Noctua utlovar NH-U12 Redux-kylare utan bruna fläktar

Permalänk
Melding Plague

Noctua utlovar NH-U12 Redux-kylare utan bruna fläktar

Beprövad kylning till ett lägre pris utlovas inom kort av den välrenommerade österrikiska kylarmakaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är väl inget fel med Noctua-brunt?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Instämmer har själv mycket såna fläktar och kommer köpa originalfärgen länge, betalar gärna lite extra för denna färg..

Min åsikt är dock att dessa fläktar har förknippas med kvalite och bra saker, det har då fått en bra stämpel över sig och man därmed associerar det som något bra. Skulle det dock vara så att ett företag gallrade ut andra sorteringen av fläktar, de som hade för mycket coil whine i sig och gjorde dessa denna bruna färg, så skulle de flesta nog hata denna färg i datorn utan dess like.

Permalänk
Medlem

Ugh, vad är grejen Noctuas besatthet av beige?
Har väntat förgäves på svarta NF-A12x25, men de har blivit uppskjutna så många gånger att jag vek ned mig och köpte EK RGB fläktar istället...
Känns som de hade sålt fler fläktar om alla modeller erbjudits i svart också.

Btw, Thermaltake innoverar...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ugh, vad är grejen Noctuas besatthet av beige?
Har väntat förgäves på svarta NF-A12x25, men de har blivit uppskjutna så många gånger att jag vek ned mig och köpte EK RGB fläktar istället...
Känns som de hade sålt fler fläktar om alla modeller erbjudits i svart också.

Btw, Thermaltake innoverar...
https://youtu.be/0WQnWOrJg3s

besatthet kan vara ett smart grej att skilja sig från andra rent visuellt på i mitt tycket ett stilrent sätt istället för all denna ghetto-blaster RGB, samt jag trycker det är lite Noctua trademark nu. så byta färg känns bara fel.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Noctua skulle kunna göra en egen ITX-låda i ljusbrunt med gummibumpers ungefär som fläktarna, och särskilt anpassad för kylaren U12A typ. Liten serie och Noctua design skulle göra den dyr, men vafan. 😎

Permalänk
Medlem

Jag vill hemskt gärna köpa Noctua fläktar men jag har aldrig gjort detta pga färgerna.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Oväntat att diskussionen handlar helt om färger och inte själva kylaren
Test av denna när den kommer och jämförelse med de andra noctuakylarna hade varit intressant swec.

Så för att instämma i diskussionen: brunt+beige är galet fult men eftersom jag inte kör med chassi där någon fläkt kyls så är det irrelevant för min egen del.
Kan förstå om de som har synliga fläktar inte är så sugna på ett färgschema som ser ut att komma från Sovjetunionen på sent 60tal.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Noctua skulle kunna göra en egen ITX-låda i ljusbrunt med gummibumpers ungefär som fläktarna, och särskilt anpassad för kylaren U12A typ. Liten serie och Noctua design skulle göra den dyr, men vafan. 😎

Aluminium och trä i två toner som matchar noctuas färgval har jag sett innan och det är sjukt snyggt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Förstår mig inte på världen idag, för i tiden så skit man i hur ful dator var så länge den klara av dom bästa spelen, nu väljer efter hur snygg dator är och skiter i hur bra den kyler eller hur bra dator funkar.

Och många som vill ha en snygg dator har ändå dator på golvet, även om dom skulle ha det på skrivbordet vem ska dom visa upp den till.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Sanslöst dyra och (subjektivt) fula fläktar. Hoppas fler får upp ögonen t.ex. Arctic's produkter - Kan vi förhoppningsvis få lite mer rimligt prissatta produkter från Noctua.

Såklart min egen uppfattning, men även de gråa redux-fläktarna ser också riktigt fula ut.

Permalänk
Medlem

Plåtlåda utan fönster som står bakom ett skrivbord - för mig får fläkten vara illgrön med rosa prickar, bara den är grym

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Sanslöst dyra och (subjektivt) fula fläktar. Hoppas fler får upp ögonen t.ex. Arctic's produkter - Kan vi förhoppningsvis få lite mer rimligt prissatta produkter från Noctua.

Såklart min egen uppfattning, men även de gråa redux-fläktarna ser också riktigt fula ut.

Jag tror personligen att Arctics framgång med speciellt P12 är en stor orsak till att Noctua försöker bli mera prisvärda. Många tycker att Noctua är för dyra, och sparar hellre kanske 600kr på att bygga med en maskin med Arctic istället.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Sanslöst dyra och (subjektivt) fula fläktar. Hoppas fler får upp ögonen t.ex. Arctic's produkter - Kan vi förhoppningsvis få lite mer rimligt prissatta produkter från Noctua.

Såklart min egen uppfattning, men även de gråa redux-fläktarna ser också riktigt fula ut.

men de vinner ju många tester? o jag vet inte hur ni andra gör, men jag återanvänder de flesta fläktar, så om de kostar en slant att köpa men håller i 10år så är jag happy.

Jag kör 100% noctua i alla mina burkar - o de är så tysta att oftast kan ingen höra att maskinerna är på. Sonen körde dyra o blingiga RGB fläktar som fått bra kritik - men även med intrimmade kurvor etc, så "väser" hans burk

// LZ

Permalänk

Jag har hela datorn full av bruna Noctuafläktar. Nu är väl största anledningen till köpet hur fläktarna presterar, men jag kan ändå uppskatta färgschemat på fläktarna. Om det fanns en GPU-kylare från Noctua utan massor RGB krimskrams hade jag nog köpt den med..

Permalänk
Medlem

Därför jag kör med Noctua iPPC 3000 rpm fläktarna. De är svarta och kör man de i 1000-1300 rpm så är de i princip helt ljudlösa och kyler riktigt bra. Skulle man av någon anledning vilja blåsa på rejält så finns kraften och man slipper oroa sig för det.

Dock kostade det en del att ha 35 st som jag har.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är den ända, men jag gillar nocutas färger. Det är så man känner att man har noctua i sin dator.

Permalänk
Medlem

Har två Rajintek Ophion ITX och kör blandat, två redux i toppen, en 15mm vanlig i botten (får inte plats med tjockare) och sedan NH-L12S till processorn.
Ungefär samma setup i båda lådorna förutom i andra sitter det Cryorig C7 kylare med en Noctua Redux 92mm. Färgerna spelar ingen roll för min del då jag är en sådan som gillar täckta sidor på lådan men detta är mina två första datorer som kör helt på Noctuafläktar och ångrar att jag inte gått den vägen tidigare, de står båda på skrivbordet och är knäpptysta!
Hör min HP Microserver Gen8 betydligt mer som står i ett skåp tre meter bakom mig...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ugh, vad är grejen Noctuas besatthet av beige?
Har väntat förgäves på svarta NF-A12x25, men de har blivit uppskjutna så många gånger att jag vek ned mig och köpte EK RGB fläktar istället...
Känns som de hade sålt fler fläktar om alla modeller erbjudits i svart också.

Btw, Thermaltake innoverar...
https://youtu.be/0WQnWOrJg3s

Thermaltake är ett avskyvärt företag. Först kopiera de Caselabs och nu Noctua.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

men de vinner ju många tester? o jag vet inte hur ni andra gör, men jag återanvänder de flesta fläktar, så om de kostar en slant att köpa men håller i 10år så är jag happy.

Jag kör 100% noctua i alla mina burkar - o de är så tysta att oftast kan ingen höra att maskinerna är på. Sonen körde dyra o blingiga RGB fläktar som fått bra kritik - men även med intrimmade kurvor etc, så "väser" hans burk

// LZ

Fläktarna är väldigt bra, inget snack om saken. Frågan är om de är så pass bra att motivera prisskillnaden. Är man totalt okänslig för vad de kostar så ska man ju såklart köpa det bästa för ditt ändamål.

Från denna video https://www.youtube.com/watch?v=QwftVMGPOiI

Just nu kan man köpa ett 5-pack arctic-fläktar för 200+frakt från Proshop. Finns en variant med RGB också men de kostar såklart mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Fläktarna är väldigt bra, inget snack om saken. Frågan är om de är så pass bra att motivera prisskillnaden. Är man totalt okänslig för vad de kostar så ska man ju såklart köpa det bästa för ditt ändamål.

Från denna video https://www.youtube.com/watch?v=QwftVMGPOiI

https://i.imgur.com/Czwssyi.png

Just nu kan man köpa ett 5-pack arctic-fläktar för 200+frakt från Proshop. Finns en variant med RGB också men de kostar såklart mer.

det finns säkert fläktar som "kommit i kapp" o har "medvind"....

Noctua har alltid funkar bra att sänka varvtalet riktigt lågt på - utan att de får hicka stannar utan att komma igång, vilket är viktigt för mig

Innan nästa bygge ska jag undersöka läget - byggde mig en 5900x för 2 månader sen o den stoppade jag i gamla lådan....köpte ytterligare en DH15 CPU fläkt, då den gamla ska kyla min gamla 6900K som blir server(o ersätter en gammal 3770)

// Lazze

Permalänk
Medlem

Att köpa noctua fläktar i annan färg än brun beige är som att köpa en Ferrari i någon annan färg än röd. Det funkar väll men det är inte rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

det finns säkert fläktar som "kommit i kapp" o har "medvind"....

Noctua har alltid funkar bra att sänka varvtalet riktigt lågt på - utan att de får hicka stannar utan att komma igång, vilket är viktigt för mig

Innan nästa bygge ska jag undersöka läget - byggde mig en 5900x för 2 månader sen o den stoppade jag i gamla lådan....köpte ytterligare en DH15 CPU fläkt, då den gamla ska kyla min gamla 6900K som blir server(o ersätter en gammal 3770)

// Lazze

Om du menar att de plankat designen från Noctua så får jag nog säga att jag inte håller med. Scythe Gentle Typhoon har sett i princip likadan ut sedan 2010 och Arctic p12 är helt annorlunda designmässigt från Noctua.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Thermaltake är ett avskyvärt företag. Först kopiera de Caselabs och nu Noctua.

Absolut, jag håller med. De tvingade till och med Phanteks att byta namn på deras Luxe chassi då de tyckte att namnet var för likt en produktserie de har, jag tror de missade ironin i det hela.

Min poäng är att efterfrågan finns uppenbarligen efter en svart högpresterande fläkt så TT gjorde sig besväret att kopiera den branschledande varianten. Noctua tappar potentiella marknadsandelar för dem som nöjer sig med en kopia.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Jag läste "bruna fläckar" och blev galet förvirrad... Tog legit 2 minuter innan jag fattade. Satt och tittade noga på bilden xD

Permalänk

Jag har fem svarta fläktar från Noctua i chassit. Har ju funnits ganska länge nu? Deras kylflänsar finns ju också i svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Om du menar att de plankat designen från Noctua så får jag nog säga att jag inte håller med. Scythe Gentle Typhoon har sett i princip likadan ut sedan 2010 och Arctic p12 är helt annorlunda designmässigt från Noctua.

hade inga sådana baktankar. Tänkte mer att Noctua var tidiga med att ta fläktar på allvar o nu har andra insett att det är allvar o att det finns en marknad

// LZ

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Beprövad kylning till ett lägre pris utlovas inom kort av den välrenommerade österrikiska kylarmakaren.

Läs hela artikeln här

Jag tycker nog att de är mer roströda än bruna.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Inget fel med brunt! Men datorbyggaren jag vänt kylflänsarna fel i förhållande till luftströmmen från fläkten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiamondDogs:

Jag har hela datorn full av bruna Noctuafläktar. Nu är väl största anledningen till köpet hur fläktarna presterar, men jag kan ändå uppskatta färgschemat på fläktarna. Om det fanns en GPU-kylare från Noctua utan massor RGB krimskrams hade jag nog köpt den med..

Mmm.. Dags för noctua att ge sig på grafikkortskylare (+grafikkort)? 😍