fläktar på en tunn fläns för att korten skulle kunna vara 1 slot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ganska så länge klankade recensenter ner på aktiv kylning p.g.a. tillförlitlighet och extra ljud.
Iofs. inte så konstigt då i princip det enda som användes var snabba 40mm fläktar på en tunn fläns för att korten skulle kunna vara 1 slot.

Visst, det fanns många dåliga aktiva lösningar på den tiden som du säger samt att fläktarna ofta var av dålig kvalité, men 3dfx borde ha gjort en betydligt större fläns då det fanns massa plats kvar utan att öka höjden på kortet. Värmen från 3dfx-kortet fick istället garantilapparna på mitt då nästan nya interna Diamond-modem att lossna och rulla ihop sig.

Det var för övrigt första gången jag gjorde en fläktmod, bockade till en plåtbit med fästhål för två 80 mm-fläktar som blåste på kortet från sidan som jag kunde montera bak på AOpen-chassit. Blev en fruktansvärt hög ljudnivå med dåtidens mått.

Permalänk
Medlem

Napalm 30 verkar vara de GPU’s som användes original till Voodoo5 6000. Någon som känner till skillnaden mellan 26-220, 26-320, och 30 varianterna? https://www.techpowerup.com/gpu-specs/3dfx-vsa-100.g946

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

"You'll notice this card uses a PCI interface, unlike the original V5 6000, which used AGP. This particular custom card has the ability to pass-though VGA signals like a Voodoo 1 or Voodoo 2, so this revamped V5 6000 has be used in conjunction with another graphics card, to handle 2D or DirectX games."

https://hothardware.com/news/3dfx-voodoo-5-6000-recreated-by-...

Som sagt orsaken han valde PCI är nog för kompatibiliteten då AGP är buggigt på en del äldre moderkort och modernare moderkort saknar AGP.
Står inget i dit citat som säger att PCI begränsar kortet till passtrough, två olika meningar.

Och 3dfx har ALDRIG stött några AGP features, AGP är baserat på PCI så kompatibilitet, det som gör AGP unikt var högre bandbred och extra fuktioner, dess utökade fuktioner stödjs inte av några 3dfx chip.

Dom jag pratat med som ska köpa detta kort anser att orsaken till passtrough är som citatet säger att man kan köra med andra 2D/3D korte enklare och valet av PCI är för att stöja även nyare moderkort.

Pratade med en som ska köpa detta kort tydligen om han får av skaparen och han pratar om att köra VGA passtrough, i princip modern dator med PCI, sedan VM i Linux där den har tillgång till voodoo5 6000 kortet via din virituella windows maskin.

Och iden är inte ny heller.

Virtual PC3 och Softwindows 98 som är x86 virtuell PC emulatorer för Mac OS stödjer Voodoo1 och Voodoo2 passtrough.
Kör själv en PowerMac G4 sawtooth med Creative Blaster Voodoo2 och det fungerar, kör med creatives blaster drivers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Som sagt orsaken han valde PCI är nog för kompatibiliteten då AGP är buggigt på en del äldre moderkort och modernare moderkort saknar AGP.
Står inget i dit citat som säger att PCI begränsar kortet till passtrough, två olika meningar.

Och 3dfx har ALDRIG stött några AGP features, AGP är baserat på PCI så kompatibilitet, det som gör AGP unikt var högre bandbred och extra fuktioner, dess utökade fuktioner stödjs inte av några 3dfx chip.

Dom jag pratat med som ska köpa detta kort anser att orsaken till passtrough är som citatet säger att man kan köra med andra 2D/3D korte enklare och valet av PCI är för att stöja även nyare moderkort.

Pratade med en som ska köpa detta kort tydligen om han får av skaparen och han pratar om att köra VGA passtrough, i princip modern dator med PCI, sedan VM i Linux där den har tillgång till voodoo5 6000 kortet via din virituella windows maskin.

Och iden är inte ny heller.

Virtual PC3 och Softwindows 98 som är x86 virtuell PC emulatorer för Mac OS stödjer Voodoo1 och Voodoo2 passtrough.
Kör själv en PowerMac G4 sawtooth med Creative Blaster Voodoo2 och det fungerar, kör med creatives blaster drivers.

Jag hade personligen föredragit om de släppt en AGP variant, eller åtminstone en PCI variant med stöd för 2D. Men de kanske helt enkelt inte lyckades få det att fungera?

Ser ingen anledning till varför man ska köra detta kort i en ny maskin när man kan få tag i äldre hårdvara i princip gratis.

För övrigt så ger den extra bandbredden viss prestandaskillnad, i vart fall vad gäller nyare titlar i något lägre upplösning.

https://www.voodooalert.de/de/content/tests/agp_vs_pci_v44500...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Jag hade personligen föredragit om de släppt en AGP variant, eller åtminstone en PCI variant med stöd för 2D. Men de kanske helt enkelt inte lyckades få det att fungera?

Ser ingen anledning till varför man ska köra detta kort i en ny maskin när man kan få tag i äldre hårdvara i princip gratis.

För övrigt så ger den extra bandbredden viss prestandaskillnad, i vart fall vad gäller nyare titlar i något lägre upplösning.

https://www.voodooalert.de/de/content/tests/agp_vs_pci_v44500...

Jo set flera som önskar AGP, men PCI verkar motiveras just med att AGP inte har nån direkt vinst på 3Dfx kort då dom inte stödjer något i APG standarden, sedan klarar 3dfx kort från voodoo2 66Mhz PCI så stödjer mobot det eller man har PCI-X så fungerar det för att dubbla bandbredden.
66Mhz PCI gör nog skillnad på high end Voodoo kort men på V3 och ner är det ofta 1-2% max vad jag sett.

Man kunde haft ett 2D chip som kan disablas med en jumper, jag har workstaitonkort med pastrough likt detta voodoo5 6000 som tillåter det om man vill eller måste köra med ett annat primärt 2D/3D kort.

Personligen ser jag nog PCI som mer attraktivt för det ökar kompatibiliteten med fler moderkort, gamla som nya men självklart är 66Mhz buss det man vill ha, har själv funderat på att testa V2/V3 i PCI-X slots för PCI och PCI-X om korten passar är också kompatibla då PCI-X bygger på PCI med direkt bakåtkompatibilitet båda vägarna.

Men smaken är ju som baken delad, däremot borde PCI till AGP adapter modd fungera även på detta kort skulle jag TRO då det finns folk som gör det moddet för original V5 6000 kort.
Men det är ju lite fullt och hackigt med en extra adapter.