Hur myckte Coil Whine ska man tolerera?

Permalänk
Medlem

Hur myckte Coil Whine ska man tolerera?

Jag var i veckan och hämtade ut mitt efterlängtade Asus TUF RTX 3080 OC men märker snabbt att det har ett tydligt Coil Whine. Så fort man startar ett spel som lägger lite belastning på kortet och har lite högre FPS blir det ett tydligt tjut.

Det är ett omdiskuterat problem men jag har inte köpt en ny GPU på många år och är nyfiken på vad som anses "normalt".
Här är en video på när jag startar upp ett spel: https://www.youtube.com/watch?v=R4VifIzg8KU

Återfärsäljaren vill att jag ska lämna in kortet för att göra en bedömning, något jag förstår att de måste göra. Men hur stor chans är de att ett kort byts ut pga. detta? Skiljer policyn mellan de olika aktörernam som Asus, EVGA, MSI osv.?

Vad hade ni gjort?

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Jag var i veckan och hämtade ut mitt efterlängtade Asus TUF RTX 3080 OC men märker snabbt att det har ett tydligt Coil Whine. Så fort man startar ett spel som lägger lite belastning på kortet och har lite högre FPS blir det ett tydligt tjut.

Det är ett omdiskuterat problem men jag har inte köpt en ny GPU på många år och är nyfiken på vad som anses "normalt".
Här är en video på när jag startar upp ett spel: https://www.youtube.com/watch?v=R4VifIzg8KU

Återfärsäljaren vill att jag ska lämna in kortet för att göra en bedömning, något jag förstår att de måste göra. Men hur stor chans är de att ett kort byts ut pga. detta? Skiljer policyn mellan de olika aktörernam som Asus, EVGA, MSI osv.?

Vad hade ni gjort?

Jag vet att detta diskuterats tidigare här på SweC, och som då många sa att chansen att du blir utan kort en längre period är nästan 100% säkert då det inte finns några andra utbyteskort om det skulle bli den utgången. Så dom flesta tror jag ansåg att de hellre lärde sig leva med coilwhinet, för sannorlikheten att den kommer att vara på nästa kort också är mycket hög.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Använder du hörlurar? Har du burken på eller under bordet? Personligen hade jag behållit det tillsvidare, och kanske försökt få tag på ett nytt kort, alternativt om du faktiskt är nöjd med ett äldre kort lämna in 3080't.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så svårt att bli av med coilwhine? Har nvidia inte kommit med någon lösning??

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag vet att detta diskuterats tidigare här på SweC, och som då många sa att chansen att du blir utan kort en längre period är nästan 100% säkert då det inte finns några andra utbyteskort om det skulle bli den utgången. Så dom flesta tror jag ansåg att de hellre lärde sig leva med coilwhinet, för sannorlikheten att den kommer att vara på nästa kort också är mycket hög.

Så är det helt klart. De sa dock att man inte hamnar sist i kön utan att reklamationer prioriteras. Och att de t.o.m. kan låna ut grafikkort så länge (även om de inte är samma modell men ett grafikkort iaf).

Skrivet av m4gnify:

Använder du hörlurar? Har du burken på eller under bordet? Personligen hade jag behållit det tillsvidare, och kanske försökt få tag på ett nytt kort, alternativt om du faktiskt är nöjd med ett äldre kort lämna in 3080't.

Kör oftast med hörlurar, men har öppna lurar (DT990) och sitter i en öppen miljö så andra kan höra datorn. Tyvärr har jag inget äldre kort liggande i dagsläget.

Just nu känns de som jag borde behålla kortet ett tag och se om marknade lugnar sig lite eller så att man iaf kan se att de kommer mer regelbundna leveranser.

@webhallen kanske har något att flika in om detta? Helst skulle jag såklart vilja byta mot ett utan detta irriterande problem.

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem

Jag har levt med coilwhine med två olika grafikkort sedan 2016. Trodde det var moderkortet ett tag men det försvann inte med det nya systemet. Installerade ett internt ljudkort och ändå sprider sig coilwhine/interference in i hörlurarna. Så nu tolererar jag det bara, det förstör i alla fall inte spelupplevelsen.

Förstör det din spelupplevelse tycker jag du bör överväga att lämna in den, men sannolikheten att de åtgärdar det är låg eftersom coilwhine är något som inte påverkar prestandan/livslängden på grafikkortet. Isåfall kommer de byta ut den av ren goodwill.

Permalänk
Medlem

Jag har 1080ti (Asus Rog Strix OC edition), dengång var det många som klagade på Coilwhine, har spelat HUR många spel som helst på båda min 100Hz skärm och 75" 60 Hz skärm, aldrig upplevd coilwhine.

Har nu 3090 (MSI Ventus 3x OC edition), noll coilwhine här med, oavsett vad jag spelar, renderar, benchtestar etc.

Men många skriver 100 tals ursäktar, som "du testar inte rätt" för att uppnå coil whine (som om det var något jag gärna ville uppnå).
Är det så att ni som upplever coil whine spelar 144 Hz spel o liknande?

Vad spelar trådstartarn för att få Coil whine? Vilka frekvenser, vilka spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag har 1080ti (Asus Rog Strix OC edition), dengång var det många som klagade på Coilwhine, har spelat HUR många spel som helst på båda min 100Hz skärm och 75" 60 Hz skärm, aldrig upplevd coilwhine.

Har nu 3090 (MSI Ventus 3x OC edition), noll coilwhine här med, oavsett vad jag spelar, renderar, benchtestar etc.

Men många skriver 100 tals ursäktar, som "du testar inte rätt" för att uppnå coil whine (som om det var något jag gärna ville uppnå).

Jag har testat många spel utan att få fram Coil Whine... Sen en vanlig kväll tänkte jag starta igång Euro Truck Simulator.... Och där kom det.. haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag har testat många spel utan att få fram Coil Whine... Sen en vanlig kväll tänkte jag starta igång Euro Truck Simulator.... Och där kom det.. haha

Det spel har jag, vilken Hz körde det när du fick coil whine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Det spel har jag, vilken Hz körde det när du fick coil whine?

Om du pratar om skärm så 144hz på min gamla 1070 Ti, där spelade det ingen roll om det var OC eller Default Clock

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Vad hade ni gjort?

Skrivet av Xarvaz:

Så är det helt klart. De sa dock att man inte hamnar sist i kön utan att reklamationer prioriteras. Och att de t.o.m. kan låna ut grafikkort så länge (även om de inte är samma modell men ett grafikkort iaf).

Kör oftast med hörlurar, men har öppna lurar (DT990) och sitter i en öppen miljö så andra kan höra datorn. Tyvärr har jag inget äldre kort liggande i dagsläget.

Just nu känns de som jag borde behålla kortet ett tag och se om marknade lugnar sig lite eller så att man iaf kan se att de kommer mer regelbundna leveranser.

@webhallen kanske har något att flika in om detta? Helst skulle jag såklart vilja byta mot ett utan detta irriterande problem.

Det är ju upp till dig själv att dra den linjen, du sitter verkligen i rävsaxen iochmed att du har ett 3080 TUF som är lika ovanligt som elefanter på den här breddgraden samt att det dessutom är upp till återförsäljaren att bedöma om du har ett legitimt skäl att få varan utbytt. Jag är själv förhållandevis kräsen och har haft enorm tur med mina kort som aldrig haft en betydande mängd coilwhine men hade nog kört det på öppet köp om det skulle störa mig.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Vad hade ni gjort?

Sätt max framerate till 250 i Nvidia kontrollpanel och se om det försvinner.

Visa signatur

Monster-PC (AMD 9800X3D) (RTX5090 Astral vit) (DDR5-6000cl30 64Gb) (Samsung 9100 gen5 2TB) (Kingston KC3000 Gen4 4TB)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Om du pratar om skärm så 144hz på min gamla 1070 Ti, där spelade det ingen roll om det var OC eller Default Clock

Öh nej, vi pratar om modern Nvidia kort nu, såsom 3060-3090.

Men nu fick jag faktisk min första Coil Whine, Eurotruck Simulator 2, gav mig Coil Whine i 4K, max settings, mest vid intro-skärmen dock.

Det var väldig lite coil whine, men hade jag filmat med microfonen direkt inuti PC'n som trådstartar, så hade det nog låtit sådär, men även om mina sido-panel hela tiden är avmonterat, så får jag inte mkt. coil whine, inte nog till att det är nåt jag bemärker.

Men jag fick andå, min första Coil whine.

Bli nu inte för obsessed med dessa ljudar, spela med hörlurar eller stora fina högtalare (som jag) så kommer ni inte engång till att märka av något whine....

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Öh nej, vi pratar om modern Nvidia kort nu, såsom 3060-3090.

Men nu fick jag faktisk min första Coil Whine, Eurotruck Simulator 2, gav mig Coil Whine i 4K, max settings, mest vid intro-skärmen dock.

Det var väldig lite coil whine, men hade jag filmat med microfonen direkt inuti PC'n som trådstartar, så hade det nog låtit sådär, men även om mina sido-panel hela tiden är avmonterat, så får jag inte mkt. coil whine, inte nog till att det är nåt jag bemärker.

Men jag fick andå, min första Coil whine.

Bli nu inte för obsessed med dessa ljudar, spela med hörlurar eller stora fina högtalare (som jag) så kommer ni inte engång till att märka av något whine....

Jag har faktiskt uppgraderat skärm och GPU, sitter på en 3070 nu. Har inte hunnit testa dom flesta spelen än

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stör coilwhinet dig nu så kommer det antagligen göra det senare också. Du får göra en avvägning.

Tyvärr är det ofta inte lönt att försöka med RMA för coilwhine om man inte har köpt i en väldigt förstående och schysst butik. Själv har jag använt mig av det vanliga öppet köp istället för att reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Vad hade ni gjort?

Jag har testat 8st 3080/3090 samt ett 3070
Alla har haft coilwhine
Värst var msi 3090’gaming x

Jo ett evga 3090 hybrid ftw3 hade inget gnäll, men pumpljudet var värre
Sitter med tuf 3090 nu som tjuter. Det har blivit bättre med tiden.

Men jag har undervoltat till 0.850 och fått bort 80% av tjutet
Resterande dator är knäpptyst så nu är jag ”nöjd”

Testa undervolting

Behåll kortet. Du kan sälja det med vinst senare ändå.

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Det uppträder i alla spel som belastar GPUn rejält och blir hörbart när vi pratar om 144 fps och uppåt skulle jag säga.
Hörs tydligt i CoD, Fortnite, Apex mm.

Jag har 144Hz på "spelskärmen".

Skrivet av firstofmay:

Det är ju upp till dig själv att dra den linjen, du sitter verkligen i rävsaxen iochmed att du har ett 3080 TUF som är lika ovanligt som elefanter på den här breddgraden samt att det dessutom är upp till återförsäljaren att bedöma om du har ett legitimt skäl att få varan utbytt. Jag är själv förhållandevis kräsen och har haft enorm tur med mina kort som aldrig haft en betydande mängd coilwhine men hade nog kört det på öppet köp om det skulle störa mig.

Precis det jag känner, men att lämna tillbaka det är inte aktuellt eftersom jag behöver ett grafikkort.
Hade kortet funnits på hyllorna hade det varit ett lättare beslut.

Skrivet av Pe3:

Sätt max framerate till 250 i Nvidia kontrollpanel och se om det försvinner.

Det blir inte lika påtagligt, men hörs fortfarande.

Skrivet av Frux:

Stör coilwhinet dig nu så kommer det antagligen göra det senare också. Du får göra en avvägning.

Tyvärr är det ofta inte lönt att försöka med RMA för coilwhine om man inte har köpt i en väldigt förstående och schysst butik. Själv har jag använt mig av det vanliga öppet köp istället för att reklamera.

Svårt att köra öppet-köp principen när man köpt det för drygt 3000kr under listpriset idag och fortfarande är i behov av ett grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Jag har testat 8st 3080/3090 samt ett 3070
Alla har haft coilwhine
Värst var msi 3090’gaming x

Jo ett evga 3090 hybrid ftw3 hade inget gnäll, men pumpljudet var värre
Sitter med tuf 3090 nu som tjuter. Det har blivit bättre med tiden.

Men jag har undervoltat till 0.850 och fått bort 80% av tjutet
Resterande dator är knäpptyst så nu är jag ”nöjd”

Testa undervolting

Behåll kortet. Du kan sälja det med vinst senare ändå.

Det var intressant, antar att det är vanligare än tillverkarna vill erkänna.

Jag har testat undervolt också vilket som du säger hjälper till viss del, dock kan jag inte påstå att det blir så pass mycket bättre som 80% i mitt fall. Verkar kunna köra 0.825 på 1920Mhz och det är stabilt vilket känns som ett bra exemplar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför sätta max fps på 250?
Man vinner ganska lite på att köra högre fps än skärmens hz särskilt i Eurotruck simulator
Visst i FPS spel så kan det vara en liten fördel.

Jag skulle nog hellre köra med 144fps som max då du har en 144hz skärm.
Kanske sätta 144fps som max för allt och sen om man behöver mer fps gå in i nvidia kontrollpanel och lägga till högre max fps för det enskilda spelet, heller tvärtom.

utöver det så skulle jag nog (om det behövs) sätta max fps på tex eurotruck simulator på typ 75-120hz då fps inte är direkt viktigt där och beroende på var/när coilwhine finns/slutar.

Utöver coilwhine så begränsar man ju med max fps även grafikkortet så det inte jobbar till 100% hela tiden=mindre värme/ljud o drar lite mindre ström med.
Det är ju ett val man får göra helt enkelt.

Utöver det är det en gsync skärm?
Om ja så bör man alltid ha vsync påslaget och sen sätta max fps till strax under skärmens max hz 138fps brukar vara rek för 144hz skärmar.
Då får man ut som mest av gsync.
googla för mer info om detta!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Varför sätta max fps på 250?
Man vinner ganska lite på att köra högre fps än skärmens hz särskilt i Eurotruck simulator
Visst i FPS spel så kan det vara en liten fördel.

Jag skulle nog hellre köra med 144fps som max då du har en 144hz skärm.
Kanske sätta 144fps som max för allt och sen om man behöver mer fps gå in i nvidia kontrollpanel och lägga till högre max fps för det enskilda spelet, heller tvärtom.

utöver det så skulle jag nog (om det behövs) sätta max fps på tex eurotruck simulator på typ 75-120hz då fps inte är direkt viktigt där och beroende på var/när coilwhine finns/slutar.

Utöver coilwhine så begränsar man ju med max fps även grafikkortet så det inte jobbar till 100% hela tiden=mindre värme/ljud o drar lite mindre ström med.
Det är ju ett val man får göra helt enkelt.

Utöver det är det en gsync skärm?
Om ja så bör man alltid ha vsync påslaget och sen sätta max fps till strax under skärmens max hz 138fps brukar vara rek för 144hz skärmar.
Då får man ut som mest av gsync.
googla för mer info om detta!

Det här anser jag vara helt fel lösning på problemet. Fler FPS är t.ex. = lägre input lag, som är otroligt viktigt i vissa spel (Läs allt där man måste skjuta först).
Däremot är det intressant att testa för att se hur det påverkar, men knappast en lösning på problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Är det verkligen så svårt att bli av med coilwhine? Har nvidia inte kommit med någon lösning??

Nvidia tillverkar inte själva korten. Komponenterna som ger ljud ifrån sig är det korttillverkarna som är ansvariga för. Billigare komponenter ökar risken för oljud.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nvidia tillverkar inte själva korten. Komponenterna som ger ljud ifrån sig är det korttillverkarna som är ansvariga för. Billigare komponenter ökar risken för oljud.

Jo det är jag medveten om, men känns som att dom borde "Ta tag i det" om dom vill behålla "sitt goda namn" Irriterande med dessa elektriska frekvens vibrationer som orsakar dessa ljud.. Vissa hör bara sitt grafikkort, men i mitt fall när jag hade coil whine så hördes det i Teamspeak/Discord när jag pratade.. Väldigt irriterande för mina vänner som hörde värsta tekokaren i bakgrunden varje gång jag pratade

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xarvaz:

Det här anser jag vara helt fel lösning på problemet. Fler FPS är t.ex. = lägre input lag, som är otroligt viktigt i vissa spel (Läs allt där man måste skjuta först).
Däremot är det intressant att testa för att se hur det påverkar, men knappast en lösning på problemet.

Testa med annat nätagg. Låna nåns polare lite fort. Inte Corsair utan Bequiet, EVGA Seasonic. Släng in en joker med nått lite billigare typ Fractal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Testa med annat nätagg. Låna nåns polare lite fort. Inte Corsair utan Bequiet, EVGA Seasonic. Släng in en joker med nått lite billigare typ Fractal.

Funderat på att testa detta, svider lite när man använder ett AX1200 idag.
Hur kommer det sig att man ska skippa Corsair?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xarvaz:

Jag tycker du ska testa. Ja klart det är surt men å andra sidan så har ingen heller sagt varför just Corsairs nätagg ska vara bättre? De håller ju liksom bra kvalitet men inget som säger att de är något "extra".
Faktiskt ingen aning men vissa saker lirar ju bättre ihop än andra. Dock enligt min höftade erfarenhet så tycker jag att just Corsair och coilwhine på graffe har varit gemensamma nämnare de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Att dra sådana slutsatser om de bättre nätaggregatsmärkena är bara dumt. De flesta märken tillverkar eller designar inte sina egna nätaggregat utan köper in dem från en annan tillverkare och sätter sina egna klistermärken på dem. Således kan nätaggregaten från ett märke vara helt annorlunda inuti, även om de är från samma produktserie.

Även bland de märkena som designar och tillverkar nätaggregaten själva kan det vara enorma skillnader. Som ett exempel är Seasonics lågeffektmodeller i S12III-serien "group regulated" medan modellerna med högre effekt från samma serie inte är det. ...men visst, för märken som Raidmax och LC Power kan man nog vara rätt så säkert på att alla deras produkter är dåliga. Gör inte så stor skillnad om nätaggregatet bara är värdelöst eller om det är en bomb då man inte borde köpa det oavsett.

Slutsats: Döm inte de bättre nätaggregatsmärkena generellt. Deras olika modeller kan skiljas åt enormt och behöver bedömas individuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag tycker du ska testa. Ja klart det är surt men å andra sidan så har ingen heller sagt varför just Corsairs nätagg ska vara bättre? De håller ju liksom bra kvalitet men inget som säger att de är något "extra".
Faktiskt ingen aning men vissa saker lirar ju bättre ihop än andra. Dock enligt min höftade erfarenhet så tycker jag att just Corsair och coilwhine på graffe har varit gemensamma nämnare de senaste åren.

Intressant, och såklart värt att testa.

Skrivet av TMG:

Att dra sådana slutsatser om de bättre nätaggregatsmärkena är bara dumt. De flesta märken tillverkar eller designar inte sina egna nätaggregat utan köper in dem från en annan tillverkare och sätter sina egna klistermärken på dem. Således kan nätaggregaten från ett märke vara helt annorlunda inuti, även om de är från samma produktserie.

Även bland de märkena som designar och tillverkar nätaggregaten själva kan det vara enorma skillnader. Som ett exempel är Seasonics lågeffektmodeller i S12III-serien "group regulated" medan modellerna med högre effekt från samma serie inte är det. ...men visst, för märken som Raidmax och LC Power kan man nog vara rätt så säkert på att alla deras produkter är dåliga. Gör inte så stor skillnad om nätaggregatet bara är värdelöst eller om det är en bomb då man inte borde köpa det oavsett.

Slutsats: Döm inte de bättre nätaggregatsmärkena generellt. Deras olika modeller kan skiljas åt enormt och behöver bedömas individuellt.

De senaste nätagg jag köpt har jag tittat på design före märke överlag. Nu må AX1200 vara gammalt men inte ett dåligt nätagg.
Ska se om jag kan hitta något annat att testa med.

Visa signatur

Permalänk
Webhallen

Sorry för sent svar, var in och snokade lite

När det kommer till Coilwhine så är godkänd reklamation om man hör grafikkortet utanför datorn (stängd låda). Däremot måste vi kunna återproducera ljudet här på plats. Så testa gärna med ett annat nätagg då det kan vara skillnad på natt och dag i ljudnivå på grafikkortet.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Är Coilwhine något som man kan åtgärda själv, eller vissa kort blir helt enkelt byggda så från fabrik?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett fruktansvärt coilwhine på mitt 6800 xt och jag köpte nytt nätagg för mitt gamla började bli med åren och mitt whine försvann totalt. Det var så att jag funderade på att lämna tillbaka kortet för det var så pass högt.

Bytade ifrån Corsair CX 750 M till Seasonic focus GX-850.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - XFX RX 6800 XT Merc 319 - Kingston Fury 32GB 3600MHz CL 18 Beast - MSI MAG B550 Tomahawk - be quiet! Pure Base 500 DX - EK-AIO Elite Aurum 360 - Seasonic FOCUS GX 850W