Permalänk
Medlem

Hjälp mig fixa bios/boot problem! (AMD)

Tja jobbar på min första gaming dator. Alla kablar och delar är inkopplade och redo för boot. Bootar datorn för första gången med en usb adapter med sd kort för att uppgradera biosarna till den nyaste versionen. De funkar! Ja kopplar ifrån datorn och installerar en sdd på 256gb som ja tog från min gamla prebuild dator från webhallen. Ja har samma usb adapter och sdkort som är formaterat och nu har windows på sig. Ja går för att boota datorn och får inte upp någonting och ja kan inte stänga av datorn via powerknappen. Ja har testa att få upp bios men det går inte längre.
Hur får ja igång bios igen och vad har ja gjort fel??

Ja har testat att boota utan ssdn men de är fortfarande bara svart.
Imorgon ska ja testa att starta med bios usbt. Ifall det finns nåt annat ja kan göra är all hjälp uppskatad!

Specs:
Amd 5600x
B550 Aorus gaming elite v2
1080 ti
16 gb (2x8)
Rm750x

Permalänk
Medlem

Sdkortläsare är inte samma sak som usbsticka eller extern hd, det kan nog skapa problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan börja med att försöka rensa CMOS-minnet på datorn. Det verkar som att man ska ta ut batteriet för att göra det.
Koppla ur alla sladdar ur datorn, ta bort batteriet, vänta 10s och sätt tillbaka det igen.

Funkar inte det så hade jag laddat ner en ny kopia av BIOS F10. Det är den lägsta version som behövs för din processor. Även om det finns nyare så ta F10. Lägg filen i rooten på ditt USB-minne och döp om den till gigabyte.bin. Sätt i minnet i porten som det står BIOS på och tryck på den lilla knappen precis bredvid. Om jag förstått det rätt ska datorn vara inkopplad till ström men avstängd när du gör detta.

Sedan är det nog lite risky att använda din lösning med SD-kort. Jag antar att det är ett microSD? Jag litar inte så mycket på microSD att jag skulle använda det för att flasha BIOS.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!