Permalänk
Medlem

Vad har ni i pension?

Inspirerad av tråden "Vad har ni i lön".
Nyfiken på hur mycket Sweclockers sparat ihop till pensionen. Jag vet att det finns många gamlingar här som närmar sig pensionen 😉
Lämna gärna tips och råd på hur ni sparar och vilka fonder etc.
Ålder kan också vara intressant då det är ganska avgörande.

Själv är jag 37 år och har totalt samlat ihop 2 447 604 kr. Har tyvärr varit väldigt dålig med privat pensionssparande.

Inkomstpension
1 104 537 kr

Premiepension
536 427 kr
Har placerat premiepensionen i BlackRock - World Technology A2 och Nordea Asiatiska Stjärnor.

Tjänstepension
801 364 kr
Placerat i Folksam Entréfonder Åldersanpassad och Swedbank Robur Technology.

För den som inte är så insatt så föreslår jag att kika på minpension.se och pensionsmyndigheten.se

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Kan jag som långtidssjukskriven spara pension?

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Kan jag som långtidssjukskriven spara pension?

Privatspara kan du alltid göra. I blandannat ISK-sparande som jag själv gör.
Är du sjukskriven under längre tid så får man ju garantipension:
https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fung...

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Hur har du kommit upp i den höga summan? Lägger du undan väldigt stor del av lönen i pensionssparande? Varför gör du det i stället för att flytta över lite och satsa mer än du gör på privatsparandet?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Hedersknyffel

Hm aningen intressant det här, möjligheten att ändra om fonderna för Premiepension har jag skött hyggligt bra men att det även går att ändra om innehavet i tjänstepensionen visste jag faktiskt inte om! Bra tips, ska absolut ta en titt på vad man kan göra åt detta!

Är 32 och har totalt 1 457 416kr fördelat enligt följande:
Inkomstpension: 899 340

Premiepension: 319 440
placerat i Swedbank Robur Technology A & Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige

Tjänstepension: 238 636 (hur fasen kan detta vara så lågt:( Måste kolla upp hur man placerar om detta)

Har däremot varit ganska ekonomisk i övrigt och har ca 480k på mitt ISK fördelat i fonder och aktier som tuffar på rätt bra och har inga planer på att ta ta ut dem från mitt ISK på bra många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Hur har du kommit upp i den höga summan? Lägger du undan väldigt stor del av lönen i pensionssparande? Varför gör du det i stället för att flytta över lite och satsa mer än du gör på privatsparandet?

Allt det sparande betalas automatiskt in om man jobbar. Som TS säger så är hans privata pensionssparande inte så bra och utlämnar det även i informationen.

Inkomstpension
Är en % av skatten du betalar in på din lön.

Premiepension
Är 10%? av Inkomstpensionen som du kan själv placera. Går bara att placera i fonder som har ett PPM nummer. Att köpa de som premiepensions fonder brukar ge rabatt på avgiften än att köpa de privat.

Tjänstepension
Är något som din arbetsgivare betalar.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freemax:

Hm aningen intressant det här, möjligheten att ändra om fonderna för Premiepension har jag skött hyggligt bra men att det även går att ändra om innehavet i tjänstepensionen visste jag faktiskt inte om! Bra tips, ska absolut ta en titt på vad man kan göra åt detta!

Är 32 och har totalt 1 457 416kr fördelat enligt följande:
Inkomstpension: 899 340

Premiepension: 319 440
placerat i Swedbank Robur Technology A & Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige

Tjänstepension: 238 636 (hur fasen kan detta vara så lågt:( Måste kolla upp hur man placerar om detta)

Har däremot varit ganska ekonomisk i övrigt och har ca 480k på mitt ISK fördelat i fonder och aktier som tuffar på rätt bra och har inga planer på att ta ta ut dem från mitt ISK på bra många år.

Skrivet av gwingis:

Allt det sparande betalas automatiskt in om man jobbar. Som TS säger så är hans privata pensionssparande inte så bra och utlämnar det även i informationen.

Inkomstpension
Är en % av skatten du betalar in på din lön.

Premiepension
Är 10%? av Inkomstpensionen som du kan själv placera. Går bara att placera i fonder som har ett PPM nummer. Att köpa de som premiepensions fonder brukar ge rabatt på avgiften än att köpa de privat.

Tjänstepension
Är något som din arbetsgivare betalar.

Precis. Mitt privata pensionssparande är så pinsamt att jag "glömde" ta med det. Började pensionsspara lite privat för ungefär ett år sedan och har ca 5500kr där. Lägger 500 i månaden. Ska öka på det lite allt eftersom.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Allt det sparande betalas automatiskt in om man jobbar. Som TS säger så är hans privata pensionssparande inte så bra och utlämnar det även i informationen.

Inkomstpension
Är en % av skatten du betalar in på din lön.

Premiepension
Är 10%? av Inkomstpensionen som du kan själv placera. Går bara att placera i fonder som har ett PPM nummer. Att köpa de som premiepensions fonder brukar ge rabatt på avgiften än att köpa de privat.

Tjänstepension
Är något som din arbetsgivare betalar.

Nja, i och för sig är pensionen inkomstkopplad, men pensionsavgiften ligger formellt sett i arbetgivaravgiften som arbetsgivaren betalar (eller en själv om man kör eget). Sedan finns det ett tak på hur mycket man kan tjäna in, så har man hög lön så får man ingen allmän pension för det. Av det följer att de som tjänar mycket ofta har högre avsättning till tjänstepension för att de ska få en rimlig pension relativt lönen.

Förut kunde man pensionsspara privat lite och dra av det, men detta togs bort, så nu blir det dubbelbeskattning om man gör det som löntagare. Därmed får man spara med skattade pengar och köra vanlig depå, ISK eller kapitalförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Precis. Mitt privata pensionssparande är så pinsamt att jag "glömde" ta med det. Började pensionsspara lite privat för ungefär ett år sedan och har ca 5500kr där. Lägger 500 i månaden. Ska öka på det lite allt eftersom.

Fast incitamentet att ha ett privat pensionsparande är borttaget. Det man nu gör är att sätta upp en ISK. Fast jag skulle säga att det är som vanligt sparande. Man sparar ju för att ha till senare och pension är ju en del av senare

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furis:

Privatspara kan du alltid göra. I blandannat ISK-sparande som jag själv gör.
Är du sjukskriven under längre tid så får man ju garantipension:
https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fung...

Garantipensionen har ju inte så mycket att göra just med sjukskrivning per se, utan den får man oavsett av vilket skäl man har låg pension, givet att man uppfyller bosättningskravet. På detta har man rätt till bostadstillägg om man uppfyller kraven för det. Notera dock att man får pensionsavgift inbetald av staten om man är sjukskriven länge, men det blir ju inte lika bra som om man hade arbetat. Intjäningen blir sämre, men inte noll.

Permalänk
Hedersknyffel

Ja nu blev man lite klokare även idag..!
För den som inte vill besvära sig med att googla så kommer här en liten summering med tre sidor som ger lite matnyttig info:

www.minpension.se
Här kan du se dina totaler, mixtra lite med tabeller för att se hur din pension påverkas av din inkomst.
www.pensionsmyndigheten.se
Här kan du placera om ditt innehav för din Premiepension & följa upp hur det går för dem.
https://www.fora.se/privat/hantera-din-tjanstepension/valj-pl...
För omplacering av tjänstepension för kollektivanställd arbetare/tjänsteman
https://collectum.se/
För omplacering av tjänstepension för ITP (tjänstemän)
https://www.pensionsvalet.se/[/url]
För omplacering av tjänstepension för KAP-KL mfl (kommun, region)

Detta lärde jag mig precis i detta nu, ovan finns lite olika länkar till hur/var du kan placera om ditt sparande för Tjänstepension (tidigare Avtalspension) om du önskar göra ett annat val än det din arbetsgivare gjort åt dig.

Fyllt på med mer info från @emilakered
Permalänk
Medlem

35år

Inkomstpension:
780

Premie:
290

Tjänste:
480

Privat
520

Typ så ser det ut idag, Målet är iaf att det privata ska vara några miljoner samt att huset kommer vara avbetalt när vi är runt 55 så där finns det även några miljoner att hämta så man borde klara sig. Började spara privat för bara 3år sen när jag fick en rejäl löneökning så tycker jag har kommit en bra bit på vägen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Freemax:

https://www.fora.se/privat/hantera-din-tjanstepension/valj-pl...
Detta lärde jag mig precis i detta nu, här kan du placera om ditt sparande för Tjänstepension (tidigare Avtalspension) om du sedan tidigare har fått in pengarna från din arbetsgivare till just SAF-LO. Är du inte kollektivanställd arbetare eller tjänsteman så finns det säkerligen något motsvarande för just din yrkeskategori.

Kan fylla på med...
https://collectum.se/ för ITP (tjänstemän)
https://www.pensionsvalet.se/ för KAP-KL mfl (kommun, region)

Vore synd om det var för enkelt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zachtionman:

Hur har du kommit upp i den höga summan? Lägger du undan väldigt stor del av lönen i pensionssparande? Varför gör du det i stället för att flytta över lite och satsa mer än du gör på privatsparandet?

Skrivet av Storage Jar:

Precis. Mitt privata pensionssparande är så pinsamt att jag "glömde" ta med det. Började pensionsspara lite privat för ungefär ett år sedan och har ca 5500kr där. Lägger 500 i månaden. Ska öka på det lite allt eftersom.

Tycker dock också det är en fin summa för att "bara" vara 37 år, speciellt om du inte har något privat inräknat - grattis! Du har sannolikt både haft fin lön och placerat bra, gissar jag.

Själv är jag mitt i en flytt av pensionspengar så Minpension är heeelt trasigt med dubbelräkningar och summor som fattas beroende på när instituten uppdaterat. Har trigga manuell refresh utan resultat, så jag antar det blir rätt först efter månadsskiftet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersknyffel
Skrivet av Hymer:

35år

Inkomstpension:
780

Premie:
290

Tjänste:
480

Privat
520

Typ så ser det ut idag, Målet är iaf att det privata ska vara några miljoner samt att huset kommer vara avbetalt när vi är runt 55 så där finns det även några miljoner att hämta så man borde klara sig. Började spara privat för bara 3år sen när jag fick en rejäl löneökning så tycker jag har kommit en bra bit på vägen.

Att drämma in 520k privat sparande på 3 år är inte illa pinkat, bra gjort!

Permalänk
Medlem

36 år gammal och har endast jobbat drygt ett år.

164 000 totalt nu enligt minpension.se ... så vill man ha en bra pension får man se till att ha ett rejält sparande privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freemax:

Att drämma in 520k privat sparande på 3 år är inte illa pinkat, bra gjort!

Egentligen är det bara typ 400 som jag slangat in själv men haft rätt bra utveckling på det som jag satsat på.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Egentligen är det bara typ 400 som jag slangat in själv men haft rätt bra utveckling på det som jag satsat på.

Är det ett specifikt pensionssparande, eller ISK/motsvarande? Jag satte av 12k/år till IPS när det var avdragsgillt, men nu ser jag ingen anledning att göra det. Missar jag något?
Edit: kanske löneväxling?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

När jag kollar på minpension.se så verkar det inte gå att se det hittills intjänade, utan den envisas med att baka in min nuvarande lön fram till 65 års ålder i totalbeloppet, så det är helt galna siffror.

900 000 kr i allmän pension (varav 210 000 kr i premiepension). Sen ca 200 000 kr i tjänstepension.

I själva verket är det snarare kanske 200 000 kr i allmän pension och 50 000 kr i premiepension. Tjänstepensionen stämmer däremot, eftersom den bara beräknas på det hittills inbetalade.

Pensionsutbetalningsprognosen säger, med de absurda felsiffrorna ovan, ca 17 000 kr/mån vid 65 års ålder, men det lär snarare bli runt 10-12 kkr/mån för min del.

Pensionssparar inget separat. Jag tycker att det är korkat, och bara vettigt om man har så hög lön att man kan skatteväxla bort statlig skatt. Men så hög lön har jag inte, och lär aldrig få.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte riktigt, har varit sjukskriven i flera år, men jobbade heltid i kanske 4 år

Permalänk
Medlem

Önskar att jag på något rimligt vis kunde räkna ut det. Det är en del av min dagliga ångest faktiskt.

Eftersom att jag jobbat exklusivt utomlands sedan jag gick ut skolan så är det väldigt svårt att räkna ut.
Här måste vi jobbar 10 år i landet(eller eu) för att få ut det av staten. Jag kommer nog först få reda på min pension dagen jag går i pension. Iallafall delen jag ska få av Irland.

Just nu räknar jag att jag kommer separat få spara ihop extra mycket pension för att väga upp för ev. strul med utlandsjobb.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Haha, kontrollräknade nu, och det som redovisas under "intjänad pension" är verkligen helt åt skogen fel. Allmän pension baseras på 18.5 procent av det jag tjänat under de år jag jobbat. När jag räknar baklänges för de år jag har jobbat ger beloppet en snittlön som är ca 50 procent högre än vad jag faktiskt har haft. Jag har varit låginkomsttagare under större delen av mitt yrkesliv. Två av åren finns inte ens med i statistiken för då jobbade jag utomlands. Men de pensionspengarna lär jag aldrig se röken av ändå så det är på sätt och vis korrekt.

Jag har tolv år heltid (fler år totalt, men det har inte varit heltid så jag har summerat ihop tiden till motsvarande heltidsår) i yrkeslivet i Sverige, men bara 1.5 år av de 12 åren har jag haft en lön högre än den snittlön som minpension.se räknat på...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Efter 14 år i Sverige har jag cirka 2,5 miljoner, varav 165k privat.

Efter knappt 3 år i Schweiz har jag cirka 1,5 miljoner, varav 22k privat. I Schweiz delar dock gifta par på intjänad pension, så hälften tillhör missus.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av cyklonen:

När jag kollar på minpension.se så verkar det inte gå att se det hittills intjänade, utan den envisas med att baka in min nuvarande lön fram till 65 års ålder i totalbeloppet, så det är helt galna siffror.

900 000 kr i allmän pension (varav 210 000 kr i premiepension). Sen ca 200 000 kr i tjänstepension.

I själva verket är det snarare kanske 200 000 kr i allmän pension och 50 000 kr i premiepension. Tjänstepensionen stämmer däremot, eftersom den bara beräknas på det hittills inbetalade.

Pensionsutbetalningsprognosen säger, med de absurda felsiffrorna ovan, ca 17 000 kr/mån vid 65 års ålder, men det lär snarare bli runt 10-12 kkr/mån för min del.

Pensionssparar inget separat. Jag tycker att det är korkat, och bara vettigt om man har så hög lön att man kan skatteväxla bort statlig skatt. Men så hög lön har jag inte, och lär aldrig få.

Hm, nu är jag inte helt med på vad du menar.

Om din Min pension inte fungerar drastiskt annorlunda än min är siffrorna under Intjänad pension (https://www.minpension.se/intjanad-pension/) faktiska, alltså ingen spåkula. Det är de facto värdet som rapporteras från Pensionsmyndigheten samt diverse institut (för TJP etc). Så är det högre än vad du väntade dig... grattis, I guess?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

40 år

Totalt
3,9 MSEK

Inkomstpension
1,3 MSEK

Premiepension
0,4 MSEK (överlåter mina premiepensionsrätter till min fru sedan något år tillbaka)

Tjänstepension
2,2 MSEK

Jag har tyvärr inte varit jätteintresserad eller särskilt insatt gällande pensionsplaceringarna. Ska ta tag i det.

Privat pensionssparande har jag aldrig riktigt kommit igång med. Men månadssparar i en ISK.

Permalänk
Avstängd

47 år

Totalt
3,5 MSEK

Inkomstpension
1,8 MSEK

Premiepension
0,6 MSEK (överlåter mina premiepensionsrätter till min fru sedan något år tillbaka)

Tjänstepension
0,9 MSEK

Privat pension
0,1 MSEK

Har hus där jag räknar med att få ut ett antal miljoner i vinst när det väl säljs och har dessutom en del pengar sparade i aktier så räknar med att kunna leva ok även under pensionen. Vill helst gå redan runt 60 år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hm, nu är jag inte helt med på vad du menar.

Om din Min pension inte fungerar drastiskt annorlunda än min är siffrorna under Intjänad pension (https://www.minpension.se/intjanad-pension/) faktiska, alltså ingen spåkula. Det är de facto värdet som rapporteras från Pensionsmyndigheten samt diverse institut (för TJP etc). Så är det högre än vad du väntade dig... grattis, I guess?

Faat det stämmer ju inte. Den "intjänade" för mig är minst 50 procent för stor. Jag har inte tjänat så mycket.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

27 år
Totalt 470k

Inkomstpension
314k

Premiepension
66k

Tjänstepension
90k

Privat
Har inget dedikerat pensionssparande men ~300k med månatlig påfyllning som ligger och puttrar på ISKn till "framtida användning".

Permalänk
Avstängd

Tror jag ligger nära 0 kr, har inte jobbat då det är svårt att få jobb.

Sen så räknar jag ändå att jag inte blir 65 år.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

31 år
Totalt: 1,45MSEK

Inkomstpension:
850k
Premiepension:
276k
Tjänstepension:
321k

Privat:
0kr som är 100% dedikerat för pension, men startar med 500kr från och med denna månad plus att framtida löneökningar kommer minst 50% läggas in som löneväxling som då ökar tjänstepensionen där jag idag växlar 500kr per månad.