Permalänk
Medlem

Hur många grader tål en Radiator ish?

Tjena,

Jag har fått en jäkla konstig ide för mig, har kvar två lite äldre radiatorer från ett datorbygge, en 1x120mm samt en 3x120mm rad, det jag funderar på är att ersätta värmepaketet i min bil (ja ni läste rätt), då jag bygger en bus-bil och vill ha ner vikten så tänkte jag hmm borde inte det funka att slänga in istället, vill ju bara ha lite värme och flås på framrutan.

Men man matar ju dem där med rätt gött varmt vatten, typ en sådär 80-110c borde det nog vara. Kommer dem att palla sådana höga temperaturer eller är det bara att skrota den iden direkt?

Skall se om jag inte kan rota fram en bild eller liknande identifikation på dem för lite mer data.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Linkus:

Tjena,

Jag har fått en jäkla konstig ide för mig, har kvar två lite äldre radiatorer från ett datorbygge, en 1x120mm samt en 3x120mm rad, det jag funderar på är att ersätta värmepaketet i min bil (ja ni läste rätt), då jag bygger en bus-bil och vill ha ner vikten så tänkte jag hmm borde inte det funka att slänga in istället, vill ju bara ha lite värme och flås på framrutan.

Men man matar ju dem där med rätt gött varmt vatten, typ en sådär 80-110c borde det nog vara. Kommer dem att palla sådana höga temperaturer eller är det bara att skrota den iden direkt?

Skall se om jag inte kan rota fram en bild eller liknande identifikation på dem för lite mer data.

Tack på förhand!

Låter som en ganska kass ide pga. alla vibrationer och ganska högt tryck i bilen kylsystem. Kan inte tänka mig att den lilla viktbesparingen är värt den avsevärt sämre värme/fläktprestandan. Dessutom vill man ju även ha lite värme mot sidorutorna. Tror inte att kombinationen av undermåliga fläktar/radiatorer samt svårigheten med att rikta luftflödet är något vinnande koncept.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Högst tveksamt att det blir något lättare...

Och slingan lär vara ganska mycket mer restriktiv så effekten lär bli sämre än orginalpaketet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Låter som en ganska kass ide pga. alla vibrationer och ganska högt tryck i bilen kylsystem. Kan inte tänka mig att den lilla viktbesparingen är värt den avsevärt sämre värme/fläktprestandan. Dessutom vill man ju även ha lite värme mot sidorutorna. Tror inte att kombinationen av undermåliga fläktar/radiatorer samt svårigheten med att rikta luftflödet är något vinnande koncept.

Vibrationer och tryck kan jag faktiskt hålla med om att detta kan bli ett problem, det har jag faktiskt inte reflekterat över, sidorutorna är inte så noga i detta sammanhang då bilen kommer bara köras på sommaren, rikta luftflödet är tänkt att göras med slangar och en "duct" fläktar hsr jag ett gäng herrejösses fläktar från en trafikgenerator som flytta massa luft.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Högst tveksamt att det blir något lättare...

Och slingan lär vara ganska mycket mer restriktiv så effekten lär bli sämre än orginalpaketet.

Lättare lär det garanterat bli men ja du har nog rätt i att det kommer bli bra restriktivt. Får nog fundera om denna idén helt enkelt 😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Rekordmedlem

Temperaturen är nog i sig inget problem men värmesystem i bilar är normalt sett under övertryck och det lär bli ett problem, jag tror inte du vill att radiatorn läcker för om du trodde att du hade immiga rutor innan så är det inget mot hur de blir när det blåser in vattenånga.
Jag har provat (att blåsa in vattenånga, inte att byta till en datorkylare)
Däremot kan det finnas värmepaket i både aluminium och koppar till samma bilmodeller och det kan ju gå att få in ett mindre aluminiumpaket också från nån annan modell om man jobbar lite med det och det lär gå att göra om luftkanalerna/instrumentbrädan också för att spara vikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Temperaturen är nog i sig inget problem men värmesystem i bilar är normalt sett under övertryck och det lär bli ett problem, jag tror inte du vill att radiatorn läcker för om du trodde att du hade immiga rutor innan så är det inget mot hur de blir när det blåser in vattenånga.
Jag har provat (att blåsa in vattenånga, inte att byta till en datorkylare)
Däremot kan det finnas värmepaket i både aluminium och koppar till samma bilmodeller och det kan ju gå att få in ett mindre aluminiumpaket också från nån annan modell om man jobbar lite med det och det lär gå att göra om luftkanalerna/instrumentbrädan också för att spara vikt.

Japp japp, jag är helt med dig där, trycket kan bli ett problem så lär nog skrota hela denna idén, problemet är inte att jag hade immiga rutor innan utan bara simplifiera hela interiören samt rensa ut så mycket som möjligt, så kom jag att tänka på att jag hade dessa radiatorer liggandes.

Japp det får nog bli att hitta något annat värmepaket som tål trycket bättre

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W