Permalänk
Medlem

Tips på höj- och sänkbart skrivbord

Letar efter ett prisvärt höj- och sänkbart skrivbord och söker tips.

Vad har ni för erfarenheter? Några märken eller modeller jag bör undvika, eller några ni tycker är riktigt bra?

Jag letar framförallt skrivbord i storleken runt 140x80 cm men är öppen för olika storlekar däromkring. Ser också gärna att det inte kostar en halv förmögenhet.

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Har bara använt höj och sänkbara skrivbord från ikea, då det fanns inget annat i Kanada när jag letade efter ett (runt 3-4 årsedan). Använde först bekant när det släpptes men var för tok för ostabilt när det var i stå läge. Min skärm gungade när jag skrev. Har sedan bytt till idåsen och är nöjd. Enda jag kan klaga på är att man måste hålla inne spaken när man höjer och sänker, har aldrig använt bluetooth grejer då den känns mest onödig.

Så tips är att kolla hur stabila dem är och om du är känslig för sådant. Min fru kör bekant skrivbordet och funkar fint för henne.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Budget? Har känt på IKEA's modeller för nåt år sen, och dom blir som föregående skrev (åtminstone den modellen jag testade, ska inte dra alla över en kam) väldigt rangliga. Hade letat upp ett begagnat kontorsbord, rekomo (fd bafab) är värt att kika hos.
Med vänlig hälsning/

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Har Ikea hemma och Kinnarps på jobbet, vet inte modeller. Kinnarps är bättre, mer stabilt och minnen för olika höjder. Ikeas ska stödja minnen med sina två knappar med lite avancerat knapptryckande men jag har inte fått det att funka, kan bero på att mitt bord hemma är rätt gammalt dock.

Permalänk
Medlem

Bor du i stockholm håll ett öga på blocket.
Jag har sett flera företag slumpa iväg inredning p.g.a. flytt eller annat.
Inte sällan säljs då "riktiga" arbetsmöbler till ett pris av vad ett halvt Bekant kostar.

Jag har själv dock varit för långsam på att hugga, de billiga borden ryker snabbt...

Permalänk

Jag har hört att DPJ ska vara bra men deras leveranstider är opålitliga enligt feedback på nätet.
Jag beställde själv ett skrivbord från dem som har blivit försenad, oklart när den anländer.
https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/5128-hoj-och-sa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milhousehouten:

Jag har hört att DPJ ska vara bra men deras leveranstider är opålitliga enligt feedback på nätet.
Jag beställde själv ett skrivbord från dem som har blivit försenad, oklart när den anländer.
https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/5128-hoj-och-sa...

Har du fått skrivbordet? Funderar själv på samma skrivbord från DPJ.

Hur var kvaliteten (förutsatt att du fått det vid det här laget)? Undrar dels över hur skivan känns (tycker att skivorna på IKEAs "Bekant" känns lite plastiga), och dels om skrivbordet känns stabilt.

Att få en liten recension vore guld :)!

Permalänk
Medlem

Fått ett från dpj genom min arbetsgivare (120x80). Tycker det känns bättre än Ikeas, vilket jag kollat på hos Ikeas butiker. Skrivbordets yta är ek-laminat med struktur. Jag upplever det som riktigt stabilt och inte som plastigt.
Leveranstiden var lite drygt en månad. Sen får man ju montera ihop själv även om det inte är Ikea.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av milhousehouten:

Jag har hört att DPJ ska vara bra men deras leveranstider är opålitliga enligt feedback på nätet.
Jag beställde själv ett skrivbord från dem som har blivit försenad, oklart när den anländer.
https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/5128-hoj-och-sa...

Jag har ett sådant, är kanonnöjd.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Ikea Idåsen är bra. Inte riktigt lika stabilt som det från Kinnarps jag har på jobbet, men är såklart i en annan prisklass. Står upp 3-5 h/dag och tycker inte att det är vingligt alls när jag har det på 112 cm (enligt appen, inte kontrollmätt).

Jag har dock inte Ikea bordsskiva så kan inte uttala mig om dem.

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem

Tack för input!

Lutar åt att jag beställer ett sådant skrivbord från DPJ, och eventuellt även en separat bordsskiva i massivt trä, t.ex. denna: https://www.bauhaus.se/arbetsskiva-bok-c-d-1500x750x27mm-raka...

Permalänk
Medlem

Jag köpte från DPJ förra våren, ett "premiumbord".
Har använd ikeas bord på arbetsplatser och de har varit helt OK. Passar t.o.m. långa personer.
Anledningen att jag valde DPJ var för att jag ville ha ett bord med 180cm bredd. Ikea har max 160cm. Annars hade jag köpt från ikea iom att de är billigare.
Anledningen att jag fick köpa ett premiumbord var för att deras billigare bord inte passar långa personer, de är för låga. Detta kostade 5800 inkl moms och frakt.

Hur som helst, leveransen tog drygt två veckor och kom med på en pall med posten. Fick bära upp grejerna själv och posten tog hand om pallen.
Monteringen tog ett par timmar och bordet känns stabilt. Höjer och sänker det ett par gånger om dagen och det har inte krånglat hittils.

Du kommer nog bli nöjd oavsett om det är ikea eller DPJ.

Permalänk
Medlem

tillägg:

Underredet på DPJ-bordet är justerbart vilket innebär att jag kan byta skiva till smalare eller bredare ifall jag skulle flytta och behövs en annan storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaGgZ:

Ikea Idåsen är bra. Inte riktigt lika stabilt som det från Kinnarps jag har på jobbet, men är såklart i en annan prisklass. Står upp 3-5 h/dag och tycker inte att det är vingligt alls när jag har det på 112 cm (enligt appen, inte kontrollmätt).

+1 på idåsen, det enda av Ikeas som kändes ok när vi köpte ett höj-sänkbart i våras. Har fungerat bra, absolut inte Kinnarps kvalite, men tillräckligt bra. Ikeas andra fattar jag inte ens att de säljer, riktigt vingliga historier.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har också bordet från dpj som länkas längre upp sedan i våras. Är helnöjd och mycket nöjd med mitt köp.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Fick ett skrivbord av jobbet från Fully, och jag är väldigt nöjd. Har hjul på det och det känns otroligt stabilt. Kan lägga upp benen på skrivbordet utan att skärmen skakar tex. Höj- och sänkfunktionen fungerar väldigt bra också, aldrig varit något problem. Väldigt snyggt skrivbord också tycker jag.

Bordsskivan fanns inte i lager när jag beställde så tog ganska länge innan jag fick det, men fick bra info på supporten om man hörde av sig.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Samsung Sverige

Jag har ett Kinnarps serie T i hemmakontoret. Pratade med min lokala återförsäljare och förklarade lite vad jag behövde. De hade ett bättre begagnat underrede och en ny skiva i lager, som jag fick bra pris på. Det kan vara värt att kika på, till stora kontor ska det ju ofta vara en uppsättning likadana bord, och då kan något uddaexemplar bli liggande kvar i lager.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Det slutade med att jag igår beställde ett Jarvis från Fully (tack för tips @Jerkanftw). Det som avgjorde var att jag slipper krångla med att skaffa en separat bordsskiva + snabb leverans. Hade egentligen föredragit 70 cm djup, men kan leva med 80 cm (plus att "kontursågningen" väl kapar av några cm).

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett bättre begagnat IKEA GALANT 160x80 hemma, hade även ett likadant på kontoret innan vi blev hemskickade. Överlag stadigt men kan precis som många andra möbler behöva efterdras efter något år. Gör liksom det ett skrivbord ska göra.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett begagnat Kinnarpsbord genom rekomo, snabb leverans och bra kvalité. Har använt många kinnarpsbord genom åren och alltid känt mig nöjd. Nya kändes de rätt dyra men fick ett begagnat för strax över 4k vilket kändes överkompligt.

Kan nu både spela och jobba bättre hemifrån och skifta mellan stående och sittande som jag känner för vilket är guld värt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Avstängd

Vad är det som kan gå sönder med ett elektriskt höj och sänkbart skrivbord? Känns som det bör kunna hålla väldigt länge, vissa har som exempel 12 års garanti. Bör man välja skrivbord med extra lång garantitid just när det är el-skrivbord? Någon som har erfarenhet här... Som när jag köpte en begagnad projektor, lampan pajjade inom kort

Permalänk
Medlem

Ikeas Skarsta, då behöver du aldrig oroa dig över att det går sönder heller. Finns i 120x70 och 160x80.

https://www.ikea.com/se/sv/p/skarsta-skrivbord-sitt-sta-vit-s...

Permalänk
Avstängd

Det var väldigt bra pris med vev, funderar på storlek 100 cm x 70 eller 60 cm, bör väl räcka för en laptop och 1 skärm 24tum?
Tror ej Ikea har det dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonatan:

Det slutade med att jag igår beställde ett Jarvis från Fully (tack för tips @Jerkanftw). Det som avgjorde var att jag slipper krångla med att skaffa en separat bordsskiva + snabb leverans. Hade egentligen föredragit 70 cm djup, men kan leva med 80 cm (plus att "kontursågningen" väl kapar av några cm).

Jag funderar själv på att köpa ett bord ifrån DPJ. Kul att höra att folk verkar nöjda.

Vad tyckte du om bordet ifrån Fully?

Permalänk
Medlem

Ni som köpte DPJ-skrivbord - var det någon som tog en valnötsskiva? Var ni isf nöjda med hur det såg ut?

Permalänk
Avstängd

På jobbet gjorde vi om kontoren för någon månad sedan och skaffade Ikea Galant, och hittills är alla nöjda. Jag (195cm) behöver inte ens köra det i toppen för att det ska komma i rätt höjd.

https://www.ikea.com/se/sv/cat/skrivbord-18962/

Vill man ha en annan skiva kan man också köpa underredet löst och dra fast i vad som helst egentligen.

https://www.ikea.com/se/sv/cat/ben-underreden-18965/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benke01:

Ni som köpte DPJ-skrivbord - var det någon som tog en valnötsskiva? Var ni isf nöjda med hur det såg ut?

Köp enbart stativet och köp en bänkskiva eller dyl istället, mycket snyggare och större valmöjlighet

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benke01:

Vad tyckte du om bordet ifrån Fully?

Jodå, jag är mycket nöjd. Känns mycket stabilare än de jag känt på på IKEA, och skulle verkligen inte vilja byta ner mig till en spånskiva. Gillar också funktionen att kunna spara höjdinställningar. Tänkte nog innan att det kändes ganska onödigt, men nu tycker jag dock det är väldigt smidigt. Det är ofta jag trycker på knappen för att switcha till stående/sittande i samband med att jag hämtar kaffe eller dylikt.

Permalänk
Medlem

IKEA Idåsen. Mycket stabilt bord.
Elektroniken är från Linak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Köp enbart stativet och köp en bänkskiva eller dyl istället, mycket snyggare och större valmöjlighet

Du menar större val(nöts)möjligheter? 😉 Du har säkerligen rätt i att det blir snyggare. Känner dock inte för besväret med kapa bänkskiva, slipa & lacka eller vad som nu krävs att få en bra finish. 🙂 Men man kan ju alltid göra det i framtiden ifall man tröttnar på införskaffad look.