Få ner strömförbrukningen på datorn

Permalänk

Få ner strömförbrukningen på datorn

Min Haswell-E 5820K drar en hel del. I genomsnitt 100W enligt elmätaren och det i princip idle. Hur ska jag få ner elförbrukningen på den? Jag kör en GTX 1050 Ti och tre stycken WD hårddiskar i den.

Vad ska jag göra? Den står på i princip 24/7 och denna vinter har jag verkligen märkt hur dyrt det är att låta den stå på natt in dag ut.

Permalänk
Medlem

Klocka ner den, kolla om du har alla sparfunktioner på, skaffa ett 730 kort eller nåt enklare kort.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Hedersmedlem

100W i idle låter uppåt väggarna, jag tror inte att det är idle på riktigt.

Du kan ju även bara stänga av datorn också.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Min Haswell-E 5820K drar en hel del. I genomsnitt 100W enligt elmätaren och det i princip idle. Hur ska jag få ner elförbrukningen på den? Jag kör en GTX 1050 Ti och tre stycken WD hårddiskar i den.

Vad ska jag göra? Den står på i princip 24/7 och denna vinter har jag verkligen märkt hur dyrt det är att låta den stå på natt in dag ut.

Tror det är svårt att få ner Haswell-E nämnvärt mer än 100W i idle, du kan testa att begränsa CPU:n att snurra i full rulle genom att stänga av turbo och säkerställa att energiläget är ställt till låg energianvändning i ditt OS.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Klocka ner den, kolla om du har alla sparfunktioner på, skaffa ett 730 kort eller nåt enklare kort.

Varför tror du det skulle hjälpa? Jag spelar ju knappt på den. Och de spel jag spelar är inte krävande alls.

Skrivet av Andreaz1:

100W i idle låter uppåt väggarna, jag tror inte att det är idle på riktigt.

Du kan ju även bara stänga av datorn också.

Varför är det uppåt väggarna? Tänk på att tre hårddiskar drar ungefär 15W tillsammans. Att jag inte vill stänga av datorn hela tiden är det för att det sliter på hårddiskarna.

Permalänk
Medlem

Du kan stänga av moderkortsfunktioner du inte använder i BIOS. Extra nätverkskort, ljudkretsar, SATA-kontroller etc. etc.
Varje enskild del drar inte så mycket, men tillsammans blir det en märkbar skillnad.

Sedan blir det väl inte jättedyrt, betalar du 50 öre/kWh blir det sisådär 36kr/månad. Edit: Efter skatter och andra avgifter blir det dyrare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vänta nu, så dina hårddiskar slutar inte vara aktiva ens i idle?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

100W i idle låter uppåt väggarna, jag tror inte att det är idle på riktigt.

Du kan ju även bara stänga av datorn också.

Så långt ifrån vad man förväntar sig är det väl inte?

Datorn räknas väl ta kring 50-60W, sen extra HDDs (brukar vara 5W per disk i drift väl?), kanske några fläktar. Eller om OP också har med skärmen (om vi antar LED LCD) i det så blir det ju rätt.

I värsta fall så kan det vara som när jag hade ett 580. Med två skärmar i så var kortet alltid i 3D läget, så kortet tog 100W~ konstant och datorn hade 250W idle. Så när jag bytte kort sänkte jag min idle med 100W~, två kWh om dagen för idle. I spel blev skillnaden ännu mer. Elräkningen blev 150:-~ billigare per månad, "gratis" grafikkort efter sex år

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Så långt ifrån vad man förväntar sig är det väl inte?

Datorn räknas väl ta kring 50-60W, sen extra HDDs (brukar vara 5W per disk i drift väl?), kanske några fläktar. Eller om OP också har med skärmen (om vi antar LED LCD) i det så blir det ju rätt.

I värsta fall så kan det vara som när jag hade ett 580. Med två skärmar i så var kortet alltid i 3D läget, så kortet tog 100W~ konstant och datorn hade 250W idle. Så när jag bytte kort sänkte jag min idle med 100W~, två kWh om dagen för idle. I spel blev skillnaden ännu mer. Elräkningen blev 150:-~ billigare per månad, "gratis" grafikkort efter sex år

Kanske jag som har skeva förväntningar då.

Permalänk
Skrivet av twit:

Du kan stänga av moderkortsfunktioner du inte använder i BIOS. Extra nätverkskort, ljudkretsar, SATA-kontroller etc. etc.
Varje enskild del drar inte så mycket, men tillsammans blir det en märkbar skillnad.

Sedan blir det väl inte jättedyrt, betalar du 50 öre/kWh blir det sisådär 36kr/månad.

Kan du skriva i detalj hur du räknar? Är dålig på sådant.

Skrivet av SCORPIUS:

Vänta nu, så dina hårddiskar slutar inte vara aktiva ens i idle?

En disk är inte alltid helt idle. Jag skulle kunna koppla bort dem och se hur mycket datorn drar. Jag kan återkomma om det.

Skrivet av BergEr:

Så långt ifrån vad man förväntar sig är det väl inte?

Datorn räknas väl ta kring 50-60W, sen extra HDDs (brukar vara 5W per disk i drift väl?), kanske några fläktar. Eller om OP också har med skärmen (om vi antar LED LCD) i det så blir det ju rätt.

I värsta fall så kan det vara som när jag hade ett 580. Med två skärmar i så var kortet alltid i 3D läget, så kortet tog 100W~ konstant och datorn hade 250W idle. Så när jag bytte kort sänkte jag min idle med 100W~, två kWh om dagen för idle. I spel blev skillnaden ännu mer. Elräkningen blev 150:-~ billigare per månad, "gratis" grafikkort efter sex år

Jag skulle räkna på 20W totalt för fläktar, hårddiskar mm. Jag har stängt av allt inkl överklockingsfunktioner på moderkortet men det hjälper inte. Nu är ju inte datorn helt idle. Detta 100W är för mesta under surfande och givetvis exklusive skärm.

Att byta mitt GTX 1050 Ti som är ett av de mest snåla grafikkorten de senaste generationerna kommer inte hjälpa något. Den drar väldigt lite i idle så grafikkortet kommer jag inte byta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Sedan blir det väl inte jättedyrt, betalar du 50 öre/kWh blir det sisådär 36kr/månad.

Med skatt och andra avgifter landar elen inte på några 50 öre/kWh. I januari betalade jag ca 1,70 kr/kWh... Februari blir inte billigare.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan du skriva i detalj hur du räknar? Är dålig på sådant.

100W i förbrukning är 0.1kW, 24 timmar om dygnet 30 dagar per månad ger 0.1 x 24 x 30 = 72kWh elförbrukning per månad. Multiplicera denna förbrukning med din kostnad per kWh (anges på din elräkning) för att se totalkostnaden.

Som påpekats så var priset jag angav ovan utan skatter etc, så det blir en bra bit dyrare

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av [SH]:

Med skatt och andra avgifter landar elen inte på några 50 öre/kWh. I januari betalade jag ca 1,70 kr/kWh... Februari blir inte billigare.

Det blir 170 öre/kWh? Jag hade inte så lite som 50 öre/kWh i Januari och allra mindre Februari som jag räknar kommer vara ännu dyrare. Som tur är dyker sådana här vintrar väldigt sällan upp.

Skulle en 65W modell från AMD eller Nvidia bli billigare för min elfaktura?

Skrivet av twit:

100W i förbrukning är 0.1kW, 24 timmar om dygnet 30 dagar per månad ger 0.1 x 24 x 30 = 72kWh elförbrukning per månad. Multiplicera denna förbrukning med din kostnad per kWh (anges på din elräkning) för att se totalkostnaden.

Som påpekats så var priset jag angav ovan utan skatter etc, så det blir en bra bit dyrare

Tack! Låt säga om jag stänger av datorn 6 timmar varje dag under 20 dagar men har datorn på 24 timmar resten av dagarna på månaden hur räknar jag då ut det totala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Låt säga om jag stänger av datorn 6 timmar varje dag under 20 dagar men har datorn på 24 timmar resten av dagarna på månaden hur räknar jag då ut det totala?

0.1 x (18 x 20 + 24 x 10) = 60kWh blir din totala elförbrukning, multiplicera denna med ditt elpris.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

0.1 x (18 x 20 + 24 x 10) = 60kWh blir din totala elförbrukning, multiplicera denna med ditt elpris.

Tack! Hur visste du att man räknade ut det på det viset? Du måste jobba mycket med matte? Känner mig så dum.

Jag vill göra det lite mer avancerat. Jag låter nu datorn stå på 18 timmar varje dag i en vecka men under de 18 timmarna varje dag i en vecka spelar jag spel i genomsnitt 8 timmar. Resten av de tre veckorna står datorn på 18 timmar varje dag med 100W i genomsnitt medan den drar 180W när jag spelar.

Hur räknar man ut allt detta?

Permalänk
Medlem

Flikar in med att du inte kommer få ner idle-konsumtionen nämnvärt genom att byta grafikkort eller CPU till något med lägre TDP.

Idle som man snabbt och enkelt mäter vid eluttag, kan bara sänkas genom att köra med färre RAM-moduler ( + lägre frekvens, + lägre spänning), färre och långsammare mekaniska hårddiskar ( / byte till SSD), enklare moderkort med enklare och slöare chipset... och färre USB-prylar.

En högre idle-konsumtion idag än för 10+ år sedan är helt enkelt priset vi får betala för högre prestanda / mer funktionalitet än förr.

Fundera på om inte majoriteten av dina mekaniska hårddiskar kan köras externt och mer sällan (gör risken för att startups ska slita sönder dem acceptabelt liten)... och köra OS + annat viktigt på SSD.
Då kan (och bör) du använda den 10+ år gamla "uppfinningen" S3 STR / "Standby", där datorn håller kvar det du jobbar med i RAM-minnet men stänger av i stort sett allt annat - DÅ får man rejält lägre elförbrukning. 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Finns massa inställningar som påverkar förbrukningen.
Bäst är att mäta samtidigt som du testar olika inställnigar.
Och se till så inte windows använder din dator som server genom att stänga av div telemetry funktioner och dela med dig av windowsuppdateringar osv.

Windows energinställningar välj energisparläge.
Sänk ljusstyrkan på skärmen, testa olika förinställda bildlägen.

Bios
Stäng av XMP, det höjer volten på Ram.
Aktivera div energisparfunktioner som Enhanced C state.
Negativ offset volt på CPU.
Överklocka inte men ha kvar turbofunktion så du får kräm när det behövs.
Stäng av Wake on lan, Firewire, Ledlampor, sänk hastigheten på fläktarna, ljudkort om det inte används.

Några saker jag har har gjort.
Jag bytte från en EVGA B3 800w Bronze nätagg till EVGA något 1000w guld, sänkte min max load förbrukning från 440w till 400w.
Ändrade bildläge på min asgamla plasmaTV, gick från 190w till 80w, sänka ljuset gjorde ingen skillnad.
Satt extern strömknapp (som bryter båda faserna) till en gammal Technincs förstärkare från 90 talet, den drog 27w avstängd med kabeln inkopplad.

Vad har du för nätaggregat?

Permalänk
Skrivet av m1k3_dd:

Flikar in med att du inte kommer få ner idle-konsumtionen nämnvärt genom att byta grafikkort eller CPU till något med lägre TDP.

Idle som man snabbt och enkelt mäter vid eluttag, kan bara sänkas genom att köra med färre RAM-moduler ( + lägre frekvens, + lägre spänning), färre och långsammare mekaniska hårddiskar ( / byte till SSD), enklare moderkort med enklare och slöare chipset... och färre USB-prylar.

En högre idle-konsumtion idag än för 10+ år sedan är helt enkelt priset vi får betala för högre prestanda / mer funktionalitet än förr.

Fundera på om inte majoriteten av dina mekaniska hårddiskar kan köras externt och mer sällan (gör risken för att startups ska slita sönder dem acceptabelt liten)... och köra OS + annat viktigt på SSD.
Då kan (och bör) du använda den 10+ år gamla "uppfinningen" S3 STR / "Standby", där datorn håller kvar det du jobbar med i RAM-minnet men stänger av i stort sett allt annat - DÅ får man rejält lägre elförbrukning. 👍

Har stängt av XMP det hjälper lite faktiskt. Har Enhanced C state antar att det motsvarar S5 i viloläge? Har stängt av det inbyggda ljudkortet och usb portarna som inte drivs av själva Intel chippet.

Men om jag kör dem i en extern låda eller NAS så kommer jag nog inte spara ström totalt sätt eftersom jag måste ha en extern låda med sitt eget nätaggregat och det kommer ju givetvis dra sin beskärda del av ström. Nu kan jag hosta upp pengar för SSDer per två terrabyte men hur många nvme SSDer får man plats i ett modernt moderkort, max två stycken?

Skrivet av Mindboggle:

Finns massa inställningar som påverkar förbrukningen.
Bäst är att mäta samtidigt som du testar olika inställnigar.
Och se till så inte windows använder din dator som server genom att stänga av div telemetry funktioner och dela med dig av windowsuppdateringar osv.

Windows energinställningar välj energisparläge.
Sänk ljusstyrkan på skärmen, testa olika förinställda bildlägen.

Bios
Stäng av XMP, det höjer volten på Ram.
Aktivera div energisparfunktioner som Enhanced C state.
Negativ offset volt på CPU.
Överklocka inte men ha kvar turbofunktion så du får kräm när det behövs.
Stäng av Wake on lan, Firewire, Ledlampor, sänk hastigheten på fläktarna, ljudkort om det inte används.

Några saker jag har har gjort.
Jag bytte från en EVGA B3 800w Bronze nätagg till EVGA något 1000w guld, sänkte min max load förbrukning från 440w till 400w.
Ändrade bildläge på min asgamla plasmaTV, gick från 190w till 80w, sänka ljuset gjorde ingen skillnad.
Satt extern strömknapp (som bryter båda faserna) till en gammal Technincs förstärkare från 90 talet, den drog 27w avstängd med kabeln inkopplad.

Vad har du för nätaggregat?

Jag kör ett passivt Superflower platinum certifierat nätagg. Det är nu sju år gammalt eller så. Jag har ett Titanium nätagg som jag ännu inte installerat men jag tror inte det gör så stor skillnad men jag ska kolla vid ett senare tillfälle.

Kan tänka mig att det blir en sjuk skillnad med en plasma tv. Och en avstängd Technics förstärkare som drar 27W avstängt? Hur sjukt är inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför tror du det skulle hjälpa? Jag spelar ju knappt på den. Och de spel jag spelar är inte krävande alls.

75W mot 38 W. Därför.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

75W mot 38 W. Därför.

Men nu drar båda snarlikt i idle så.

Permalänk
Medlem

En sak som också påverkar är hur du mäter effekten - man kan inte ta vilken stickproppsmätare som helst, då många av dem - även mekanisk påkostade har undermåliga mätchip i sig som inte klarar att mäta rätt på den strömmen som typiska switchade nätaggregat, energisparlampor och LED-lampor drar och visar ofta betydligt för mycket i dessa fall.

Elmätare som klarar nämnda laster bättre (speciellt vid låglast på switchade aggregat) är de som i någon menyläge kan visa "PF" - power factor - som inte mäts enkelt och indikerar att det är mätarchip av den bättre kvaliten.

En sådan är https://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/p/36-2897 trots sin rätt anskrämliga yttre och låga prislapp har ett chip som mäter bra på konstig ström då på annan forum har analyserats dels vilka chip de har i sig och analyserats av folk som just håller på med elmätare yrkesmässigt.

Och så glöm inte vad din skärm drar i dina uträkningar - är de på 8 timmar om dagen så är det en ganska stor del av den totala förbrukningen...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

En sak som också påverkar är hur du mäter effekten - man kan inte ta vilken stickproppsmätare som helst, då många av dem - även mekanisk påkostade har undermåliga mätchip i sig som inte klarar att mäta rätt på den strömmen som typiska switchade nätaggregat, energisparlampor och LED-lampor drar och visar ofta betydligt för mycket i dessa fall.

Elmätare som klarar nämnda laster bättre (speciellt vid låglast på switchade aggregat) är de som i någon menyläge kan visa "PF" - power factor - som inte mäts enkelt och indikerar att det är mätarchip av den bättre kvaliten.

En sådan är https://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/p/36-2897 trots sin rätt anskrämliga yttre och låga prislapp har ett chip som mäter bra på konstig ström då på annan forum har analyserats dels vilka chip de har i sig och analyserats av folk som just håller på med elmätare yrkesmässigt.

Och så glöm inte vad din skärm drar i dina uträkningar - är de på 8 timmar om dagen så är det en ganska stor del av den totala förbrukningen...

Okej! Är du säger på att den fungerar bra på min? Nu har jag knappast en massa led-lampor i burken då jag kör ett äldre system. Jag undrar vilka ledlampor du specifikt syftar på? Det enda jag kan se är ett fåtal leds från moderkortet som lyser upp i burken inget mer.

Är inte denna bättre? https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Jag har nu testat datorn utan hårddiskarna och den ligger runt 72W idle men den hoppar vilt från 68 till 81W även fast jag inte gör någonting. Enligt Process Explorer är det inga processor som beter sig onormalt. Enligt Sweclockers test av denna processor har de 60W i idle på ett 5820K system. Då undrar man vad är som håller uppe förbrukningen för jag har svårt att tro att det skiljer så mycket mellan morderkort oavsett märke och modell mer än några watt.

Skulle en 65W modell från AMD eller Intel sänka min förbrukning nämnvärt? AMD skulle släppa 65W varianter av Ryzen 5000-serien men jag har inte hört något mer om det.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dinkefing:

Okej! Är du säger på att den fungerar bra på min? Nu har jag knappast en massa led-lampor i burken då jag kör ett äldre system. Jag undrar vilka ledlampor du specifikt syftar på? Det enda jag kan se är ett fåtal leds från moderkortet som lyser upp i burken inget mer.

Jag har nu testat datorn utan hårddiskarna och den ligger runt 72W idle men den hoppar vilt från 68 till 81W även fast jag inte gör någonting. Enligt Process Explorer är det inga processor som beter sig onormalt. Enligt Sweclockers test av denna processor har de 60W i idle på ett 5820K system. Då undrar man vad är som håller uppe förbrukningen för jag har svårt att tro att det skiljer så mycket mellan morderkort oavsett märke och modell mer än några watt.

Skulle en 65W modell från AMD eller Intel sänka min förbrukning nämnvärt? AMD skulle släppa 65W varianter av Ryzen 5000-serien men jag har inte hört något mer om det.

Alltså... visst du skulle sänka förbrukningen. Men pengarna du lägger på att köpa nytt moderkort och processor skulle ta en livstid att spara in på minskad idle förbrukning...

Herregud människa, stäng av datorn när du inte använder den istället så sparar du mer ström än något komponentbyte eller ändringar av inställningar någonsin skulle göra.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej! Är du säger på att den fungerar bra på min? Nu har jag knappast en massa led-lampor i burken då jag kör ett äldre system. Jag undrar vilka ledlampor du specifikt syftar på? Det enda jag kan se är ett fåtal leds från moderkortet som lyser upp i burken inget mer.

Strömförsörjningen (PSU:n) i en PC är ett switchat nätaggregat. Det är det som kan får enklare elmätare att visa fel.

Skrivet av Dinkefing:

Skulle en 65W modell från AMD eller Intel sänka min förbrukning nämnvärt? AMD skulle släppa 65W varianter av Ryzen 5000-serien men jag har inte hört något mer om det.

AMD Ryzen 5 5600X har 65W TDP.

Rätt lösning känns för mig som att ha datorn avstängd eller i strömsparläge ("Sleep mode") oftare. Om du är rädd om hårddiskarna då så är väl rätt lösning att byta till SSD. Men det kanske är över budget?

Permalänk
Medlem

Den verkar inte kunna visa det som var viktigt här - PF. Eller missförstår jag instruktionsboken?

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Alltså... visst du skulle sänka förbrukningen. Men pengarna du lägger på att köpa nytt moderkort och processor skulle ta en livstid att spara in på minskad idle förbrukning...

Herregud människa, stäng av datorn när du inte använder den istället så sparar du mer ström än något komponentbyte eller ändringar av inställningar någonsin skulle göra.

Som sagt jag kan inte göra det pga hårddiskarna. Jag stänger givetvis av datorn de flesta nätter men många nätter låter jag datorn stå på. Som sagt jag sitter runt 18 timmar framför datorn varje dag i runda slängar.

Skrivet av blackcoffee:

Strömförsörjningen (PSU:n) i en PC är ett switchat nätaggregat. Det är det som kan får enklare elmätare att visa fel.

AMD Ryzen 5 5600X har 65W TDP.

Rätt lösning känns för mig som att ha datorn avstängd eller i strömsparläge ("Sleep mode") oftare. Om du är rädd om hårddiskarna då så är väl rätt lösning att byta till SSD. Men det kanske är över budget?

Se mitt svar ovanför. De sliter på hårddiskarna att stänga av datorn princip varenda natt. Jag vet! Och det även med Sleep mode. Den billigaste vettiga m2 SSDn på 2TB ligger på 3000kr. Mina hårddiskar totalar nästan 20TB. SSDer är för mig inget alternativ just nu.

Skrivet av blackcoffee:

Den verkar inte kunna visa det som var viktigt här - PF. Eller missförstår jag instruktionsboken?

Ingen aning. Någon annan som kan svara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Se mitt svar ovanför. De sliter på hårddiskarna att stänga av datorn princip varenda natt. Jag vet! Och det även med Sleep mode. Den billigaste vettiga m2 SSDn på 2TB ligger på 3000kr. Mina hårddiskar totalar nästan 20TB. SSDer är för mig inget alternativ just nu.

Då tror jag du förlorar den här kampen mot elräkningen

Motfråga: Du har väl i så fall hårddiskarna inställda så att de inte varvar ned vid inaktivitet? Om du har det så tappar du ju vinsten med att inte stänga av datorn.

Skrivet av Dinkefing:

Ingen aning. Någon annan som kan svara?

Vi vänder på det - du skrev att du trodde elmätaren på Kjell är bättre än den på Clas som både har rätt specifikationer och som rekommenderas efter att kunnigt folk tittat på hur den är byggd. Vad får dig att tro att Kjells är bättre?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dinkefing:

Som sagt jag kan inte göra det pga hårddiskarna. Jag stänger givetvis av datorn de flesta nätter men många nätter låter jag datorn stå på. Som sagt jag sitter runt 18 timmar framför datorn varje dag i runda slängar.

Se mitt svar ovanför. De sliter på hårddiskarna att stänga av datorn princip varenda natt. Jag vet! Och det även med Sleep mode. Den billigaste vettiga m2 SSDn på 2TB ligger på 3000kr. Mina hårddiskar totalar nästan 20TB. SSDer är för mig inget alternativ just nu.

Ingen aning. Någon annan som kan svara?

Alltså... sliter det verkligen på diskarna att stänga av datorn 1 gång om dagen? ställer mig jävligt tveksam till att det har en meningsfull påverkan på livslängden.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ja, det som sliter på diskar är värme + ned och uppspinning och såklart mekaniskt slitage.
Men diskar som snurrar 24/7 i jämn temperatur håller generellt längre än diskar som spinner upp och ner.

Men frågan man får ställa sig själv är om man ändå tänkt byta ut diskarna inom 5år efter inköpsdatum så kanske det är bättre att låta de spinna ner och upp under den tiden.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Inaktiv

Skaffa en NAS och sätt in dina diskar i den, jag har 2 st NAS som står inne i mitt klädförråd och dom går 24/7, men använder jag dom inte går dom ner i viloläge, den ena är snart 8 år gammal och den går ännu och den nyare är ca 4 år och funkar också bra och jag har inte bytt diskar ännu.

I datorn har jag bara SSD diskar.