Quiz: Vad kan du om utdöd teknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

9/10 även här! Hade inte en aning på Token Ring-frågan.

Hehe samma här mycket överraskande svar

Insåg att detr fel att visa rätt svar
Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

8/10, Token ring var en liten överraskning men grämer mig mer över diskettformatsfrågan (även om jag själv bara hanterat 5,25” IRL).

Permalänk

8/10 Token hade jag ingen koll på och en fråga goofade jag. Roligt quiz lite lätt bara

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Men hur många fler här inne har hållit i en 8" diskett?
(böjliga och fåniga då.. mot c64ans disketter. )

Jag har haft en gammal xerox-dator när jag var yngre som använde 8". Köpte den på auktion för typ 100:- så den var uråldrig redan då såklart.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

"Det är uppenbart att du sitter kvar på uppringt internet och lagrar all din data på disketter. Hatten av!"

- How did you know ??

Som många andra så kunde jag alla utom Token Ring frågan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

"Det är uppenbart att du sitter kvar på uppringt internet och lagrar all din data på disketter. Hatten av!"

- How did you know ??

Som många andra så kunde jag alla utom Token Ring frågan.

Internet? Där är bara spam och elände, jag får min echomail från fidonet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

9/10 lite tur, men aldrig hört talas om en token ring....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Var faktiskt väldigt säker på dom 8 jag hade rätt på.
Fick fel på Ring token skaparen, då jag inte har hört om skaparen av det innan.
Även fast vi lärde oss om teknikerna i skolan (2013-2016) så har jag aldrig hört om det. Hög "fun fact"-faktor i det hela!

Andra felet var disketten, 5.25 är den enda jag hade hört talas om innan dom små tog över.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

9/10 Korrekta svar!
Token Ring som alla andra...

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem

9/10 är tidigt på morgonen dock 😋 blir en riktig lång dag med tester idag på jobbet också :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Äntligen en Quiz för oss 55+

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Men hur många fler här inne har hållit i en 8" diskett?
(böjliga och fåniga då.. mot c64ans disketter. )

Jag har har ett svagt minne att jag har kört dessa diskar. Har även för mig att man var tvungen att parkera läshuvudet innan man tog ut disken, annars förstördes den.

Permalänk
Medlem

Saknade revolutionerande tekniker som SyQuest Disk, QIC80-band samt Iomega Zip/Jaz i quizen. Dvs allt det roliga som kom till i mitten av 90-talet.

Har själv både kvar QIC80-läsare (IDE?) samt Iomega Zip (SCSI) samt Zip 250 (USB)

Jag var för övrigt nära på att skaffa backuplösning till Amiga som använde sig av VHS-kassetter en gång i tiden, likt nedan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Saknade revolutionerande tekniker som SyQuest Disk, QIC80-band samt Iomega Zip/Jaz i quizen. Dvs allt det roliga som kom till i mitten av 90-talet.

Oh vad det väcker minnen! Ett av mina sämsta köp någonsin var en parallellportsansluten Zip-drive för 100MB-disketter.
Köptes i det korta tidsspann då vanlig floppy (1,44MB) blivit för lite och CD-brännare för dyrt.

Skrivet av Freezer64Pro:

Om du går in på Engelska sidan där Token Ring finns, kan du då välja Svensk översättning?
Om du går in på Svenska sidan där IEEE 802.5 finns, kan du då välja Engelsk översättning?

Visar väl mest på ett av problemen med Wikipedia som källa?

Permalänk
Medlem

Missade på token ring. Tänkte svarar det först valde IBM istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Jag har har ett svagt minne att jag har kört dessa diskar. Har även för mig att man var tvungen att parkera läshuvudet innan man tog ut disken, annars förstördes den.

Skrivet av Nioreh83:

Jag har haft en gammal xerox-dator när jag var yngre som använde 8". Köpte den på auktion för typ 100:- så den var uråldrig redan då såklart.

Skrivet av xxargs:

Jag hör till klubben - men hur många har hanterat hårdsektoriserad 5-1/4" disketter (hörde till en gammal CP/M-dator på mitt första jobb på 80-talets mitt) - det var inte direkt disketter man kunde beställa hem från Inmac kom jag ihåg - mycket udda fågel även för datorer innan PC-tiden...

[edit]4 iaff då.[/edit]

Själv undersökte jag bara 8" lite, tänkte att företaget var efter typ, när jag besökte IXSU på 80-talet.

Hard sectoring ser rätt osmart ut.
Hårdsektoriserad 8" tar priset.

Permalänk
Medlem

9/10, men jag gissade på 5 av frågorna då minnet sviker när det gäller siffror.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Äntligen dags för en boomer som mig att skina!

9/10 (Missade nummer 1 men tyckte alla andra frågor var lätta)

Permalänk
Medlem

9/10 Korrekta svar!
Det är uppenbart att du sitter kvar på uppringt internet och lagrar all din data på disketter. Hatten av!

Detta är nog högsta resultatet någonsin trots att jag gissade fel på V.90.
Hatten av till bra test

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

9/10, ingen aning om den med Token Ring.
De flesta av de andra har man ju använt, 8" disketter undantaget.

Har just en sån gamepad som bilden visar, blev knappt att använda den då den upplevdes som betydligt sämre än SNES-kontrollen jag var van vid. Minns mycket väl när jag skulle köpa den sommaren 95 el 96, kostade 238 el om det var 278 (udda summa jag vet, men det var något sådant), skulle betala i enbart mynt men butiken ville inte ta emot så många mynt så jag var tvungen att gå till banken och växla.

Permalänk
Medlem

10/10 men så är man också en gammal stöt som använt alla tekniker i quizen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

9/10 men så har man varit med sen tidigt 80-tal

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem

3/10 😑

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C