Rykte: AMD "Phoenix" Ryzen 7000-serien kräver ny sockel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Det var rätt vanligt förr. Pentium Overdrive var dock inte vanligt, de flesta köpte en riktigt Pentium istället. Jag har för mig att det också under Pentium 2 eran fanns moderkort med stöd för både SDRAM och DDR-SDRAM. Det fanns också Pentium 4 moderkort med stöd för både RDRAM och DDR-SDRAM.

Det var vanligare förr men vi kommer inte något sådant igen. Jag hoppas AMD fixar sin strömtörstiga systemkrets på AM5. Just den kretsen som oftast kräver aktiv kylning är det sämsta som kommit ut från AMD sedan de släppte Ryzen.

Det verkar inte vara nått verkligt problem, kretsen går väl kallt tills den belastas till max och det händer sällan så fläktarna är mest dekoration.
Men det är väl möjligt att de optimerar och krymper processen för chipseten också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T.sripakdee:

AMD gjorde väl också klart för ganska länge sen att nuvarande skulle vara sista generationen på AM4 platformen?

Var? Inget officiellt när jag gjorde poll om Warhol här i slutet av förra året. De har inte specat vad Warhol får för sockel än. Inte för att den här nyheten handlar om desktop.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det var rätt vanligt förr. Pentium Overdrive var dock inte vanligt, de flesta köpte en riktigt Pentium istället. Jag har för mig att det också under Pentium 2 eran fanns moderkort med stöd för både SDRAM och DDR-SDRAM. Det fanns också Pentium 4 moderkort med stöd för både RDRAM och DDR-SDRAM.

Det var vanligare förr men vi kommer inte något sådant igen. Jag hoppas AMD fixar sin strömtörstiga systemkrets på AM5. Just den kretsen som oftast kräver aktiv kylning är det sämsta som kommit ut från AMD sedan de släppte Ryzen.

Nja Pentium 2 var för tidigt för DDR. Pentium 3/Pentium 4/Athlon (XP) kanske? Men fanns ju även Socket 7 moderkort med stöd för 72-pin "EDO" och SDRAM.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Var? Inget officiellt när jag gjorde poll om Warhol här i slutet av förra året. De har inte specat vad Warhol får för sockel än. Inte för att den här nyheten handlar om desktop.

som du säger, hittade inget officiellt slutdatum när jag glutta lite snabbt, men dom har tidigare sagt att det ska finnas stöd för am4 till 2020/2021, så egentligen inte så konstigt att de tittar på byten.
https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/amd_reaffirms_commitment_to_am4_socket_until_2020/1

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Nja Pentium 2 var för tidigt för DDR. Pentium 3/Pentium 4/Athlon (XP) kanske? Men fanns ju även Socket 7 moderkort med stöd för 72-pin "EDO" och SDRAM.

Du har rätt det var nog Pentium 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Bra! detta med att behålla sockel över generationer är inget annat än hindrande av utvecklingen. Hade hoppats att det skulle ske tidigare så vi får ddr5 &pci-e5 på bådas plattformar vis ca samma tid, men nu ser det enligt detta som att intel blir först ut med pci-e5, obra för att få vettigt pris, på både ddr5 & pci-e 5 moderkorten. Är det bärbart så är det totalt ointressant.

Visst minns vi alla när Intel bytte sockel ungefär varannan generation och utvecklingen bara sköt iväg när AMD inte kunde konkurrera? Oh wait..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xinpei:

Visst minns vi alla när Intel bytte sockel ungefär varannan generation och utvecklingen bara sköt iväg när AMD inte kunde konkurrera? Oh wait..

Den sockel som troligen har haft störst spann i prestanda var nog 7, AMD retade ju upp Intel rejält där med K6 orna som fick Intel att framstå som löjligt slöa och så började tramset med Slot1 där Intel skyddade designen och AMD använde samma sockel fast spegelvänd som slot A men då var kompatibiliteten redan artificiellt bruten så 7 orna var ju den sista gemensamma plattformen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är ju såklart anpassningar för MCM och HBM-cache.

Skrivet av Kaleid:

Hoppas man kan behålla kylaren i alla fall

Brukar du byta processor men behålla kylaren när du bygger om din bärbara dator?

Skrivet av robbankentor:

Tycker mig ha hört att 5xxx serien var den sista på AM4? Men om 6xxx oxå kommer fungera på AM4 så är väl det väldigt positivt.

6xxx kan till att börja med bli en Zen3+, alltså bara en bättre nod av samma arkitektur som 5000-serien. Så vi ska inte översätta arkitekturer till förväntade produktserier för rakt av. Men det många brukar vänta sig med 6xxx är Zen4, och Zen4 får visst ny sockel och DDR5-stöd enligt all information vi har i nuläget. Nyheten säger inte emot detta alls. Nyheten handlar om bärbara datorer, och att det ska komma en ny sockel redan generationen efter den som tar DDR5 till bärbart. Alltså ny sockel två generationer på rad, till bärbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Visst minns vi alla när Intel bytte sockel ungefär varannan generation och utvecklingen bara sköt iväg när AMD inte kunde konkurrera? Oh wait..

Känns som att nya ddr 5 minnen & pci-e5, tb, någon ersättare till m.2 tex u.3 skulle göra större skillnad än vad att uppgradera en processor skulle göra (åtminstånde utifall man spelar spel! där har ett uppgraderat grafikkort betydligt större påverkan.
Men kan ju vara jag som är mer intresserad utav nytt på moderkorten, än några % bättre prestanda på cpu oxå. (har nog alltid hållit mig på den övre skalan av processorer oxå, så har aldrig känt behovet att uppdatera cpu innan moderkortsbyte (jo när jag hade en cyrix) men det var ju ett tag sen.
P.S kul att det börjar hända saker. Vi har AMD att tacka en del för detta, ja Jim Keller med (Kanske) Synd bara att de inte gjort någon vettig moderkortplattform innan de släppte wrx80 men den dök upp för sent, (i övrigt impad av AMD s cpuer)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu är ju HDET-serien och konsumentserien två helt olika plattformar så ditt exempel är liksom helt ovidkommande. Det är som att jag skulle vilja att mitt Threadripper moderkort varit kompatibelt med min Ryzen processor.

Jag tycker AMD gjorde ett misstag att tillåta Zen 2 moderkort vara kompatibelt med Zen 3 processorer. Många som inte har kunskapen att leka runt i moderkortsinställningar och lägg till alla betabios många moderkortstillverkare varit tvungen för att släppa för att de ska vara kompatibla. Det blev en salig röra och jag tror inte AMD kommer göra om misstaget igen.

Jag tycker ditt inlägg (i alla fall delen som ska vara något slags svar åt mig) är ganska ovidkommande. Du får nog läsa om vad jag skrev eller mer ingående förklara vad du tror att jag menade.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av T.sripakdee:

som du säger, hittade inget officiellt slutdatum när jag glutta lite snabbt, men dom har tidigare sagt att det ska finnas stöd för am4 till 2020/2021, så egentligen inte så konstigt att de tittar på byten.
https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/amd_reaffirms_commitment_to_am4_socket_until_2020/1

Jepp, blir spännande att se vad Warhol blir : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Mitt första PC-bygge:

Tyan Titan Turbo ATX-2

Först hade jag 48Mbyte EDO-minne, 2x16 + 2x8, senare uppgraderad till 256Mbyte SDRam, 2x128

Nog det enda moderkort jag maxat minnet på...

Startade den häromåret, byte av batteri till cmos var enda servicen som behövdes, win 98 SE snurrade igång fint.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Var det pentium 2 man körde slot1 till s370konverter. Sen kopplade man på ytterligare en s370 konverter föra att köra Tualation CPU.
Sen hade man det värsta MIFFO bygget i stan. CPU-kylare hängde på som en kobra

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Känns som att nya ddr 5 minnen & pci-e5, tb, någon ersättare till m.2 tex u.3 skulle göra större skillnad än vad att uppgradera en processor skulle göra (åtminstånde utifall man spelar spel! där har ett uppgraderat grafikkort betydligt större påverkan.
Men kan ju vara jag som är mer intresserad utav nytt på moderkorten, än några % bättre prestanda på cpu oxå. (har nog alltid hållit mig på den övre skalan av processorer oxå, så har aldrig känt behovet att uppdatera cpu innan moderkortsbyte (jo när jag hade en cyrix) men det var ju ett tag sen.
P.S kul att det börjar hända saker. Vi har AMD att tacka en del för detta, ja Jim Keller med (Kanske) Synd bara att de inte gjort någon vettig moderkortplattform innan de släppte wrx80 men den dök upp för sent, (i övrigt impad av AMD s cpuer)

Men då är det ju inte sockeln som håller tillbaka utvecklingen utan då är det snarare avsaknad av teknologiska framsteg eller produkter som satt spärren. Vilket är fallet när DDR5 minnen och PCI-E 5.0 inte finns som produkter.

I många fall är kompatibilitet av sockel något positivt. Så ditt ursprungliga påstående att sockeln skulle bara hålla tillbaka utvecklingen är historiskt inkorrekt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men då är det ju inte sockeln som håller tillbaka utvecklingen utan då är det snarare avsaknad av teknologiska framsteg eller produkter som satt spärren. Vilket är fallet när DDR5 minnen och PCI-E 5.0 inte finns som produkter.

I många fall är kompatibilitet av sockel något positivt. Så ditt ursprungliga påstående att sockeln skulle bara hålla tillbaka utvecklingen är historiskt inkorrekt.

Håller med när det gäller konsumentprodukter att det ibland inte görs teknologiska framsteg. Finns dock lite pci-e5 produkter för servermarknaden på g & ddr5 har tillverkats ca ett halvår, men inte för oss i konsumentled. Sockel har väl redan hållit tillbaks utvecklingen lite pga att det vore bättre med ombyggnad av pins för processorer, var det inte därför tex det blev en ny sockel för threadripper & dessutom lite problem med vanliga ryzen oxå, så håller fortfarande fast att det är bättre att byta sockel när det blir tekniska begränsningar än att envist hålla fast vid tex am4 som amd gjort.
Men som jag skrivit förut har inte ens funderat på att byta cpu även när det gått. Utan snarare bytt ut moderkorten oftare. Men e ju bra för de som vill byta cpu men ser ej mening med detta själv. Oftast så håller en cpu flera år mer än resten av systemet tex grafikkort lagringgränssnitt osv innan cpu blir en begränsning.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Håller med när det gäller konsumentprodukter att det ibland inte görs teknologiska framsteg. Finns dock lite pci-e5 produkter för servermarknaden på g & ddr5 har tillverkats ca ett halvår, men inte för oss i konsumentled. Sockel har väl redan hållit tillbaks utvecklingen lite pga att det vore bättre med ombyggnad av pins för processorer, var det inte därför tex det blev en ny sockel för threadripper & dessutom lite problem med vanliga ryzen oxå, så håller fortfarande fast att det är bättre att byta sockel när det blir tekniska begränsningar än att envist hålla fast vid tex am4 som amd gjort.
Men som jag skrivit förut har inte ens funderat på att byta cpu även när det gått. Utan snarare bytt ut moderkorten oftare. Men e ju bra för de som vill byta cpu men ser ej mening med detta själv. Oftast så håller en cpu flera år mer än resten av systemet tex grafikkort lagringgränssnitt osv innan cpu blir en begränsning.

Problemet är att du resonerar vad som finns nu. Inte vilka produkter det fanns för två-tre år sedan när detta beslut togs. Observera att PCI-E 4.0 har inte direkt många år på nacken. DDR5 finns inte ens att få tag i förutom i vissa former av LPDDR-5 format i mobiler. Så varför byta sockel?

AM4 har inte hållit tillbaka utvecklingen I HUVUD TAGET utan AM4 har existerat så här länge för att teknologin inte krävt att man bytt sockel. Så enkelt är det. Så att kalla det "envist" när det kommer till AMD går verkligen inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Problemet är att du resonerar vad som finns nu. Inte vilka produkter det fanns för två-tre år sedan när detta beslut togs. Observera att PCI-E 4.0 har inte direkt många år på nacken. DDR5 finns inte ens att få tag i förutom i vissa former av LPDDR-5 format i mobiler. Så varför byta sockel?

AM4 har inte hållit tillbaka utvecklingen I HUVUD TAGET utan AM4 har existerat så här länge för att teknologin inte krävt att man bytt sockel. Så enkelt är det. Så att kalla det "envist" när det kommer till AMD går verkligen inte.

Men förutom pci-e4 så är har deras moderkort inte mycket att komma med, utan de har ungefär samma, som ett mediokert mellankort ifrån intel när det gäller lagring eller andra nyheter.(jo pci-e4 på m.2 som ändå tar för mycket plats på moderkort, ge mig en backplane med m.2 då börjar det likna nåt) För spelande så har detta nog ingen betydelse eller för att köra benchmarks på cinebench, men har sen 1a datorn nog bara bytt ut systemen vart 4e-5e år ca så då tycker du nog att jag borde gilla att de behåller samma socket flera år men jag ser hellre fram mot utveckling & nyheter på moderkortsplattformen. Hade wrx80 kommit för ett år sen för oss vanliga konsumenter hade det blivit en men nu inväntar jag nästa version istället med ddr5 & pci-e5 eller oxå blir det en sapphire rapids.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Var det pentium 2 man körde slot1 till s370konverter. Sen kopplade man på ytterligare en s370 konverter föra att köra Tualation CPU.
Sen hade man det värsta MIFFO bygget i stan. CPU-kylare hängde på som en kobra

Haha körde med en konverter, spårade aldrig ur till 2 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den sockel som troligen har haft störst spann i prestanda var nog 7, AMD retade ju upp Intel rejält där med K6 orna som fick Intel att framstå som löjligt slöa och så började tramset med Slot1 där Intel skyddade designen och AMD använde samma sockel fast spegelvänd som slot A men då var kompatibiliteten redan artificiellt bruten så 7 orna var ju den sista gemensamma plattformen.

Undrar om det ändå inte är Socket A (462) som står för det största spannet ändå?
Också AMD och använd löjligt länge.

  • Support of processor clock-speeds between 600 MHz (Duron) to 2333 MHz (Athlon XP 3200+)

https://en.wikipedia.org/wiki/Socket_A

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag hoppas AMD fixar sin strömtörstiga systemkrets på AM5. Just den kretsen som oftast kräver aktiv kylning är det sämsta som kommit ut från AMD sedan de släppte Ryzen.

B550 finns ju, så det är redan löst, skulle man kunna säga.

Visa signatur

5950X, 3090