Rykte: AMD "Phoenix" Ryzen 7000-serien kräver ny sockel

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD "Phoenix" Ryzen 7000-serien kräver ny sockel

Det bjuds på framtidsskådning och ett nytt kodnamn i form av "Phoenix" med arkitekturen Zen 4 på 5 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta var väl föga oväntat med tanke på den huvudvärk de drog på sig i fjol?

Permalänk
Avstängd

Hoppas man kan behålla kylaren i alla fall

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ingen överraskning eller besvikelse

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ingen fara AM4 har hängt med ett bra tag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

AMD gjorde väl också klart för ganska länge sen att nuvarande skulle vara sista generationen på AM4 platformen?

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Hoppas man kan behålla kylaren i alla fall

Det tror jag inte blir några problem.
När AMD bytte kylarfäste sist (AM3-AM4) så var det många Tillverkare av kylare som erbjöd kit för AM4 antingen mot en liten kostnad eller gratis.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Så jävla typisk AMD att byta moderkort hela tiden. Tacka vet jag Intel för deras moderkort är framtidssäkra. Många moderkort till 486an stödde både 30 och 72 pinn ramslot samtidigt, detta för att man ska kunna uppgradera till det nya snabbare minnesgenerationen utan att behöva byta moderkort.

Nu har jag visserligen inte köpt något Intelmoderkort efter min 486a, men jag antar att de fortfarande idag är duktiga på att göra framtidssäkra moderkort som inte bara håller till en processorgeneration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så jävla typisk AMD att byta moderkort hela tiden. Tacka vet jag Intel för deras moderkort är framtidssäkra. Många moderkort till 486an stödde både 30 och 72 pinn ramslot samtidigt, detta för att man ska kunna uppgradera till det nya snabbare minnesgenerationen utan att behöva byta moderkort.

Nu har jag visserligen inte köpt något Intelmoderkort efter min 486a, men jag antar att de fortfarande idag är duktiga på att göra framtidssäkra moderkort som inte bara håller till en processorgeneration.

Tror du missade "/s"

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så jävla typisk AMD att byta moderkort hela tiden. Tacka vet jag Intel för deras moderkort är framtidssäkra. Många moderkort till 486an stödde både 30 och 72 pinn ramslot samtidigt, detta för att man ska kunna uppgradera till det nya snabbare minnesgenerationen utan att behöva byta moderkort.

Nu har jag visserligen inte köpt något Intelmoderkort efter min 486a, men jag antar att de fortfarande idag är duktiga på att göra framtidssäkra moderkort som inte bara håller till en processorgeneration.

Vi ser igenom din ironi.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så jävla typisk AMD att byta moderkort hela tiden. Tacka vet jag Intel för deras moderkort är framtidssäkra. Många moderkort till 486an stödde både 30 och 72 pinn ramslot samtidigt, detta för att man ska kunna uppgradera till det nya snabbare minnesgenerationen utan att behöva byta moderkort.

Nu har jag visserligen inte köpt något Intelmoderkort efter min 486a, men jag antar att de fortfarande idag är duktiga på att göra framtidssäkra moderkort som inte bara håller till en processorgeneration.

Jo, det var bättre förr. När man bara slog ihop ett par stenar för att få eld eller gned några pinnar. Det finns alltid att hitta ute. Nu är man beroende av tändare som tar slut på gas hela tiden!

Permalänk
Medlem

Stämmer ryktet och det är grejer för bärbara datorer är ju sockelbytet förmodligen inte något som påverkar konsumenter. Finns ju ingenting som säger att den kommer leta sig in i stationära datorer i för APU-enheter eller så även om det inte är omöjligt.

Permalänk
Medlem

Bra! detta med att behålla sockel över generationer är inget annat än hindrande av utvecklingen. Hade hoppats att det skulle ske tidigare så vi får ddr5 &pci-e5 på bådas plattformar vis ca samma tid, men nu ser det enligt detta som att intel blir först ut med pci-e5, obra för att få vettigt pris, på både ddr5 & pci-e 5 moderkorten. Är det bärbart så är det totalt ointressant.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Har inte stört mig så mycket någonsin att behöva byta moderkort med CPU. Dels verkar det generellt finnas tekniska anledningar som då oftast förminskas av arga entusiaster på onlineforum, men många nyheter kommer numera i själva plattformen. så endast ett CPU-byte blir ibland lite skevt. Tillkommer också att när jag bytte ut 7920X till 10-serien så blev jag ju tvungen att fiska fram ett till moderkort åt gamla CPUn ändå

Men detta verkar ju än så länge handla om att "sockeln" på bärbara kan tänkas bytas ut två gånger i rad nu. Jag tror inte skaran som byter CPU på laptop är särskilt stor. Nyhet för mig ens att de körde med sockel där. Om det ens är en sockel i traditionell mening?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Känns som nyheten gör en lite för stor sak av det hela.

Att någon framtida desktop-CPU använder AM5 är ingen nyhet. Det är ju väntat att redan nästa serie ska gå över till den? Men AM5 nämns bara i förbigående. Resten av nyheten handlar om att laptop-serien går över till nya socklar väldigt snabbt. Men detta påverkar väl inte konsumenter? Visst, laptop-tillverkare kan inte återanvända moderkort, men konsumenter kan ändå inte uppgradera sin CPU i en laptop så vi behöver aldrig ens veta om detta.

Permalänk
Medlem

Tycker mig ha hört att 5xxx serien var den sista på AM4? Men om 6xxx oxå kommer fungera på AM4 så är väl det väldigt positivt.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur dåligt det går att köpa en processor i 5000-serien kanske man lika gärna kan vänta in 6000-serien, dvs Zen3+. Man kan ju spekulera i att kretstillverkning m.m. börjar återgå till det mer normala efterhand under året. Känns som om de kan bli köpbara ungefär samtidigt.

Konstiga tider...

Permalänk
Medlem

DDR5 och fler PCIe4 samt annat gott på moderkortet.
Då är det dags att behöva byta kontakter.

Det är heeeeeelt ok

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Byter folk verkligen processor tillräckligt ofta för att moderkortsbyte ska vara ett stort problem?

Jag sitter fortfarande på min 8700k @ 5.2GHz.
Förvisso är mitt use case spelande i 4k med ett RTX 3080.
Men ändå?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Byter folk verkligen processor tillräckligt ofta för att moderkortsbyte ska vara ett stort problem?

Jag sitter fortfarande på min 8700k @ 5.2GHz.
Förvisso är mitt use case spelande i 4k med ett RTX 3080.
Men ändå?

Kompilatetsproblemet är flera saker. Dels att det hindrar en att uppgradera men man kommer dra med detta problem under hela produktens livstid, att det blir svårt att fixa moderkort och cpu som passar.
Anledning till att uppgradera är flera, vi har såklart gruppen som köper den bästa av en generation och vill byta till den bästa av kommande. Men vi har även folk som av olika anledningar köper en budgetprocessor och sedan vill uppgradera, självklart vill de då inte köpa från den gamla generationen utan från den senaste. Och då kan de få en prestandaskillnad som verkligen märks.

*edit*
Om man kollar på aktionssidor så har t.ex processorn 7700k varit överprisad, varför köper de inte istället en 8700k eller i7-9700K? Jo för att deras moderkort ej stöder den. Det förstör hela eftermarknaden med att ha så dåligt kompilatet.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Träpuben:

Tror du missade "/s"

Hade förstört hela inlägget tbh. Klockrent och träffsäkert av @lillaankan_i_dammen!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men detta verkar ju än så länge handla om att "sockeln" på bärbara kan tänkas bytas ut två gånger i rad nu. Jag tror inte skaran som byter CPU på laptop är särskilt stor. Nyhet för mig ens att de körde med sockel där. Om det ens är en sockel i traditionell mening?

Beror lite på vilken dator det är. Har en laptop med Ryzen 7 3000 något och där är processorn fastlödd. Men jag har haft tre bärbara där det varit sockel (som jag känner till har inte öppnat alla datorer och kikat). En med Pentium 4 samma som i stationära så det var en varm laptop. En med en Ivy bridge i7 det intel körde med en PGA Sockel. Och en med AMD llano. I den sista bytte jag från en A6 till en A8 cpu

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

dem behöver en ny sockel nu. De får gärna börja med zen 3.5 på am5

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Har inte stört mig så mycket någonsin att behöva byta moderkort med CPU. Dels verkar det generellt finnas tekniska anledningar som då oftast förminskas av arga entusiaster på onlineforum, men många nyheter kommer numera i själva plattformen. så endast ett CPU-byte blir ibland lite skevt. Tillkommer också att när jag bytte ut 7920X till 10-serien så blev jag ju tvungen att fiska fram ett till moderkort åt gamla CPUn ändå

Men detta verkar ju än så länge handla om att "sockeln" på bärbara kan tänkas bytas ut två gånger i rad nu. Jag tror inte skaran som byter CPU på laptop är särskilt stor. Nyhet för mig ens att de körde med sockel där. Om det ens är en sockel i traditionell mening?

Nu är ju HDET-serien och konsumentserien två helt olika plattformar så ditt exempel är liksom helt ovidkommande. Det är som att jag skulle vilja att mitt Threadripper moderkort varit kompatibelt med min Ryzen processor.

Jag tycker AMD gjorde ett misstag att tillåta Zen 2 moderkort vara kompatibelt med Zen 3 processorer. Många som inte har kunskapen att leka runt i moderkortsinställningar och lägg till alla betabios många moderkortstillverkare varit tvungen för att släppa för att de ska vara kompatibla. Det blev en salig röra och jag tror inte AMD kommer göra om misstaget igen.

Permalänk
Rekordmedlem

Går att lösa det även om de byter minnestyp, Asrock har ju fixat det förr så de kan göra det igen

Å andra sidan är det väl ingen större överraskning att de byter sockel till DDR5.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

LGA med låsmekanism numera?

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Går att lösa det även om de byter minnestyp, Asrock har ju fixat det förr så de kan göra det igen
http://www.ocworkbench.com/2006/asrock/AM2%20CPU%20Board/Picture%206404%20copy.jpg
Å andra sidan är det väl ingen större överraskning att de byter sockel till DDR5.

Så var det ju under de tidigare Core 2 Duo och Quad dagarna när Intel hade moderkort som bådde stödde DDR2 och DDR3. Det utan ett expansionskort som ditt exempel visar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Så var det ju under de tidigare Core 2 Duo och Quad dagarna när Intel hade moderkort som bådde stödde DDR2 och DDR3. Det utan ett expansionskort som ditt exempel visar.

Det började väl egentligen redan med Pentium overdrive, jag har också slot 1 till 370 kort och Asrock har gjort en del moderkort med enklare "options" än det där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

AM5 vs Intel ?? Den duellen väntar jag tålmodigt på inför nästa stora systemuppgradering.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det började väl egentligen redan med Pentium overdrive, jag har också slot 1 till 370 kort och Asrock har gjort en del moderkort med enklare "options" än det där.

Det var rätt vanligt förr. Pentium Overdrive var dock inte vanligt, de flesta köpte en riktigt Pentium istället. Jag har för mig att det också under Pentium 2 eran fanns moderkort med stöd för både SDRAM och DDR-SDRAM. Det fanns också Pentium 4 moderkort med stöd för både RDRAM och DDR-SDRAM.

Det var vanligare förr men vi kommer inte något sådant igen. Jag hoppas AMD fixar sin strömtörstiga systemkrets på AM5. Just den kretsen som oftast kräver aktiv kylning är det sämsta som kommit ut från AMD sedan de släppte Ryzen.